Min brorsa har precis tagit körkortet och känner sig väldigt osäker på dom roliga kurvorna och jag insåg när jag pratade med honom att jag i hans tempo kan göra nästan precis vad jag vill i kurvorna utan att något händer. Helt enkelt att med varma däck och varm asfalt så har jag tillräckligt stora marginaler att leka bäst jag vill. Jag pratar självklart om en person då som platsar in i långsam grupp.
Men när jag själv börja tänka efter så har SMC fått mig att bli rädd för att göra vissa saker (ett exempel kan vara att dra av gasen i snabba högern på gelleråsen, då man inte bromsar där, där jag lutade kanske 15-20% (knäskrap kändes som meter ifrån)). SMC lär ju självklart ut sin ide om vad som är ett säkert körsätt och det passar säkert bra i trafiken när allt går som det ska. Men jag kan inte släppa tanken om att hojkörning är så dynamiskt och man kan inte alltid gasa genom varje sväng, ibland kommer man för fort in i en sväng (hände senast idag för mig då jag glömde hur vägen såg ut) och att lära sig hur man gör det bäst dvs att gasa genom en sväng fungerar inte då. Kan nästan säga att med SMCs tänk, av det jag lärt mig dvs så borde jag ha kraschat idag, men jag fick bara en lite "oh fuck såhär gick ju inte vägen" och sen bromsa jag och sen var det klart och tog svägen utan att ens komma över i det andra körfältet. Ja ni kan säga att jag kanske körde för fort men SMCs kurser handlar inte om att man ska köra tillräckligt snabbt utan att man ska kunna hantera hojen på bästa möjliga sätt för att klara en kurva vilket jag här gjorde genom att strida mot SMC "lagar".
Vet att SMC följer Twist of the wrist böckerna men Motovudu säger att du ska ha högt varvtal och inte bromsa in till apex, vilket skiljer sig väldigt mycket åt men båda säger att detta är säkrast. Okej Motovudu är mer raceorienterat. Men det jag eftersöker på era kurser är inte bara vad som är bäst utan även vad som är okej att göra vid vissa tillfällen (tex kört in för fort i en kurva). I flera fall kan man inte ha ökande gas hela tiden om man inte vill köra av eller få en highsider som herr Hansi (hoppas du inte tar illa upp, men du la ju ändå upp det på fb) gjorde. Tex "skulle du komma in i kurvan med x kmh för mkt så är det säkrare att dra ner en växel så du ligger på högt varvtal och ligga utan gas än att försöka bromsa dig genom kurvan"
Har detta något att göra med tiden som man är på kurserna och att man vill lära ut det viktigaste? För mig så känns det viktigare att kunna lösa ett problem (om än med hjärtklappning) än att undvika det. Att undvika problemet ökar marginalerna men det ändrar kanske inte lika mycket när man väl är där och trampar? Ett annan sak som kanske är värd att ta upp är hur känns det när däcken väl börjar ge upp?
Hoppas det inte vart allt förvirrigt :tummenupp
Men när jag själv börja tänka efter så har SMC fått mig att bli rädd för att göra vissa saker (ett exempel kan vara att dra av gasen i snabba högern på gelleråsen, då man inte bromsar där, där jag lutade kanske 15-20% (knäskrap kändes som meter ifrån)). SMC lär ju självklart ut sin ide om vad som är ett säkert körsätt och det passar säkert bra i trafiken när allt går som det ska. Men jag kan inte släppa tanken om att hojkörning är så dynamiskt och man kan inte alltid gasa genom varje sväng, ibland kommer man för fort in i en sväng (hände senast idag för mig då jag glömde hur vägen såg ut) och att lära sig hur man gör det bäst dvs att gasa genom en sväng fungerar inte då. Kan nästan säga att med SMCs tänk, av det jag lärt mig dvs så borde jag ha kraschat idag, men jag fick bara en lite "oh fuck såhär gick ju inte vägen" och sen bromsa jag och sen var det klart och tog svägen utan att ens komma över i det andra körfältet. Ja ni kan säga att jag kanske körde för fort men SMCs kurser handlar inte om att man ska köra tillräckligt snabbt utan att man ska kunna hantera hojen på bästa möjliga sätt för att klara en kurva vilket jag här gjorde genom att strida mot SMC "lagar".
Vet att SMC följer Twist of the wrist böckerna men Motovudu säger att du ska ha högt varvtal och inte bromsa in till apex, vilket skiljer sig väldigt mycket åt men båda säger att detta är säkrast. Okej Motovudu är mer raceorienterat. Men det jag eftersöker på era kurser är inte bara vad som är bäst utan även vad som är okej att göra vid vissa tillfällen (tex kört in för fort i en kurva). I flera fall kan man inte ha ökande gas hela tiden om man inte vill köra av eller få en highsider som herr Hansi (hoppas du inte tar illa upp, men du la ju ändå upp det på fb) gjorde. Tex "skulle du komma in i kurvan med x kmh för mkt så är det säkrare att dra ner en växel så du ligger på högt varvtal och ligga utan gas än att försöka bromsa dig genom kurvan"
Har detta något att göra med tiden som man är på kurserna och att man vill lära ut det viktigaste? För mig så känns det viktigare att kunna lösa ett problem (om än med hjärtklappning) än att undvika det. Att undvika problemet ökar marginalerna men det ändrar kanske inte lika mycket när man väl är där och trampar? Ett annan sak som kanske är värd att ta upp är hur känns det när däcken väl börjar ge upp?
Hoppas det inte vart allt förvirrigt :tummenupp