Spiken i kistan för oss MC-förare?

Hampe

Skriver massor!
Har fått en del frågor vid sidan av, huruvida mitt engagemang i frågan beror på att jag känner tjejen eller hennes familj...?
Nope, jag bor visserligen i häradet, men det är nog större chans att jag känner till grävarkillen om jag forskar lite.
Men, jag är inte ute efter någon hämnd eller att jaga efter just denna killen - han har nog sitt helvete oavsett utgång i rätten. Det är rättens bedömning jag tycker är uppefter väggarna fel, utifrån ett allmänpreventivt perspektiv.

Känns som att du gör en hel hönsfarm av en fjäder...

Blir nog tvungen att ge dig rätt. Lite, delvis, en aning...

I vart fall när det gäller rubriken på tråden. Jag var helt enkelt inte medveten om att man så att säga "ändrat praxis" på vad man skall lagföra som vårdslöshet.

...å plötsligt faller bitarna på plats lite bättre; att välja att inte utreda vårdslöshet i trafik är en bra delförklaring till nedbusningen av trafikmiljön vi sett de senaste åren där framför allt oskyddade trafikanter får allt mer och mer däng av ouppmärksamma, ointresserade och oengagerade trafikanter.

Och, att anföra "rättsäkerhet" som anledning till kursändingen är en medioker halvsanning. Visst, visst; saknar man resurser att utreda och dessutom kompetens att döma så finns väl "rättsäkerhet" med på ett hörn - men den bittra sanningen är att man kapitulerat och låtit rita om kartan efter verkligheten!
Att utreda vårdslöshet på rätt sätt skulle kosta för mycket pengar och målen skulle i allt för hög utsträckning belasta domstolarna.

Så mycket enklare då att sätta upp plåtpoliser längs vägarna som mäter hastighet och skickar ut avier per automatik. För det är ju ändå bara hastigheten som är problemet, eller hur...? Så till den milda grad enkelt är problemet med hastighet att random trafikant som sett dig samma dag kan påverka utgången i ett mål där han eller hon inte sett ett skvatt av vad som hänt i själva olyckan!

*kräksmiley*

Hampe

Maru

New member
TS, vi kan inte döma i enskilda obevittnade händelser, tyvärr. Det kan vara obefogat.

Dock så har jag själv konstaterat att laglösheten på våra vägar vuxit och växer hela tiden.
Har försökt analysera detta men kommer inte fram till mer än att det är en mycket mer
nonchalant ton därute mot övriga medtrafikanter.
Folk chansar mer för det verkas inte orka väntas på sin tur.
Det kan ju iofs ha varit en sådan människa som körde hjullastaren för de verkar bli allt vanligare.

Dagligen så ser jag massor av lagöverträdelser och jag är kanske ute på vägarna en halvtimme
om dagen.
Vad ser t.ex. ni som är yrkestrafikanter?

Här i Södertälje har vi busschaufförer som kör mot rött ljus. De verkar inte tänka på resenärernas säkerhet. Men resenärerna är glada att få komma fram lite tidigare, kanske t o m i tid.

Hampe

Skriver massor!
Tyvärr kan jag inte byta rubrik på tråden, men det händer grejer som följer samma grundlinjer som dödsfallet ovan.

Vi har en veckoaktuell olycka, mycket uppmärksammad här på västkusten.

3769552030.jpg

Foto: Robin Aron Olsson. Bilden plockad från www.gp.se

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.743754--ingen-gjorde-nagot-fel-

Olyckan är underlig, och vi kommer aldrig få veta den riktiga sanningen.

Men efterspelet är nästan ändå underligare:
"Ingen gjorde något fel"

Nej, det är inte tidningens rubriksättare som fått spatt, det är i själva verket ett klockrent citat från polisens förundersökningsledare: Johan Ågren, och han fortsätter:

Det känns som olyckliga omständigheter. Det är mycket som händer på kort tid. Det är inte någon som gjort fel, säger Johan Ågren.

Det tror fan att det är någon som gjort fel när en ADR-bil på motorväg drar in i röven på en annan, stillastående lastbil med 1,000 meters fri sikt, när en människa dör, när livsnerven E6 stängs av i timmar och slutsumman för olyckan stannar på åtskillliga miljoner.
Att olycksorsaken blir svår att fastställa är en annan sak, och att man redan gett upp att ens söka ledtrådar är ett fattigdomsbevis - men att uttala sig på detta viset är ren och skär idioti, och späder på den förhärskande laissez faire-inställningen att "olyckor händer". ...och då gör dom det! Gång på gång.

Hampe

Last edited: