Säkrare vägräcken, äntligen!

Petra

Super Moderator
Tjohooo! :)
Idag åkte infrastrukturministern hoj för första gången i sitt liv... och ännu bättre, hon invigde en ny typ av vägräcke, eller snarare ett vanligt w-balksräcke, men försett med underglidningsskydd som är säkrare för motorcyklister om olyckan är framme. Räcket finns i Åkersberga och är ett av tre räcken som ska testas på platser som SMC pekat ut. SMC håller tummarna för att testerna faller väl ut och att vi därefter får liknande skydd på alla platser där det är möjligt. :tummenupp

Här är en länk till artikel på vår hemsida.
Kolla även ett tv-inslag om räckes-invigningen - visades i Rapport kl 18 ikväll. Spola fram till 06.40 om ni vill komma direkt till inslaget.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:tummenupp JA! Äntligen ett steg i rätt riktning! Bara att kämpa vidare för säkrare trafikmiljö. :tummenupp
 

Lelle K

New member
Jättebra!

Men.... kopierat från en artikel i Bike (nätsajten)

" – Allra viktigast för att höja säkerheten är att hålla hastighetsgränserna och att motorcyklarna har låsningsfria bromsar."

Kan tolkas som att det är mindre viktigt att ALLA trafikanter hjälps åt i trafiken, lämnar revirtänkandet (mina "rättigheter") hemma på gårdsplan och försöker köra så mjukt som möjligt.

Önskvärt / Förslag:
Att SMC initialt bjuder alla med nytagna mc-kort på en heldagskurs av valfri typ. Exempelvis SHK, BKK och så vidare. Alla som börjar få börja från etapp 1 vilket torde ge ypperliga möjligheter för ett antal hojåkare att se både risker och möjligheter i hanterandet av sin motorcykel.

I ett sekundärt skede skickar en inbjudan till icke-medlemmar att få ägna en heldag eller helst helg med sin hoj och köra samt diskutera frågor och problem som erfarna knuttar är väl bekanta med.Till självkostnadspris, eller kanske till och med söka medel att få statliga subventioner så man kan göra det kostnadsfritt. Eftersom antalet troligen blir begränsat - först till kvarn!

Någon som tycker detta verkar vettigt eller har ett vassare förslag?
 

Hampe

Skriver massor!
Starkt jobbat! Underbart att det händer något.
Men, händer det något där man sätter upp räckena...? Finns det risk att man sätter upp "samvetsräcken" på vissa ställen, medans folk faktiskt dör på helt andra platser?

Att klä in "speciellt populära MC-sträckor" kan låta vettigt, men kanske blir det bara ett incitament att trycka upp farten ytterligare när det nu är "säkert" att lägga omkull?

Nej, jag spottar inte given häst i ansiktet - men vi har många olyckor som sker på plan mark och rakt fram, där förare blir slaktade mot en stolpskog som är omöjlig att undvika. Ibland på grund av brister i beläggningen, ibland för att man blir trängd av "caged drivers" och ibland av alldeles egen förskyllan.

Vad jag är ute efter är att det inte räcker med "vissa sträckor". Vi kör överallt. Vi är oskyddade trafikanter. Det är bra att något händer nu, efter decennier av sandstoppandestrutsmentalitet - men det skulle tagits hänsyn till oss från start!
Det är okay att säkerheten höjs ytterligare för redan inburade och skyddade bilister, men det är inte okay att deras säkerhet höjs på vår bekostnad!

MC-vänliga räcken överallt! Nu!
Orimligt? Ja visst. Men är det rimligt att den hojåkare in Transit på E4an som trängs upp i räcket av en Facebookande bilist har sämre förutsättningar att överleva än den som kör samma kurviga sträcka för nuttifjuttonde gången i sina försök att få ner ett knä i backen...?

Det kommer att ta en evighet att byta/komplettera alla räcken i landet - eftersom man inte gjorde rätt från början och kalkylerade med oss oskyddade motorcyklister i trafikmiljön.
Därför är det viktigt att väva in tanken på oss i all nyprojektering av väg och räckesuppsättning som sker.

Inte en meter 2014!
Är det en vettig slogan att jobba under? Illustrerat med bilder av de för oss farligaste räckestypena - gärna med köttslamsor och rester av MC-utrustning kvar på stolparna.




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Låt mig illustrera med en bild:

View attachment 4891

Högsboleden i Göteborg. Tillfixad och uppsnyggad med bullerskärmar och kalasbra betongavbärare att kasa mot när något händer.
I en vecka. Sedan var någon där och smällde upp ett dödsräcke innanför den säkra betongavbäraren...


Nej, jag tror inte att någon sätter upp ett dödsräcke i en ytterkurva där en hetsig stadsmotorled kläms ihop från två till ett körfält
i ren illvilja och med mål och mening att slakta oskyddade trafikanter.

Återstår bara ointresse och oförstånd, kanske i kombination.
Till och med i gamla Monopol tvingas man böta några hundralappar för "oförstånd i ämbetet".
Varför inte här? Leta reda på den verklighetsfrämmande fommen som bestämde att den säkra avbäraren skall "skyddas" av ett dödsräcke och ställ honom eller henne mot väggen: "Hur tänkte du egentligen?"


Nix, jag är inte dummare än att jag förstår - man vill skapa "distans" och skydda det ömtåliga bullerplanket vid påkörning av tyngre/högre fordon.

Men - att ställa ut ytterligare en rad med betongavbärare där dödsräcket står nu hade fyllt samma uppgift! Sala emellan med lite dränerande makadam så står det stadigt vid mindre påkörningar och är lättreparerat vid större.

Marginellt dyrare än dödsräcket, men redan vid första nedkörningen av metallstaketet så ligger samhället på plus i ren reparationskostnad. För att inte tala om kostanden och besvären att skrapa upp resterna oss hojåkare...

De som planerar vägar MÅSTE bringas att se oss - Se Oss! på samma sätt som bilister måste tänka på att det finns motorcyklister i trafiken som inte kan tacklas som radiobilarna på Liseberg.

Vi finns i trafiken, och vi kan inte acceptera blunder efter tabbe för att andra inte förmår tänka två tankar efter varandra.
Det kostar liv! Våra liv!



Hampe

Edit:
Whoops! Det var visst ett historiskt inlägg detta:


Hampe

Skriver massor!
--------------------------------------------------------------------------------
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Gbg, ungefär
Inlägg: 500
Tack / Gilla
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Räckesfrågan handlar ju inte bara om enstaka kurvor utan om mängder av kilometer som monteras mycket nära körbanan, både i vägens mitt och vid sidan. Därför blev vi idag extra glada över att just beaktande av motorcyklister ska finnas i Trafikverkets plan för transportsystemet 2014-2025 - utpekat av regeringen som en prioriterad åtgärd: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklister-prioriterade-av-regeringen/

Yo-hoo...?

Har ni sett detta?
Detta är ett stort steg framåt i kampen om att bli sedda som en fullvärdig trafikantgrupp som det faktiskt måste tas hänsyn till.
Jag blev strålande glad när jag läste det, och hoppas att det kommer att leda till en trafikmiljö som gärna får skapa säkerhet åt redan vadderade bilister, men inte längre på bekostnad av vår säkerhet.

Nog trodde jag att andra MC-burna skulle bjussa på lite credd åt dem som jobbat med detta, men...

Hur som helst - jag är glad och tacksam! Hoppas det betyder något.

Kanske kan vi istället för parollen "Inte en meter 2014!" kanske rent av lobba för "Första metern 2014"
- alltså arbeta för att 2014 blir det året när mördarräcken rycks upp med rötterna som det ogräs det är och ersätts av betongbarriärer som är säkra mot bilar utan att slakta hojåkare, och dessutom till en lägre underhållskostnad för oss alla...?

Hoppas kan man ju!



Hampe
 

Bansaie

New member
Hade missat Marias nya inlägg. Klart att de som jobbat med detta ska ha cred.
Bra jobbat allihop!

Nu är det bara att hoppas att det slår igenom hela TrV's mastodont organisation så vi börjar se resultat längs vägarna också. Vi alla får nog hjälpas åt att hålla ögonen öppna och anmäla alla uppgraderingar efter vägarna som inte följer direktivet.
 

Hampe

Skriver massor!
Ledsen hörrni - fortfarande alldeles för svalt i tråden, och på forumet i stort.
Vi prövar att veva positivet ett varv till!

Undrar om vi alla förstår hur mycket pengar det ligger i det här med räcken...?
Big business, gott folk - och stållobbyn är inte glad över betongens inmarsch.

Så mycket integlad att man dragit igång en kampanj i Tyskland för att vinna över trafikanterna på Kruppstålets sida:

View attachment 5422

...och den är ful, kampanjen!
Betong beskrivs som "barriär" och kallas "oeftergivlig" så man skall associera med krockprov där bilar förintas medans stålet närmast beskrivs som smekande mjukt och eftergivligt mot bilisterna som ibland har oturen att begå små misstag.
Vägräcken i stål kallas "Leitplanke" vilket närmast kan översättas med "styrplanka" eller rent av "ledstång" om man vill vara lite elak. Ett stöd i livet, liksom.
Dessa är det tydligen meningen att man skall kana längs med, medans räcken i betong reduceras till "barriärer" man träffar head-on oavsett vart man är på väg....

Kampanjen kallas "Nachgeben" som rakt av betyder "ge efter" eller kanske lite mer säljande: "fjädrande" och går att hitta på www.nachgeben.com

Skall vi kolla lite? Man kan rösta vad man tycker bäst om, och med den vinkling som stållobbyn tar så är det ingen överraskning att bara 3% vill upplösas mot en betongbarriär när man heller kan kasa längs en eftergivlig goseplanka i stål.

Det finns en "anslagstavla" man kan skriva vad man tycker om det ena eller det andra, och tillexempel "Nelly" anser:
Nelly
2012-12-03 00:45:33
Diese Betonschutzwände geben mir ein sehr unsicheres und bedrohliches Gefühl, und ich stelle immer wieder fest, dass ich zu diesen Teilen einen zu großen Abstand halte, d.h. zu nah an der Markierung zum nächsten Fahrstreifen fahre.

Det alltså en så hotande och osäker känsla med dessa betongräcken att man inte vågar köra nära, utan man hamnar i stället alldeles för nära körfältet brevid. Well well...

Men!

En annan tjej för in in MC-perspektivet i det hela, talar klarspråk och nämner "egoism" med tanke på hur hårt stålräcken slår mot hojåkare.


Jasmin B.
2012-12-02 15:02:13

Lieber erstmal Gedanken machen, bevor man blind abstimmt. Und Egoismus ist hier fehl am Platz! Fakt ist: wenn ein Motorradfahrer an einer Betonleitplanke entlang schlittert ist das wesentlich angenehmer, als an einer Stahlleitplanke geköpft zu werden!!!

Meeen stållobbyn har svar där med! Inga problem, serrö!
Om man bara får 5,000 € per (ytter)kurva så fixar man MC-problemet enkelt



Men det handlar inte bara om några sketna ytterkurvor på vad som bedöms vara "populära MC-vägar"!

Bilister, skyddade så som "caged drivers" tar inte någon hänsyn till hur räcket ser ut när dom tacklar ut oss vid sidan av vägen, vägbeläggningen blöder vare sig det är kurva eller raksträcka när en underentreprenör försöker tjäna en extrakrona på fuskbeläggning och Svevia snabellagar hejvilt utan att bry sig ett smack om vad som händer med oss.

Räcken räddar liv, jag inser det. Men dom skall inte rädda bilisters liv på motorcyklisters bekostnad! Jag ser helst betongräcken för egen del, så jag är väl en 3%are nu då - men visst kan jag leva med stålräcke som är avpassade för alla trafikantgrupper, inte bara redan säkrade bilister.


Hampe


Vad? Ursäkta...?

View attachment 5422


Var får man uppslag till ett sådant här inlägg?

På toa!

View attachment 5423

Oh yes! Ovanför pissholken på ett Raststätte i Tyskland. Svårt att undvika budskapet. "In your face", verkligen.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Ja, om det ändå vore så väl - att vi verkligen fick räcken som skapar säkerhet åt alla trafikanter, inte bara utökad säkerhet åt redan skyddade bilister på oskyddade motorcyklisters bekostnad.


En tragisk biloycka sätter ljuset på de svenska skitvägarna - nybyggda eller gamla som... ...gatan.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1838143-en-dod-och-en-svart-skadad-pa-e-4
Visst, skitbilister som inte ser sig för i sin körning står och håller i en fet ansvarstårtbit, och de drabbade själva som utsätter sig för sådana sanslösa risker håller i den sista tredjedelen, men ändå...

Det kunde vem som helst som tillbringar tid på vägarna räkna ut med sina mindre ädla delar att folk kommer dö tack vare dessa snållösningar. Vad hade det kostat att bygga riktig väg från början? Dela den extrakostnaden med antalet omkomna och svårt skadade längs dessa fattigvägar, ta summan och säg till deras anhöriga att deras kära inte var värda dom pengarna!


Robert Collin reagerar på eländet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17137768.ab
men lämnar motorcykelperspektivet helt utanför.


Tingvall trallar på:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17137201.ab



Att människor kör in i vajerräcket är en vanlig typ av olycka, vad gör ni åt det?
– Ja, det händer hela tiden och resulterar i buckliga bilar. Men det är därför vajern finns, för att förhindra allvarligare olyckor. Det vi har gjort på en del ställen är att lägga dit vägräfflor. Men många av de här vägarna är för smala så människor hinner inte reagera.

"Händer hela tiden" + "Buckliga bilar"
Pröva att tänka i perspektiv som innefattar alla sorts trafikanter, inte bara redan skyddade bil-ister. Vad är vår motsvarighet till "buckliga bilar"? Just det! Slaktade, strimlade jävligt döda motorcyklister!
Inte trots räcket, utan tack vare detsamma!


"Det bästa vi någonsin gjort"
1.gif




Hampe
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Nytt för dagen: Sverige ska få EU-pengar!!! Bara det att det sitter ett gäng gubbar som har en konstig uppfattning om trafiksäkerhet, som t. ex infört vajerräckena, som hyllar 2+1- vägar som sända från Gud o.s.v. I sin vajerräcksomgärdade fålla kan man sitta skyddad från influenser från omvärlden.

Som jag hävdat tidigare - en studieresa till Spanien för att titta på räcken kanske skulle ge något. Bara en sån sak som att göra mittbarriären slät skulle göra vägarna betydligt säkrare och bilarna skulle kanske bara få lite sliten lack istället för avslitna karossdelar. Vad som slits av på mc-ister vill jag bara inte fundera över.
 

Hampe

Skriver massor!
Ny räckesolycka: http://m.expressen.se/gt/svar-mc-olycka-pa-e6--korde-in-i-ett-racke/

Nej, jag vet inte något om omständigheterna omkring det inträffade eller upptakten till det hela - men en sak vet jag:

Det räcker inte med några enstaka plåtremsor längs ytterkurvan på några få utvalda böjar längs med 'populära hojvägar'.
Så länge vi oskyddade trafikanter inte bara negligeras utan tillochmed utsätts för ökad risk därför att bilister skall skyddas så är noll vision bara ett hån mot oss som måste tänka och själva ta konsekvensen av vår körning. Och andras...


Hampe
 

Ove 60+

Active member
Det räcker inte med några enstaka plåtremsor längs ytterkurvan på några få utvalda böjar längs med 'populära hojvägar'.
Hampe

Rätt! Det räcker inte. Men vad som nu borde göras är att få till ett åtgärdsprogram för att minska riskerna. Det första och billigaste kunde vara att ta bort de vajerräcken som satta upp utanför vägen och som bäst kan ses som kosmetika. Därefter vore ett utbytesprogram av vajerräck mot mindre aggressiva barriärer där de behövs på plats.

Dyrt? Jovisst men okloka beslut leder alltid till kostnader när det ska rättas till. För att minska kapitalspillet kanske det skulle gå att använda skrotvajer till armering?
 

Hampe

Skriver massor!
Uppföljning 1:
Misslyckandet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17138442.ab
"Billiga vägar har blivit farliga vägar"

Uppföljning 2:
Risker och kostnader:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17142508.ab
"Vajerräcken orsakar fler olyckor – och blir dyrare i längden."



Fortfarande diskuteras inte hur illa dessa räcken skadar oss motorcyklister, och det nämns heller inte den våldsamt ökade utryckningstid som blir följden när räddningsfordon inte kan ta sig fram på grund av mitträcket:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17154228.ab Rykande hett!


Hampe
 

Petra

Super Moderator
Japp, håller med dig fullständigt Ove 60+ !

Studieresa till Spanien har SMC tjatat om. Spanien ligger långt före oss i denna fråga.
Eftersom Trafikverkets säkerhetsdirektör anser att vajerräcken är det bästa som hänt (el kanske, det bästa han själv åstadkommit) är han inte lätt att övertyga. Vi vände oss till högre instans, självaste infrastrukturministern. Förra sommaren var hon på studieresa i Spanien! Efter det invigdes tre teststräckor i Sverige, där räcken har underglidningsskydd.

Personligen anser jag också att man knappast behöver vara särskilt begåvad för att kunna räkna ut att en slät yta att kana mot, skadar mindre än fristående stolpar som stoppar upp (ibland en kroppsdel medan övriga fortsätter mot näste stolpe).
Dock räcker inte tyckaden och antaganden, vi måste ha bevis i form av forskning och studier.
Det finns en hel del! http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Vagracken/Material_om_vagracken/
 

Ove 60+

Active member
Tittade tillbaka lite vad som gällt för regler och som faktiskt fortfarande tydligen gäller. Notera punkten 2.41 där man ska undvika linräcken för att de kan riva sönder bränsletankar. Att bränsle inte ska spridas ut har alltså långt högre prioritet än att liv kan gå förlorade.

Regionala riktlinjer för räcken 6 (15)
Region Mälardalen

2.4 Räckestyper
Val av räckestyp styrs av en mängd olika faktorer. Generella anvisningar bör inte styra
användandet av olika räckestyper så länge räcket uppfyller de krav som ställs i VU-94
samt de under punkt 2.1 – 2.3.
En strävan på grund av bland annat underhållsmässiga- och estetiska skäl skall vara att
uppnå enhetlighet på räckestyper vid sammanhängande vägsträckor. Vid dominerande
räckestyp på en sträcka bör samma typ av räcke väljas även för kompletterande sträckor.
2.41 Linräcken
Gäller som förstahandsval i landsbygdsmiljöer, företrädesvis som mittskiljande räcke vid
motorväg och mötesfri landsväg samt vid långa sammanhängande sträckor av sidoräcken.
Bör ej placeras inom vattenskyddsområden på grund av risken för sönderrivna
bränsletankar.
2.42 Rörräcken
Gäller som förstahandsval för placering i tätortsmiljöer eller andra miljöer med höga krav
på estetisk utformning. Möjligheten till färgsättning kan medföra utseendemässiga
fördelar gentemot W-profil räcke. Företrädesvis rekommenderas slutna rörprofiler.
Rörräcken kan även användas när siktkraven kan vara svåra att uppfylla med W-profil
räcke.
2.43 Balkräcken
Kan övervägas vid placering i tätorts- och landsbygdsmiljöer.
Gäller som förstahandsval för skydd mot enstaka oeftergivliga objekt i sidoområdet.
Räcket skall utföras med W-profil på sigmastolpe. Kohlswabalk gör ett något mindre
visuellt intrång och kan övervägas vid lågtrafikerade vägar i naturmiljöer.
2.44 Barriärer av betong
Kan övervägas som mittavskiljning i vattenskyddsområden eller vägavsnitt i tätortsmiljö
med hög trafikintensitet. Avslutningarna av barriärer måste ägnas speciell uppmärksamhet
så de avslutas på ett trafiksäkert sätt.
 

påK-en

New member
Läste i en artikel i dagens lokaltidning att mitträcken räddar ca 75 liv årligen.
En bit ner i artikeln stod följande:
.................
Finns det någon nackdel med vägräcken?
-Motorcyklisterna hade kanske klarat
sig bättre med den tidigare lösningen
överlag. Men vår uppgift är att hitta en
balans, där vi räddar så många vi kan
för en så liten uppoffring som möjligt.
- Alla skall veta att de som jobbar med
trafiksäkerhet är betagna av att rädda
liv, fortsätter Claes Tingvall.
..........

Detta är lösryckt ur sammanhanget i artikeln, dock tycker jag mig kunna utläsa att man menar att man får offra några från en trafikantgrupp, för att kunna rädda fler ur en annan.
 
Top