Steg 5/6 - Vad är planen?

EmilB

New member
Körde en hel hög steg 4 kurser förra året och fick i slutet på säsongen uppmaningen att jag inte skulle gå steg 4 mer utan flytta upp till steg 5/6 istället. Tyckte då att jag sett lite väl få sådana tillfällen, men fick försäkrat att det va gott om tillfällen att köra.

När man nu, 2013, går igenom årets kalender så inser jag att av 52 kurstillfällen (om jag räknat rätt) så är fem st steg 5/6 och då är tre av dom i Norge samt Finland. Dvs totalt två tillfällen i Sverige under hela säsongen.
Därav min fråga, vad är planen? Hur ska folk komma ur steg 4 och vidare till steg 5/6 om det inte finns några tillfällen att köra?

Om man lyckas boka 52 tillfällen på olika banor under en säsong så borde man kunna viga eller dela fler av dessa för dom som vill gå vidare.
Borde man inte kunna ha en steg 5/6 grupp på varje bantillfälle? Vad skulle nackdelen vara med att kombinera steg 1-4 med steg 6?

I den situationen som jag är i nu så är jag förpassad till andra arrangörer än SMC då jag inte kan känna mig välkommen på steg 1 - 4 kurserna och det finns inte tillräckligt med steg 6 kurser.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kort svar: Korrekt det är för få tillfällen. det jobbas aktivt med saken. Återkommer, när några bitar faller på plats..

Lite längre svar:
Det som händer är följande - SMC SPORT är MC sports klubb just nu för sporthojs åkare, nångång kanske vi tar in Motard och Enduro. Klubben är ansluten till Svemo.

Dvs klubben följer som huvudregel Svemo´s reglemente - fast vi gör det enkelt, för körningar i vår egen klubb. Därför kan man, efter steg 5 (licens kursen*) köra med sin gatgodkände landsvägs hoj, dock efter regskylten tas bort under körning på banan. Enklare kan det inte bli!

Ett krav som som klubben absolut måste följa är att det finns funktionärer, träningsledare som är utbildade och godkända av Svemo. Där har vi fram tills nu - fått köpa tid av tävlings sportans hårt belastade ideella - och den som har bara lite insikt i svensk RR vett att det är resurs brist..
Innan sommeren är över har SMC SPORT sannolikt 7+ utbildade ideella - Vi har sökt bland klubbens medlem.
- Har du tävlings erfarenhet, och lust att dra ditt strå - hör av du flux till patric.ericsson@svmc.se

På banor som är godkände av Svemo (det är ett krav) och vart SMC har kurser - är målet att vi kan ha en licens grupp, som kör parallellt - med en vanlig trafikkurs.

Så det står absolut inte still - men, allt tar sin tid - och vi får inte svar på alla frågor vi själva har, samma dag som vi frågor.. Men, risken finns det kommer bli skittbra och kanon kul..


* En kväll och några enstaka timmer på banan - för dom som gått SMC Steg1234.
 
Last edited:

enhjuling

New member
Tänk också på att en genomgången steg5 (licenskursen) öppnar möjligheten att delta på alla träningar som anordnas av nån svemo-ansluten klubb.
Licensträning med coachning är det förstås bara SMC-Sport som har och det behövs det kanske fler tillfällen till.

/Stefan
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Jag tycker det är synd att man fått dig att känna dig mindre välkommen till steg 4.

Med "rätt" inställning till vad man vill göra på en steg 4 kurs så är den alltid nyttig.

Vill man testa gränser, jaga varvtider och träna rejsåkning så hör man nog hemma på licensträning/bankörning/steg 6.

Om man ställer in sig på att man går på en KURS-dag och vill förbättra grunderna i sin körning i ett tempo där man har kapacitet över för att tillsammans med sin instruktör köra med genomtänkta övningar under passen så skall man definitivt gå kursdagar med steg 4. Tycker jag.
 

SuperRetard

New member
Jag tycker det är synd att man fått dig att känna dig mindre välkommen till steg 4.

Med "rätt" inställning till vad man vill göra på en steg 4 kurs så är den alltid nyttig.

Vill man testa gränser, jaga varvtider och träna rejsåkning så hör man nog hemma på licensträning/bankörning/steg 6.

Om man ställer in sig på att man går på en KURS-dag och vill förbättra grunderna i sin körning i ett tempo där man har kapacitet över för att tillsammans med sin instruktör köra med genomtänkta övningar under passen så skall man definitivt gå kursdagar med steg 4. Tycker jag.


Så nån som vill slipa sin teknik för att äntligen komma under 1.12 är fortfarande lämplig som deltagare på en steg 4?
 

Peter1980

New member
Så nån som vill slipa sin teknik för att äntligen komma under 1.12 är fortfarande lämplig som deltagare på en steg 4?

Hansi skrev:
Vill man testa gränser, jaga varvtider och träna rejsåkning så hör man nog hemma på licensträning/bankörning/steg 6.

Känns som att "slipa sin teknik för att äntligen komma under 1.12" faller under Hansis exempel "jaga varvtider" ?
 

Hansi

Skrivit för mycket
Så nån som vill slipa sin teknik för att äntligen komma under 1.12 är fortfarande lämplig som deltagare på en steg 4?

Jag tror inte det är fel om man med "vill slipa sin teknik" är öppen för att fila på detaljer i sin körstil i ett 5 sekunder långsammare tempo för att sedan ta med sig det till nästa rejsträning. För MIG är inte tempot/varvtiden under en KURS det viktiga, utan vad man har för syfte med att vara på banan.


Säg så här då, om övningarna känns vettiga att köra på Arlanda Test Track där man får tugga krossad sten och krama stubbar om man avviker från asfalten, då är man nog rätt ute att köra på en steg 4 kurs.


Förståelse för spårval, timing i blick, kroppsförflyttning och manövrering av reglagen, bolla tankar om hur man arbeta systematiskt med att utveckla sin körning samt mental träning. Det kan man nog ägna sig åt om man har en förstående instruktör även om man annars tränar på att åka skitfort på bandagar och licensträningar.
 

EmilB

New member
Jag tror inte det är fel om man med "vill slipa sin teknik" är öppen för att fila på detaljer i sin körstil i ett 5 sekunder långsammare tempo för att sedan ta med sig det till nästa rejsträning. För MIG är inte tempot/varvtiden under en KURS det viktiga, utan vad man har för syfte med att vara på banan.


Säg så här då, om övningarna känns vettiga att köra på Arlanda Test Track där man får tugga krossad sten och krama stubbar om man avviker från asfalten, då är man nog rätt ute att köra på en steg 4 kurs.


Förståelse för spårval, timing i blick, kroppsförflyttning och manövrering av reglagen, bolla tankar om hur man arbeta systematiskt med att utveckla sin körning samt mental träning. Det kan man nog ägna sig åt om man har en förstående instruktör även om man annars tränar på att åka skitfort på bandagar och licensträningar.

Till att börja med, tack för alla svar.

Tyvärr så är det inte 1.17-tider vi pratar på en normal steg 4-kurs för att hamna i flytet tillsammans med övriga deltagare. Snarare 1.20 - 1.23. Nu det inte varvtider som det är fokus på när man går kurs, men ändå så är det ett bra sätt att mäta tempot på banan.
Jag kan bara tala för mig själv, men att ligga och harva i 1.20-tempo lär jag mig väldigt lite på. Jag blir ofokuserad och slarvig. Att ligga och pressa på 80 - 90 % av kapaciteten är betydligt roligare och mer lärorikt i min mening. Men alla är ju olika.

Jag känner själv att jag har passerat steg 4. Dom sista kurserna jag gick förra året gav inte mycket mer än en väldigt rolig bandag med trevliga människor. Men det känns som om man ligger på ungefär samma nivå som instruktörerna (med vissa undantag såklart) och då blir det inte lika lärorikt tyvärr.

Där av önskan till fler tillfällen med steg 6 och undran vad planen för fortbildningen var. Främst eftersom instruktörer och funktionärer trycker på att man ska gå vidare dit. Då hade man ju hoppats på att det fanns fler tillfällen, då det i min mening är en trevlig miljö kring SMCs bandagar/kurser.
 

SuperRetard

New member
Jag tror inte det är fel om man med "vill slipa sin teknik" är öppen för att fila på detaljer i sin körstil i ett 5 sekunder

5 sekunder är en evighet och det vet du också. 5 sek under max kör man i princip med en hand på styret (-ish). De 80% vi normalt pratar om ger kanske 1.14 (känsla och subjektivitet är aldrig lätt), och det det tempot blir det snabbt trångt.

För egen del blir mina spår helt galna om man inte får ett grundtempo med sig. Kroppsförflyttning, diverse finlir t.ex passar sig bra för ett rejält lågt tempo (typ våga bromsa ända in till apex första gångerna, börja möta med gas innan man helt släppt bromsen osv). Men det förutsätter också att man är "där" i sin körning just vid kurstillfället. Är problemet att man missar ingångarna så fort tempot skruvas upp så är det svårt att förändra det i ett flera sekunder för lågt tempo.


Sorry om jag är kritisk. Men jag tror som TS att steg 6 behövs för att fånga de andra än den normale steg 4 deltagaren. Har man kanske 1.15 i kroppen, så blir ett medeltempo på 1.23 direkt trångt. Jag åkte som deltagare en gång när jag körde runt 1.19 för några år sen, just den dagen var tempot rätt lågt överlag och trots att vi bara var <10 på banan så blev det flera omkörningar per varv som "störde" min körning. För jag var där just för att jobba med mig själv, inte racea mot alla andra. Det löste sig ok sen efter lite ommöbleringar i grupperna, men det är inte lätt. Är man ytterligare 3-5 sek snabbare så har jag svårt att se hur det ska bli givande utan att få sin rytm sabbad varannan kurva.

(Nämnas bör att jag i ovan utgår ifrån att man också ska visa sedvanlig hänsyn till den man kör om. Även om jag är trygg i att smaska förbi nån med några dec marginal så är det ju knappast säkert att det som blir omkörd upplever det lika härligt. Jag har själv blivit sådär löjligt omkörd när jag var noob, och det ÄR skrämmande.)
 

EmilB

New member
Kort svar: Korrekt det är för få tillfällen. det jobbas aktivt med saken. Återkommer, när några bitar faller på plats..

Lite längre svar:
Det som händer är följande - SMC SPORT är MC sports klubb just nu för sporthojs åkare, nångång kanske vi tar in Motard och Enduro. Klubben är ansluten till Svemo.

Dvs klubben följer som huvudregel Svemo´s reglemente - fast vi gör det enkelt, för körningar i vår egen klubb. Därför kan man, efter steg 5 (licens kursen*) köra med sin gatgodkände landsvägs hoj, dock efter regskylten tas bort under körning på banan. Enklare kan det inte bli!

Ett krav som som klubben absolut måste följa är att det finns funktionärer, träningsledare som är utbildade och godkända av Svemo. Där har vi fram tills nu - fått köpa tid av tävlings sportans hårt belastade ideella - och den som har bara lite insikt i svensk RR vett att det är resurs brist..
Innan sommeren är över har SMC SPORT sannolikt 7+ utbildade ideella - Vi har sökt bland klubbens medlem.
- Har du tävlings erfarenhet, och lust att dra ditt strå - hör av du flux till patric.ericsson@svmc.se

På banor som är godkände av Svemo (det är ett krav) och vart SMC har kurser - är målet att vi kan ha en licens grupp, som kör parallellt - med en vanlig trafikkurs.

Så det står absolut inte still - men, allt tar sin tid - och vi får inte svar på alla frågor vi själva har, samma dag som vi frågor.. Men, risken finns det kommer bli skittbra och kanon kul..


* En kväll och några enstaka timmer på banan - för dom som gått SMC Steg1234.

Har full förståelse för att saker och ting tar tid.

Tar tillfället i akt och erbjuder mina egna tjänster, om det kan hjälpa till på något vis.
Har ingen erfarenhet av racing, så kan nog inte hjälpa till i steg 6. Men har 20+ SMC-kurser i bagaget och lika många vanliga bandagar i Sverige och Spanien, så om jag kan hjälpa till som instruktör eller liknande på andra kurser för att få fart på steg 6 så står jag till förfogande.
 

Hansi

Skrivit för mycket
5 sekunder är en evighet och det vet du också. 5 sek under max kör man i princip med en hand på styret (-ish). De 80% vi normalt pratar om ger kanske 1.14 (känsla och subjektivitet är aldrig lätt), och det det tempot blir det snabbt trångt.

Kan man hitta något sätt att hålla en sådan rytm på banan att man sänker varvtiden 5 sekunder men ändå kan öva för att hitta ÄNNU högre kurvhastighet i t.ex. sin annars "sämsta" kurva?

På just Gelleråsen tycker jag man rätt snabbt tappar 5 sekunder om man inte går på attack precis överallt...
 

Robbie

New member
Min åsikt är att det går bra att förbättra sig utan att behöva ligga nära sitt maximala tempo. Att jag tänker så har att göra med att jag anser att en stor del av utvecklingen sker i huvudet på deltagaren. Då är det inte nödvändigt att köra särskilt fort, bara att ha ett sådant tempo att man bekvämt kan reflektera över vad man gör.

Visst förstår jag samtidigt att man, för slutgiltigt utvärdera en förändring, behöver göra saker i ett autentiskt tempo. Men just den biten kanske då får vänta tills en "vanlig träning". Det som jag tycker att jag isåfall kan erbjuda en deltagare som är så pass mycket snabbare än vad jag själv är hjälp att analysera deras körning. Inte en helt oviktig och okomplicerad sak.

Jag misstänker att jag kommer ha "den här deltagaren" förr eller senare så jag kanske får omvärdera min inställning efter det, men detta är min åsikt så här långt.
 

SuperRetard

New member
Min åsikt är att det går bra att förbättra sig utan att behöva ligga nära sitt maximala tempo. Att jag tänker så har att göra med att jag anser att en stor del av utvecklingen sker i huvudet på deltagaren. Då är det inte nödvändigt att köra särskilt fort, bara att ha ett sådant tempo att man bekvämt kan reflektera över vad man gör.

Visst förstår jag samtidigt att man, för slutgiltigt utvärdera en förändring, behöver göra saker i ett autentiskt tempo. Men just den biten kanske då får vänta tills en "vanlig träning". Det som jag tycker att jag isåfall kan erbjuda en deltagare som är så pass mycket snabbare än vad jag själv är hjälp att analysera deras körning. Inte en helt oviktig och okomplicerad sak.

Problemet är ju tvådelat. Å ena sidan VET jag att jag kan köra lite hur fan som helst om jag kör långt under mitt maxtempo, vilket gör att jag inte alls är lika fokuserad som jag brukar och därför gör fel som kanske inte ens är reella problem för en. Å andra sidan blir analysen baserad på en situation som är hyfsat irrelevant. Det är sjukt lätt att köra mjukt och avslappnat om man VET att man har massa marginaler, problemen med att man spänner sig finns ju dock likförbannat kvar (om det nu är problemet) så fort man skruvar upp tempot.

Handlar det om att lära sig rent motoriska saker, som t.ex att lägga på gas innan man är helt av bromsen, då är det som att lära sig spela gitarr. DET går att göra i lågt tempo. Men blick, spårval, högerhand osv får ju sina felkällor så fort man blir lite pressad.

Notera nu att vi pratar om folk som med marginal är under 1.16 och inte en random deltagare som gått några kurser..
 

Hansi

Skrivit för mycket
problemen med att man spänner sig finns ju dock likförbannat kvar (om det nu är problemet) så fort man skruvar upp tempot.

...

Men blick, spårval, högerhand osv får ju sina felkällor så fort man blir lite pressad.

Att man spänner sig och får problem med blick/spårval/gaskontroll handlar om överlevnadsreaktioner för att man kör över sin egen förmåga. Jag tror inte det är effektivt att köra varv efter varv i det tempot om man vill bli bättre/snabbare.

Constant progress, even if only inch by inch, will get you to your ultimate goal much faster than trying to force rapid progress at the risk of losing good performance altogether.

Often when we seem to show no progress in a skill, no matter how much we practice, it is because we are trying to improve two or more things at once. Practice is not shaping. Repetition, by itself, may ingrain mistakes just as easily as improvements.

Taget "out of context" från boken "Dont shoot the dog - the new art of teaching and training" av Karen Pryor.

Personligen har jag gjort ägnat massor av tid åt att nöta en sak i taget, och började inte ens öva riktig inbromsning förrän förra säsongen. När jag sedan har kört bandag / steg 6 och bara pangat på / blivit taggad av snabbare förare framför så har jag helt plötsligt sänkt mina normala varvtider med 4-5 sekunder rakt av. Nu är det ju för min del fortfarande höga 1.15 tider (med samma 12 år gamla oljerykande hoj som jag pendlar till jobbet med) men utan att jag spänner mig eller andra överlevnadsreaktioner.

Jag har fortfarande aldrig kört av banan eller ut i någon escape för att jag bromsat på mig eller inte vågat styra in i kurvan. Endast pga släpp jag inte hanterade korrekt eller för att undvika att krasha in i framförvarande förare som överraskade med en oväntad inbromsning.
 
Last edited:

mojja

New member
Att man spänner sig och får problem med blick/spårval/gaskontroll handlar om överlevnadsreaktioner för att man kör över sin egen förmåga. Jag tror inte det är effektivt att köra varv efter varv i det tempot om man vill bli bättre/snabbare.



Personligen har jag gjort ägnat massor av tid åt att nöta en sak i taget, och började inte ens öva riktig inbromsning förrän förra säsongen. När jag sedan har kört bandag / steg 6 och bara pangat på / blivit taggad av snabbare förare framför så har jag helt plötsligt sänkt mina normala varvtider med 4-5 sekunder rakt av. Nu är det ju för min del fortfarande höga 1.15 tider (med samma 12 år gamla oljerykande hoj som jag pendlar till jobbet med) men utan att jag spänner mig eller andra överlevnadsreaktioner.

Jag har fortfarande aldrig kört av banan eller ut i någon escape för att jag bromsat på mig eller inte vågat styra in i kurvan. Endast pga släpp jag inte hanterade korrekt eller för att undvika att krasha in i framförvarande förare som överraskade med en oväntad inbromsning.


Så talar en sann reflexväst ;) Är bäst kan bäst vet mest :)

Reflexvästarna har suttit på sportmopeder i 10 år ägnat 5 av dom på bana och 80% av dom har knappt satt en 1.18 men ändå ska dom tala om hur duktiga och bäst dom är..

Jag har suttit på sport moppe 1 säsong körde sist stadiga 1.16 tider med en cykel som var vidrig. Visst har jag varit i sandfållan och visst besöker jag escapen till och från men so what vill man bli snabb fort så är det ett pris man får betala.


Vet att jag nu kastar sten i glashus men är innerligt trött på att höra detta eviga mantra.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Så talar en sann reflexväst ;) Är bäst kan bäst vet mest :)

Reflexvästarna har suttit på sportmopeder i 10 år ägnat 5 av dom på bana och 80% av dom har knappt satt en 1.18 men ändå ska dom tala om hur duktiga och bäst dom är..

Jag har suttit på sport moppe 1 säsong körde sist stadiga 1.16 tider med en cykel som var vidrig. Visst har jag varit i sandfållan och visst besöker jag escapen till och från men so what vill man bli snabb fort så är det ett pris man får betala.


Vet att jag nu kastar sten i glashus men är innerligt trött på att höra detta eviga mantra.


Vilket mantra är det du tänker på?

Det JAG vill förmedla har ingenting med min egen förmåga att göra. Jag har inte motivationen att ägna den mängd tid och pengar som krävs för att bli RIKTIGT snabb. Det jag är intresserad av är pedagogik (vilket jag inte heller är BRA på men jobbar på det!) och hur man lär sig saker effektivt. Och för säkerhets skull utgår jag från djurförsök, intresset startade med att jag lärde mig klickerträning av hästar och senaste året även hundar :)

Jag skulle tycka det var roligare om jag kunde coacha dig till 1.04 tider än att själv komma ner till säg 1.10.
 

Robbie

New member
Problemet är ju tvådelat. Å ena sidan VET jag att jag kan köra lite hur fan som helst om jag kör långt under mitt maxtempo, vilket gör att jag inte alls är lika fokuserad som jag brukar och därför gör fel som kanske inte ens är reella problem för en. Å andra sidan blir analysen baserad på en situation som är hyfsat irrelevant. Det är sjukt lätt att köra mjukt och avslappnat om man VET att man har massa marginaler, problemen med att man spänner sig finns ju dock likförbannat kvar (om det nu är problemet) så fort man skruvar upp tempot.

Handlar det om att lära sig rent motoriska saker, som t.ex att lägga på gas innan man är helt av bromsen, då är det som att lära sig spela gitarr. DET går att göra i lågt tempo. Men blick, spårval, högerhand osv får ju sina felkällor så fort man blir lite pressad.

Notera nu att vi pratar om folk som med marginal är under 1.16 och inte en random deltagare som gått några kurser..

Vet inte om du tänker på att det är möjligt att analysera en deltagares körning utan att se personen köra. Att sen testa och förbereda förändring tror jag är möjligt i ett lägre tempo.

Dessutom för att arbeta med specifika problem behöver väl inte betyda att man ska hålla maximal fart runt hela varvet.
Så har jag iallafall inte angripit problem i min egen körning.

Men gällande tråden huvudämne så hoppas jag att det blir fler tillfällen att köra steg 6. För det är klart att det inte är lämpligt för alla att gå steg 4 gång på gång.

Verkar som att åsikterna går isär när det gäller nyttan av en steg fyra kurs för en riktigt snabb förare. Tror inte att det kommer bli någon konsensus kring det här...
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Vet inte om du tänker på att det är möjligt att analysera en deltagares körning utan att se personen köra. Att sen testa och förbereda förändring tror jag är möjligt i ett lägre tempo.

Dessutom för att arbeta med specifika problem behöver väl inte betyda att man ska hålla maximal fart runt hela varvet.

Jag menar inte heller att 100,1% är ett lämpligt tempo att träna i. Men ligger jag några tiondelar under mitt max så är det ett hanterbart tempo, 5 sekunder är en evighet. Att sätta perfekta apex och va grymt perfekt på bromsen i 1.18 tempo betyder knappast att man kan översätta exakt samma beteende till 1.13.


Det jag opponerade mig emot var just fartskillnaderna inom grupperna. Att pressa absolut max är nåt annat. Åker jag 1.02 blankt på Sviestad så är 1,03 rätt lugnt att testa nya saker i om det inte är extremt stora förändringar (och jag gör aldrig extremt stora förändringar, medvetet iaf). 1,06 är rentav långsamt (då)..
 

SuperRetard

New member
Att man spänner sig och får problem med blick/spårval/gaskontroll handlar om överlevnadsreaktioner för att man kör över sin egen förmåga. Jag tror inte det är effektivt att köra varv efter varv i det tempot om man vill bli bättre/snabbare.

Om problemet är att jag inte vågar styra in (tar escape) eller missar apex så fort tempot går upp ett klick.. Hur ska jag då förändra det?

Jag vet hur man gör, jag vet att det går.. Men hjärnan säger ifrån vid en viss gräns. Hur gör man då?

Skillnaden mellan att känna att det är hur lugnt som helst och att banga och ta escepen är bara nån ynka km/h..

Vad hjälper det mig att sänka från 132km/h = hur lugnt som helst, 134 km/h = bangar.. Till att lära mig nåt i 110km/h.
 
Top