SMCs utlärningssätt

GittanB

New member
Ett angeläget ämne. Det finns mycket att säga. Vet inte var jag ska börja.

Statistik på att utbildning lönar sig efterlystes. Vi brukar inte rapportera in olyckor som INTE inträffar, men som ett inlägg i diskussionen kan jag rapportera en av de olyckor som INTE inträffat tack vare SMCs utbildning.

Jag var på väg hem från jobbet en varm dag före semestern. Kommer till rondellen på riksvägen, och inser inne i rondellen att jag haft för hög fart in. Om jag haft för avsikt att köra rakt fram hade det inte varit ett problem, då hade jag bara vickat lite på hojen och glidit igenom, men jag skulle runt fontänen och ut till vänster. När insikten slår till så kommer också adrenalinet. Ooops. TITTA DIT DU SKA, dyker upp i min skalle. Så jag gör som jag gjort i varenda kurva på SMCs kurser. Jag fäster, eller snarare låser fast blicken på avfarten där jag ska ut. I och med det lägger jag "automatiskt" ner hojen lite till, och glider igenom rondellen som jag inte gjort annat. Det såg förmodligen betydligt mer självklart ut än det kändes. Nedläggningsvikeln var förmodligen inte större an vad som är helt normalt för en del. För mig var den större än jag brukar ha på gata, men mindre än vad jag brukar ha på bana. Utan träningen hos SMC hade jag med största sannolikhet hamnat på gräset innan min avfart. Hade det blivit en olycka? Kanske...

Vad är jag för typ av förare? Vilken riskgrupp? Erfarenhet? Utbildning? Jag har bara haft A-kort i 2 år. Tant 54 år. Kör sporthoj. Min utbildning i att köra hoj vilade på tre ben:
1. Trafikskola. Där jag framför allt lärde mig köra lågfartsbanan.
2. Privat handledare. Som jag tränade mest landsvägskörning med.
3. Knix med SMC.
Jag började övningsköra i maj och klarade uppkörningen på första försöket i juli. De tre olika delarna kompletterade varandra bra och jag kan varmt rekommendera den kombon till andra körkortsaspiranter.

Med körkortet i hand har jag fortsatt att gå kurser med SMC:
- Drygt 10-talet Knix-kurser
- Steg 1-4 på storbana.

Det som räddade mig i rondellen var mängdträning. Att om och om igen ha gjort samma sak. Jag tror militären brukade kalla det för - drill. Att man gjort samma sak så många gånger så att när hjärnan inte hinner med, så slår automatiken till och man gör som man brukar i en liknande situation. Jag skulle svänga, och det intränade beteendet var att jag skulle titta dit jag skulle. För att komma till det beteendet räcker det inte med en kurs. Mängdträning behövs. Så det gäller att kursdeltagarna tycker att det är kul, så de kommer tillbaka och tränar mer. Hur man uppnår det på bästa sätt är en annan diskussion...

SMC har nog en gemensam kursplan för hela riket, men efter att ha kört Knix med tre olika distrikt så kan jag intyga att min upplevelse av SMC och dras grundkurser spretar. Jag antar att alla i den här diskussionen är väl medvetna och att våra referenser kan skifta ganska mycket beroende på distrikt. Mer anmärkningsvärt är att attityden kan skifta så mycket på storbanekurserna. Att man på Gelleråsen i våras medvetet höll ner farten var mycket tydligt. Långsamma mastervarv som uppvärmning verkar för mig väldigt förnuftigt. Tyvärr så märkte jag ingenting av det i Rudskogen. Vilket gör diskussionen om storbanekurs lite knepig. De är inte homogena.

Storbanekurserna fyller två behov. Jag tror att det skulle vara bra att separera de behoven. Trafiksäkerhetsövningar enligt dagens kursplan, men utan tips på hur man blir snabbare ut på depå-rakan. De som är intresserad av sådana tips, både att få och ge, borde slussas över till SMC Sport. Det skulle både de och övriga trafikanter vinna på. SMC Sport behöver bli en naturlig fortsättning för alla dem som jagar varvtider och vill panga.
 
Last edited:

Juh@

New member
Du är nog långt ifrån den enda som haft nytta av kurserna och det är alltid lika kul att läsa om dom. Tyvärr är det svårt att mäta det som flera andra påpekat.

Även om vi haft få (fortfarande för många) dödsolyckor i år tror jag vissa av dom hade kunnat undvikas om dom likt GittanB gått kurser (och gärna haft ABS).

Jag har svårt att förstå dom som kritiserar kurserna i sig, de kan självklart förbättras och det jobbar vi med hela tiden. Men finns det verkligen någon som tror att ökad kunskap och färdighet är något negativt? För att vi ska reagera rätt i en paniksituation så måste vi nöta in rätt beteende och i min värld är en bana det bästa och säkraste stället att göra det på.

Att nästan alla efter ett antal kurser kör snabbare på bana än de gjorde första gången är en följd av ökad färdighet. Det viktiga är att den ökade hastigheten på banan inte görs på bekostnad av minskade marginaler. Förhoppningsvis så når vi även fram med vårt budskap så bra att den ökade färdigheten inte utnyttjas till att köra snabbare på gata utan används som livförsäkring om något oförutsett inträffar.

Min uppfattning är att vi i steg 4 snabb har lägre hastighet än för ett par år sedan och att nästan alla som är kör där inte gör det för att bli snabba utan vill köra bättre. Jag tror att vi har lyckats bra med att få över dom som vill bli snabba till SMC Sport precis som tänkt.
 

Avarage

New member
Kort reflektion ang. uppvärmingsvarven (gulflaggsvarven).

Det är, precis som Juh@ skriver inte hög hastighet som får oss att råka ut för olyckor på kurser. Det är brist på färdighet. Det är heller inte hög hastighet som är grundorsak till de flesta olyckorna med dödlig utgång i trafik utan bristande riskmedvetenhet, bristande självinsikt osv.

Att starta ett körpass i lagom tempo är en god investering. Lagom tempo är < 75% av vår förmåga. Det är inget som kan mätas i antal km/h då vår förmåga är individuell. Som instruktör försöker man, efter bästa förmåga, att starta utvarven i ett tempo som faller inom <75% för den långsammaste deltagaren i den lilla gruppen. Om den lilla gruppen sedan är snabbast på banan för den dagen är det självklart lätt att andra i den stora gruppen kan uppfatta det som för högt tempo.

Om jag som instruktör gör fel bedömning av vad som är <75% och ställer frågan efter första körpasset "Någon som tyckte tempot på utvarven var för högt?" eller motsvarande formulering (vilket jag och många gör) och feedbacken inte indikerar på några problem. OCH jag själv, under passet, inte sett något annat (ex. en förare som i samma tempo eller lägre gör en massa misstag (vilket är prio 1 för oss)) ser inte jag någon anledning till förändring.

Det finns ju individer som av olika anledningar inte vill öppna munnen och säga "Det gick lite för fort för mig". Som tur är är det ganska lätt att se om man är observant, om inte på de första 1-2 "utvarven" så ser man det garanterat senare på passet och kan korrigera till nästa pass på dagen.

Förhoppningsvis är detta inte ett stort problem. Är det det är det inget åtminstånde jag fått till mig.
 
Last edited:
Top