1. Smc kurser är nog ett marknadstekniskt knep att motivera sin existens.
3. För några bevis att det blivit säkrare att vistas i trafiken finns väl knappast. Att man kan hantera sin mc bättre råder det ingen tvekan om men kommer det till nytta om inte hastigheter, trafikvett följs så spelar det ingen roll.
2. Att lära sig gasa ur och ta en kurva är ingen nyhet men om det är problemet vid själva olyckan i trafiken är väl ytterst tveksamt.
1. Tänkas det på SMC, eller SMC SCHOOL - fortbildningsverksamheten?
SMC sku givetvis klara sig utan fortbildningsverksamheten. Fast runt räknad 10.000 personer, sku nog bli besvikna - tror inte någon tycker det är fel att runt räknad 2 kr av medlemsavgiften går till att SMC kan bedriva denna stora verksamhet.
- Det som jag saknar i diverse kloka inlägg i den generella debatt runt fortbildningarna, är:
SMC SCHOOL ÄR SMC´s STARKASTE POLITISKA VÅPEN!
Inga annan aktör i trafiksäkerhets Sverige producerar 15.000 frivilliga fortbildnings-platser för sina medlem - trafikant kategorier. Motorcyklisterna gör detta själva. Och dom tar al den hjälp dom kan få, från Körskolornas egna utbildare, specialister från andra länder - Dvs., när SMC har sina politiska diskussioner har vi en kompetens som skapar respekt - som igen ger organisationer framgång i MC politiken.
Detta syfte är lika viktigt (eller nästan även viktigare) än kursverksamheten!!
2. Korrekt
Det som jag personligen tycker är lite kul är: Skriften Full Kontroll, som är en viktig del av det som SMC SCHOOL har i sina undervisningsplaner - har förändrad stora delar av synen på hur man kör en MC teknisk korrekt! Det är t. ex. inte så värst långtid sedan att motstyrning inte var allmän kunskap..
(just denna del vett jag från pålitligt officiellt håll - ang. gassa ut ur kurvan, då har jag inte samma konkreta info).
3. Det bästa var ju självfallet att det ku påvisas tydligt: Går man en MC kurs, då kan man inte dö på MC! Tyvärr, är det ju inte såpas enkelt.
Vi vett alla, att vi alla reagerar olika på tillträd kunskap - och vi alla är olika, även på olika tider i livet, etc..
Det finns en mängd studier runt fortbildning av motorcyklister och för diskussionens skyll föreslår jag att man tar sig en fika och läser dessa, som finns på SMC´s hemsida:
Undersökning om motorcyklister inställning... VTI & SMC
Riskfaktorer för motorcykelolycka.. Karolinska (& bl.a SMC) denna rapport presenteras internationellt på ifz.se i slutet på september 2014.
Utvärdering av kurser för förare av sportmotorcykler.. VTI (& SMC)
SMC:s undersökning om MC-förare och deras syn på fortbildning.. Dr. Hardy (& SMC)
Citat från Hardy studien:
Av dem som deltagit i fortbildning svarade 49,6 % att de gått kurs på gokartbana, 22,1 % hade genomfört en kurs på storbana, 18 % hade genomfört en grundkurs medan 10,2 % deltagit i en gruskurs.
82,9 % uppgav att de tyckte att SMC-kursen var antingen bra eller jättebra. På frågan om de hade läst om körtekniker svarade 70 % svarade att de hade läst om det i böcker medan 24,2 % svarade att de läst på inter-net. 59,5 % hade läst SMC:s skrift ”Full Kontroll”.
På frågan om vad de hade lärt av ”Full Kontroll” svarade 45,3 % att de förvärvat nya kunskaper om motstyr-ning medan 24,4 % hade förvärvat nya kunskaper om överlevnadsreaktioner i kritiska situationer.
På frågan om hastigheten förändrats efter genomförd kurs svarade 53,2 % att den hade ökat medan 37,9% svarade att det inte hade skett någon förändring. Däremot angav 47,7 % att de tog färre risker i stadstrafikmedan 43,8 % svarade att de tog färre risker på landsväg. Sammantaget var effekten av fortbildning att nästanhälften tog färre risker i allmänhet medan den andra hälften inte hade förändrat sin attityd till risker.
86,6 % ansåg att deras känsla av kontroll och säkerhet hade förändrats efter fortbildning. 66,1 % ansåg attrisken att bli inblandad i en olycka minskat medan 23,1 % inte kände någon förändring.
72,5 % ansåg att fortbildning gett dem en bättre förmåga att undvika kritiska situationer medan 21,3 % intekände någon skillnad. På frågan om hur deras körförmåga hade påverkats uppgav däremot 88,9 % (821/924)att deras färdigheter hade förbättrats medan 8,3 % (77) svarade att deras färdigheter inte förändrats. 70,6 %svarade att de hade fler resurser och verktyg för att fokusera bättre i trafiken som ett resultat av fortbildningen.
Den stora utmaning vi och forskarna har är att få till så vi kan sammanlänka på ett trovärdigt sätt; riskgrupper, förare som gått kurs versus dom som inte gick kurs. Få data underlag, som är med att ge ett korrekt underlag, vart alla perspektiv kan komma med.
Läs gärna rapporterna, som är bra - även om det finns fråga teckna i och om dessa..
(Ja, båda SMC, forskarna, Trafikverket, mf., söker fortfarande efter ett sätt vart kan mäta effekten av frivillig fortbildning - Inga sku bli gladare än SMC om vi kan lyckas med detta - även om det sku visa att vi gör fel. Endast med en sådan kunskap, kan vu göra rätt. ex. efter Karolinska studien, hade vi diskussioner om förbättrings potential med ett flertal aktörer. Som konsekvens av detta infördes med hjälp av bl. a STR en ny pedagogik utbildning av instruktörer - vart ca. 400 instruktörer utbildades under ett halvår - och stora delar i kurs strukturen ändrades..
(sen, måste jag också kommentera Ricken´s inlägg - som jag verkligen värdesätter, det ku nästan vara mig själv.. )