Sidenunderställ

adrian_vg

New member
Har använt mitt långa sidenunderställ ett tag nu, och ser på tröjryggen, samt i baken på långkallingarna, att silket ruggats upp en del pga gnidet mot ryggplattan i jackan resp byxbaken.

Förhoppningsvis håller stället ett tag till, eller åtminstone säsongen ut. Känns som om sideunderstället i den tjockare kvaliteten kanske håller bättre och skulle kanske ha varit en bättre idé att köpa...?

Funderar på om det ev fodret i jackan och byxan som är grovare än vanligt och sliter mer på silket.

Vilken sort köpte ni, och har ni märkt av nåt slitage på underställen?
 

swischmc

New member
Funderar också över hållbarheten. Det är underbart att köra i siden, men kan bli dyrt om man måste köpa nytt varje säsong. Jag har lyckats ha sönder långisarna. :( Det är verkligen viktigt att köpa en storlek för stor, trots att man ser ut som en gammal gubbe med midjan i armhålan. :p

Vad tycker ni andra som provat? Hur är det med hållbarheten? Hur har det gått för er att tvätta?

"Vita" (ofärgade) är i princip omöjliga att få rena, det sa de även hos Sidenselma när jag ringde och frågade. Köpte då en omgång svarta och det verkar fungera bättre.
 

adrian_vg

New member
Funderar också över hållbarheten. Det är underbart att köra i siden, men kan bli dyrt om man måste köpa nytt varje säsong. Jag har lyckats ha sönder långisarna. :( Det är verkligen viktigt att köpa en storlek för stor, trots att man ser ut som en gammal gubbe med midjan i armhålan. :p

Kan inte nog understrykas att man bör köpa för stort!

Vad tycker ni andra som provat? Hur är det med hållbarheten? Hur har det gått för er att tvätta?

Snackade lite med Titania häromdan, som har haft sidenunderställ betydligt längre än jag. Hennes underställ ser lite ruggat och noppigt ut, men är fortfarande helt. Sidenet tycks hålla bra ihop trots att det är ruggat och noppat. Inga problem, om man inte uppenbart hasar fram i stället. ;-)

Tvättade det långa stället förra veckan, och började denna gång med en "handtvätt" i maskin, och med stället i en tvättpåse. Funkade bra. Åtminstone försvann saltfläckarna från ryggen på tröjan och midjan på kallingarna. Tog några timmar innan det torkade helt dock. Verkar som om svett torkar bort betydligt snabbare än när man dränker understället i vatten vid exvis tvätt.

Stället gick iaf inte sönder i tvätten, trots mindre revor, en del noppor och det ruggade partiet på ryggen.
 

Jåke

New member
Vad tycker ni andra som provat? Hur är det med hållbarheten? Hur har det gått för er att tvätta?
Inga större problem, inte samma hållbarhet som ett outslitligt men ganska snuskigt syntetunderställ men sambo fick ett nytt för någon vecka sedan efter att det gamla fått väl många revor från dragkedjor och liknande. Tror det setet blev 3 eller 4 år...

Tvättar alltid på låg temperatur och när vi är ute brukar vi skölja det i handfat med tvål. Det brukar få bort de värsta saltfläckarna då jag svettas en del under stället.

Det är inte så att det alldeles för stora understället hasar omkring och nöts ut istället för att sitta tight? Det blir ju ännu större med tiden eftersom sidenet sträcker sig lite med användningen...
 

bjorn

New member
Inte bara underställ

Sidenunderställ är jättebra tycker jag. Jag kör bara med sidenunderställ.
Men hur är det i stövlarna? Jag fick ett tips från en SMC-medlem om damnylonstrumpor på fötterna. Jag har nu prövat nylonstrumpor ett tag och de fungerar utmärkt. Mindre varmt i stövlarna och jätteskönt i stället för svettiga vanliga strumpor.
 
Last edited:

dexxent

New member
Kom hem idag efter 32 dagar i Europa med ett sidenunderställ från "SidenSelma" som använts så gott som dagligen i mellan 25+ och 37+ och jag ser ännu inget bättre alternativ :)

Kvällssysslorna bestod bl a i att skölja alt. tvätta mitt sidenunderställ och det har inte varit något negativt med det. Siden-tvålen hade jag med mig på resan.

Understället har blivit som nytt och luktat "gott" dessutom :eek:

I love it, det är definitivt min nya kompis vid MC-åkning och mjuka paket är inte alls dåliga!
 

adrian_vg

New member
Eller hur? brunbränd och stroppa omkring i glänsande pyjamas, hur svårt kan det va? :D
Ett par solbrillor som komplement till outfitten om det är trögt :cool:

Brukar, om tiden är lång innan knixkörningen, strippa ur skinnstället, och bara ha på understället, ett par shorts och mina vita Sidi-stövlar. Jag ser ut som Stålmannens sjaviga slashas till lillebror eller nåt. Misstänker att damerna inte direkt faller som furor när de ser mig i den utstyrseln... Åtminstone fick jag frun att vika sig dubbel av skratt hemma när jag mannekängade i samma ensemble. ;) :D Ett gott skratt förlänger käften. Eller nåt... ;)

Edit: Dessutom torkar det snabbare så, om man hoppar ur skinnstället.
 

Goldenhornet

New member
Sidenunderställ är jättebra tycker jag. Jag kör bara med sidenunderställ.
Men hur är det i stövlarna? Jag fick ett tips från en SMC-medlem om damnylonstrumpor på fötterna.

Jag har inte testat nylonstrumpor när jag kör mc, däremot ullstrumpor! Och det funkar väldigt bra. Håller fötterna varma och torra när det regnar och svala och torra när det är varmt! Hur konstigt det än låter så är det till och med bättre med lite tjockare ullstrumpor än tunna, men det lär bero på att det finns mer fibrer som kan suga upp fotsvetten.. Rekommenderas!
 

adrian_vg

New member
Jag har inte testat nylonstrumpor när jag kör mc, däremot ullstrumpor! Och det funkar väldigt bra. Håller fötterna varma och torra när det regnar och svala och torra när det är varmt! Hur konstigt det än låter så är det till och med bättre med lite tjockare ullstrumpor än tunna, men det lär bero på att det finns mer fibrer som kan suga upp fotsvetten.. Rekommenderas!

Måste prova. Mina nya Sidi Vertigo Corsa andas ju inte för fem öre...

Talar vi raggsockor eller "vanliga" tunna yllestrumpor?
 

britt-mari

New member
Jag kör med "ullmax"-strumpor hela året och "ullmax"-ställ när det är kallt ute! Här nere i Skåne säljs plaggen av en del idrottsföreningar - vet ej hur man får tag i dem annars! Jag har laddat upp så att jag klarar mig ett bra tag framöver!
 
M

magne

Guest
Jag kör med "ullmax"-strumpor hela året och "ullmax"-ställ när det är kallt ute! Här nere i Skåne säljs plaggen av en del idrottsföreningar - vet ej hur man får tag i dem annars! Jag har laddat upp så att jag klarar mig ett bra tag framöver!

http://www.ullmax.se/

Hittas efter en googlesökning (det går att googla på det mästa nuförtiden )
 

Triumph int

New member
Snålvarianten till siden är att klippa bort fodret ur en
gammal träningsoverall.

Kanske inte lika bra i värme som siden men det var gratis
så jag provade och det funkar bra.
 

Petri

New member
Någon som vet hur det blir vid ett besök i asfalten, bränner det fast i skinet som nylon eller det håller det sig svalt även här:confused:
Måste ha något svalt så får väl chansa på siden:cool:
 

agne987

New member
Jag var på Siden Selma idag och köpte långkalsonger och långärmad undertröja och är grymt nöjd. Personalen var jättetrevlig och jag fick två tvålar och tvättpåse samt ett par strumpor gratis. Blir nog att köpa ett bäddset från dem om det svalkar lika bra.

Jo just det jag fick med en flagga också :).
 
Last edited:
Top