Säkrare vägräcken, äntligen!

Hampe

Skriver massor!
Att öka säkerheten med väg- och broräcken

Som en bifångst i en helt annan trålning så dök en intressant pps upp som slideshare från Johan Granlund, Seniorkonsult på Sweco inom vägteknik. Föredraget hölls på Svbrfs 10-års jubileum i April 2014.
Sweco är teknikkonsulter http://sv.wikipedia.org/wiki/Sweco och www.svbrf.se står för Svenska Väg- och Broräckesföreningen.
Okay så långt?


http://www.slideshare.net/JohanGranlund/vgrcken-granlund-sweco


Vansinnigt intressant, och läs gärna med vetskapen att det finns en bit <-> hand som föder-problematik inbäddad här också...





Hampe
 

Bansaie

New member
Skitbra länk Hampe och roligt att det för en gångs skull inte är SMC och hojkollektivet som påpekar bristerna i den svenska räckessörjan.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Grillad varmkorv & Loka, kaffe och macka var menyn. Många bra kontakter bland tillverkare, Trafikverket (beställarna) och representanter för räckestillverkare. Konstigt nog tycker alla att det är trevligt att prata med SMC, även om vi är den organisation som är den största motståndaren mot räcken i Sverige.

Räckestillverkarna förklarar att man kan bygga säkrare räcken - om någon beställer dem. Trafikverket berättade att man ska skärpa upp krav på räcken för MC genom att förändra ett antal styrande dokument. En tillverkare har testat underglidningsskydd i Frankrike och kan, om skyddet godkänns, börja montera underglidningsskydd i stor skala - bara man får en beställning. TFF berättade att man betalar 100 miljoner varje år till Trafikverket för skador på vägutrustning från smitande bilar. Lite lustigt var att Trafikverket efterlyser synpunkter från branschen för räcken på GCM-vägar. Jag känner inte till någon cyklist som dödats i räckesolycka, däremot mängder av motorcyklister. Förhoppningsvis spiller nya krav på andra oskyddade trafikanter över på oss. Sedan visade VTI bilder på helt felmonterade räcken. Om man sätter upp ett godkänt räcke på fel sätt finns ingen anledning att montera räcken överhuvudtaget. Så långt, allt väl.

Sedan slår den bistra verkligheten tillbaka då en stor tillverkare berättade att man ska sätta upp 100 km mitt- och sidoräcken på E4 från Gävle. Inga särskilda krav ställs på MC-säkerhet. Inga krav på förlåtande sidoområden istället för sidoräcken. Jag frågade vad som hände med regeringens krav på att MC-förare ska beaktas vid val av räcken vid ombyggnad av väg i den nationella planen men får inte svar på det eller hur man ska leva upp till kraven i vägsäkerhetslagen och TSFS 2010:183 - som gäller på E4. Jag har sökt regeringens representant i frågan en tid och lovar att återkomma med svar. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklister-prioriterade-av-regeringen/

Uppmaningen till SMC från deltagarna var: Kämpa vidare, oavsett hur brant uppförsbacken är i räckesfrågan. Om inte SMC driver frågan, kommer ingenting att hända.
Hittills i år har en motorcyklist dött i en räckesolycka, E18 utanför Enköping. Så länge motorcyklister dödas och skadas för livet i trafiksäkerhetshöjande väginstallationer kommer SMC att driva frågan.
 

Hampe

Skriver massor!
Nyköping

När MC-föraren kom på påfarten halkade han till på en oljefläck och kanade därefter över båda filerna och in i mitträcket.

"Oljefläck" eller ett resultat av de blödande snabelbilslagningarna som utfördes tidigare i år i Sörmland - helt oskyltade?

2831225004.jpg

Foto: Pontus Stenberg, bild lånad från nätartikeln i Sörmlands Nyheter

Dödsräcke på motorväg...


http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.2385290




H
 

Hampe

Skriver massor!
Sedan visade VTI bilder på helt felmonterade räcken. Om man sätter upp ett godkänt räcke på fel sätt finns ingen anledning att montera räcken överhuvudtaget.

Amen till det.
Det finns många olyckor - bil och lastbilsolyckor som förvärrats och rent av blivit dödliga för att Trafikverket valt ett dödsräcke istället för ett riktigt räcke - som dessutom är billigare!

Nu i helgen:
En tröttmössa som inte vet när det är dags att pausa drar med hög hastighet rakt in i rumpan på en husbil och välter den stackars gamla 508an över det låga lågprisräcket rakt in i mötande körfält.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18985892.ab

Två döda. Wham-bam!
Vad är det för mening med att sätta upp ett dyrt räcke som tar hand om vissa olyckor men inte andra?
Vad är det för mening med att sätta upp ett dyrt räcke som skyddar ibland, men som slaktar motorcyklister specifikt?
...när det finns räcken som är livslängdsbilligare, inte väljer att döda vissa trafikantgrupper och dessutom är säkra för alla fordonsslag i de mest absurda freak accident-situationer?
Det måste bli ett stopp för detta med dödsräcken överallt i vårt land!

Men det dröjer.
Åh, vad det dröjer - innan folk ser helheten. Innan folk ser oss motorcyklister:

Aftonbladet skrev:
Vägpartiet var fram till 2005 känt som ”Dödens väg”, men har sedan vajerräcket byggdes inte haft några rapporterade dödsfall.

– Vi har klarat oss i nio år på den här vägen. De är ju säkra de här vägarna, det blir ju oftast bara materialskador. Men tyvärr fick vi oss ett till dödsfall idag, säger Michael Johansson.

"Michael Johansson" som intervjuas var Räddningstjänstens insatsledare på platsen.
När till och med en person i hans ställning tänker "säkra" och "materialskador" så är det ett sådant tydligt bevis på att hela samhället tänker "bil" och så är det bra med det.

Våra deformationszoner är minimala, och består huvudsakligen av organiskt material! Vi har inte lyxen att klara oss med "materialskador" eller "enkla plåtskador".
Vi dör!
Vi lämlästas!

Mot felaktigt placerade, felaktigt utformade KalleAnka-räcken som till råga på allt är dyrare än riktiga räcken.
När skall vansinnet upphöra? När skall beslutsfattare se även motorcyklisterna? Och sluta slösa pengar?


Samma helg, samma väg: några mil söder ut - och samma jävla dödsräcke:

ImageHandler.axd

Foto: Jonas Nilsson via TT. Bilden plockad från Kvällspostens artikel

http://www.expressen.se/kvallsposten/man-i-40-arsaldern-dod-efter-svar-mc-olycka/


Två finländare lyckas tråckla sig in i räcket, ingen vet hur. Eventuellt har dom krokat ihop med varandra först.
Men man är redan säker på att dom kört i "hög hastighet"...

Kanske det. Redan moppefart är på tok för fort om man behöver stötta mot ett dödsräcke.
Resterna på bilderna påminner om en H-D. Det vet vi ju alla hur dom brukar bomba motorvägarna i sina tighta skinnställ, ihopkrupna bakom kåpglasen...

Jag vet inte vem, vilka eller varför. Det enda jag vet är att Noll Vision bräker på om att enkla förarmisstag inte skall behöva leda till döden.
Som här.
Som här, där Trafikverkets tolkning av Noll Vision dödade en, och skadade ytterligare en svårt.

Det enda jag vet är att så länge det sitter dödsräcken uppe längs våra vägar så har Trafikverket och Noll Vision noll trovärdighet!



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Okay okay - det är väl lugnast att jag postar detta själv:

http://hd.se/skane/2014/06/02/drogfylla-bakom-mc-dod/

Olyckan utanför Åstorp handlade tydligen om folk som behöver yttre stimulans för att orka köra motorcykel, eller kanske snarare något ångestdämpande för att våga sig ut i trafiken på en tvåhjuling. Vem vet?

Alltså platsar det inträffade lika bra i tråden "Extrema beteenden i trafiken måste stoppas" och man kan fråga sig hur snubben kunde ta sig så långt som till Skåne under en drogstyrfylla. Skulle inte polisen bevaka dom här kriminella gängen...?
Men det klart - det är väl enklare för polisen att smyga i busken och notera registreringsnummer på nyktra motorcyklister som har körkort och annat i ordning...

Hur som helst: kriminella lösdrivare eller inte: dom körde ihjäl sig/skadade sig allvarligt mot ett räcke som inte borde sett ut som det gör.
Som inte skall finnas på TEN-T vägnätet. Som inget annat land använder.

För att det är för farligt.
För att det blir för dyrt.

Varför envisas Sverige med en usel suboptimering som alla andra prövat och förkastat eller inte ens övervägt att montera upp ?



Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Sju döda på motorcykel hittills i år, två har krockat med räcke. Bägge på TENT-vägar (E18 och E4) där laglig hastighet är 110 km/timme.
 

Hampe

Skriver massor!
Sju döda på motorcykel hittills i år, två har krockat med räcke. Bägge på TENT-vägar (E18 och E4) där laglig hastighet är 110 km/timme.

Räcken som sitter uppe i strid med Vägsäkerhetslagen! Räcken som man fortsätter att sätta upp vid nybyggnationer trots att det är olagligt!
Det är en helt sanslös skandal, och det jävliga är att räckestypen väljs av den som har totalentreprenaden.
Man väljer det farligaste alternativet eftersom det är uppsättningsbilligast och lämnar över den färdigbyggda vägen med de absolut högsta underhållskostnaderna till Trafikverket.
Varefter man inte sällan fortsätter att vara den som har entreprenaden på att reparera räcket åt Trafikverket!
Man tjänar pengar gång på gång på samma sak.
...och vi motorcyklister stupar som flugor på kuppen.

Jag saxar från ett årsgammalt SMC-dokument där SMC i ett remissvar påpekar det felaktiga i att sätta upp dödsräcken längs E4 efter det att Vägsäkerhetslagen trätt i kraft.

SMC skrev:
Sedan vägsäkerhetslagen trädde i kraft 19 december har åtta motorcyklister omkommit i
olyckor på TEN-T vägnätet. I fem fall har motorcyklisten dött i kollision med ett fast
föremål, i fyra av fallen var det ett räcke. I ett fall handlar det om korsning på 2+1-väg.
Det sjätte fallet handlade om rondellutsmyckning. Två olyckor återges inte, det handlade
om en körkortslösa personer som körde motorcykel.
SMC konstaterar att Trafikverket konsekvent väljer vajerräcken vid val av sidoräcken
medan räckestyp vid mittseparering inte uttalas. Dödsolyckorna visar tydligt på behovet
av att inkludera motorcyklister vid val av fasta föremål i vägmiljön framför allt räcken,
något som hittills inte skett.
Dödsolyckor på TEN-T- vägnätet 2011-2012
20 maj 2011: E4 Sollentuna, räcke.
21 maj 2011: E6 Ängelholm, räcke
12 juni 2011: E22 Kristianstad, kollision i korsning 2+1 väg.
26 juni 2011: E4 Umeå, räcke.
31 juli 2011: E22 Norrköping, rondellutsmyckning
12 juli 2012: E4 Gävle, räcke

Hela dokumentet: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Remissvar/2013/Hastighet E4 Västerbotten.pdf


Räcken tar mer liv än någonting annat ute på de stora vägarna. Räcken som sitter uppe i strid med lagen.
Räcken som sätts upp vid nybyggnationer av vägar trots att det är emot lagen!

Är detta något annat än en skandal?


Luftslottet där Trafikverket skall vara en renodlad upphandlare är en skandal det med.
Det krävs kompetens för att vara upphandlare.
I annat fall bär man snart syn för sägen: "En dåre och hans penningar är strax skilda åt"

Hur kan det vara möjligt att man inte villkorar entreprenaden till att det skall användas skadeneutrala räckestyper?
Att entreprenaden skall följa Vägtrafiklagen? Ett ganska naturligt krav, och lätt att formulera.

Hur är det möjligt att det sätts upp dödsräcken Anno Domini 2014? I strid med lagen?

Inkompetens hos beställaren?
Korruption hos beställaren?


Välj ett av två. Eller bägge. Något av det är det.
Finns ingen annan förklaring till att man bryter lagen, väljer det mest dödliga alternativt som man sedan själv får betala flera gånger om igen och igen och igen genom underhållskostnader.



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
...men rent konkret(!) så är korrekt utformade och uppsatta släta betongräcken oftast ett bra alternativ både för oss motorcyklister och för statskassan.

Det som är sjukt är totalentreprenadsupplägget där den som bygger vägen tillåts använda vilket billigt skiträcke som helst, bara det uppfyller en bilnorm.
När sedan den färdigbyggda vägen lämnas över till Trafikverket så står staten där med kostnaden för slaktade motorcyklister, och Trafikverket tvingas på nytt betala samma skiträcke gång på gång på gång genom reparationskostnader.

Vem som utför reparationerna...? Oftast samma företag som noggrant valde ut räckestypen från början!
Kriterierna?

A: Att det skall vara så billigt som möjligt att sätta upp?
eller
B: Att det skall vara så dyrt och arbetskrävande som möjligt att underhålla?

Den stora vinnaren blir den som bygger vägen och den som senare underhåller vägen. Om dessa två är samma företag, eller ingår i samma företagsgrupp med de olika efterleden -"produktion" och -"underhåll" så stannar vinsten för genomklappningen i en och samma ficka.

Vem förlorar? Alla andra! Staten, trafiksäkerheten, Trafikverket - alla!
Detta är ett perverst system.




Hampe
 

Kapten Stofil

New member
Såvitt jag förstår är tanken med räcken att de ska ge efter, mjukt fånga upp fordonet och leda tillbaks det i vägbanan. Det är exempelvis inte tillåtet med fasta hinder inom en halvmeter eller så bakom ett räcke, eftersom de förstör den funktionen. Fasta betongräcken är alltså inte alls bra enligt den principen.
 

Hampe

Skriver massor!
Jo, fasta betongräcken är kalas att kasa längs - BTDT men utan att få någon T-shirt.
För oss motorcyklister anser jag att dom är den allra bästa räckeslösningen.

...så länge man träffar dem i en vettig vinkel.
Ett betongavslut på sådär 90 grader är inte att rekommendera, men vilket räcke är bra att köra rakt in i?




Hampe
 
Top