Tack alla för dom positiva kommentarerna!
Hoppas vi kunnat inspirerar någon att prova på lite vinterkörning med hoj.
...och då gärna på snö, utan salt och elände.
Det växer fram en reseberättelse här:
http://forum.svmc.se/showthread.php?8300-quot-See-you-in-HEL!-quot-2013-Ride-report-och-lite-bilder
under några dagar.
Helt klart imponerande.
Har ni gjort något särskilt med hojarna förutom däck?
Egentligen bara allmän service och översyn. Jag hade lagt extra jobb på att smörja upp stickaxlar och kolla så allt gick lätt och enkelt inför ett eventuellt roadside-byte av hjul, vi hade båda dragit fram ström och gjort anslutningar för att kunna driva elvisir, Bob Sweden hade monterat extraljus - men det behövs ju ändå.
Jag hade monterat extraljus jag med - men monterat av dem eftersom jag inte har generatoreffekt nog.
Om vi hade haft prognoser på kallare väder så hade jag tvingats blockera något av fartvinden mot min luftkylda motor för att säkerställa rätt arbetstemperatur, men sådant är heller inte gjort i en handvändning; där behöver man en oljetemperaturmätare på hojen för att först fastställa vad som är egentlig temperatur under normala förhållanden, och sedan testa testa testa för att för söka återskapa "normala förhållanden" genom att skärma av "lagom mycket".
På vintertävlingar under endurotiden så var det vanlig att man skärmade av förgasaren med en uppskuren plastdunk för att på en och samma gång skydda förgasaren från yrsnön och samtidigt skapa en kanal för förvärmning av just förgasaren.
Hade vi väntat extrema mängder snö så kanske man skulle gjort något sådant, men inte heller det är helt okomplicerat på en DR 750 S som har ett dubbeförgasararrangemang gömt lite halvvägs uppe under tanken...
Kanske skärmat av sidorna bakom cyllindern för att på så vis leda värmen bakåt via förgaseriet.
Balansgång - kan leda till nya problem...
Jo för tusan! Jag hade faktiskt monterat ett högre kåpglas på min DR! Någon decimeter högre och styr undan vinden från bröstkrogen riktigt bra.
Okay okay - kanske inte riktigt i BMW K 1100 RT-klass men ändå - jag är nöjd.