Steg 5/6 - Vad är planen?

SuperRetard

New member
Har du nån hoj på gång Johnnie så du kan träna eller ska du bara sitta hemma och drömma om kurvorna på Sviestad i år?

/Stefan

Njae.. Mest sannolikt blir det nåt gästspel på lånehoj. Men ev. blir det ändrade planer på inkomstsidan och då blir det ju annorlunda. Oklart än så länge.
 

Avarage

New member
Tänkte bara kommentera denna:

7. Åt helvete för stora.. Det är knappt att knät går i backen i vänstern ens, var 3e varv kanske.

Vad säger detta oss/dig om din precision vid instyrningarns och val av spår? Jo, att du väljer väldigt ofta olika spår med resultatet att din lutningsvinkel blir olika! ELLER att din ingångshastighet varierar stort i vänstern.

Båda dessa orsaker behöver man öva upp under kontrollerade former dvs 1.11-tider (som du uttrycker dig)!
 

SuperRetard

New member
Hoppas det fixar sig så du kan förbättra passagen i esset i år

/Stefan

Jo, Torparn hatar ju alla så den räknar jag inte ens.. Men esset var verkligen en tidstjyv för mig.. Du borde ju ha sett mig både en och 4 ggr på halkbanan där också, haha.. Blev nästan larvigt ett tag, men vilja löser inte ALLA problem.
 

mojja

New member
Är det "mojja" som körde på Kinnekulle med SMC Väst för ett par veckor sedan?

Det finns flera sätt att lära sig på. Inget sätt är fel men det finns sätt som gör mindre ont på och kostar mindre. Vilket sätt man väljer är upp till var och en.

Som en passus kan dock nämnas att även en del riktigt snabba förare (Moto GP) har valt att ta hjälp av folk som är långsammare än dem själva men trots det varit lyhörda och villiga att pröva. Mål: Bli snabbare!

Sedan finns dem som bara inte klarar av att ta hjälp. Eller att ta hjälp från dem som de inte har förtroende för. Men då handlar frågan om vari förtroendekrisen består av. En fråga som nog bara en person kan svara på.

Om du faller under någon av ovanstående exempel vet jag inte, och bryr mig inte heller. Men om du är den jag tror du är så hade jag dig som elev på Kinnekulle. Min enda målsättning för dagen (så som den uttvecklade sig) blev att hjälpa dig att hålla dig på hjulen. Ett mål som vi tillsammans lyckades med.

Så jag tycker att du gjorde ett bra jobb den dagen och kunde känna mig lite tillfreds med mig själv också. För du var sannerligen en utmaning må jag säga.

Det finns dock en sak som jag skulle vilja förmedla till dig personligen men det tar jag helst via PM eller ännu hellre live. Fram tills dess kan jag rekommendera att studera de riktigt snabba killarna och då inte bara fokusera på deras resultat och körteknik utan även hur de agerar/är som människor för att nå dit där de är idag. Där finns förbättringspotential för oss allihop, inklusive dig!

// Niklas





Hallo!!

Tror nog du prickat rätt på person :tummenupp

Ja den dagen var jag själv väldigt missnöjd med så pass missnöjd att jag åkte hem och bokade en dag på Kinnekulle helgen efter med Racinworld för att komma igen!

Ett av dom största problemen jag har är mitt lokalsinne vilket gör att jag behöver väldigt många repetationer innan jag hittar både till vardags ute i den vanliga trafiken och på bana.

Åker jag av e18 för att tanka bilen och måste under en viadukt eller över en bro för att komma till macken så åker jag 9ggr av 10 fel när jag ska försöka ta mig ut på e18 igen så illa är det utan att överdriva.

Lyckades även den helgen att hålla mig på hjulen och hade väldigt skoj. vi hade 1 enda vurpa på hela dagen vilken typiskt nog orsakades av en Orange reflexväst men denna dag var personen instruktör åt Racingworld.

Det jag vill säga är att alla gör misstag och fel jag har gjort mer än min beskärda del av misstag och kommer i framtiden säkert göra ytterliggare 1000 och det sista man behöver då är en massa besserwissers som talar om hur duktiga dom själva är som aldrig gått om kull efter 5 år på bana och 10 år på hoj.

När man sedan träffar samma personer IRL och dessa efter 5 säsonger på bana kör runt i 1.23 tempo på Gelleråsen så blir man inte allt för förvånad över att dom lyckats hålla sig på hjulen.


En person jag lärde känna under fjolårets bankörningar har detta år valt att inte köra bana pga allt skit han tagit från reflexvästar på olika forum då han gått i kull och frågat om råd och hjälp för att komma till rätta med körningen.

Sedan har vi en del instruktörer som är riktigt djävxxla bra oxå synd att dom är i minoritet bara.


Det du vill få sagt till mig mellan två ögon får du gärna ta på PM eller alt ringa eller så kommer vi säkert ses runt banorna i sommar så får vi ta det IRL.

Kommer vara på Rudskogen med SMC i juli hoppas vi ses där!
 

Avarage

New member
Hallo!!

Tror nog du prickat rätt på person :tummenupp

Ja den dagen var jag själv väldigt missnöjd med så pass missnöjd att jag åkte hem och bokade en dag på Kinnekulle helgen efter med Racinworld för att komma igen!

Ett av dom största problemen jag har är mitt lokalsinne vilket gör att jag behöver väldigt många repetationer innan jag hittar både till vardags ute i den vanliga trafiken och på bana.

Åker jag av e18 för att tanka bilen och måste under en viadukt eller över en bro för att komma till macken så åker jag 9ggr av 10 fel när jag ska försöka ta mig ut på e18 igen så illa är det utan att överdriva.

Lyckades även den helgen att hålla mig på hjulen och hade väldigt skoj. vi hade 1 enda vurpa på hela dagen vilken typiskt nog orsakades av en Orange reflexväst men denna dag var personen instruktör åt Racingworld.

Det jag vill säga är att alla gör misstag och fel jag har gjort mer än min beskärda del av misstag och kommer i framtiden säkert göra ytterliggare 1000 och det sista man behöver då är en massa besserwissers som talar om hur duktiga dom själva är som aldrig gått om kull efter 5 år på bana och 10 år på hoj.

När man sedan träffar samma personer IRL och dessa efter 5 säsonger på bana kör runt i 1.23 tempo på Gelleråsen så blir man inte allt för förvånad över att dom lyckats hålla sig på hjulen.


En person jag lärde känna under fjolårets bankörningar har detta år valt att inte köra bana pga allt skit han tagit från reflexvästar på olika forum då han gått i kull och frågat om råd och hjälp för att komma till rätta med körningen.

Sedan har vi en del instruktörer som är riktigt djävxxla bra oxå synd att dom är i minoritet bara.


Det du vill få sagt till mig mellan två ögon får du gärna ta på PM eller alt ringa eller så kommer vi säkert ses runt banorna i sommar så får vi ta det IRL.

Kommer vara på Rudskogen med SMC i juli hoppas vi ses där!

Jag känner till problemet med lokalsinnet. Det är inget du/jag eller någon annan kan påverka och är självklart ett stort hinder. Men likväl som bristfälliga däck är ett hinder för att åka fort kan man anpassa sig (dina ord) efter de förutsättningar som finns. Så jag antar att om du vill lära dig och samtidigt inte skada dig eller hojen allt för mycket/ofta/svårt kanske en anpassning skulle vara på sin plats. Jag är mån om dig och din hälsa, vilket jag också sa på kursdagen. Därav min input i frågan.

Skall/måste/kan alla "reflexvästare" vara perfekta? Kan/måste/skall alla "reflexvästare" gå bra ihop med alla motorcyklister?

Jag gillar inte sättet du "målar ut" oss instruktörer på när du väljer en enskild händelse samt en enskild individ som själv väljer hur att förhålla sig till det han/hon råkat ut för.

Jag skulle kunna "hänga ut" motorcyklister (läs deltagare och instruktörer) som gjort/sagt än det ena än det andra. MEN jag väljer att låta bli och tycker även du skall låta bli!

Vill du ha hjälp med din körning KAN jag hjälpa dig, kunskapen finns hos såväl mig som hos våra övriga instruktörer oavsett hur snabba eller långsamma de är runt en bana. Men förändringen av din körning kan bara du själv åstadkomma och för att det skall vara möjligt krävs att du själv vill och därmed är beredd att pröva något nytt.

Jag tycker du och jag skall prata lite (dels om detta men mest om din körning) när du och jag träffas på Rudskogen. Du är hjärtligt välkommen precis som alla andra trevliga motorcyklister.

Vi är inte en så stor grupp som man först kanske kan tro. Vi måste försöka hålla sams och hålla samman.

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:
Top