Spiken i kistan för oss MC-förare?

Hampe

Skriver massor!
Här är en mycket märklig bedömning av en olycka som riskerar att få stor efterverkan för oss motorcyklister.

Bakgrunden är att en hjulgrävare kört ut mot väjningsplikt på en huvudled och att en personbil körande längs gamla E6 körde in i fordonet. Föraren av personbilen dör på platsen, barn i bilen, maken kommer strax efter - vidrig olycka.

Så hette det då:

Enligt polisen var det grävmaskinisten som orsakade olyckan.

– Ingenting tyder på något annat. Vi väntar fortfarande på rapporten från den tekniska undersökningen men det skulle vara något väldigt speciellt om den tyder på någon annan orsak till olyckan, säger Bo Månsson som är förundersökningsledare vid polisen.

Mannen som körde grävmaskinen är misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.

Läs mer:

http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.1004267-en-dod-i-trafikolycka-utanfor-fjaras

http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.1014101-foraren-misstankt-for-vallande-till-annans-dod

Utfallet nu i veckan vart desto märkligare:

Det var mörkt ute när mamman skulle köra sina två barn till dagis. Enligt vittnen ska hon kört snabbare än den tillåtna hastigheten på 80 kilometer i timmen, troligen såg hon aldrig hjulgrävaren eftersom bromsspår saknades vid olycksplatsen.

Kvinnan avled på platsen medan hennes barn klarade sig utan allvarligare skador.

Mannen som körde hjulgrävaren åtalades för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. I onsdags ogillades åtalet av tingsrätten.

De menar att föraren inte brustit i omsorg och att släpet som hade både lampor och en saftblandare borde varit väl synligt i mörkret.

http://www.norrahalland.se/componen...-graevmaskinsfoerare-frias-i-doedsolycka.html

Inget vittne finns till själva olyckan. Däremot fäster rätten tilltro till ett vittne som tidigare på morgonen anser sig ha sett olycksbilen och då vittnet blivit omkörd så antas det att bilen även kört för fort vid olyckstillfället.

Det har diskuterats huruvida grävarens släp hade belysning, sidobelysning och jadajadajada men jag måste säga att jag tycker det är jävligt sekundärt:

# Om man nonchalerar väjningsplikten och kör ut på en huvudled framför annan trafik - är man inte "vårdslös" då? Inte ens "vållande"...?

# Om någon annan trafikant ser en fordon som han eller hon tycker kör fort för, och ett liknande fordon senare är inblandat i en olycka - är den föraren då automatiskt vållande? Även om ingen sett hur just olyckan gått till?

Ja, jag är förbannad!
Egentligen inte för utfallet i just denna domen, men för den allmänna urholkning av grundläggande trafikregler som sker:
om detta inte är vårdslöshet, hur ser då vårdslöshet ut? Handlar vårdslöshet plötsligt enbart om hastighet?

Ja, jag är rädd att detta domslut kan betyda mycket för oss motorcyklister!
Klart att det finns någon annan trafikant som kan vittna om att en MC körde förbi i flera hundra tidigare på dagen, och att den hade två hjul precis som MCn i olyckan där ännu en bil "inte sett" motorcykeln på huvudleden...

Andra grundläggande saker man kan ta upp i och med detta domslut är faktiskt högertrafiken. Nej, inte "högerregeln" utan själva - högertrafiken!

Behöver vi ens köra på höger sida allihopa, om vi bara håller hastighetsgränsen?

Hampe

Carnivore

New member
Känns som att du gör en hel hönsfarm av en fjäder...

Och det med vårdslöshet så är ju faktiskt inte en hjullastare så jädrans snabb och speciellt inte med släp, så det kan ha varit fritt när han började sin utfart på vägen och då om bilen ifråga kommit i hög fart så finns möjlighet att det inte funnits så mycket som föraren av hjullastaren kunnat göra annat än att smycka sitt ekipage med diverse positionsljus (vilket jag tyder det hela som att det fanns).

Detta är skrivet helt utan någon som helst aning om hur själv olycksplatsen ser ut, men jag vet att det finns ett gäng platser där jag själv aldrig skulle upptäcka en utkörande hjullastare i tid om man kommer snabbare än angiven hastighet.

enhjuling

New member
Just den här olyckan har jag ingen åsikt om eftersom jag inte vet exakt vad som hänt.
Däremot tycker jag väl inte att man kan generalisera och säga att en vänstersvängande alltid är vållande om det sker en olycka oavsett hur den andra parten kört oavsett om det är en mc eller personbil.
Man kan väl inte kräva att alla korsningar skall ha så mycket fri sikt så att man har en möjlighet att köra ut med en traktor om det kommer nån bortom horisonten i tredubbla ljudhastigheten.
Lite måtta får det väl vara....
/Stefan

Hansi

Skrivit för mycket
Det är ju stor skillnad på ett "försäkringsmässigt" vållande av en olycka och att man blir åtalad/dömd för t.ex. vållande till annans död / vårdslöshet i trafik.

Man är inte vårdslös för att man klantar sig eller för att man är jävligt kass som fordonsförare även om man har ihjäl någon. Däremot är man vårdslös om man struntar i hastighetsbestämmelser, kör på ställ, wheelar osv.

TKH

New member
TS, vi kan inte döma i enskilda obevittnade händelser, tyvärr. Det kan vara obefogat.

Dock så har jag själv konstaterat att laglösheten på våra vägar vuxit och växer hela tiden.
Har försökt analysera detta men kommer inte fram till mer än att det är en mycket mer
nonchalant ton därute mot övriga medtrafikanter.
Folk chansar mer för det verkas inte orka väntas på sin tur.
Det kan ju iofs ha varit en sådan människa som körde hjullastaren för de verkar bli allt vanligare.

Dagligen så ser jag massor av lagöverträdelser och jag är kanske ute på vägarna en halvtimme
om dagen.
Vad ser t.ex. ni som är yrkestrafikanter?

New member
Det ser ganska illa ut!!

Om gemene man kunde trafikreglerna och lagstiftningen så skulle man inte köra så fort som man gör i många lägen:eek:

Det är alldeles för slappt och nonchalant beteende i korsningar mm.

Tyvärr fokuseras det alldeles för mycket på hastigheten:confused:
Dvs max tillåten hastihet! Men det är ju lättare att kontrollera den istället för många andra förseelser.
Alltför många slökör framför allt bil och andra större fordon. Man är inte på hugget och intar tex bromsberedskap i olika situationer, utan förväntar sig att andra skall undvika kollision genom att hålla undan!?

Per

Hampe

Skriver massor!
TS, vi kan inte döma i enskilda obevittnade händelser, tyvärr. Det kan vara obefogat.

Sant.
Problemet är att rätten dömde. Utan vittnen.

Man vet att grävaren kört ut förbi väjningsplikt och korsat en hårt trafikerad huvudled.

Man vet att släpet som bilisten körde in i saknade sidomarkeringsljus och dito reflexer. Uppgifter från olycksplatsen säger att släpet var helt mörklagt, runt om.

Rätten anser att rotationsljuset på grävaren räcker, och att bilisten troligen kört "för fort" vid olycksplatsen. Ingen vet - eftersom ingen sett något, men en annan bilist har blivit omkörd vid ett tidgare tillfälle av en bil som skulle kunna vara olycksbilen. Det är vad rätten har att gå på.

I min värld måste den som skall korsa en väg med ett tungt, otympligt och långsamt accelerande fordon visa extra stor försiktighet. Inte satsa på en lucka och hoppas att andra bromsar.
Har man dessutom inte belysningen i ordning så...

Mer bakgrund:
http://www.kungsbackaposten.se/atal-for-dodsolycka-pa-gamla-e6

Bor själv i närheten, det är bra sikt - och hård, intensiv trafik på platsen vissa timmar av dygnet; klassisk pendlingstrafik med morgonhetsade människor. Jag kan absolut känna frustrationen över att behöva komma iväg till ett jobb där kanske andra maskiner står och väntar, och jag kan absolut känna paniken och ångesten när bilen man kört ut framför inte bromsar som man hoppats, eller kanske rent av håller högre hastighet än vad man antagit.

Men ändå. Skall du över en väg så är det ditt ansvar att det sker säkert.
Väjningsplikt är inte en fråga om totalvikt.
Väjningsplikt är inte en fråga om vem som seglar för sitt bröd.
Väjningsplikt är väjningsplikt. Kör du ut framför någon och det smäller så är du vållande. Kör du ett speciellt fordon så krävs det speciella hänsynstagande av dig som förare. Förbiser man dessa hänsynstaganden och det händer en olycka så har man varit vårdslös. Så enkelt är det.

Själv är jag den förste att lämna en lucka åt något tungt fordon som står illa till. Jag kommunicerar min intention så tydligt det går, när jag kan hjälpa utan att ställa till det för någon annan, bakomvarande.
För att jag kört snudd på alla sorts fordon, och har fantasi nog att leva mig in i hur det är att köra de återstående.
Men, aldrig att jag skulle köra ut tvärs över en huvudled och hoppas att det ordnar sig! Förmår jag inte bedöma hastigheten på bilarna ute på vägen så är det MITT problem! Jag kan inte bara tuffa på och räkna med att alla andra bromsar.

Jag måste säga att jag tycker att det skall finnas en konsekvens från samhället när något sådant här händer. Visst, det största straffet bär killen med sig hela livet - en familj har blivit moderslösa mot hans redskapskärra, men - sorry; det räcker inte!
Det räcker inte i allmänpreventivt perspektiv - den aktuella domen ger signaler till andra trafikanter att "sånt händer".
Men olyckor "händer" inte; dom skapas.
Oftast lugnt och metodiskt - men när vi klipper av uppbyggnadsfasen och bara stirrar oss blinda på explosionen så är vi dömda att ha nya explosioner lite här och var, utan att någon ser ett samband.

Alla trafikanter måste i större utsträckning hållas ansvariga för sina misstag. Korsar du en väg, nonchalerar väjningsplikten och det smäller så är det självmarkerande - du har varit vårdslös.

De allra flesta av oss hojåkare i livet är brutalt medvetna om vad den yttersta konsekvensen blir av oengagerad och slapp körning. Andras och egen.

Denna olycka översatt till MC-perspektivet är en klockren "jag såg den inte/jag trodde det var en moped-olycka".

Är det inte vårdslöst att "inte se/inte ta reda på vilket" så ligger vi pyrt till!

Hampe

Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Körde bilisten på släpet så har ju bilisten inte anpassat hastigheten tillräckligt till de förhållanden som gällde för tillfället, t.ex. sikten eller kanske till och med haft uppmärksamheten tillfälligt riktad på passagerarna i bilen.

Det går ju inte ut på att man klarar sig i trafiken för att alla andra alltid gör 100% rätt, för alla gör fel, misstag och dåliga bedömningar.

Ibland är man en ganska bra förare, andra gånger är man en kass förare. Man blir inte bara påverkad av alkohol eller droger, utan lika gärna av saker man inte valt själv som att chefen eller partnern är på krigsstigen och förpestat tillvaron strax innan man sätter sig bakom ratten.

Föraren av hjullastarekipaget kanske gjorde en dålig bedömning och trodde att han körde ut i god tid, och att hans ekipage syntes bättre än vad det gjorde vid tillfället.

Alla faktorer sammanlagt ledde till en olycka.

Som MC-förare är man ännu mer utsatt än man är som bilist, och det hjälper inte ett dugg att peka på dom som gör fel utan man måste själv vara vaken, aktiv och hela tiden anpassa hastighet och placering om man vill ha en chans att klara sig.

Gasar man bara på och hoppas att inget oförutsett kommer ivägen och att alla trafikanter runt omkring kommer följa trafikreglerna till punkt och pricka så har man valt att ta en väldigt stor risk att sluta sina dagar som ett ungt men inte speciellt vackert lik.

Cawwa

New member
Inga bromsspår tyder på att kvinnan inte såg släpet alls. Undersökning efteråt säger ju att släpet saknade positionsljus och reflexer, alltså helt mörklagt.
Föraren av hjulgrävaren är ansvarig för sitt fordon.
Föraren av hjulgrävaren gjorde en felbedömning när han svängde ut på huvudleden.

För mig är det glasklart att denna förare SKALL straffas för vårdslöshet.

Att ett vittnesmål hävdat att kvinnan kört för fort tidigare betyder ju inte att gjort det vid olyckstillfället. Det finns ju dessutom inga bromsspår som skulle kunna visa detta.

Att föraren av hjullastaren inte straffas är katastrof!

Maximilian

New member
Eftersom det inte finns några vittnen så kan man ju inte bevisa att han är skyldig utifrån händelseförloppet, och eftersom föraren kört väldigt fort tidigare kan man inte anta att hon inte körde för fort utifrån omständigheterna på platsen nu. Det är allt som rätten har att gå på, och grunden i vårt rättssystem är att ingen ska bli oskyldigt dömd. Hellre fria än felaktigt fälla.

SuperRetard

New member
Jag har kört en del halvtunga fordon yrkesmässigt, och hur väl man än känner sitt ekipage så är det ibland omöjligt att ta sig över en korsning annat än jävligt långamt pga tung last.

Ibland hamnar man även i sitsen att enda sättet att ta sig ut innebär att man har jävligt dålig sikt och helt enkelt inte KAN se om det kommer nån. Då får man helt enkelt försöka smyga ut lite försiktigt så att folk hinner reagera och bromsa, oavsett vem som har rätt till väg.

Hansi

Skrivit för mycket
Vi kommer sakna dagens trafikproblem den dagen alla fordon är länkade i nätverk med varandra och styr sig själva utan att en massa odugliga människor skall blanda sig i och ställa till problem :)

Skye

Kör Mycket!
@Hampe:

Jag förstår ditt dilemma och attityden måste skärpas hos alla som utnyttjar vägnätet. Har trafikpolisen resurser att göra koll hur körkortstagare utnyttjar vägnätet?

Nej säger jag direkt. Trefilig motorväg eller motortrafikled och alla kör i mitten för att det högra fältet är avsett för traktorer eller lastbilar i stigningsfält och där ligger man bra.

Jag har börjat att ligga i höger körfält och ha hastighet som överstiger mittenfältets struktur trots att vägförordning säger att jag inte får köra om till höger. Det är det enda fältet som är tomt och ger fri väg och samtidigt hålla den hastighetsbegränsing som råder. I de andra fälten finns "fiktiva poliser" som tycker att deras fart är bra, lastbilar med tunga släp som tycker att det är ok att köra om en annan lastbil med tungt släp och bromsa alla andra på en fart ca 15-40 km/h under gällande begränsning. Lastbil med släp är 80 km/h men det vet dom inte om själva och självklart ska det göras i i uppförsbacke. Varje meter är en tjänad krona

Jag får under rådande omständighet verkligen vara vaksam att ingen får för sig att styra in till höger eftersom ingen längre kollar bakåt i spegeln, Blicken nu för tiden är på telefon, napp, stereo eller nåt annat som upptar uppmärksamheten. Sällan är det ingen risk för de märker inte ens att jag kör om...

Tror tyvärr detta är fallet med Kungsbacka olyckan, uppmärksamheten är på ett annat håll och märker inte dåligt belyst släp och varför bromsspår saknas.

Skulle råda dig Hampe, du har ju skriftets gåva, att skicka en insändare till STÖRRE tidning och fråga varför trafikanter inte längre bryr sig, varför ingen längre håller till höger och varför tanken att inte obstruera bakomvarande försvunnit. Samtidigt är ju kollen från vänster och höger från väjningsplikt likamed störst går först..

Varför har vi backspeglar???

En norm som när vi tar körkort gör att du inte får körkortet om du inte tittar bakåt. I dagens läge tittar inte ens folk framåt...

Last edited:

Avarage

New member
Känns som att du gör en hel hönsfarm av en fjäder...

Och det med vårdslöshet så är ju faktiskt inte en hjullastare så jädrans snabb och speciellt inte med släp, så det kan ha varit fritt när han började sin utfart på vägen och då om bilen ifråga kommit i hög fart så finns möjlighet att det inte funnits så mycket som föraren av hjullastaren kunnat göra annat än att smycka sitt ekipage med diverse positionsljus (vilket jag tyder det hela som att det fanns).

Detta är skrivet helt utan någon som helst aning om hur själv olycksplatsen ser ut, men jag vet att det finns ett gäng platser där jag själv aldrig skulle upptäcka en utkörande hjullastare i tid om man kommer snabbare än angiven hastighet.

Jag bor inte långt från olycksplatsen och har varit där flera gånger både före och efter olyckstillfället. Vid laglig fart tar det ca. 12sek. att från den enda belysningsstolpen som finns (vid korsningen nedanför olycksplatsen) att nå den plats där olyckan inträffade. Sitter man högt upp i en hjullastare/traktor, som den åtalade och friade mannen gjorde, ser man olycksbilen betydligt tidigare än så OM man tittar åt rätt håll.

Om nu föraren av hjullastaren verkligen tittat åt vänster (för det skulle han ha gjort) precis innan han började köra ut på vägen och han ÄNDÅ inte han över med HELA sitt långa fordon (långt släp & långsam acc = kräver tid) så BORDE han ju i stället ha svängt höger och valt ett annat bättre/säkrare ställe att byta färdriktning på. Det hade gett olycksbilens förare möjlighet/utrymme att väja ut i mötande körbana och därmed haft betydligt större chans att klara sig. Olyckan skedde, för de som inte vet, tidigt på morgonen och trafiken i mötande riktning, så här ute på landet, är väldigt gles.

Den unga småbarnsmamma som nu avled (i en ålder av 27 år om jag minns rätt) hade precis innan avfärd hemmifrån varit oense med sin make/sambo och med 2 barn i bilen tidigt på morgonen kan man lätt föreställa sig en mängd distraherande situationer som KAN uppkomma. Därmed inte sagt att så var fallet för det vet vi inget om.

Att fria mannen som körde hjullastaren på de grunder "Hund" anger (dvs. spekulatione rom att den unga kvinnan körde för fort tidigare vilket i sig är baserat på att en annan bilist blivit omkörd) anser jag är fel.

Jag hoppas därför att efterlevande orkar överklaga domen och att man gör en mer professionell bedömning av vad som egentligen hände och därefter fattar nytt beslut i ansvarsfrågan!

// Niklas

Avarage

New member
Man är inte vårdslös för att man klantar sig eller för att man är jävligt kass som fordonsförare även om man har ihjäl någon.

Jo, det är man om man orsakar olyckan! Att vara kass fordonsförare fråntar inte dig/mig ansvar så icke heller att vara klantig! Vi bär det fulla ansvaret för att på ett trafiksäkert sätt utan fara för annan framföra våra fordon. Klarar vi inte det skall vi inte framföra motoriserade fordon i trafiken och DET ansvaret ligger hos dig/mig inte hos någon annan!

Om vi däremot pga. akut sjukdom eller liknande orsakar en olycka är det en helt annan femma!

// Niklas

Cawwa

New member
Tack Average för att du vrider det hela på rätt spår igen och intressant med din lokalkännedom.

Det viktigaste i TS argumentation verkar gå spårlöst förbi i denna tråd nämligen att kvinnan (av tingsrätten) får skulden för olyckan på grund av ett vittnesmål av tveksam art. Mycket märkligt i min värld. "Det såg ut att gå fort förut" ... hallå eller .... !!!

Lenchris

New member
Jag vet inte mer om olyckan än vad jag har läst på detta forum, men jag vill göra några klarlägganden,eftersom jag själv arbetar som jurist. Observera att jag inte har läst tingsrättens dom. Tar inte ställning i det enskilda fallet och tar inte upp ev. andra brott som jag inte vet om föraren var åtalad för (t.ex. vållande till annans död).

För vårdslöshet i trafik döms den vägtrafikant som i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Regeln ändrades för drygt 15 år sedan för att färre felbeteenden skulle omfattas. Det räcker inte att föraren har gjort fel. Under trafikbrottslagens tillämpningsområde skall främst hänföras sådana fall där trafikanten gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande eller annan allvarlig oaktsamhet.

Det innebär alltså att det ofta sker olyckor utan att någon av de inblandade har gjort sig skyldig till brottet vårdslöshet i trafik. Ännu viktigare är att domstolen inte var med vid händelsen utan gör sin bedömning utifrån det material som presenteras vid förhandlingen. Och domstolen ska inte döma efter vad den tror har hänt utan efter vad åklagaren har lyckats bevisa.

Att domstolen friar den ena föraren innebär alltså inte att domstolen lägger någon skuld på den andra föraren.

Hampe

Skriver massor!
För vårdslöshet i trafik döms den vägtrafikant som i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Regeln ändrades för drygt 15 år sedan för att färre felbeteenden skulle omfattas. Det räcker inte att föraren har gjort fel. Under trafikbrottslagens tillämpningsområde skall främst hänföras sådana fall där trafikanten gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande eller annan allvarlig oaktsamhet.

Det innebär alltså att det ofta sker olyckor utan att någon av de inblandade har gjort sig skyldig till brottet vårdslöshet i trafik. Ännu viktigare är att domstolen inte var med vid händelsen utan gör sin bedömning utifrån det material som presenteras vid förhandlingen. Och domstolen ska inte döma efter vad den tror har hänt utan efter vad åklagaren har lyckats bevisa.

Att man skruvat ner kraven för "vårdslöshet i trafik" känns och märks tydligt när man är ute och kör. Känns som alldeles för många tagit denna sänkta ribba ad notam. Det är helt enkelt inte så noga längre.
Men, i och med denna domen anser jag att det riskerar att bli än värre ute på våra vägar.

Jag har kört en del halvtunga fordon yrkesmässigt, och hur väl man än känner sitt ekipage så är det ibland omöjligt att ta sig över en korsning annat än jävligt långamt pga tung last.

Ibland hamnar man även i sitsen att enda sättet att ta sig ut innebär att man har jävligt dålig sikt och helt enkelt inte KAN se om det kommer nån. Då får man helt enkelt försöka smyga ut lite försiktigt så att folk hinner reagera och bromsa, oavsett vem som har rätt till väg.

Jag håller med dig - ibland hamnar man i svåra situationer, där man är utlämnad till att någon annan trafikant läser bilden och vidtar åtgärder för att man skall kunna lösa problemen gemensamt. Det är det goda samarbetet mellan trafikanter, men det känns som man ser allt mindre av det ute i verkligheten.

"Rätt till väg" är det dock ingen som har längre, men jag förstår precis hur du menar. Haken är dock väjningsplikten liksom inte kan avtalas bort.
Jag tror att det hela gått till precis som du beskriver, men med det undantaget att något samförstånd aldrig uppstod mellan grävmaskinist och bilist.
Rätten ansåg att rotationsljus och arbetsbelysning som var tänt på grävaren borde varit tillräckligt för att bilföraren skulle sett släpet - men det kunde precis lika gärna varit tvärt om; vare sig det är halogen- eller xenonljus i runtstrålande arbetsbelysning så kan det blända och mer mörklägga än lysa upp om det är riktat på ett sådant vis.

Om man nu kör ett speciellt fordon som inte uppför sig i trafiken på ett sätt alla andra trafikanter kanske förstår, så krävs det verkligen särskild omsorg från föraren. Man måste tänka åt sig själv och för andra. Känns det igen...?

Om vi nu samkör Hunds praktiskt pragmatiska lösning: Då får man helt enkelt försöka smyga ut lite försiktigt så att folk hinner reagera och bromsa, oavsett vem som har rätt till väg.

med Lenchris tillämpningsområde ovan

Under trafikbrottslagens tillämpningsområde skall främst hänföras sådana fall där trafikanten gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande eller annan allvarlig oaktsamhet.

så tycker jag att vårdslösheten i trafik står ändå tydligare och klarare än tidigare...

Men, det katastrofalt allvarliga är att rätten fäst avseende vid ett vittne som haft åsikter om hastigheten vid ett tidigare skede.
Lenchris igen:
Ännu viktigare är att domstolen inte var med vid händelsen utan gör sin bedömning utifrån det material som presenteras vid förhandlingen. Och domstolen ska inte döma efter vad den tror har hänt utan efter vad åklagaren har lyckats bevisa

Låt mig repa upp lite av det garn denna verkliga historia är stickad av, och virka upp ett nytt scenario av ungefär samma grundmaterial så får vi se om vi kan fånga upp några fler av er:

Du är ute och åker en underbar sensommardag med din tjej.
Hon är rädd på allvar för att åka hoj efter tidigare olyckor i hennes släkt, och dom är uttalat negativa till hennes val av kille, eller i vart fall ditt val av hobby.
Men, kärleken övervinner allt! Hon vill verkligen lära sig att åka hoj, och du har lovat att köra lugnt och sansat.
Ni har lånat ihop bra skyddskläder och du har valt ut backroads där du inte riskerar att träffa på dina galna räjspolare.

Det rullar på fint, du känner hur din tjej har lagt lite av stelheten och skräcken bakom sig och njuter av turen.
Men solen går strax i moln - ett miffo i en BMW med xenonljus som slår över i grönt och lite DRL-dioder påklistrade snett och vint på random platser i fronten har jagat ikapp och ligger på nollavstånd bakom dig.
Du har en bra lucka till bilen framför, men när BMWn drar ut för omkörning så släpper du för att skapa större lucka ändå.
Det var dock inte omkörning som var aktuellt - stollen bakom ratten har en lika puckad kompis i passagerarstolen som genom en öppen sidoruta tecknar att du skall "dra".

Inte aktuellt. Det blir extra struligt när det kommer mötande trafik och BMWn går till sist in bakom dig igen. Och roar sig med att falla bak 100 meter eller så för att sedan idiotacca tills han är ikapp och därpå tvärbromsa bara meter i från dig. Gång på gång.

Bilen framför ligger typ 10 km/h under begränsningen enligt din GPS och sänker ytterligare vid kameror. Det blir mer och mer av mardrömstur över er utflykt och du känner att hon känner ditt obehag.
Plötsigt ser du en räddning - en lucka i flödet av mötande bilar!
Om du bara dröjer lite och sticker just innan luckan stängs så lämnar du både Skodan och BMWn bakom dig! Dessutom är det en kurvserie framför er där BMWn kommer att bli hängade bakom Skodan ett bra tag.

Du duttar till tjejen på benet att hon skall vara med, kuggar ner och blåser förbi lätt som en plätt. Du håller tempot uppe i några sekunder för att skapa distans, men din flickvän dunkar dig på låret - ert gemensamt överenskomna tecken för att det går för fort för henne. Du släpper av direkt, och snart är ni nere på laglig fart igen, men med luft omkring er.

Några kilometer längre fram kör en bil ut mitt framför er. Du har sett bilen, du har släppt av, du har bromsberedskap - men det hjäper inte.
Krasch bom bang!
Din tjej dör, du förlamas och lär känna sjukvården mer än du någonsin önskat.

Bilisten uppger att han trodde att du var en moped, men att du "kom jättejättefort". Paret i Skodan som du kört om tidigare kommer till olycksplatsen och har inte sett att du legat bakom dem i flera kilometer utan berättar i polisens protokoll att "motorcykeln kom från ingenstans och bara dånade förbi." Din hastighet på 80-vägen uppskattas till "minst 200 km/h".

Någon vecka efter olyckan har någon av de bilar du mötte vid omkörningen vänligheten att höra av sig till Polisen med informationen att du "gjorde en vansinnesomkörning". Det fanns överhuvudtaget ingen plats för en omkörning. det var bara bilförarens hjältemodiga undanmanöver som gjorde att det inte blev en dödsolycka redan där och då. Även denna förare kan skriva under på att hastigheten var "minst 200 km/h". Dels för att det lät så, och dels för att han läst det i tidningens referat kring olyckan. (Men det sista sa han inte till polisen tog upp uppgifterna...)

Snubbarna i BMWn, som kanske skulle kunnat kasta lite ljus över vad som egentligen hände har tusen anledningar att inte tala med polisen, så dom drog så snart dom fick syn på olyckan.

Hur känns det...? Vad tror du om dina chanser i rätten? Hur tittar tjejens föräldrar på dig...?
Nä, det är sannerligen inte lätt att skipa rättvisa. Tror du att du får rättvisa i detta fallet...? Du har varit duktigt borta under flera månader, kanske är åtalet mot bilföraren redan nedlagt när du kan klara av att börja ta tag i saker och ting.
Över alltihopa hänger en blöt filt av att det egentligen är du som borde dömas till vårdslöshet i trafik, men att man tycker att du redan fått dit straff så att udda kan vara jämt. Och det vet man ju hur motorcyklister bär sig åt i trafiken...

Tillbaka till verkligheten:

Att på något sätt låta ett vittne som inte sett olyckan få inlytande över utgången i målet tycker jag låter helt befängt och öppnar för fruktansvärda misstag framgent.

Nu skall vi spetsa till det ytterligare:
Egentligen skulle man kunna titta i historiken kring en bilförare som är inblandad i en olycka.
Om man varit dömd för en hastighetsöverträdelse inom - låt säga en treårsperiod, då kan man anta att denna förare kört för fort i denna olyckan också. Eller hur...?

Befängt? Överdrivet? Långsökt...?

Egentligen inte. Faktum är att det borde vara ett bättre "bevis" att någon är lagförd "på riktigt sätt" än att en random person berättar om vilken hastighet dom gissar sig till att en bil som liknar olycksbilen höll vid ett annat tillfälle samma dag.
För oss som motorcyklister blir det ännu värre - en MC bedöms ofta framföras i mycket hastighet än vad den i verkligheten körs, och en medeltrafikant har ytterst svårt att skilja en hoj från en annan. Vilken färg hade motorcykeln...?

Tjejen i olyckan dog inte för att hon körde 10 eller 20 km/h för fort.
Hon dog inte för att hon var förbannad det ena eller det andra
Det var inte en tappad napp som tog livet av henne, inte heller en morgonmacka på tvären i halsen på den yngste.
Helt enkelt för att vi inte vet något om detta.

Hon dog för att ett långsamtgående fordon, delvis mörklagt nonchalerade väjningsplikten. Det är det enda som är oomkullrunkeligt i efterhand.

Om ett sådant missgrepp i trafiken reduceras till ett vanligt försäkringsärende och en fråga om vem som skall stå för självrisken efteråt så är det inte underligt att trafiken bara blir slappare och slappare.

swischmc

New member
Jag har inte varit vid olyckplatsen och vet inte mer om olyckan än det som stått i tråden, men jag tror att ni missat en detalj.

Om det nu var så mörk, borde inte traktorföraren sett ljuset från kvinnans bil på längre avstånd än den öppna siktsträckan? Oavsett om hon höll hastighetsbegränsningen eller inte så måste traktorföraren sett att en bil (med lysen) varit på ingång! Han chansade helt klart på att bilen inte körde så fort...

Av egen erfarenhet (bodde under 10 år vid en trafikerad väg där min utfart låg i kuperad terräng) vet jag att om jag ser ett ljus från en bil så kommer det en bil - och det rätt snart! Vänta tills det blir mörkt över backkrönet och det går att köra ut på ett säkert sätt.

Att traktorföraren dessutom inte hade minsta belysning/reflex på sitt släp är fruktansvärt. Blinkar det på traktorn fokuserar man på det ljuset och har inte en chans att se den mörka skugga som kommer bakom.

Enligt Lenchris, som är jurist, så ska man inte dömmas för ren klantighet. Bara jag som tycker att lagen är konstig? I mina ögon har den kvinnliga bilisten inte gjort något fel. En hastighetsöverträdelse några km tidigare kan knappast bevisa att hon körde för fort vid olyckan.

Klubba

New member
troligen såg hon aldrig hjulgrävaren eftersom bromsspår saknades vid olycksplatsen.

Inkompetenta korkade individer som verkar sitta och dömma om rätt och fel och gissa hejvilt. Hurfan kan man få sitta och dömma en dödlig trafikolycka utan att ens veta hur ABS bromsar fungerar?