Säkrare vägräcken, äntligen!

Ove 60+

Active member
Detta är lösryckt ur sammanhanget i artikeln, dock tycker jag mig kunna utläsa att man menar att man får offra några från en trafikantgrupp, för att kunna rädda fler ur en annan.

Dessvärre sant. De räckestyper och som de placeras kan fånga upp en och annan bil men dödar motorcyklisterna. Eftersom det blir så många fler bilister som räddas blir statistiken i slutändan så positiv så att några döda motorcyklister spelar ingen större roll.

Att man sen bedömmer äpplen genom att titta på bananer har man inte kommit på ännu. Man beskriver det som om vajerräckena vore det som förbättrar statistiken medan det i själva verket är separationen av körbanor som faktiskt fungerar. Det skulle bli nästan samma effekt med ofarliga plastflärpor i stolphålen eller egentligen vad som helst som bilisterna inte vill köra på. Det måste inte vara dödligt.

Personligen anser jag också att man knappast behöver vara särskilt begåvad för att kunna räkna ut att en slät yta att kana mot, skadar mindre än fristående stolpar som stoppar upp (ibland en kroppsdel medan övriga fortsätter mot näste stolpe).
Dock räcker inte tyckaden och antaganden, vi måste ha bevis i form av forskning och studier.
Det finns en hel del! http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Vagracken/Material_om_vagracken/

Det finns en hel del forskning men TRV har ju VTI som sin källa. Problemet är väl bara att VTI är så beroende av TRV att det tappar trovärdighet och ses som en avdelning i verket. Rapporter som jag läst verkar vara avsedda att konfirmera påståenden snarare än att kritiskt granska. (Gällde då räfflor i väg och vajerräcken och lite annat).
 

Hampe

Skriver massor!
Tittade tillbaka lite vad som gällt för regler och som faktiskt fortfarande tydligen gäller. Notera punkten 2.41 där man ska undvika linräcken för att de kan riva sönder bränsletankar. Att bränsle inte ska spridas ut har alltså långt högre prioritet än att liv kan gå förlorade.

Det är värre än så. Birsta är ett företag som numer ingår i koncernen "Saferoad" och formligen vräker ut olika sorters räcken.
Tittar man på deras hemsida www.birsta.eu finns inte ett enda räcke som är anpassat för oskyddade trafikanter.
Dödsräcken så långt ögar når. Motorcyklister nämns överhuvudtaget inte någonstans på sidan.

Tittar man på en specifik räckestyp som sätts upp mycket just nu http://www.birsta.eu/Produkter/Vagracken/Birsta-2P/Birsta-2P/
så är argumenten for modellen många:

Rörräcket 2P byggs som en standardprofil för att hålla ett lågt pris. Konstruktionen har fokus på estetik och design. Birsta 2P förekommer oftast där det ställs krav på tilltalande trafikmiljö och god genomsikt, exempelvis vid trafikplatser, vattendrag eller kulturplatser. Produkten är genom sin slutna profil och snillrika infästning det enklaste och snabbaste rörräcket att montera. Infästningsbulten mot stolpen finns redan monterad vid leverans, vilket reducerar tidsåtgång för montage.

* lågt pris
* estetik
* genomsikt
* snabbmonterat

Kalas jue! :tummenupp

Men, hurdant är det mot oss motorcyklister då?
LIVSFARLIGT! Precis som alla andra räcken med nakna stolpar utan underglidningsskydd.

Undrar hur det känns att marknadsföra ett dödsräcke med så vackra ord...?


Varför nämns inte skadeneutrala räcken - sådana som inte nödvändigtvis dödar en trafikantgrupp för att rädda en annan med ett enda ord på Birstas hemsida?

Jo, för att ingen efterfrågar dem! Trafikverket vill inte ha sådant, och då finns det inte.


Tingvalls och Trafikverkets "balans" är bara ett fult hyckleri - man räddar skyddade bilister på oskyddade motorcyklisters bekostnad, så enkelt är det! Det är dags att se till helheten, Trafikverket!



Hampe
 

Ove 60+

Active member
Tittar man på en specifik räckestyp som sätts upp mycket just nu http://www.birsta.eu/Produkter/Vagracken/Birsta-2P/Birsta-2P/
så är argumenten for modellen många:
* lågt pris
* estetik
* genomsikt
* snabbmonterat

Kalas jue! :tummenupp

:tummenupp Jajjamensan! Vitmålat skulle det vara perfekt runt en hästhage men vid en trafikerad väg har det ingen uppgift.

Men, hurdant är det mot oss motorcyklister då?
LIVSFARLIGT! Precis som alla andra räcken med nakna stolpar utan underglidningsskydd.

Undrar hur det känns att marknadsföra ett dödsräcke med så vackra ord...?
:confused:"Vadå! Jag tog ju bara emot en order....?"
 

Herr Fuggle

New member
Undrar hur det känns att marknadsföra ett dödsräcke med så vackra ord...?


Varför nämns inte skadeneutrala räcken - sådana som inte nödvändigtvis dödar en trafikantgrupp för att rädda en annan med ett enda ord på Birstas hemsida?

Jo, för att ingen efterfrågar dem! Trafikverket vill inte ha sådant, och då finns det inte.


Tingvalls och Trafikverkets "balans" är bara ett fult hyckleri - man räddar skyddade bilister på oskyddade motorcyklisters bekostnad, så enkelt är det! Det är dags att se till helheten, Trafikverket!

Hampe

Men om man nu inte, av någon anledning, inte gillar motorcyklister är väl detta bra? :eek:

Och vi som gillar motorcyklar, (F,låt Marie :D ) får veta Trafikverkets riktiga agenda. Noll Vision för alla som inte är bilister! :mad:
 

Ove 60+

Active member
Men om man nu inte, av någon anledning, inte gillar motorcyklister är väl detta bra? :eek:
Noll Vision för alla som inte är bilister! :mad:

:confused: Trots att man på TRV vid det här laget borde vara väl informerad om vad räckena går för håller man på och kantdekorerar med vajerräck här och var i riket. Gjorde en tur inåt Värmland idag och bl.a. på 26;an har det tillkommit 1½ dussin snuttar med vajerräck! Dessa var som det verkar slumpvis utspridda längs vägen för i de flesta fallen fanns ingenting särskilt att skydda/skydda mot. Alltså en idé vid skrivbordet istället för vid vägen!

Om jag finge föreslå något så:

1.Omedelbart stopp på uppsättning av vajerräck + en del rörräck och andra dåliga/farliga räckestyper.

2. Stopp på att vajerräck som skadas repareras. Istället tas sektionen bort och ersätts med barriär av vettig konstruktion.

3. Kritisk granskning av de kanträcken som kommit upp som ogräs. De som inte har en rejäl funktion tas bort och vägområdet kanske kan få en uppsnyggning om nödvändigt.

4. Utbyte av alla räcken som inte uppfyller rimliga krav på säkerhet.

Drömma kan man ju, men att TRV ska börja tänka i andra banor är väl inte att tänka på när man ser att dom fortfarande sprider farorna omkring sig.

En positiv reflektion gjorde jag. Snabellagningar har gjorts i skyltat område! Det är man inte van! :tummenupp
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Quo vadis, Gunnar Malm?

Är det ett "Bilsäkerhetsverk" du driver, eller driver du med oss?

Att med berått mod ställa sig upp och säga att man skiter i motorcyklisters säkerhet, och skylla på motorcyklars "design" när motorcyklister slaktas mot dödsräcken är bara för mycket.


- Ärligt svarat, nej, vi har inte riktat in oss på säkerhet för MC när det gäller räcken. Vi vet att det inte är bra och kommer inte att vara det så länge motorcykeldesignen ser ut som den gör, sade Tingvall.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Friktion-i-Riksdagens-MC-sallskap/


Hur skall "designen" på motorcyklar vara för att passa Trafikverket? Som en liten bil, kan tänka...?
Detta är en fars utan dess like - en dödlig tragikomik där Trafikverket räddar bilister på motorcyklisters bekostnad.
"Vi vet att det inte är bra...?" Det har vi oskyddade trafikanter vetat sedan dag 1, och sedan hela två år tillbaka finns det svensk, genomlysande forskning på att dom är dyra och farliga - olämpliga, helt enkelt: http://www.newsmill.se/artikel/2011...-ompr-va-vajerr-cken-livsfarliga-p-motorv-gar

Ändå sätts dom upp, kors och tvärs och ibland på båda sidor om körfältet. Dödsräckena.
Danmark har plockat ner sina, Norge har nog knappt ens satt upp några innan dom förbjöd dem. Andra länder har aldrig någonsin ens övervägt att sätta upp en räckestyp som räddar en sorts trafikanter, men dödar andra.

Varje meter olämpligt räcke som monteras upp kommer att behövas monteras ner igen. Släta räcken är säkra för ALLA trafikanter, rent av säkrare för ALLA trafikanter. Släta räcken är billigare i underhåll och har en lägre total- och livslängskostnad.
Släta räcken gör inte köttfärs av motorcyklister.

Det finns helt enkelt INGEN hållbar anledning att smälla upp dåliga, dyra och farliga räcken när dom säkra och bra räckena inte är dyrare -sett över livslängdsspannet.

Gunnar Malm är generaldirektör för Trafikverket.
Skall hans eftermäle bli att han var mannen som vågade sätta ner klacken och börja göra rätt?
...eller blir det så att vansinnet tillåts fortsätta ännu något år och nästa generaldirektör istället få ta ansvaret för att ändå fler mil med dödsräcken måste ryckas upp med rötterna?



Hampe
 

påK-en

New member
Är det ett "Bilsäkerhetsverk" du driver, eller driver du med oss?

Att med berått mod ställa sig upp och säga att man skiter i motorcyklisters säkerhet, och skylla på motorcyklars "design" när motorcyklister slaktas mot dödsräcken är bara för mycket.
.....................

Är det inte så att man räknar totala antalet döda i trafiken?
I så fall bryr man sig nog inte ifall det stryker med några motorcyklister extra så länge man klarar några fler ur andra trafikantgrupper.
 

gundj

New member
Under inkvisitionen sträcktes folk till dom gick i flera delar, nu slits vi i delar av Tingvalls räcken, bra liknelse.
 

Hampe

Skriver massor!
Är det inte så att man räknar totala antalet döda i trafiken?
I så fall bryr man sig nog inte ifall det stryker med några motorcyklister extra så länge man klarar några fler ur andra trafikantgrupper.

Hur är det: Heter det ironi när man skojar om folk som dör helt i onödan för att andra skall klara sig ur sin egen knipa? Sarkasm...? Nej, inte det heller.
Cynism!? Nej, det är det som Bilsäkerhetsverket ägnar sig åt när dom sätter upp dödsräcken. Svårt det där - jag saknar ord...


Men Hampe nu är du väl ändå ute på farligt vatten. Inte kan du väl ifrågasätta Dingvalls religion? Hädare straffas med Inkvisition fattar du väl!

Äsch - det finns väl ingen som väntar sig den Spanska inkvisitionen...? *nudge nudge*
Jo, det är faktiskt dags att ifrågasätta den fanatiska sekt som anser att det är motorcyklarnas design som är anledningen till att vi trasas sönder mot uppenbart felkonstruerade räcken. Räcken som dessutom är så dyra att dom förhindrar satsningar på andra saker som leder till bättre trafiksäkerhet - inte bara bilsäkerhet.



Hampe
 

Ove 60+

Active member
Jo, det är faktiskt dags att ifrågasätta den fanatiska sekt som anser att det är motorcyklarnas design som är anledningen till att vi trasas sönder mot uppenbart felkonstruerade räcken. Räcken som dessutom är så dyra att dom förhindrar satsningar på andra saker som leder till bättre trafiksäkerhet - inte bara bilsäkerhet.

:confused: Bara funderar lite - hur skulle det sett ut om han Tingvall råkat få ögona på en slät barriär istället för på dom eländiga vajerräckena. Positiv effekt hade blivit densamma för ingen vill köra på en sån heller men vi hade sluppit livsfaran både för bilister och oskyddade trafikanter. Att jag nämner bilister beror på att det kanträck som man nu håller på att så ut längs vägarna är nog mera ägnat att ställa till än att skydda.

Ett av problemen är att Hr Tingvall är något av helgonförklarad inom vissa kretsar som har fördel av att buga sig djupt i rätt riktning och hålla med. Naturligtvis finns dom inom det egna verket( karriären - lönen - tryggheten - kårandan osv). "Fristående" organisationer som NTF jobbar med "oberoende" propaganda mot att man fått bidrag från VV, nu TRV.

Det enda "fristående" forskningsinstitut som TRV anlitar är så beroende av sin kund så det är bäst att ta av mössan och hålla med hur uppenbart stolliga idéerna är som kommer från "högre ort".

Tänk om han hittat något bra från början och tänk om det inte vore så förbannat många jasägare som tycker att den som har högst lön alltid har rätt......
 

flex

New member
Hela filmen visar ju idioter på både 2 o 4 hjul , okej, inte rätt att bli prejad in i ett räcke ,men kommentera gärna tosingarna på 2 hjul. Ibland räcker det nog inte med släta eller icke vajerräcke somliga blir skadade mer eller mindre pga sitt eget körsätt. Tar inte bildårarna i försvar men att köra på en mc utan att ha gjort fel måste kännas hemskt, eller?
 

Hampe

Skriver massor!
Hela filmen visar ju idioter på både 2 o 4 hjul , okej, inte rätt att bli prejad in i ett räcke ,men kommentera gärna tosingarna på 2 hjul. Ibland räcker det nog inte med släta eller icke vajerräcke somliga blir skadade mer eller mindre pga sitt eget körsätt. Tar inte bildårarna i försvar men att köra på en mc utan att ha gjort fel måste kännas hemskt, eller?

In soviet russia no one is innocent...


H
 

Hampe

Skriver massor!
Även bilister är betjänta av bättre, mer ändamålsenliga räcken!


View attachment 6344

Foto:Robert Nilsson
Bild snodd från Göteborgs-Posten, som skriver kring utgången av olyckan här:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1866746-bil-spetsades-forare-hade-anglavakt


Hampe

Fler läbbiga räckesolyckor i Göteborgsområdet:


3769552030.jpg

Foto: Kent Hallgren. Bild lånad från GP.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2239814-passagerare-svart-skadad-i-bussolycka


Buss kommer snett, räcket tränger in i bussen och skadar en passagerare allvarligt.

Räcken förbättrar inte alltid säkerheten. Räcken kan innebära en fara. Felaktigt utformade räcken är nästan alltid en fara för motorcyklister.
Varför fortsätter räckeshysterin där man sätter upp räcken i blindo utan att veta om det är bra eller inte?
Varför underhåller man inte trasiga räcken? Varför uppdaterar man inte äldre räckestyper?


H
 

Hampe

Skriver massor!
E 20 mellan Göteborg och Stockholm skall äntligen få en säkerhetsuppgradering!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2330364-regeringen-lovar-gora-e-20-saker

Hurra!

...eller?

"Hela sträckan skall göras mötesseparerad"

Aha...? Då handlar det det om vilken räckestyp man väljer om resultatet skall gå från pest, som idag - till kolera om Trafikverket väljer dödsräcken istället för billigare, skadeneutrala räcken.

Hur påverkar vi?


Ja, tro det eller ej, men det finns trafikdebattörer som redan direkt innan valfläsket härsknat faktiskt tar upp problematiken!

"Ökad risk när E20 blir säkrare"

Risken att dödas är 15-80 gånger högre för en motorcyklist som kör in i ett räcke än för den som färdas i bil.
Vilket räcke man väljer och hur nära körbanan det installeras är livsviktigt för alla som kör motorcykel.

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/04/03/antligen-byggs-e20-ut/


Tack för den, Ulf Nyström!


Kommentera gärna på G-P! Det måste synas att vi bryr oss.



Hampe
 

Ove 60+

Active member
Ett underglidningsskydd har testats IRL i Norge, motorcyklisten klarade sig helt oskadd. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Even-testade-underglidningsskyddet/

:tummenupp Jättebra, det fungerar! Hoppas bara att säkerhetstänkandet kommer till Sverige så småningom. Killerfences ad modum Tingvall monteras fortfarande längs vägarna. Väntar på att det ska komma ett utbytesprogram men det kommer nog inte i min tid. Sverige är fortfarande ett U-land när det gäller säkra vägar..:p
 

Hampe

Skriver massor!
Fler läbbiga räckesolyckor i Göteborgsområdet:


3769552030.jpg

Foto: Kent Hallgren. Bild lånad från GP.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2239814-passagerare-svart-skadad-i-bussolycka


Buss kommer snett, räcket tränger in i bussen och skadar en passagerare allvarligt.

Räcken förbättrar inte alltid säkerheten. Räcken kan innebära en fara. Felaktigt utformade räcken är nästan alltid en fara för motorcyklister.
Varför fortsätter räckeshysterin där man sätter upp räcken i blindo utan att veta om det är bra eller inte?
Varför underhåller man inte trasiga räcken? Varför uppdaterar man inte äldre räckestyper?


H


Väldigt intressant utveckling på denna räckesolycka:

GP skrev:
En buss i linjetrafik krockade med ett vägräcke och en resenär, en 30-årig man, slungandes runt och slog i huvudet.
Busschauffören jobbade dubbelt och somnade bakom ratten.

Göteborgs-Posten skrev:
Den 33-årige föraren åtalades under onsdagen för grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till kroppsskada.
Enligt stämningsansökan ådrog sig mannen(passageraren, redaktör Hampes anm) blödningar i hjärnan, brott på okbenet, brott på högra ögonhålan, brott i käkhålan och brott på tre revben samt
därtill ett flertal sårskador i ansiktet.

Vilken jävla skandal! Ruttna räcken i kombination med fullständig omdömeslöshet från förarens sida.
Men! Det blir värre:

Hjörnes Magazin skrev:
Olyckan berodde – enligt åklagaren – på att den 33-årige chauffören var alltför trött för att orka utföra sitt arbete. Han påstås ha fallit i sömn flera gånger under färden, vilket också finns dokumenterat på en övervakningsfilm från fordonet.

"Smile! You're on candid camera!"
Eller, är det tillochmed så sjukt att en passagerare suttit och filmat chauffören istället för att ställa sig upp och stoppa färden?


F'låt GP - nu har jag banne mig kopierat nästan hela artikeln, men jag är så förbannad att jag ser röda gardiner vart jag än tittar!
Här är länken till originalartikeln http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2370190-busschauffor-somnade-30-aring-skadades-svart
Peter Linné har skrivit det som jag hackat upp och lagt ut här.


En sak lyser i eldskrift: Det spelar ingen roll vilka arbetstidslagar man inrättar, om sunt förnuft saknas.




Hampe
 
Last edited:
Top