SMCs utlärningssätt

Lullen

New member
Min brorsa har precis tagit körkortet och känner sig väldigt osäker på dom roliga kurvorna och jag insåg när jag pratade med honom att jag i hans tempo kan göra nästan precis vad jag vill i kurvorna utan att något händer. Helt enkelt att med varma däck och varm asfalt så har jag tillräckligt stora marginaler att leka bäst jag vill. Jag pratar självklart om en person då som platsar in i långsam grupp.
Men när jag själv börja tänka efter så har SMC fått mig att bli rädd för att göra vissa saker (ett exempel kan vara att dra av gasen i snabba högern på gelleråsen, då man inte bromsar där, där jag lutade kanske 15-20% (knäskrap kändes som meter ifrån)). SMC lär ju självklart ut sin ide om vad som är ett säkert körsätt och det passar säkert bra i trafiken när allt går som det ska. Men jag kan inte släppa tanken om att hojkörning är så dynamiskt och man kan inte alltid gasa genom varje sväng, ibland kommer man för fort in i en sväng (hände senast idag för mig då jag glömde hur vägen såg ut) och att lära sig hur man gör det bäst dvs att gasa genom en sväng fungerar inte då. Kan nästan säga att med SMCs tänk, av det jag lärt mig dvs så borde jag ha kraschat idag, men jag fick bara en lite "oh fuck såhär gick ju inte vägen" och sen bromsa jag och sen var det klart och tog svägen utan att ens komma över i det andra körfältet. Ja ni kan säga att jag kanske körde för fort men SMCs kurser handlar inte om att man ska köra tillräckligt snabbt utan att man ska kunna hantera hojen på bästa möjliga sätt för att klara en kurva vilket jag här gjorde genom att strida mot SMC "lagar".

Vet att SMC följer Twist of the wrist böckerna men Motovudu säger att du ska ha högt varvtal och inte bromsa in till apex, vilket skiljer sig väldigt mycket åt men båda säger att detta är säkrast. Okej Motovudu är mer raceorienterat. Men det jag eftersöker på era kurser är inte bara vad som är bäst utan även vad som är okej att göra vid vissa tillfällen (tex kört in för fort i en kurva). I flera fall kan man inte ha ökande gas hela tiden om man inte vill köra av eller få en highsider som herr Hansi (hoppas du inte tar illa upp, men du la ju ändå upp det på fb) gjorde. Tex "skulle du komma in i kurvan med x kmh för mkt så är det säkrare att dra ner en växel så du ligger på högt varvtal och ligga utan gas än att försöka bromsa dig genom kurvan"

Har detta något att göra med tiden som man är på kurserna och att man vill lära ut det viktigaste? För mig så känns det viktigare att kunna lösa ett problem (om än med hjärtklappning) än att undvika det. Att undvika problemet ökar marginalerna men det ändrar kanske inte lika mycket när man väl är där och trampar? Ett annan sak som kanske är värd att ta upp är hur känns det när däcken väl börjar ge upp?

Hoppas det inte vart allt förvirrigt :tummenupp
 

Avarage

New member
Hej!

När vi blir rädda (oavsett orsak) slår vi av gasen. ALLA gör det. Orsaken är att vi tycker det går för fort. För fort för vad kan man fråga sig? För fort för mig just där och då under de förutsättningar som gäller för mig och hojen. En annan förare hade kanske inte tyckt att det gick för fort. Vi styrs reflexmässigt, oavsett om man försöker köra som Kieth Code eller (?) Motovodo förespråkar.

Hur ser då risken ut för att tappa greppet om man kör med mycket högt varvtal vid avslag vs. om du har betydligt lägre varvtal?

Hur lär SMC ut?
SVAR: När du väl öppnar gasen och påbörjar acceleration skall du utföra den med jämn konstant rörelse.
OM vi är rädda och hastigheten är en av orsakerna för vår oro kommer vi då att börja accelerera?
SVAR: Nej.

Så oavsett vad/hur SMC eller någon annan lär ut detta kommer du/jag inte att köra så när vi blir rädda. Så du bröt inte mot någon SMC-regel du var mänsklig och följde din instinkt. Hade du KUNNAT göra något annorlunda även om du velat? Knappast då det var reflexstyrt.

Hade någon annan kunnat göra något annat? Inte om de också upplevde samma känsla av osäkerhet som du kände. Men däremot om de hade känt sig trygga då hade de med alla säkerhet, om de vet vad de vill göra vill säga, agerat annorlunda med gasen.

Om vi nu kommer för fort in i en kurva, vilket är ett STORT misstag ute i trafiken och som bör undvikas med alla till buds stående medel, och det går för fort vad bör vi då göra, öka hastigheten??? FEL! Vi skulle i så fall, om vi ens skulle lyckas med det, bli ännu räddare. Vi bör ju sänka hastigheten så klart. På ett så säkert sätt som möjligt. Och då pratar vi lätt broms (avslaget i sig innebär ju reducering av hastigheten men den kommer ju rent reflexmässigt och om detta inte är tillräckligt för att vi skall känna att det räcker måste vi göra något annat också, något vi själva tar kontroll över, en aktiv handling). Att börja bromsa är en sådan handling.

Att bromsa med lutning eller till och med kraftig lutning på hojen är förenat med mycket stor risk för att tappa greppet så vi måste vara oerhört försiktiga om vi tvingas till en sådan åtgärd, speciellt om det är halt (regn, löv, grus etc.). Gissa om ABS är bra att ha även i detta läget??? :)

Varför lär inte SMC ut att bromsa i kurva?
SVAR: För att om vi sätter oss i sådana situationer att det krävs har vi betydligt större problem med vår körning/säkerhet än enbart att fundera på hur just där och då. Risken för krasch/olycka i en sådan situation är MYCKET stor. Det är då bättre att vi lär ut att göra rätt så vi INTE hamnar i denna situationen. För fel det kommer v göra oavsett om SMC lär ut rätt eller inte.

Slutligen:
Din fråga med hur det känns när däcken börjar ge upp förstår jag inte riktigt. Menar du när de tappar greppet eller när de börjar bli slutkörda/slitna? Försök precisera dig.

Med vänlig hälsning!
// Niklas
 

Peter1980

New member
Lullen, kan inte med text eller ord beskriva hur mkt jag känner igen mig i en del av de där sakerna du beskriver.

För ett par år sen körde jag väldigt mkt SMC-kurser (om man räknar in både knix och AK), jag har aldrig varit så rädd/dålig på att köra ute i trafiken som då. På banorna var det en sak, då har du nästan alltid fri sikt, du återkommer till samma kurvor hela tiden, så då funkar allt det där teoretiska bra. T ex svängpunkter, gasen osv. Men väl ute i trafiken så rasar den där världen till viss del ihop. Och allt går inte att hänvisa till att "du kör för fort".

Det handlar inte om att jag (och troligtvis inte du heller) kör utan marginaler, eller i ett alldeles för högt tempo, ute i trafiken. Utan det har att göra med att där händer helt oförutsägbara saker. Du kan ha helt perfekt ingångshastighet, t om lägre än skyltat, in i en kurva, men plötsligt runt hörnet så är där en grusrand, som gör att du inte kan svänga lika "distinkt" som du tänkt,, du får ett för brett spår där resultatet av en ökande acceleration skulle vara att du hamnar i mötande körfält eller ute i skogen.

Ett annat liknande exempel som är väldigt vanligt här på södra sidan av stan är samma situation som ovan, men runt hörnet så väntar istället för en grusfläck kanske ett gäng cyklister på bredd, en traktor, hästsläp eller liknande, med en betydligt lägre hastighet än vad du själv har. Då kommer du förmodligen behöva "göra" något i kurvan, något som vi lärt oss att man kraschar DIRECKT!!11 om man gör. T ex släppa lite på gasen, eller t om gå mer eller mindre på rull.

Missförstå mig inte, jag har fått ut otroligt mkt bra av SMC-kurserna, och försöker fortfarande alltid eftersträva att t ex utöva gaskontroll genom en kurva. Problemet blir när man lär sig/får för sig att man MÅSTE göra det för att inte kraschen ska vara ett faktum.. Då är det lätt att få panik de där gångerna när det faktiskt av någon anledning inte fungerar.

Samma sak är det med "spåren" , jag la mig till med ovanan att "ta ett apex", skitbra på bana, men i trafiken blir det väldigt ofta på, eller för nära mittlinjen. Så i en vänsterkurva så hamnar man i praktiken i det mötande körfältet om man har lite lutning på hojen.

Jag baserar trots det idag hela min körning (både i trafik samt på bana) på det jag lärt mig på SMC's kurser, och jag försöker alltid att följa den tekniken, men jag ser det lite mer som "best practice" än ett absolut måste i alla lägen, och har "utvecklat" vissa detaljer för att bättre passa mig och min körstil. T ex i princip slopat det där med svängpunkt, apex, utgång och kör nån sorts "vanishing point"-taktik istället. Och nu är det flera år sen jag hade något "ooops" moment ute på gatan, så det har funkat hittils.. *peppar peppar*..

Så mitt tips är att ha det du lärt dig på kurserna i bakhuvudet, men prioritera att köra på ett sätt där just du känner dig bekväm och är avslappnad, och undvik att göra något "plötsligt".. typ plötslig broms, plötsligt släppa gasen. Var en mjukis. :)

edit: för att komma med något konstruktivt så skulle jag önska att man på kurserna var tydligare med "konsekvenserna" av att göra fel, och hur man bör göra de där gångerna det faktiskt inte blev riktigt som man tänkt sig. Det handlar nog egentligen mer om riskmedvedenhet, t ex att veta vad som är nackdelen med att inte gasa i en kurva, än att i alla lägen göra det, och när det inte går så ger man upp. (Jag vet att många AI är duktiga på att förmedla det jag efterfrågar, men kan fortf. känna att det brister ibland).
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
När det gäller risker med bristande gaskontroll eller fel växel. Då skiljer det en del mellan olika motortyper. Två ytterligheter är en gammal ktm superduke (stor v-twin) och honda hornet 600 ( liten radfyra).

På super duke där kan även små fel i gaskontroll o växelval bli förödande medan samma misstag på hornet 600 knappt märks. Nu pratar vi inte race tempo.
 
Last edited:

Peter1980

New member
När det gäller risker med bristande gaskontroll eller fel växel. Då skiljer det en del mellan olika motortyper. Två ytterligheter är en gammal ktm superduke (stor v-twin) och ny honda hornet 600 ( liten radfyra).

På super duke där kan även små fel i gaskontroll o växelval bli förödande medan samma misstag på hornet 600 knappt märks. Nu pratar vi inte race tempo.

Det har du såklart rätt i, jag åker rätt mkt gata på en gammal TRX850 (parallelltwin) med kraftig motorbroms, men kör även mkt med min R6:a som i princip inte har någon motorbroms, men med SMCs utbildning i bakhuvudet så vet jag ungefär vad jag vill "åstakomma" i varje kurva, sen gör jag det givetvis på olika sätt beroende på vilken av hojarna jag sitter på. Men det handlar åtminstone för mig personligen mer om någon sorts "medvetenhet" än att i varje läge göra EXAKT på ett visst sätt.
 
Last edited:

Avarage

New member
..., något som vi lärt oss att man kraschar DIRECKT!!11 om man gör....

Är detta något man lärt ut är det självklart FEL! Har man varit otydlig så du/andra uppfattat det på detta sättet är det också FEL! Det gäller ENDAST om vi/du/jag redan kör precis på gränsen för det grepp som finns.

HUR vet vi då om vi är på gränsen eller så nära att vi kommer förlora det grepp vi har? Det vet vi inte med annat än av ren erfarenhet och det är olika i olika kurvor, olika underlag (grus, olja, löv, blöt vägbana, vita streck, brunnslock mm.)

Frågan vi bör ställa oss är om vi VILL optimera greppet eller inte. Vill vi det skall vi eftersträva att köra så som lärs ut på SMC:s kurser.

MEN hamnar vi i en för oss oförutsedd situation och vi inte kan öka hastigheten med acceleration ex. pga. att vi då inte kommer hålla oss kvar på vägen/vår körbana då skall vi heller inte accelerera.

Ang. situationerna med oförutsedda hinder bakom dolda kurvor/vägkrön (så som du beskriver dem) hittar man inte sällan en bra lösning på våra kurser för detta i blickövningarna. Med bra blick och uppövad koordination (instyrning) får vi precision i vår körning. Och hur bred vägbana behöver vi för att kunna köra? Olika för olika förare men om vi förbiser förarnas olika förmågor så behöver alla mc ung. samma yta för att ha grepp (däckens anläggningsyta och möjligtvis lite till dvs. VÄLDIGT lite asfalt som är fri från hinder. Titta på tävlingsförarna vilken precision de har. Kan de öva upp sin förmåga till så bra precision kan vi också det, om inte exakt lika bra och kanske inte i lika hög hastighet men väldigt nära.

Jag ser heller inget hinder, tvärt om, med att använda spårval och blick så som SMC lär ut, med referenspunkter (svängpunkter, apex, utgång) i samklang med försvinnande punkten (Vanishing Point). Dessa hör ihop! Vi lyfter blicken och söker av terrängen och letar bla. eter den försvinnande punkten för att bilda oss en uppfattning av vad som kommer sedan så vi kan planera. Referenspunkterna använder vi för att få precision där vi är väldigt snart/nu.

Gå steg 4, om du vill, om detta inte har stått klart tidigare så går åtminsånde jag igenom detta om du vill eller jag ser att du har behov av det där och då.

Med vänlig hälsning!
// Niklas
 

SGM

Moderator
Så mitt tips är att ha det du lärt dig på kurserna i bakhuvudet, men prioritera att köra på ett sätt där just du känner dig bekväm och är avslappnad, och undvik att göra något "plötsligt".. typ plötslig broms, plötsligt släppa gasen. Var en mjukis. :)

...och det där är något jag har kommit fram till med.
Jag personligen anser att det är 99% känsla/feeling det handlar om ändå, och konstanta avvägningar...det finns inget facit på hur man kör hoj.

Så det blir lite svårt att applicera våra verktyg som den enda rätta metoden - att däremot se dem som verktyg att bygga trygghet med, det är det viktigaste jag tagit med mig iaf.

Läser man allt som fan läser bibeln, då blir det som du upplevt, som trådskaparen upplever det, och som jag med upplevt det.

Skitbra tråd. :)
 

Lullen

New member
Hej!

När vi blir rädda (oavsett orsak) slår vi av gasen. ALLA gör det. Orsaken är att vi tycker det går för fort. För fort för vad kan man fråga sig? För fort för mig just där och då under de förutsättningar som gäller för mig och hojen. En annan förare hade kanske inte tyckt att det gick för fort. Vi styrs reflexmässigt, oavsett om man försöker köra som Kieth Code eller (Simon Crafar) Motovodo förespråkar.

Hur ser då risken ut för att tappa greppet om man kör med mycket högt varvtal vid avslag vs. om du har betydligt lägre varvtal?

Hur lär SMC ut?
SVAR: När du väl öppnar gasen och påbörjar acceleration skall du utföra den med jämn konstant rörelse.
OM vi är rädda och hastigheten är en av orsakerna för vår oro kommer vi då att börja accelerera?
SVAR: Nej.

Så oavsett vad/hur SMC eller någon annan lär ut detta kommer du/jag inte att köra så när vi blir rädda. Så du bröt inte mot någon SMC-regel du var mänsklig och följde din instinkt. Hade du KUNNAT göra något annorlunda även om du velat? Knappast då det var reflexstyrt.

Hade någon annan kunnat göra något annat? Inte om de också upplevde samma känsla av osäkerhet som du kände. Men däremot om de hade känt sig trygga då hade de med alla säkerhet, om de vet vad de vill göra vill säga, agerat annorlunda med gasen.

Om vi nu kommer för fort in i en kurva, vilket är ett STORT misstag ute i trafiken och som bör undvikas med alla till buds stående medel, och det går för fort vad bör vi då göra, öka hastigheten??? FEL! Vi skulle i så fall, om vi ens skulle lyckas med det, bli ännu räddare. Vi bör ju sänka hastigheten så klart. På ett så säkert sätt som möjligt. Och då pratar vi lätt broms (avslaget i sig innebär ju reducering av hastigheten men den kommer ju rent reflexmässigt och om detta inte är tillräckligt för att vi skall känna att det räcker måste vi göra något annat också, något vi själva tar kontroll över, en aktiv handling). Att börja bromsa är en sådan handling.
Självklart gör folk detta reflexmässigt och det måste vi tyvärr leva med. Men jag kände förut att jag blev ännu mer stressad för att hjulet skulle försvinna bara för att jag slår av gasen. Hade denna incident hänt under den tiden hade jag troligtvis löst problemet sämre och utomstående hade nog enkelt kunnat se att jag gjorde fel. Nu så har jag väldigt svårt att tro att någon skulle kunnat se att det inte var min planerade kurvtagning.

Att bromsa med lutning eller till och med kraftig lutning på hojen är förenat med mycket stor risk för att tappa greppet så vi måste vara oerhört försiktiga om vi tvingas till en sådan åtgärd, speciellt om det är halt (regn, löv, grus etc.). Gissa om ABS är bra att ha även i detta läget??? :)

Varför lär inte SMC ut att bromsa i kurva?
SVAR: För att om vi sätter oss i sådana situationer att det krävs har vi betydligt större problem med vår körning/säkerhet än enbart att fundera på hur just där och då. Risken för krasch/olycka i en sådan situation är MYCKET stor. Det är då bättre att vi lär ut att göra rätt så vi INTE hamnar i denna situationen. För fel det kommer v göra oavsett om SMC lär ut rätt eller inte.
Det är ju okej att bromsa hyffsat hårt med lite nerlägg. Många känner sig trygga av att bara dutta lite på bromsen (antar jag då det är väldigt många som bromsljuset lyser men de minskar knappt i hastighet), jag känner ibland så själv beroende på vad som gått fel. Så här kan jag också bli mer stressad av att göra som smc säger att jag bör göra. SMC ska inte lära ut att bromsa i kurvorna men en inte bara svart/vit bild vore bättre att ge så att en förare kan veta "okej jag ska inte bromsa i kurvorna utan gasa genom dom, kommer jag för fort in i en kurva så kraschar jag inte direkt pga att jag slår av gasen. Räcker inte det så kan jag lite mjukt försöka bromsa om än med en större risk". Då SMC kräver gatlegala hojar så kan man enkelt se om folk följer detta eller inte.

Slutligen:
Din fråga med hur det känns när däcken börjar ge upp förstår jag inte riktigt. Menar du när de tappar greppet eller när de börjar bli slutkörda/slitna? Försök precisera dig.

Med vänlig hälsning!
// Niklas
När man närmar sig gränsen syftar jag på. Har själv inte riktigt varit där även om jag tappat framhjulet i en inbromsning (solig sommardag, på rakan dvs ingen lutning) men då sa det bara pang o som tur var så klarade jag mig. Men Simon Crafar nämner att framhjulet känns som "halvpunkterat(?)" och att man understyr när framhjulet börjar närma sig slutet. Men även att han hela tiden känner i utgången på kurvan för bakhjulet (dock utan någon referens om känslan han försöker känna). Detta kan nog vara smc sports område men på samma sätt så känner jag att vet man vilka varningssignaler man får så har man kanske mer förtroende för greppet och kan sluta känna rädslan för det när det är obefogat.

Det Peter säger håller jag också med om, framförallt att SMCs kurser är grymma :)
 

Avarage

New member
Det är ju okej att bromsa hyffsat hårt med lite nerlägg. Många känner sig trygga av att bara dutta lite på bromsen (antar jag då det är väldigt många som bromsljuset lyser men de minskar knappt i hastighet), jag känner ibland så själv beroende på vad som gått fel.

Jag hoppas att detta inte är ditt sätt att köra hoj på (eller någon annans heller för den delen)? Hur ofta inträffar detta på gatan, varje kurva, varannan, var 5:e?

SMC ska inte lära ut att bromsa i kurvorna men en inte bara svart/vit bild vore bättre att ge så att en förare kan veta "okej jag ska inte bromsa i kurvorna utan gasa genom dom, kommer jag för fort in i en kurva så kraschar jag inte direkt pga att jag slår av gasen. Räcker inte det så kan jag lite mjukt försöka bromsa om än med en större risk".

https://www.youtube.com/watch?v=vHjp9falyc0

3:14 in i filmen ser du en förare som kraschar enbart pga. avslag. Hade den föraren dessutom lagt på ett uns av broms hade vurpan varit ett faktum långt tidigare.

Japp, föraren kör fortare och förmodligen med högre varvtal än de flesta gatåkarna. Vad gäller lutningsvinkeln (vid krasch och straxt innan) finns det gott om hojåkare som kopierar även ute på gatan. Och med sådan lutningsvinkel försämras tillgängligt grepp avsevärt. En kvalificerad gissning är att föraren på filmen dessutom kör med bättre däck än gatåkaren och förmodligen dvs. med gatdäck hade olyckan med all sannolikhet varit ett faktum än tidigare.

Syftet jag har här är INTE att skrämma folk ELLER att säga att det i alla lägen bara finns ett sätt att köra hojen på men faktum är att köra på ett sätt så man måste bromsa mitt i kurva på väg mycket kraftigt ökar risken för at det skall gå fel.

Vilka förutsättningar som råder och hur en förare väljer att tolka mig OM jag skulle lära ut at bromsa i kurva och att det är att göra si eller så kan jag aldrig ha kontroll på. När du skriver "hårt" utgår du från dina referenspunkter om vad som är hårt, jag har mina, min morsa har sin. Det vi vet är att ingen har samma. Om jag skulle säga att det är ok att bromsa 50% av max med en lutningsvinkel ner till 20 grader skulle ingen förstå hur detta skall utföras (inte ens jag själv). Och då de yttre omständigheterna står för så många parametrar som var och en kan ha ett anal olika värden blir detta en ekvation som är omöjlig att lära ut. Risken är större för den som försöker att krascha än att lyckas.

Sedan kan man kanske fråga sig när MÅSTE man bromsa mitt i kurva? Svaret är nog när de yttre omständigheterna sätter begränsningarna. Ex. vägen är helt blockerad, jag lutar redan hojen maximalt (antingen pga. något tar i eller däcken inte klarar mer lutningsvinel). I de allra flesta situationer finns yta att köra på och det finns lite mer lutningsvinkel att utnyttja (inte alltid men ofta).

Om jag däremot börjar bromsa mitt i kurva för att jag bir rädd/osäker hur blir då min bromsning, kontrollerad?

När man närmar sig gränsen syftar jag på. Har själv inte riktigt varit där även om jag tappat framhjulet i en inbromsning (solig sommardag, på rakan dvs ingen lutning) men då sa det bara pang o som tur var så klarade jag mig. Men Simon Crafar nämner att framhjulet känns som "halvpunkterat(?)" och att man understyr när framhjulet börjar närma sig slutet. Men även att han hela tiden känner i utgången på kurvan för bakhjulet (dock utan någon referens om känslan han försöker känna). Detta kan nog vara smc sports område men på samma sätt så känner jag att vet man vilka varningssignaler man får så har man kanske mer förtroende för greppet och kan sluta känna rädslan för det när det är obefogat.

Vad hindrar dig från att själv ta reda på hur det känns? Vilket lämpligast göres på avlyst område utan övrig trafik.
 
Last edited:

Lullen

New member
Jag hoppas att detta inte är ditt sätt att köra hoj på (eller någon annans heller för den delen)? Hur ofta inträffar detta på gatan, varje kurva, varannan, var 5:e?
Antar att du menar hård broms med lite nerlägg? På gata eller på bana? På gata aldrig nästan. På bana när det är bra väder så rätt ofta om kurvan tillåter. Men som sagt så är det lite nerlägg.

https://www.youtube.com/watch?v=vHjp9falyc0

3:14 in i filmen ser du en förare som kraschar enbart pga. avslag. Hade den föraren dessutom lagt på ett uns av broms hade vurpan varit ett faktum långt tidigare.
Säker på att han inte bromsar? Han lyfter ju pek o långfingret vid 3.17 dvs flyttar de från bromsen, eller? Dessutom var jag lite stressad när jag skrev, menar självklart inte att man ska släppa gasen i kurvan utan att rulla in utan gas i kurvan. Släpper man gasen snabbt så blir det självklart lätt knasigt.

Japp, föraren kör fortare och förmodligen med högre varvtal än de flesta gatåkarna. Vad gäller lutningsvinkeln (vid krasch och straxt innan) finns det gott om hojåkare som kopierar även ute på gatan. Och med sådan lutningsvinkel försämras tillgängligt grepp avsevärt. En kvalificerad gissning är att föraren på filmen dessutom kör med bättre däck än gatåkaren och förmodligen dvs. med gatdäck hade olyckan med all sannolikhet varit ett faktum än tidigare.
Inte riktigt diskussionen jag ville komma in på dvs race vs gatåka så skippar detta.

Syftet jag har här är INTE att skrämma folk ELLER att säga att det i alla lägen bara finns ett sätt att köra hojen på men faktum är att köra på ett sätt så man måste bromsa mitt i kurva på väg mycket kraftigt ökar risken för at det skall gå fel.
Det e detta jag vill höra. Men det finns ju olika nivåer dumma saker att göra där helt plötsligt maxa bromsen i kurvan är det dummaste och vissa saker ska man ha väldigt otur för att krascha.
Det behöver ju inte vara att man kör på ett visst sätt för att det ska inträffa, ibland inträffar det bara oavsett vem som kör eller hur. Djur, bilar osv osv... Ibland räcker då inte bara att kunna svänga mer eller mindre. Som du skriver nedan.

Vilka förutsättningar som råder och hur en förare väljer att tolka mig OM jag skulle lära ut at bromsa i kurva och att det är att göra si eller så kan jag aldrig ha kontroll på. När du skriver "hårt" utgår du från dina referenspunkter om vad som är hårt, jag har mina, min morsa har sin. Det vi vet är att ingen har samma. Om jag skulle säga att det är ok att bromsa 50% av max med en lutningsvinkel ner till 20 grader skulle ingen förstå hur detta skall utföras (inte ens jag själv). Och då de yttre omständigheterna står för så många parametrar som var och en kan ha ett anal olika värden blir detta en ekvation som är omöjlig att lära ut. Risken är större för den som försöker att krascha än att lyckas.

Sedan kan man kanske fråga sig när MÅSTE man bromsa mitt i kurva? Svaret är nog när de yttre omständigheterna sätter begränsningarna. Ex. vägen är helt blockerad, jag lutar redan hojen maximalt (antingen pga. något tar i eller däcken inte klarar mer lutningsvinel). I de allra flesta situationer finns yta att köra på och det finns lite mer lutningsvinkel att utnyttja (inte alltid men ofta).

Om jag däremot börjar bromsa mitt i kurva för att jag bir rädd/osäker hur blir då min bromsning, kontrollerad?
Jo jag förstår att det är svårt att lära ut hur man inom racing bromsar sig till apex utan man får testa sig fram (med krascher som följd). Och det var ju egentligen inte min poäng. Men vi fastnade nog lite väl mycket på just denna bromsa i kurvan grejen och även panik. Att få en "oh shit" upplevelse och panik är olika saker

Vad hindrar dig från att själv ta reda på hur det känns? Vilket lämpligast göres på avlyst område utan övrig trafik.
Det är läskigare när man inte vet hur det ska kännas tycker jag iaf.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Kommer man in på tok för fort i en kurva kan det enda rätta vara att räta upp hojen så man kan bromsa så hårt man behöver och sedan göra en ny styrimpuls. Har du kört mycket bana/kurser har du troligen blivit bekväm med att snabbt ändra nerläggningsvinken med hjälp av medstyrning och motstyrning så att du kan göra den manövern väldigt effektivt.

Att sluta gasa kan ge effekter som är tvärt emot det man tänkt sig eller önskat, jag har själv varit för långsam någon gång i övergången vänster till höger från snabbvänstern in mot depåböjen, missat mitt apex med två meter, tvekat med gasen och börjat få ont om asfalt i yttern, tvingat in blicken och räddat upp det genom att fortsätta rulla på med gasen.

I övrigt så gäller det ju att köra med marginal så att man kan ändra spår när det behövs och inte ligga på gränsen till att det skall släppa. Det går att bromsa riktigt hårt så länge man har bra grepp (inte hamnat i ett grustag mitt i kurvan eller liknande) så länge man inte kör med 55-gradiga nerläggsvinklar vilket ändå passar sig bättre på banan än på landsväg.

Apex väljer man själv och på landsväg så är det ju inte lämpligt att välja apex så däcken tangerar mittlinjen i en vänsterkurva eller den skitiga inre asfaltakanten i en högerkurva.

Bara för att man går en kurs på avlyst motorbana så betyder väl inte det att man slutar tänka som motorcyklist och översätter övningarna där rakt av till landsvägskörning.

Bra feedback för övrigt och det ni skrivit i den här tråden är något jag kommer ta med mig och använda som diskussionsunderlag till kommande tillfällen när jag instruerar på en SMC-kurs.
 

Martin Eves

New member
Smc kurser är nog ett marknadstekniskt knep att motivera sin existens. För några bevis att det blivit säkrare att vistas i trafiken finns väl knappast.
Att man kan hantera sin mc bättre råder det ingen tvekan om men kommer det till nytta om inte hastigheter, trafikvett följs så spelar det ingen roll.

Att lära sig gasa ur och ta en kurva är ingen nyhet men om det är problemet vid själva olyckan i trafiken är väl ytterst tveksamt.

Ex en verklig händelse när vi åkte ett gäng grushojar och såg en naken sporthoj i diket. Kurvan var vad vi skulle kalla en hårnål med skymd utgång. Föraren gick in med fel in och utgång, hastighet med följd att han missade ett par telestolpar i ett djupt dike, hojen såg ut att klara sig också tack och lov.

Han borde kört med marginal så han kunde räddat situationen.

Oavsett orsak är det bara att konstatera att det både är farligt och svårt att köra hoj och en del av riskerna tar man bort på en inhängnad bana. Vissa typer av beteenden eller risktyper hör inte hemma i trafiken.
Men om smc kurserna hjälper oss i trafiken är ytterst tveksamt!
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Ex en verklig händelse när vi åkte ett gäng grushojar och såg en naken sporthoj i diket. Kurvan var vad vi skulle kalla en hårnål med skymd utgång. Föraren gick in med fel in och utgång, hastighet med följd att han missade ett par telestolpar i ett djupt dike, hojen såg ut att klara sig också tack och lov.

Han borde kört med marginal så han kunde räddat situationen.

Men jösses, Eves...?

Det där var nog det plattaste "jag mötte Lassie"-argumentet mot SMCs kursverksamhet jag sett till dags dato:
"Jag såg en sporthoj. Den hade kört av. Han borde kört annorlunda. SMCs kurser fungerar inte."

Ärligt? Fått ditt konto kapat...? Detta är inte riktigt likt det man brukar få se från dig.


Damn, detta tjafsande om SMCs kurser gör mig bara mer och mer nyfiken.
Jag måste se till och köra några sådana nästa år.
Hoppas jag hinner med innan dom läggs ner alldeles.
By popular demand...


Hampe
 

påK-en

New member
Smc kurser är nog ett marknadstekniskt knep att motivera sin existens. ..............................................................Ex en verklig händelse när vi åkte ett gäng grushojar och såg en naken sporthoj i diket. .................................................
......................................
Men om smc kurserna hjälper oss i trafiken är ytterst tveksamt!

Är du säker på att vederbörande gått SMC-kurs?
 

SGM

Moderator
Smc kurser är nog ett marknadstekniskt knep att motivera sin existens. För några bevis att det blivit säkrare att vistas i trafiken finns väl knappast.
Att man kan hantera sin mc bättre råder det ingen tvekan om men kommer det till nytta om inte hastigheter, trafikvett följs så spelar det ingen roll.

Att lära sig gasa ur och ta en kurva är ingen nyhet men om det är problemet vid själva olyckan i trafiken är väl ytterst tveksamt.

Ex en verklig händelse när vi åkte ett gäng grushojar och såg en naken sporthoj i diket. Kurvan var vad vi skulle kalla en hårnål med skymd utgång. Föraren gick in med fel in och utgång, hastighet med följd att han missade ett par telestolpar i ett djupt dike, hojen såg ut att klara sig också tack och lov.

Han borde kört med marginal så han kunde räddat situationen.

Oavsett orsak är det bara att konstatera att det både är farligt och svårt att köra hoj och en del av riskerna tar man bort på en inhängnad bana. Vissa typer av beteenden eller risktyper hör inte hemma i trafiken.
Men om smc kurserna hjälper oss i trafiken är ytterst tveksamt!

...om du gått en kurs har du kanske insett att det vi jobbar extremt mycket med är hur man använder blicken, och att vi verkligen (bankar in) faran med att svänga in för tidigt i en blind kurva...vilket du såg kontentan av i ditt exempel.

Jag har själv, personligen hamnat i den där grejen flertalet gånger, senast på nordslingan (ja, den nere i Eifelbergen) i vänstern i Adenauer Forst...förra sommaren, andra varvet (någonsin), hade jag inte haft den mängdträning jag har, så hade publiken (som alltid står där, och väntar på avåkningar) fått något att garva åt.

Men trådskaparens poäng gällde även för mig, jag rullade inte på gas innan jag visste att jag närmade mig en linje som tog mig levande ur det hela, det som löste det hela var att försöka titta dit jag ville, och inte dit jag var på väg...
 

Martin Eves

New member
Är du säker på att vederbörande gått SMC-kurs?

Tämligen osäker på detta, men tror han anpassar sin hastighet nästa gång.

Men jösses, Eves...?

Det där var nog det plattaste "jag mötte Lassie"-argumentet mot SMCs kursverksamhet jag sett till dags dato:
"Jag såg en sporthoj. Den hade kört av. Han borde kört annorlunda. SMCs kurser fungerar inte."

Ärligt? Fått ditt konto kapat...? Detta är inte riktigt likt det man brukar få se från dig.


Damn, detta tjafsande om SMCs kurser gör mig bara mer och mer nyfiken.
Jag måste se till och köra några sådana nästa år.
Hoppas jag hinner med innan dom läggs ner alldeles.
By popular demand...


Hampe

Hampe lite självkritik ska vi väl tåla trots att vi sannolikt kört i 30 år.
I detta enfaldigas kollektiv rättfärdigar min rätt att ta ett exempel ur verkligheten precis om hur oskyddade och fullkomliga vi är i vår ofullkomlighet.
Vissa hävdar att banåkning eller vad ni vill kalla det för är bra för din förarkompetens. Ingen tvekan från min sida och ffa är det jävligt kul.
Men gräv fram lite statistik.

Problemet är att det saknas grus i chikanerna, telefonstolpar vid sidan, vänstersvängande bilister i idealspåret så jag vet inte hur blicken för Adenauer Forst kurvan ska lösa detta.

Det är farligt att köra hoj och vi är oskyddade mjuka och evolutionen har inte skapat oss att dunka in i hårda saker.
Det enda vi vet med säkerhet men trafikvettet att hålla hastigheter och avstånd är den enkla sanningen.


...om du gått en kurs har du kanske insett att det vi jobbar extremt mycket med är hur man använder blicken, och att vi verkligen (bankar in) faran med att svänga in för tidigt i en blind kurva...vilket du såg kontentan av i ditt exempel.

Jag har själv, personligen hamnat i den där grejen flertalet gånger, senast på nordslingan (ja, den nere i Eifelbergen) i vänstern i Adenauer Forst...förra sommaren, andra varvet (någonsin), hade jag inte haft den mängdträning jag har, så hade publiken (som alltid står där, och väntar på avåkningar) fått något att garva åt.

Men trådskaparens poäng gällde även för mig, jag rullade inte på gas innan jag visste att jag närmade mig en linje som tog mig levande ur det hela, det som löste det hela var att försöka titta dit jag ville, och inte dit jag var på väg...

Låter som ett pedagogiskt korrekt tänkande men... jag kommer tänka att hur jag tar hårnålen lite snabbare öka kurvhastigheten ta varvtider. Snart är jag där jag va för 6 år sen, däckvärmare, bandagar. På gatan är asfalten numera en transportsträcka till nästa lerhål.

Hopplöst fall ?
 

Hampe

Skriver massor!
Tämligen osäker på detta, men tror han anpassar sin hastighet nästa gång.



Hampe lite självkritik ska vi väl tåla trots att vi sannolikt kört i 30 år.
I detta enfaldigas kollektiv rättfärdigar min rätt att ta ett exempel ur verkligheten precis om hur oskyddade och fullkomliga vi är i vår ofullkomlighet.
Vissa hävdar att banåkning eller vad ni vill kalla det för är bra för din förarkompetens. Ingen tvekan från min sida och ffa är det jävligt kul.
Men gräv fram lite statistik.

Problemet är att det saknas grus i chikanerna, telefonstolpar vid sidan, vänstersvängande bilister i idealspåret så jag vet inte hur blicken för Adenauer Forst kurvan ska lösa detta.

Det är farligt att köra hoj och vi är oskyddade mjuka och evolutionen har inte skapat oss att dunka in i hårda saker.
Det enda vi vet med säkerhet men trafikvettet att hålla hastigheter och avstånd är den enkla sanningen.




Låter som ett pedagogiskt korrekt tänkande men... jag kommer tänka att hur jag tar hårnålen lite snabbare öka kurvhastigheten ta varvtider. Snart är jag där jag va för 6 år sen, däckvärmare, bandagar. På gatan är asfalten numera en transportsträcka till nästa lerhål.

Hopplöst fall ?


Förti, om jag får be! :victorious:
Nästan i vart fall.


Ja, jag antar att det är jäkligt svårt att mäta effekten av trafiksäkerhetsarbete rent generellt.
Men, "han borde kört med mer marginal" och "anpassa farten nästa gång" är inte så enkelt som det låter.

Hur känner man igen en marginal när man inte vet var gränsen går?
Hur mycket måste man anpassa farten när spåret är fel?
Har man anpassat för mycket om man ligger i vägen för mjölkbilen?
Vad hjälper hastighetsanpassning om blicken fryser på fel punkt?


Jag har lärt mig det jag kan ute på vägen, i vanlig trafik bland en massa oskyldiga stackare som inte ens var informerade att jag höll på att säkerställa lämpliga marginaler att färdas med. Det var ärligt talat ett himla gafflande med "20 hitom" och "50 bortom" innan det blev acceptabelt.

Jag tror att det hade varit bättre om jag fått lära mig vad som är möjligt att åstadkomma på hoj under ordnade former och med kursplan i förväg än med plaster och plåster i efterhand.



Hampe
 

CB_Tobbe

New member
Vi har ett problem med bankörningen som är svårt att föra över på vanlig väg. Vid körning på t.ex Kinnekulle, då lår vi oss bansträckning och kurvor utantill. På en landsväg är det hela tiden okända kurvor m.m. såvida det inte är favotitvägen. Låt säga att man släpar ut en halmbal i smyg bakom tv krönet på Kinnekulle och inte gulflaggar. Då skulle nog minst en deltagare kört in i denna eller kört av banan trots att finns plats att passera den på båda sidor.

Kurserna hjälper förstås förare att bättre förstå vad som påverkar dom och motorcyckeln i olika situationer. T.ex överlevnadsreaktioner, rätt blickfokusering bort från riskobjektet och mot säkra referenspunkter, kurvteknik,sittställning m.m.
 
Last edited:
Top