Sidenunderställ

adrian_vg

New member
Fick ett tips av en SMC-kollega för en vecka sen om sidenunderställ, efter att ha beklagat mig över hur varmt merinoullunderstället jag normalt har på mig var.

Efter att ha kokat i min egen svett i en vecka, for jag iväg till Sidenselmas butik i Uppsala. Köpte två set sidenunderställ idag. Hon hade 10% rabatt på alla köp över 500pix, även på postorder via hemsidan, så det var inget att banga på. Luftigt måste jag säga... Dessutom bjöd hon på en sidentvål och nät. Det kallar jag goodwill och smart marknadsföring! Och så slinker man ner i skinnstället på två sekunder blankt när man är klädd i siden! :D

Tips: Köp en storlek större än vad man normalt ska ha. En storlek som passar exakt sitter mycket bra och skönt, men kommer att slitas ut på nolltid runt knä och bak, när man sträcker på väven i klädesplagget.

Jag valde förresten den tunnare "normala" vävsorten, de har en tjockare variant, som värmer bättre, men det var inte värme jag var ute efter denna gång... :rolleyes:
 

svenb

Member
Absolut det bästa man kan ha på kroppen. Hade sidenunderstället närmast kroppen, det enda jag hade under hela Estlandsveckan både i lera och blöta värmde det. Luktade inte skunk efter en veckas svettande.
Jag kan rekommendera detta varmt.
 

adrian_vg

New member
Hur tycker du att polotröjorna verkar vara?

Jag kollade dem men avstod. För mig skulle det ha blivit lite för mycket med en runt halsen tätslutande whisperkit från hjälmen, buff och sen ytterligare ett lager från polotröjan. Jag svettas så lätt utan ändå. :cool:

Fast de har också nåt som de kallar för halvpolo. Den kollade jag aldrig, glömde bort den helt, medan jag stod och njöt i fulla drag i provhytten, klädd i siden. ;-)

Om du menar utförandet, så tycker jag de såg ut som de vanliga rundhalsade och v-ringade tröjorna i utförandet, men med hög hals. Det var iaf vad damen i butiken sa om de lång- och kortärmade tröjorna. Samma sort, men olika längd på armarna.

Prismässigt är de ju justa, så man kan mycket väl testköpa och se om man trivs med den.
 
Last edited:

svenb

Member
Perfekt! Tyckte jag luktade får ett tag där, när det var som värst med merinoyllesetet... :rolleyes:




Och om man är ute efter något som är svalare än tex ylleunderställ för sommardelen av året, kan du fortfarande varmt rekommendera siden? ;)

Kör sidenunderställ året runt, sommar som vinter. Både i skidbacken och mc. Bekvämare finns inte, varmt, nej inte alls :)
 

adrian_vg

New member
Kör sidenunderställ året runt, sommar som vinter. Både i skidbacken och mc. Bekvämare finns inte, varmt, nej inte alls :)

Perfa! Tycks ha gjort ett bra val mao, för sommarbruket. För vinterkörningen tror jag att jag håller fast vid mina yllelångkallingar! Funkade ju bra i vintras trots ibland 20 minusgrader på morgonarna.
 

swischmc

New member
Nu hoppas jag att sidenkläderna är så bra som ni säger... ;) Har just varit på SidenSelmas hemsida och beställde långkalsonger och tröja. Ska bli spännande att se om det passar och om man verkligen känner sig sval i sommarvärmen. Eller om jag gått på ett uselt pr-gippo... :confused:
 

adrian_vg

New member
Nu hoppas jag att sidenkläderna är så bra som ni säger... ;) Har just varit på SidenSelmas hemsida och beställde långkalsonger och tröja. Ska bli spännande att se om det passar och om man verkligen känner sig sval i sommarvärmen. Eller om jag gått på ett uselt pr-gippo... :confused:

Jippo?? Inte alls, jag upplever dem som svalare. Men det är ju individuellt... :)
 

dexxent

New member
Inspirerad av denna tråd så var jag i dag i butiken inne i Stockholm och köpte ett underställ i den tunnare kvaliten och satte på mig det direkt i butiken.
Har sedan hela dagen gått runt i full MC-mundering + tog en tur ner till Nynäs.

Nöjd? Jag är supernöjd! det kommer definitivt att bli fler underställ i siden :)

Det är liksom svalare på något sätt och som någon skrev "...i och ur skinnstället på 2 sek" det stämmer nog ganska bra.

Tjöp!
 

adrian_vg

New member
Inspirerad av denna tråd så var jag i dag i butiken inne i Stockholm och köpte ett underställ i den tunnare kvaliten och satte på mig det direkt i butiken.
Har sedan hela dagen gått runt i full MC-mundering + tog en tur ner till Nynäs.

Nöjd? Jag är supernöjd! det kommer definitivt att bli fler underställ i siden :)

Det är liksom svalare på något sätt och som någon skrev "...i och ur skinnstället på 2 sek" det stämmer nog ganska bra.

Tjöp!

Prövade mitt sidenunderställ idag också, på Rörkens gokortbana. Elva grader i luften och regn. Det var både svalt under körningen men tillräckligt varmt för att man inte ska frysa; det mytiska "lagom". Blev lite svettig under armarna vid körningen, men kroppsvärmen torkade det mellan pauserna. Superställ måste jag säga, som underställ går, tycker jag detta är det ultimata hittills.

Instämmer med föregående talare; "tjöp"!!
 

slicer

New member
Siden under...

Inspirerad av ovanstående positiva omdömen har jag nu beställt en massa underkläder, strumpor och fingervantar.

Funkar det som jag tror så står sidenlakan mm på inköpslistan.
 
Top