Detta är lösryckt ur sammanhanget i artikeln, dock tycker jag mig kunna utläsa att man menar att man får offra några från en trafikantgrupp, för att kunna rädda fler ur en annan.
Dessvärre sant. De räckestyper och som de placeras kan fånga upp en och annan bil men dödar motorcyklisterna. Eftersom det blir så många fler bilister som räddas blir statistiken i slutändan så positiv så att några döda motorcyklister spelar ingen större roll.
Att man sen bedömmer äpplen genom att titta på bananer har man inte kommit på ännu. Man beskriver det som om vajerräckena vore det som förbättrar statistiken medan det i själva verket är separationen av körbanor som faktiskt fungerar. Det skulle bli nästan samma effekt med ofarliga plastflärpor i stolphålen eller egentligen vad som helst som bilisterna inte vill köra på. Det måste inte vara dödligt.
Personligen anser jag också att man knappast behöver vara särskilt begåvad för att kunna räkna ut att en slät yta att kana mot, skadar mindre än fristående stolpar som stoppar upp (ibland en kroppsdel medan övriga fortsätter mot näste stolpe).
Dock räcker inte tyckaden och antaganden, vi måste ha bevis i form av forskning och studier.
Det finns en hel del! http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Vagracken/Material_om_vagracken/
Det finns en hel del forskning men TRV har ju VTI som sin källa. Problemet är väl bara att VTI är så beroende av TRV att det tappar trovärdighet och ses som en avdelning i verket. Rapporter som jag läst verkar vara avsedda att konfirmera påståenden snarare än att kritiskt granska. (Gällde då räfflor i väg och vajerräcken och lite annat).