GittanB
New member
Ett angeläget ämne. Det finns mycket att säga. Vet inte var jag ska börja.
Statistik på att utbildning lönar sig efterlystes. Vi brukar inte rapportera in olyckor som INTE inträffar, men som ett inlägg i diskussionen kan jag rapportera en av de olyckor som INTE inträffat tack vare SMCs utbildning.
Jag var på väg hem från jobbet en varm dag före semestern. Kommer till rondellen på riksvägen, och inser inne i rondellen att jag haft för hög fart in. Om jag haft för avsikt att köra rakt fram hade det inte varit ett problem, då hade jag bara vickat lite på hojen och glidit igenom, men jag skulle runt fontänen och ut till vänster. När insikten slår till så kommer också adrenalinet. Ooops. TITTA DIT DU SKA, dyker upp i min skalle. Så jag gör som jag gjort i varenda kurva på SMCs kurser. Jag fäster, eller snarare låser fast blicken på avfarten där jag ska ut. I och med det lägger jag "automatiskt" ner hojen lite till, och glider igenom rondellen som jag inte gjort annat. Det såg förmodligen betydligt mer självklart ut än det kändes. Nedläggningsvikeln var förmodligen inte större an vad som är helt normalt för en del. För mig var den större än jag brukar ha på gata, men mindre än vad jag brukar ha på bana. Utan träningen hos SMC hade jag med största sannolikhet hamnat på gräset innan min avfart. Hade det blivit en olycka? Kanske...
Vad är jag för typ av förare? Vilken riskgrupp? Erfarenhet? Utbildning? Jag har bara haft A-kort i 2 år. Tant 54 år. Kör sporthoj. Min utbildning i att köra hoj vilade på tre ben:
1. Trafikskola. Där jag framför allt lärde mig köra lågfartsbanan.
2. Privat handledare. Som jag tränade mest landsvägskörning med.
3. Knix med SMC.
Jag började övningsköra i maj och klarade uppkörningen på första försöket i juli. De tre olika delarna kompletterade varandra bra och jag kan varmt rekommendera den kombon till andra körkortsaspiranter.
Med körkortet i hand har jag fortsatt att gå kurser med SMC:
- Drygt 10-talet Knix-kurser
- Steg 1-4 på storbana.
Det som räddade mig i rondellen var mängdträning. Att om och om igen ha gjort samma sak. Jag tror militären brukade kalla det för - drill. Att man gjort samma sak så många gånger så att när hjärnan inte hinner med, så slår automatiken till och man gör som man brukar i en liknande situation. Jag skulle svänga, och det intränade beteendet var att jag skulle titta dit jag skulle. För att komma till det beteendet räcker det inte med en kurs. Mängdträning behövs. Så det gäller att kursdeltagarna tycker att det är kul, så de kommer tillbaka och tränar mer. Hur man uppnår det på bästa sätt är en annan diskussion...
SMC har nog en gemensam kursplan för hela riket, men efter att ha kört Knix med tre olika distrikt så kan jag intyga att min upplevelse av SMC och dras grundkurser spretar. Jag antar att alla i den här diskussionen är väl medvetna och att våra referenser kan skifta ganska mycket beroende på distrikt. Mer anmärkningsvärt är att attityden kan skifta så mycket på storbanekurserna. Att man på Gelleråsen i våras medvetet höll ner farten var mycket tydligt. Långsamma mastervarv som uppvärmning verkar för mig väldigt förnuftigt. Tyvärr så märkte jag ingenting av det i Rudskogen. Vilket gör diskussionen om storbanekurs lite knepig. De är inte homogena.
Storbanekurserna fyller två behov. Jag tror att det skulle vara bra att separera de behoven. Trafiksäkerhetsövningar enligt dagens kursplan, men utan tips på hur man blir snabbare ut på depå-rakan. De som är intresserad av sådana tips, både att få och ge, borde slussas över till SMC Sport. Det skulle både de och övriga trafikanter vinna på. SMC Sport behöver bli en naturlig fortsättning för alla dem som jagar varvtider och vill panga.
Statistik på att utbildning lönar sig efterlystes. Vi brukar inte rapportera in olyckor som INTE inträffar, men som ett inlägg i diskussionen kan jag rapportera en av de olyckor som INTE inträffat tack vare SMCs utbildning.
Jag var på väg hem från jobbet en varm dag före semestern. Kommer till rondellen på riksvägen, och inser inne i rondellen att jag haft för hög fart in. Om jag haft för avsikt att köra rakt fram hade det inte varit ett problem, då hade jag bara vickat lite på hojen och glidit igenom, men jag skulle runt fontänen och ut till vänster. När insikten slår till så kommer också adrenalinet. Ooops. TITTA DIT DU SKA, dyker upp i min skalle. Så jag gör som jag gjort i varenda kurva på SMCs kurser. Jag fäster, eller snarare låser fast blicken på avfarten där jag ska ut. I och med det lägger jag "automatiskt" ner hojen lite till, och glider igenom rondellen som jag inte gjort annat. Det såg förmodligen betydligt mer självklart ut än det kändes. Nedläggningsvikeln var förmodligen inte större an vad som är helt normalt för en del. För mig var den större än jag brukar ha på gata, men mindre än vad jag brukar ha på bana. Utan träningen hos SMC hade jag med största sannolikhet hamnat på gräset innan min avfart. Hade det blivit en olycka? Kanske...
Vad är jag för typ av förare? Vilken riskgrupp? Erfarenhet? Utbildning? Jag har bara haft A-kort i 2 år. Tant 54 år. Kör sporthoj. Min utbildning i att köra hoj vilade på tre ben:
1. Trafikskola. Där jag framför allt lärde mig köra lågfartsbanan.
2. Privat handledare. Som jag tränade mest landsvägskörning med.
3. Knix med SMC.
Jag började övningsköra i maj och klarade uppkörningen på första försöket i juli. De tre olika delarna kompletterade varandra bra och jag kan varmt rekommendera den kombon till andra körkortsaspiranter.
Med körkortet i hand har jag fortsatt att gå kurser med SMC:
- Drygt 10-talet Knix-kurser
- Steg 1-4 på storbana.
Det som räddade mig i rondellen var mängdträning. Att om och om igen ha gjort samma sak. Jag tror militären brukade kalla det för - drill. Att man gjort samma sak så många gånger så att när hjärnan inte hinner med, så slår automatiken till och man gör som man brukar i en liknande situation. Jag skulle svänga, och det intränade beteendet var att jag skulle titta dit jag skulle. För att komma till det beteendet räcker det inte med en kurs. Mängdträning behövs. Så det gäller att kursdeltagarna tycker att det är kul, så de kommer tillbaka och tränar mer. Hur man uppnår det på bästa sätt är en annan diskussion...
SMC har nog en gemensam kursplan för hela riket, men efter att ha kört Knix med tre olika distrikt så kan jag intyga att min upplevelse av SMC och dras grundkurser spretar. Jag antar att alla i den här diskussionen är väl medvetna och att våra referenser kan skifta ganska mycket beroende på distrikt. Mer anmärkningsvärt är att attityden kan skifta så mycket på storbanekurserna. Att man på Gelleråsen i våras medvetet höll ner farten var mycket tydligt. Långsamma mastervarv som uppvärmning verkar för mig väldigt förnuftigt. Tyvärr så märkte jag ingenting av det i Rudskogen. Vilket gör diskussionen om storbanekurs lite knepig. De är inte homogena.
Storbanekurserna fyller två behov. Jag tror att det skulle vara bra att separera de behoven. Trafiksäkerhetsövningar enligt dagens kursplan, men utan tips på hur man blir snabbare ut på depå-rakan. De som är intresserad av sådana tips, både att få och ge, borde slussas över till SMC Sport. Det skulle både de och övriga trafikanter vinna på. SMC Sport behöver bli en naturlig fortsättning för alla dem som jagar varvtider och vill panga.
Last edited: