"See you in HEL!"

Hampe

Skriver massor!
Jisses :tummenupp

Måste ha varit blaskväder med saltbestänka igengrodda visir och......

Ja, det vart en riktig gristur av detta som var tänkt som en vinterresa. Men vädret råder man inte över - varken uppåt eller neråt i temperaturskalan. Det är bara att anpassa sig till aktuella förhållande och försöka hitta en positiv vinkel in till situationen och hålla fast vid den. ...och det är ju alltid kul att köra hoj, eller hur?

En liten ride-report kommer i veckan, men jag vill gärna korrigera uppgiften om
'30 timmar utan sömn':

För att kunna starta så friska o fräscha som möjligt så hade vi kört upp till Stockholm redan dagen innan och hyst in oss på hotell.
På fredagen så gick vi upp, lastade av, kollade prognosen en sista gång och sorterade upp våra plagg i "att använda" "komplettering" "ombyte" och "not appearing on this ride".
När allt sedan var genomjobbat så drog vi för tunggardinerna i våra respektive rum och sov lite middag.
Både jag och Benny brukar starta i grisottan när vi kan välja, men på detta viset låg vi ändå rätt i fas.

Att starta en krävande IBA-körning med massa vakna tomgångstimmar på minuskontot rekommenderas inte.

Innan vår RR vill jag passa på att tacka för det fantastiska stöd och trevliga kommentarer vi fått - inför starten, ombord under själva kryssningen samt all uppmuntran och engagemang på nätet - här och annorstädes på nätet. Gött att känna!

Hampe
 
Last edited:

påK-en

New member
Än finns det vikingar! :tummenupp

Jag tror att många haft ett intressant dygn med att följa färden.
Det var spännande att se hur färden förflöt och kolla hur dom låg till tidsmässigt, vaknade till och med mitt i natten och satte på datorn och kollade läget.
Imponerad av att se människor göra något som man själv inte vågar sig på!
 

roffe_s

Active member
Ja, jisses vilken snygg prestation så väl som presentation på båten grabbar. Och i morse, när kläderna skulle på igen inför avfärd från båten... Hittade inte igen Er efter presentationen, så I owe You one... ;) Snyggt jobbat!
 

kennek

Moderator
Grattis till en väl genomförd bedrift och tack för genomgången vid strippen! Jag blev verkligen inspirerad att göra iordning en hoj för vinterbruk.
 

Hampe

Skriver massor!
Tack alla för dom positiva kommentarerna!
Hoppas vi kunnat inspirerar någon att prova på lite vinterkörning med hoj.
...och då gärna på snö, utan salt och elände.

Det växer fram en reseberättelse här: http://forum.svmc.se/showthread.php?8300-quot-See-you-in-HEL!-quot-2013-Ride-report-och-lite-bilder
under några dagar.



Helt klart imponerande.
Har ni gjort något särskilt med hojarna förutom däck?

Egentligen bara allmän service och översyn. Jag hade lagt extra jobb på att smörja upp stickaxlar och kolla så allt gick lätt och enkelt inför ett eventuellt roadside-byte av hjul, vi hade båda dragit fram ström och gjort anslutningar för att kunna driva elvisir, Bob Sweden hade monterat extraljus - men det behövs ju ändå.

Jag hade monterat extraljus jag med - men monterat av dem eftersom jag inte har generatoreffekt nog.

Om vi hade haft prognoser på kallare väder så hade jag tvingats blockera något av fartvinden mot min luftkylda motor för att säkerställa rätt arbetstemperatur, men sådant är heller inte gjort i en handvändning; där behöver man en oljetemperaturmätare på hojen för att först fastställa vad som är egentlig temperatur under normala förhållanden, och sedan testa testa testa för att för söka återskapa "normala förhållanden" genom att skärma av "lagom mycket".
På vintertävlingar under endurotiden så var det vanlig att man skärmade av förgasaren med en uppskuren plastdunk för att på en och samma gång skydda förgasaren från yrsnön och samtidigt skapa en kanal för förvärmning av just förgasaren.

Hade vi väntat extrema mängder snö så kanske man skulle gjort något sådant, men inte heller det är helt okomplicerat på en DR 750 S som har ett dubbeförgasararrangemang gömt lite halvvägs uppe under tanken...
Kanske skärmat av sidorna bakom cyllindern för att på så vis leda värmen bakåt via förgaseriet.
Balansgång - kan leda till nya problem...

Jo för tusan! Jag hade faktiskt monterat ett högre kåpglas på min DR! Någon decimeter högre och styr undan vinden från bröstkrogen riktigt bra.
Okay okay - kanske inte riktigt i BMW K 1100 RT-klass men ändå - jag är nöjd.
 
Top