Ledsen hörrni - fortfarande alldeles för svalt i tråden, och på forumet i stort.
Vi prövar att veva positivet ett varv till!
Undrar om vi alla förstår hur mycket pengar det ligger i det här med räcken...?
Big business, gott folk - och stållobbyn är
inte glad över betongens inmarsch.
Så mycket integlad att man dragit igång en kampanj i Tyskland för att vinna över trafikanterna på Kruppstålets sida:
View attachment 5422
...och den är ful, kampanjen!
Betong beskrivs som "barriär" och kallas "oeftergivlig" så man skall associera med krockprov där bilar förintas medans stålet närmast beskrivs som smekande mjukt och eftergivligt mot bilisterna som ibland har oturen att begå små misstag.
Vägräcken i stål kallas "Leitplanke" vilket närmast kan översättas med "styrplanka" eller rent av "ledstång" om man vill vara lite elak. Ett stöd i livet, liksom.
Dessa är det tydligen meningen att man skall kana längs med, medans räcken i betong reduceras till "barriärer" man träffar head-on oavsett vart man är på väg....
Kampanjen kallas "Nachgeben" som rakt av betyder "ge efter" eller kanske lite mer säljande: "fjädrande" och går att hitta på
www.nachgeben.com
Skall vi kolla lite? Man kan rösta vad man tycker bäst om, och med den vinkling som stållobbyn tar så är det ingen överraskning att bara 3% vill upplösas mot en betongbarriär när man heller kan kasa längs en eftergivlig goseplanka i stål.
Det finns en "anslagstavla" man kan skriva vad man tycker om det ena eller det andra, och tillexempel "Nelly" anser:
Nelly
2012-12-03 00:45:33
Diese Betonschutzwände geben mir ein sehr unsicheres und bedrohliches Gefühl, und ich stelle immer wieder fest, dass ich zu diesen Teilen einen zu großen Abstand halte, d.h. zu nah an der Markierung zum nächsten Fahrstreifen fahre.
Det alltså en så hotande och osäker känsla med dessa betongräcken att man inte vågar köra nära, utan man hamnar i stället alldeles för nära körfältet brevid. Well well...
Men!
En annan tjej för in in MC-perspektivet i det hela, talar klarspråk och nämner "egoism" med tanke på hur hårt stålräcken slår mot hojåkare.
Jasmin B.
2012-12-02 15:02:13
Lieber erstmal Gedanken machen, bevor man blind abstimmt. Und Egoismus ist hier fehl am Platz! Fakt ist: wenn ein Motorradfahrer an einer Betonleitplanke entlang schlittert ist das wesentlich angenehmer, als an einer Stahlleitplanke geköpft zu werden!!!
Meeen stållobbyn har svar där med! Inga problem, serrö!
Om man bara får 5,000 € per (ytter)kurva så fixar man MC-problemet
enkelt
Men det handlar inte bara om några sketna ytterkurvor på vad som bedöms vara "populära MC-vägar"!
Bilister, skyddade så som "caged drivers" tar inte någon hänsyn till hur räcket ser ut när dom tacklar ut oss vid sidan av vägen, vägbeläggningen blöder vare sig det är kurva eller raksträcka när en underentreprenör försöker tjäna en extrakrona på fuskbeläggning och Svevia snabellagar hejvilt utan att bry sig ett smack om vad som händer med oss.
Räcken räddar liv, jag inser det. Men dom skall inte rädda bilisters liv på motorcyklisters bekostnad! Jag ser helst betongräcken för egen del, så jag är väl en 3%are nu då - men visst kan jag leva med stålräcke som är avpassade för alla trafikantgrupper, inte bara redan säkrade bilister.
Hampe
Vad? Ursäkta...?
View attachment 5422
Var får man uppslag till ett sådant här inlägg?
På toa!
View attachment 5423
Oh yes! Ovanför pissholken på ett Raststätte i Tyskland. Svårt att undvika budskapet.
"In your face", verkligen.