"See you in HEL!"

Hampe

Skriver massor!
View attachment 5492


"See you in HEL!" är som en del känner till en jippokörning i samband med att SMC Hoj-kryssar med Silja senare denna veckan. Ironbutt Association Sweden brukar segla med på Hoj-X, ha årsmöte ombord, umgås och berätta vad vi håller på med. Och planera nya körningar; Kan bli en dyr kryssning det där...

Något som några av oss diskuterat sinsemellan är att stå på kajen och vinka av kryssningskompisarna - för att sedan kliva på i Helsingfors istället, ett dygn senare. På vintern...

När ord ligger alldeles för nära handling så blir gärna "en kul gej" verklighet snabbt och enkelt.
http://www.svmc.se/club/HojX_2009/Hoj-X-2013-firar-SMC-50-ar/Se-You-in-HEL/

Nu skall det bara köras också...

Vi har studerat väderleksrapporter så vi börjar bli skelögda, och när inte SMHI ger oss det väder vi önskar så kan man alltid korsreferera med yr.no dmi.dk eller foreca.fi för att hålla sig på gott humör en liten stund till.

De senaste 5 dagarna har vädret skiftat flera gånger, men det väntas inga extremtemperaturer under -30, så mycket är klart. Vi står fortfarande i valet och kvalet kring vilka däck vi skall köra med, men vi har några dagar på att invänta nästa lappkast i väderprognoserna.


Vi två som kör har tidgare erfarenhet från vintertouring över stora distanser och genom olika klimatzoner på samma resa, både solo och i grupp:

View attachment 5493

View attachment 5494

och på skiftande underlag...

View attachment 5495



Bara 5 bilder per inlägg - fortsättning följer strax
 

Hampe

Skriver massor!
Denna gången kör vi på en 25 år gammal DR Big

View attachment 5498

respektive en välanvänd BMW K 1100 LT

View attachment 5497

som myndigheterna redan visat intresse för...

Visa intresse du med! Kom fram och fråga "Vad håller ni på med?!" i bästa
affischstil när vi står på Siljaterminalen fredag 15/2.
Något rationellt svar är svårt att utlova, men "för att det är kul att köra hoj" hoppas vi räcker långt.
Vi räknar att det är som mest folk på plats ca en timma innan avgång, så vi startar vår resa kl 16,00, men är plats redan från ca 15,00.

Ni ombord på kryssningen kommer att kunna följa oss i realtid på monitor i Ironbutts monter via Spotwalla, och alla ni som inte fick plats ombord på Hoj-X kan sitta i stugvärmen och följa resan på https://spotwalla.com/locationViewer.php?id=158

Aktiv från fredag lunch ungefär, och den som är intresserad kan klicka till vänster i bild och se aktuell temperatur där vi kör.

Vi har även tänkta och preliminära passagetider på våra tank- och vilopauser:


1: 16:00 Stockholm - Värtahamnen - START!
2: 19:17 Hudiksvall - Statoil "Glada Hudik"
3: 22:30 Örnsköldsvik - Statoil Skidbacken, Rondellplan.
4: 02:06 Skellefteå - Statoil Kågevägen
5: 05:17 Haparanda - OKQ8 Kraftvägen
6: 07:24 (+1 loc)Tupos - ABC Tyrnäväntie 118
7: 11:27 (+1 loc) Hirvaskangas - ABC Sounenjoentie 10
8: 15:22 (+1 loc) Helsinki - Silja Terminal Olympiaranta 1

men här kan mycket hända - om allt löper enligt plan så kanske vi stryker en eller två vilopauser för att istället lägga ihop dem till en längre, sammanhängade paus.
Alltså: de av er som planerar att åka ut och heja på oss vid någon av tankningarna - se till att hålla koll på Spotwalla om vi mot förmodan skulle ha chans att ligga något före i planeringen.

OBS! Spotwalla uppdaterar en gång var tjugonde minut! Med överhängade träd kan det ibland vara så att någon enstaka uppdatering mot satellit klickar, och då visar Spotwalla var vi var någonstans - för upp till 40 minuter sedan!

Välkomna ut att heja på oss - ni som inte har något bättre för er. Som att Hoj-X;a, tillexempel...

Om - jag säger om vi går iland med uppgiften och är på kajen i Helsinki i tid så kommer vi att bjuda på en hejdundrande stripshow på stora scenen kl 18,00 där vi demonsterer lager-på-lagerprincipen genom att helt enkelt skala av oss plagg efter plagg!

See you in HEL!, folks


Hampe & Bob Sweden
Events IBA Sweden
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Helt rätt!!
Det är på vägen hojarna hör hemma!! Inte i Mässhallar o dylikt.

VÄGEN ÄR DEN BÄSTA UTSTÄLLNINGEN OCH DET ÄR DÄR MAN NJUTER MEST AV ATT SE MOTORCYKLARNA!!

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Japp.
Överlast bak? ;)

...det är môcke grejer som skall med när Svenska Kocklandslaget är på turné.
View attachment 5499


Det där är från en resa som var tänkt att gå till Pystemetää i Finland - tältträff sista helgen i oktober, utanför Mikkeli den gången.


En av alla långresor man valt att bryta - denna gång på grund av halka. Första halkan är otrevlig även i Norrland, och när man möter sörlänningar som inte fått på vinterdäck ännu utan kasar över på fel sida så är det lämpligt att bryta. Innan...
Härnösand kom vi till den gången, men vi hade kul lika förbannat.

Packningen må se vådlig ut, men det finns mål och mening:
Det enda som väger något är gula lådan längst fram närmast föraren - en låda Warsteiner, armerad med gaffatejp för att inte lösa upp sig i snögloppet, tält ovanpå det och orangea rullen ovanpå boxen är bara förädlad luft i form av liggunderlag och sovsäck.
Nemas problemas!


Hampe
 

Dust Buster

New member
Lycka till Hampe och Bob!

Det skall bli kul att följa er via era spotar, och har man riktig tur så kanske det hinner uppdateras även här för er längs vägen!

Vädret verkar ju bli hyffsat iaf på svenska sidan även om det kanske hade varit bra med lite lägre kallare temperaturer.

/Nicke
 
Last edited:

Ginnies

New member
Vi har även tänkta och preliminära passagetider på våra tank- och vilopauser:


1: 16:00 Stockholm - Värtahamnen - START!
2: 19:17 Hudiksvall - Statoil "Glada Hudik"
3: 22:30 Örnsköldsvik - Statoil Skidbacken, Rondellplan.
4: 02:06 Skellefteå - Statoil Kågevägen
5: 05:17 Haparanda - OKQ8 Kraftvägen
6: 07:24 (+1 loc)Tupos - ABC Tyrnäväntie 118
7: 11:27 (+1 loc) Hirvaskangas - ABC Sounenjoentie 10
8: 15:22 (+1 loc) Helsinki - Silja Terminal Olympiaranta 1

men här kan mycket hända - om allt löper enligt plan så kanske vi stryker en eller två vilopauser för att istället lägga ihop dem till en längre, sammanhängade paus.
Alltså: de av er som planerar att åka ut och heja på oss vid någon av tankningarna - se till att hålla koll på Spotwalla om vi mot förmodan skulle ha chans att ligga något före i planeringen.

Hej Hampe!

Först måste jag säga att ni är ju hur grymma som helst :) Detta är en MC-resa av rang!

Om ni känner er frusna, hungriga, kaffesugna eller trötta när ni passerar Umeå finns mat och möjlighet till vila hos mig, (100m från E:an). Vill ni ha varm, lagad mat så kommer det stå på köksbordet när ni passerar Umeå. Förstår erat schema är tajt om ni ska hinna fram i tid, men möjligheten finns om ni behöver.

Lycka till!

/Ginnies
 

Hampe

Skriver massor!
Om ni känner er frusna, hungriga, kaffesugna eller trötta när ni passerar Umeå finns mat och möjlighet till vila hos mig, (100m från E:an). Vill ni ha varm, lagad mat så kommer det stå på köksbordet när ni passerar Umeå. Förstår erat schema är tajt om ni ska hinna fram i tid, men möjligheten finns om ni behöver.

Lycka till!

/Ginnies


Tack som tusan, Ginnies!
Redan erbjudandet värmer själen, och du skall veta att det kommer att göra gott även om vi bara stannar för rödljusen genom Umeå! Jag skickar PM till dig så kan vi byta telefonnummer. Blir det så att vi hör av oss så beror det nog på tekniska problem - eller att vi har gjort ett galet däcksval:


Vad säger trådens följare:

View attachment 5502
View attachment 5503

Krispigt nya MT 21or, specialdubbade för just detta uppdraget med

* Bak: en kombi av rallydubb med ca 4 mm utstick i rullspåret och resta endurodubb med 7 mm utstick på sidorna - whooping 320 dubb bak

* Fram: MT 21or är lite svår att aggrodubba fram eftersom kuddarna är aningens grunda. Här sitter det 248 smala uddadubb med 6 mm utstick.

Fördelar: Bettar jädrar i det på snö och packad is
Nackdelar: Allt annat. Precis allt. Överlever inte en timma på barmark.

eller:

View attachment 5504

ett halvslitet landsvägsdubbat MT 21 med "cuddly soft kitten-dubbar" i akut behov av kompletteringsdubbning, och ett lika sunkigt K60 Si02 som får efterhandsdubbas med skruvdubb avsedda för typ löparskor...


Fördelar: Bara aningens sämre än odubbat på barmark

Nackdelar: Bara aningens bättre än odubbat på snö och is...


SwischMC efterlyste i en annan tråd "tips på dubbning för pendling" tror jag det var. Jag undvek att svara där, det är nämligen så att varje vintermotorcyklist inte bara har bestämda, egna åsikter om dubbning. Man förkastar även fullständigt alla andras... *flin*

Det skall bli kul att höra om läsarna har några tips till mig i mitt däcksval ovan. Vad skall jag köra på? Vad säger ni som bor längs E4an och vet hur det ser ut just nu? Alltså - jag har ju redan bestämt mig så klart, men det vore kul att höra hur ni hade gjort.
...å då menar jag inte "bordat Hoj-X på rätt ställe" som torde vara "rätt svar" hur man än vrider och vänder på det.

Och för att illustrera att den som tror att diskussioner kring motorolja är det enda som tvingar fram det sämsta hos motormänniskan så kan jag meddela att Bob Sweden har en heelt annan däcktaktik än mig...


Om igen "Ginnes" - det är en trygghet när man är ute och kör på vintern att veta att det finns safe havens att vända sig till när det börjar strula. Jag gjorde en illa planerad resa längs inlandsvägen 2010. Solo. På natten. I februari. Med den nyköpt och obekant beghoj. Då hade suttit bra med en hållplats längs vägen som man kunde haft som mental livlina...


Vet ni förövrigt vilket plagg som värmer allra bäst under en långkörning på vintern?

Lite larvigt, men det är det där extra understället som man har packat ner för att ha i reserv! Tryggheten i att ha extraplagg redo när köldkärringen börjar krafsa på ryggen med sina krokiga, svartnade klor och försöker få grepp om dig gör att med ett helt annat självförtroende kan ruska av henne från passagerarplatsen och köra vidare en timme till: man kan ignorera (rädslan för) kyla och fokusera på annat när man vet att man har en växel till att lägga in.


Hampe
 

Ginnies

New member
Tack som tusan, Ginnies!
Redan erbjudandet värmer själen, och du skall veta att det kommer att göra gott även om vi bara stannar för rödljusen genom Umeå! Jag skickar PM till dig så kan vi byta telefonnummer. Blir det så att vi hör av oss så beror det nog på tekniska problem - eller att vi har gjort ett galet däcksval

Hej igen!

Jo, om ni får tekniska problem i närheten (15 mil norr/söder) av Umeå, så är det bara att ni hör av er. Här finns garage och verktyg så det mesta går nog att ordna.

Skicka PM:et så byter vi telefonnr.

/Ginnies
 

Cawwa

New member
Ähh ... dubb är för fegisar. Har du redan glömt att ballistiken och gyrokraften är dina vänner ... sikta - skjut - och håll nere rullen så löser sig allt ... :D ... var det inte så bror din sa?!!

Hinns det med att skruva i dubb allra längst norrut? I så fall, odubbat fram dit och skruva i där. Eller varför inte ha färdiga dubbhjul där upp som väntara på er, skicka med bussgods. Ett hjulbyte går ju fort ... :)
Har ingen aning om hur de gör med vägarna i Finnland, saltar dom lika mycket som här?
 

Hampe

Skriver massor!
Ähh ... dubb är för fegisar. Har du redan glömt att ballistiken och gyrokraften är dina vänner ... sikta - skjut - och håll nere rullen så löser sig allt ... :D ... var det inte så bror din sa?!!

Hinns det med att skruva i dubb allra längst norrut? I så fall, odubbat fram dit och skruva i där. Eller varför inte ha färdiga dubbhjul där upp som väntara på er, skicka med bussgods. Ett hjulbyte går ju fort ... :)
Har ingen aning om hur de gör med vägarna i Finnland, saltar dom lika mycket som här?

Ett hjulbyte går fort! Bussgods däremot...
Nä, Bussgods funkar kalas. Ibland. Du är på rätt spår...

Finland har ett balanserat förhållande till saltet. Från Lahtis och ner till Helsingfors kan utgå från att det är saltat längs vår sträcka, men annars är det ett trevligt land.

Och min bror...? Var snäll och håll honom utanför det här! Detta är en IBA-köra. Serrijösa grejer som fordrar lite disciplin, självbehärskning och självkännedom. Inget för den flanen, alltså. :D

Gott folk som bor längs E4an: vi tar gärna emot aktuella väglagsrapporter!
Var är det bara svartväg? Var finns det snö-/isremsa att balansera på?

Visst- Trafikverkets webbplats 'Läget på vägarna' ger viss ledning, men inget slår rapporter från sådana som just kört sträckan.
Hur ser det ut? Har det legat länge? Får det vara kvar...? Berätta!

Och slutligen: Välkommen till forumet, DustBuster med din förstapost här i tråden. Kul att se dig också här inne! Också.


H
 

zappa

New member
Kanske inte helt oväntat men....

Stockholm - Upplands Väsby så är det barmark med en eventuell sträng ute i kanten strax innan snövallarna. Det är dock saltslask av allt och just nu börjar det smälta undan en del.
Misstänker att det ser likadant ut hela vägen upp till minst Uppsala.
Så då har vi täckt in 8 av 177 mil... :)

Som det ser ut här så skulle jag nog köra på de gamla däcken men med lite kompletteringar, men det kan ju snabbt ändra sig.

Du kör väl knappast inte upp ifrån GBG med hojen eller hur? Kommer att slita ner dubben ordentligt.

/Zappa
 

Bob Sweden

New member
Däck för landsvägskörning vintertid finns det många åsikter om!

Jag har inte jättemycket erfarenhet men har väl testat en del:
1: Personbilsdubbat trail-däck.
Lever nog mest på det mjuka gummit, PB-dubb är väldigt, jag upprepar VÄLDIGT snälla...
Skulle jag nog inte rekommendera till någon egentligen, känslan är "rullgrus" mest hela tiden.
View attachment 5506



2:
Skruvdubb.
Då RIKTIGA skruvdubb, bestgrip.se
Inga "vanliga plåtskruv" utan skruvdubb med hårdmetallkärna, det är det enda som håller på vägen.
Däcket är ett Heidenau K60 (ej scout) i mjukt vintergummi som nu rullat uppemot 300 mil på olika hojar.
99% asfalt och bara släppt någon enstaka dubb.
Har en del mil kvar, funkar kalas även om det är lite isigt.
View attachment 5508


3:
Däcken är Pirelli MT21. Realtivt mycket gummi, koniska klackar som bör hålla bra.
Relativt hårt gummi.
Rallydubb.
14 mm dubb i rullbanan, ca 2-3 mm utstick.
20 mm dubb på sidorna, ca 5 mm utstick.
Återkommer efter HEL med rapport hur det funkar. :confused:
Hojen är ju tung (K1100LT) men hoppas det håller.
Får satsa på att hålla nere farten och hoppas... :tomte:
View attachment 5509
 

Cawwa

New member
Jag önskar er båda ett stort lycka till. Må cyklarna, däcken, dubben, vägen och väderleken vara med er!
 

Dust Buster

New member
Då har grabbarna kommit en liten bit på väg, senaste Spot 17.36 säger att dom är runt Tierp.

Nån som har koll på aktuellt väglag och temperatur upp mot Gävle och Hudiksvall?
 
Top