Steg 5/6 - Vad är planen?

Robbie

New member
Men du bör ju ha en plan när du ska köra snabbare! Är det bara frågan om att "nu höjer jag hastigheten 1-2 km/h"?!

Det är tänkbart att det finns fler saker som behöver ändras än bara hastigheten.

Jag tycker det verkar bättre att analysera lite och kanske komma fram till en plan för hur du ska kunna bli mer tillfreds i just den kurvan.

Vi kanske kommer fram till några förändringar! I så fall kan det vara möjligt att träna dom i lägre fart och sen långsamt höja för att få en känsla av hur det fungerar.

En slutgiltig bedömning kanske inte är lämplig den dagen om det blir så stor fartskillnad.
 
Last edited:

Robbie

New member
Men problemet kan ju vara att det finns tre till fyra andra deltagare i en steg fyra.

Det kan vara så att tiden inte räcker till för att gå in på den detalj nivå som krävs för att analysera din körning samtidigt med tre andra.

Men å andra sidan, det kanske är fullgod valuta för dig att ha satt upp en ny potentiellt bättre plan för en enda kurva på en hel dag.
 

Avarage

New member
Så talar en sann reflexväst ;) Är bäst kan bäst vet mest :)

Reflexvästarna har suttit på sportmopeder i 10 år ägnat 5 av dom på bana och 80% av dom har knappt satt en 1.18 men ändå ska dom tala om hur duktiga och bäst dom är..

Jag har suttit på sport moppe 1 säsong körde sist stadiga 1.16 tider med en cykel som var vidrig. Visst har jag varit i sandfållan och visst besöker jag escapen till och från men so what vill man bli snabb fort så är det ett pris man får betala.


Vet att jag nu kastar sten i glashus men är innerligt trött på att höra detta eviga mantra.

Är det "mojja" som körde på Kinnekulle med SMC Väst för ett par veckor sedan?

Det finns flera sätt att lära sig på. Inget sätt är fel men det finns sätt som gör mindre ont på och kostar mindre. Vilket sätt man väljer är upp till var och en.

Som en passus kan dock nämnas att även en del riktigt snabba förare (Moto GP) har valt att ta hjälp av folk som är långsammare än dem själva men trots det varit lyhörda och villiga att pröva. Mål: Bli snabbare!

Sedan finns dem som bara inte klarar av att ta hjälp. Eller att ta hjälp från dem som de inte har förtroende för. Men då handlar frågan om vari förtroendekrisen består av. En fråga som nog bara en person kan svara på.

Om du faller under någon av ovanstående exempel vet jag inte, och bryr mig inte heller. Men om du är den jag tror du är så hade jag dig som elev på Kinnekulle. Min enda målsättning för dagen (så som den uttvecklade sig) blev att hjälpa dig att hålla dig på hjulen. Ett mål som vi tillsammans lyckades med.

Så jag tycker att du gjorde ett bra jobb den dagen och kunde känna mig lite tillfreds med mig själv också. För du var sannerligen en utmaning må jag säga.

Det finns dock en sak som jag skulle vilja förmedla till dig personligen men det tar jag helst via PM eller ännu hellre live. Fram tills dess kan jag rekommendera att studera de riktigt snabba killarna och då inte bara fokusera på deras resultat och körteknik utan även hur de agerar/är som människor för att nå dit där de är idag. Där finns förbättringspotential för oss allihop, inklusive dig!

// Niklas
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Om problemet är att jag inte vågar styra in (tar escape) eller missar apex så fort tempot går upp ett klick.. Hur ska jag då förändra det?

Jag vet hur man gör, jag vet att det går.. Men hjärnan säger ifrån vid en viss gräns. Hur gör man då?

Skillnaden mellan att känna att det är hur lugnt som helst och att banga och ta escepen är bara nån ynka km/h..

Vad hjälper det mig att sänka från 132km/h = hur lugnt som helst, 134 km/h = bangar.. Till att lära mig nåt i 110km/h.

Ahh, ett konkret exempel. Kul!

Jag har inte ett färdigt svar/recept.

Men jag föreslår att vi försöker bryta ner problemet i så små detaljer som möjligt så att vi stegvis kan öva på en sak i taget.

Till att börja med, verkar det vettigt att välja EN specifik kurva där du vill öka ingångshastigheten från 132 till 134 och strunta i resten av banan så länge?

Har du verktyg för att mäta resultatet, t.ex. att den ökade ingångshastigheten i kurvan ger x km/h högre topphastighet inför nästa kurva eller x km/h högre hastighet ut ur kurvan?

Är du konsekvent med din ingångshastighet varv efter varv?

Är du konsekvent med din svängpunkt när du övar i kurvan?

Är du konsekvent med ditt apex? Utgång?

Måste du ha en specifik bromspunkt + bromsa 100% för att nå din ingångshastighet eller kan du välja bort inbromsningsmomentet medan du övar i kurvan för att lägga mer fokus på ingångshastighet, blick, motstyrning och gaskontroll?

Beskriv dina tankar, känslor och vad din kropp vill/vägrar göra när du närmar dig gränsen för den hastighet där du inte vågar styra in.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Exakt, inte ett skvatt om varken steg 5 eller 6 som denna tråden handlar om!

Fast jag har råkat gå off topic och skrivit om hur man kan få ut något av sina pass i en steg 4 även om tempot på banan är flera sekunder långsammare än det man annars trivs med. My bad :) Anledningen var att jag läste lite mellan raderna i trådstartarens inlägg och tyckte det vore tråkigt om han kände sig "icke välkommen" till steg 4 endast för att tempot började bli högt.

För mig handlar det mer om inställning till hur man vill jobba med att utveckla sin körning än vilket tempo man har. Och med det vill jag inte säga att steg 4 passar alla, men det är alltid roligt att starta tankeprocesser.
 

SuperRetard

New member
Ahh, ett konkret exempel. Kul!

Ja, en specifik kurva. (Esset på Sviestad. Snabb vänster in, gropig i mitten. Man behöver mkt höjd och sen bryta ner snabbt till höger för att få ett rakt spår upp mot crossböjen).
Nej, inte GPS-laptimer.
Njaoe, körde inom ett par tre tiondelar på varvet.
Ja, bromsar alltid 100% (bakhjulet fjäderlätt/i luften)
Ja, fasta bromspunkter
Nja, samma svängpunkt.. Knepig kurva där man bromsar grymt djupt in i sväng.

Om jag försöker rulla konstant fart in mot kurvan så tappar jag alla referenser och allt blir helt galet, då måste jag verkligen ta ned tempot för att inte riskera göra bort mig. Sen jag började få upp tempot är bromsen en viktig komponent för att få instyrningen att funka, hojen svänger ju inte om gaffeln är i jämvikt, och så blir det instabilt som fan runt apex pga att komprimeringen kommer under sväng istället.

Tanken är att göra precis som vanligt. bromsningen känns osm den brukar (det hoppar, studsar och far mao), släpper av och stabiliserar, allt grönt so far.. Sen precis när instyrningen inleds så kickar ÖR in då kurvan känns som ett självmordsuppdrag helt plötsligt.

Rent logiskt ger en så liten förändring att jag i sämsta fall missar både och utgång och får ett idiotspår UT ur esset. Men om jag låter bli att rulla på gas i utgången och satsar på överlevnad så finns det massa marginal i utgången att kompensera med, så det är helt ologiskt.

Min metod ovan har gett rätt stora resultat ska tilläggas, jag har kickat upp tempot flera steg.. Men du påstår ju att jag inte alls behöver va nära mitt max för att kunna utvecklas i samma takt. Då är jag givetvis enormt intresserad av att veta HUR, eftersom alla banor/böjar inte har escape och i vissa fall är direkt läskiga att åka av i.
 

Robbie

New member
En av de första frågorna att ställa sig då är väl varför du måste öka farten just där? Är dom flesta snabbare än dig just i den kurvan? Var är det isåfall som du tappar tid, är det i ingången eller utgången? Skiljer sig ditt spår mycket från andras? Om du har några referenspunkter mitt i kurvan? Sen kan jag undra hur mycket du skulle tappa tidsmässigt på att bromsa lite tidigare...det känns ju som att du stressar dig själv väldigt mycket inför instyrningen. Och vilken precision blir det på svängpunkten och hur du använder din blick just före och efter svängpunkten?

t.ex.

Jag skulle ha goda förhoppningar om framsteg efter att ha diskuterat igenom relevanta frågor (som kanske ovan!?). När det är gjort står man i en bättre position att ta ett beslut om något behöver ändras och isåfall vad, var och när. Sen är det väl bara att sticka ut och kolla efter t.ex. nya referenser eller vad man nu kommit fram till kan hjälpa.

Ungefär så tänker jag iallafall
 

Hansi

Skrivit för mycket
Agile, medan jag går på lunch och grunnar lite, beskriv detaljerna i hur du styr in i kurvan.

Är det alltså vänstern in i esset du vill få upp tempot i?

Är det en snabb instyrning som krävs, eller kör du med broms under visst nerlägg för att förbereda positionen och en mjukare instyrning?

Kan det hjälpa att träna motstyrning generellt? Hur förankrar du dig för att få kraft i motstyrningen? Har du testat tryck-tramp/pivot steering där du aktivt spänner upp motsatta benet för att ta kraften till motstyrningen diagonalt genom kroppen hela vägen från foten till styret?

Kan det hjälpa om du faktiskt hittar en referenspunkt för instyrningen? En referenspunkt behöver ju inte alltid vara en tydlig markering, det kan även vara hur man uppfattar att kurvan ser ut, vad som helst som hjälper dig bli ännu mer konsekvent.

Är du trygg i hur snabbt du kan tippa över hojen från vänster till höger genom esset? Kan det hjälpa dig bli tryggare redan i instyrningen om du förbättrar din teknik i det momentet? (tänker på hip-flick)

Hur är marginalerna du har nu?

Kan du lägga ner hojen mer?

Har du marginal i utgången?
 

Hansi

Skrivit för mycket
En av de första frågorna att ställa sig då är väl varför du måste öka farten just där? Är dom flesta snabbare än dig just i den kurvan? Var är det isåfall som du tappar tid, är det i ingången eller utgången? Skiljer sig ditt spår mycket från andras? Om du har några referenspunkter mitt i kurvan? Sen kan jag undra hur mycket du skulle tappa tidsmässigt på att bromsa lite tidigare...det känns ju som att du stressar dig själv väldigt mycket inför instyrningen. Och vilken precision blir det på svängpunkten och hur du använder din blick just före och efter svängpunkten?

t.ex.

Jag skulle ha goda förhoppningar om framsteg efter att ha diskuterat igenom relevanta frågor (som kanske ovan!?). När det är gjort står man i en bättre position att ta ett beslut om något behöver ändras och isåfall vad, var och när. Sen är det väl bara att sticka ut och kolla efter t.ex. nya referenser eller vad man nu kommit fram till kan hjälpa.

Ungefär så tänker jag iallafall

+1 på den :) Lite därför jag ställde frågor om det fanns verktyg för att mäta resultatet :)
 

He rik

New member
Du kanske ska sluta försöka göra något som hojen uppenbarligen inte vill eftersom du avbryter och ställa in hojen så den vill det du försöker istället. . .
 

Hansi

Skrivit för mycket
Du kanske ska sluta försöka göra något som hojen uppenbarligen inte vill eftersom du avbryter och ställa in hojen så den vill det du försöker istället. . .

Han ger ju inte hojen en chans :)

Av någon anledning triggas ÖR för mycket, där skillnaden mellan "inte ÖR" och "ÖR" är en hastighetsökning som Agile upplever som +2Km/h

Eftersom det inte sitter någon GPS laptimer på hojen så skriver jag "upplever som"

Jag frågar mig nu, hur exakt är Agiles känsla för att uppskatta hastighet/förändring inför denna kurva?
Det är i samband med en temperamentsfull inbromsning, vilket gör det svårt att uppskatta hastighet.
Att öka 2Km/h är faktiskt ganska mycket! Det vore bättre att öka 0,5Km/h.

Eftersom det är enklare att bedöma hastighet om man kan plocka bort momentet inbromsning försöker jag fiska efter om Agile kan tänka sig att skippa den, eller åtminstonde förlänga tiden/sträckan där man bromsat nästan klart och bara har kvar den sista finjusteringen av att anpassa hastigheten inför kurvan.

Jag frågar efter referenspunkter, för om man inte är konsekvent med sitt spårval så får man för många parametrar som påverkar resultatet.

Om referenspunkterna sitter och Agile är konsekvent med spårvalet så frågar jag mig hur mycket marginal det finns kvar för nerlägg och utgång. Finns det inte mer marginal så går det inte att öka hastigheten innan man ändrat något annat som påverkar spårvalet. T.ex. senare svängpunkt, kraftigare instyrning.

Jag vill även komma fram till om det kan vara problem med blicken. Finns det klara referenspunkter så är det lättare att vara aktiv med blicken. Har Agile inte hunnit hitta sin väg in i kurvan, t.ex. mot apex, blir det svårare att våga styra in.
 

SuperRetard

New member
1. Är det alltså vänstern in i esset du vill få upp tempot i?

2. Är det en snabb instyrning som krävs, eller kör du med broms under visst nerlägg för att förbereda positionen och en mjukare instyrning?

3. Kan det hjälpa att träna motstyrning generellt? Hur förankrar du dig för att få kraft i motstyrningen?

4. Har du testat tryck-tramp/pivot steering där du aktivt spänner upp motsatta benet för att ta kraften till motstyrningen diagonalt genom kroppen hela vägen från foten till styret?

5. Kan det hjälpa om du faktiskt hittar en referenspunkt för instyrningen? En referenspunkt behöver ju inte alltid vara en tydlig markering, det kan även vara hur man uppfattar att kurvan ser ut, vad som helst som hjälper dig bli ännu mer konsekvent.

6. Är du trygg i hur snabbt du kan tippa över hojen från vänster till höger genom esset? Kan det hjälpa dig bli tryggare redan i instyrningen om du förbättrar din teknik i det momentet? (tänker på hip-flick)

7. Hur är marginalerna du har nu?

8. Kan du lägga ner hojen mer?

9. Har du marginal i utgången?

1. Ja
2. Broms sent in i böj och mjuk instyrning
3. Tveksamt, det är höger som kräver snabb styrning i så fall, men den är inte riktigt problemet (även om det går att åka fortare där också såklart)
4. Se ovan
5. Skulle möjligtvis kunna göra instyrningen bättre. Problemet är att man inte riktigt ser runt hörnet, och då har man blicken 1 meter framför sig. Jag håller x meter från yttre bankant (sparar meter) och viker mjukt in och siktar på att hålla vänsterkant mot posteringsbåset. Jag har där ett "bättre" (håller in mer til vänster) spår än många som är jämnsnabba med mig, men tappar ändå metrar.
6. Ja hyfsat.. Missar väldigt sällan apex i högern sen och på t.ex Gelleråsens ess har jag inga problem att kasta runt alls.

7. Åt helvete för stora.. Det är knappt att knät går i backen i vänstern ens, var 3e varv kanske.
8. Japp.. I vänstern går det att åka MYCKET fortare

9. Mindre där.. Högern ut känns rätt korrekt som det är oftast. Vilket delvis beror på ett för snålt spår (ingång).


Det stora problemet är ju att vänstern om man undantar högern efteråt skulle gå att ta sjuhelvetes snabbt. Problemet är nog att jag inte vågar bromsa hårt nog under nedlägget, vilket tappar väldigt mkt fart tidigt i sektionen vilket i sin tur direkt kostar mkt tid och metrar. Kollar man på eliten så mellangasar de tom inför högern vilket indikerar att de bromsar och styr mer uppdelat än vad jag gör.

Det finns säkert massa fel jag gör som går att jobba på. Men för att återkoppla till huvudfrågan, hur gör jag det i ett 1.11 tempo? (Sviestad-tid) som är ungefär vad snabb smc grupp snurrar i om jag gissar rätt.
 

SuperRetard

New member
Han ger ju inte hojen en chans :)

Av någon anledning triggas ÖR för mycket, där skillnaden mellan "inte ÖR" och "ÖR" är en hastighetsökning som Agile upplever som +2Km/h

Det är i samband med en temperamentsfull inbromsning,


Det bör tilläggas att JAG inte upplever bromsningarna som temperamentsfulla, det brukar vara andras uppfattning. Jag är faktskt helt bekväm med att åka på ministoppie även när det går fort. Och även om jag bromsar HÅRT, så maxar jag ju inte hela vägen utan mjkuar upp den sista biten för att låta allt sansa sig (svårt att svänga med bakhjulet i luften).
 

Hansi

Skrivit för mycket
Det finns säkert massa fel jag gör som går att jobba på. Men för att återkoppla till huvudfrågan, hur gör jag det i ett 1.11 tempo? (Sviestad-tid) som är ungefär vad snabb smc grupp snurrar i om jag gissar rätt.

Du fokuserar på kurvan och detaljen du filar på. Och ägnar resten av varvet åt vila och eftertanke. Hitta en rytm som funkar för dig utan att gå på hörntänderna hela varvet runt.

En sak som händer när du plockar escapen är ju att du tränar på att misslyckas med att klara instyrningen. Så försök skala bort så mycket onödigt som möjligt. Kanske till och med resten av spåret genom esset, du skrev ju att du kunde "fega" där i nödfall.

Fokusera på att lära dig känsla för hastighet så att du kan öka mindre steg än vad du gör nu när du går från "inga problem" till "ÖR och escape"
 

Hansi

Skrivit för mycket
Det bör tilläggas att JAG inte upplever bromsningarna som temperamentsfulla, det brukar vara andras uppfattning. Jag är faktskt helt bekväm med att åka på ministoppie även när det går fort. Och även om jag bromsar HÅRT, så maxar jag ju inte hela vägen utan mjkuar upp den sista biten för att låta allt sansa sig (svårt att svänga med bakhjulet i luften).

Japp, jag tror inte inbromsningen i sig triggar din ÖR, däremot kan du medan du försöker hitta en bättre ingångshastighet ägna mindre fokus på att bromsa och ge dig själv lite mer tid/sträcka i slutet av inbromsningen för att bedöma hastighet.

När du hittat rätt ingångshastighet och utnyttjar så mycket du trivs med av nerläggningsvinkel och banbredd så lägger du givetvis på bromsmomentet igen. Stegvis om så krävs för att minska tiden som krävs för att hitta den där rätta ingångshastigheten.
 

enhjuling

New member
Har du nån hoj på gång Johnnie så du kan träna eller ska du bara sitta hemma och drömma om kurvorna på Sviestad i år?

/Stefan
 

SuperRetard

New member
När du hittat rätt ingångshastighet och utnyttjar så mycket du trivs med av nerläggningsvinkel och banbredd så lägger du givetvis på bromsmomentet igen. Stegvis om så krävs för att minska tiden som krävs för att hitta den där rätta ingångshastigheten.

Stort eller litet så är ju problemet med det att hojen inte svänger som den bör utan komprimerad gaffel.

Vad jag försöker "komma över", som jag är rätt säker på är det direkta felet jag gör. Är att jag inte vågar släppa bromsen tillräckligt mkt när jag är ca 1/4 in i sväng. Då vågar jag som en följd av det inte lägga ner mer, det känns fort och instabilt då hojen inte finner jämvikt osv.. Jämför jag med de stora pojkarna så tror jag de bromsar mkt hårdare i början av instyrningen, svänger sen hårdare, gasar, bromsar igen och tar höger.. Mer uppdelat i sektioner och måhända mer kantigt faktiskt (vilket känns konstigt när jag säger det).

Ska se till att försöka analysera det på KM1 nu om ett par veckor så ska jag försöka återkomma med nån form av analys av hur man "borde" göra enl. dem som åker 57:eek:r.. :)

Det är ju en grymt komplex sektion med så många olika variabler att det är svårt att teoretisera över den utan att va på plats och kunna testa samtidigt, och även om jag åkt både ett och tre tusen varv på den där banan så är det lite svårt att beskriva den i detalj.
 
Top