Säkerhetstjatet!

Hej Knuttar och Knuttor!

Jag bara känner att jag är så urbota less på detta ständiga tjatande om säkerhet. Sänk hastigheten,köp bara Mc med ABS och en massa annan elektronisk lull lull som jag inte vill ha! Använd hjälm, skyddsutrustning som en Michelingubbe. Farthållare hit och GPS dit. Fartövervakningskameror, vajerräcken, vägbulor, stolpar och blomlådor, cementklumpar och ditten och datten. Ständiga påpekanden från SMC och Trafikverkets insnöade superbyråkrater.
För att inte tala om alla mer eller mindre vansinniga övervaknings och kontrollnyheter som är på gång. Jag skulle kunna skriva mycket om detta, men jag har i alla fall lättat lite på trycket!
Jag är inte någon fartgalen självmordsbenägen halvdåre, men jag tycker om att tänka själv, att leva! Jag är vuxen att ta ansvar och är medveten om att livet är farligt, man kan ju dö. Trilla ner från en stege, Bryta nacken.
Halka i trappan, slå ihjäl sig! Osv. Risken att dö av sjukhussjuka är större än att dö i en olycka! Naturligtvis vill jag inte råka ut för en olycka, vare sig i trafiken eller någon annan stans.
Jag tror inte att jag är bäst, jag vet att jag har begränsningar, det vet jag eftersom jag fortfarande har förmågan att tänka själv, därför tar jag hänsyn till andra. Den dag jag inte klarar detta skall jag inte ha körkort.
Men utvecklingen verkar inte gå att styra mot mer sans, framtidens övervakning och säkerhetsnojja som lurar bakom hörnet känns lite skrämmande. Med ord som " det blir ju säkrare" verkar det gå att hitta på vad som helst, i den "goda" sakens namn.
Slut på gnäll!
Mvh.
 

pereriksson

New member
Håller med till stor del. Är väl en del av en större samhällstrend där allt ska vara supersäkert. Lekparker osv får stängas pga risker, tröjor ska vara säkrade och väldigt lite blir kvar till individens omdöme.
Tack för gnäll. :)
 
Last edited:

K-Man

New member
Jag vet iof inte hur det var 'förr' men där jag jobbar märker man hur det saknas en hel del omdöme i samhället och framförallt civilkurage.

Samtidigt kostar alla olyckor 35 miljarder årligen (ALLA olyckor och skador) så lite säkerhetsarbete kan löna sig rätt bra i längden och komma oss skattebetalare tillhanda i slutändan :)
 

enhjuling

New member
Säkerhetsarbete är bra förstås.
Men det behöver inte bara innebära övervakning, förbud och regler om ditt och datt.
Det mest effektiva vore att få folk att använda sunt förnuft och tänka själva men det behöver man ju inte om det är skyltar precis överallt som talar om vad man ska eller nte får göra.

/Stefan
 

widolf

New member
Tyvärr så glömmer du TS en viktig sak. Det är inte alltid föraren av MCn som är orsak till olyckan. Det finns en hel del andra därute som ställer till det för oss.
 

Yxan

Member
Ang foruminlägget 'Säkerhetstjatet!' - hade knappt kunnat säga det bättre själv.
Bra talat, tummen upp fr min sida.

"Stay cool - is the main rule"
Mange beronius.eu
 

Hojkul!

New member
Sticker ut hakan lite, och några blir säkerligen irriterade (som vanligt). Slå till om du känner för det ;-)

I grundsak håller jag med trådskaparen; låt människan få prova saker och ting och få erfarenhet att lära av framöver.

Men... glömmer vi inte en ganska viktig sak i denna tråd?
"Alla är olika" brukar man säga, och i det här sammanhanget vill jag påstå att inte alla människor som innehar körkort tänker lika bra och snabbt som t.ex. Transalp 600 gör. Jag förstår tänket, för många gånger tycker jag precis likadant, t.ex. "men lägg av, vad gör den skylten där?! Jag KAN tänka vilken fara som kan uppstå här, själv!", och vid andra tillfällen kan jag tänka "hurra vad bra att det finns en varningsskylt på det här stället, annars hade jag troligen råkat illa ut".
(Min erfarenhet säger att det för övrigt är relativt vanligt att de som har en hjärna som kan betecknas som "snabbtänkt" inte har förståelse för att andra inte tänker likadant.)

Transalp 600 skriver att "Den dag jag inte klarar detta skall jag inte ha körkort." Så sant - men vem ska avgöra det åt dig, när du själv inte har förmågan att inse/förstå det själv längre?
 

Marie

Banned
Hojkul, jag skulle egentligen vilja sätta "gillar" på det du skriver.

Varningsskyltar är ju en sak, och de kan säkert ha sitt berättigande i många fall. De stör mig inte. Enda risken där, är att man "varnar för vargen" i så stor utsträckning att man riskerar missa de verkligt farliga platserna.

Men alla förbuds- och påbudsskyltar som används i tid- och (mestadels) otid.....
 
Last edited:
Hej Hojkul och andra.
De inlägg som har kommit som respons på mina tankar om det ständiga övervakandet och den i mitt tycke accelererande säkerhetsnojan är tänkvärda.
Men jag har inte ändrat åsikt, än.
Jag anser att det är mycket viktigare att övervaka och åtgärda felbeteenden, det är polisens kanske viktigaste uppgift i trafiken.
Kan vi kontrollera fordonen vi har så kan vi rimligen kontrollera förarnas kompetens, kanske är det viktigare än om handbromsen tar ojämnt på bilen. Eller om kedjan är lite för hårt spänd, jag fick nämligen ombesiktning pga det? Besiktningsmannen var orubblig, jag påpekade att det är inget fel på svinglager eller dreven. Men icke,jag skulle tydligen sättas på plats. Jag sa att jag kan lossa lite på spänningen,nej det skulle en mekaniker göra! Det var bara att beställa tid för besiktning. För att återgå till körkortet, det skall inte vara en självklarhet, varken för mig eller någon annan. Jag kan för mitt liv inte förstå hur en fartkamera på en stolpe kan avgöra att jag har gjort ett felbeteende bara för att jag har kört kanske 20 km för fort mot vad någon pappersvändare har bestämt ( med hjälp av tärning?)
Det är återigen omständigheterna som är avgörande. Lite trafik, bra förhållanden i övrigt, eller glansis, dimma och massor av trafik.
Det är ibland fullständigt obegripligt hur den "skyldige" har tänkt när en viss hastighet skyltas.
Naturligtvis är det bra och nödvändigt med varningsskyltar. Men detta duttande med hastighetsgränser gör mig bara frustrerad!
Jag vill inte att det skall vara någon slags anarki på våra vägar, eller någon annanstans heller! Men jag vill ha möjlighet att tänka och fatta egna beslut ibland. När jag ser hur erbarmligt dåligt en del kör, både unga och äldre, får jag en viss förståelse för regelhysterin och säkerhetsnojjan. Men återigen, kanske skall ganska många av oss trafikanter inte ha körkort.
I somras var jag med om en händelse som inga kameror i världen kan råda bot på. Jag var ute med bilen och kom ikapp en som körde väldigt långsamt, tro inte att föraren iddes lämna plats trots att det var bred vägren. Det kom möte lite då och då, jag avvaktade rätt tillfälle,plötsligt anar jag något i backspegeln, men hinner inte ens tänka, det vrålar till som ett JAS. Jag blir så rädd att jag får hjärtklappning. Det var två värsta sortens racehojjar som körde om oss på insidan! Jag kan svära på att det gick i minst 200 km för dom försvann som två missiler! Kanske tur att inte föraren i bilen framför plötsligt fick för sig att gå åt sidan.
Vad gäller min frustration över att inte kunna få välja vilken extrautrustning jag vill ha på ett nytt fordon är som jag ser det ett utslag av säkerhetshysterin. ABS broms som standard kan jag möjligen acceptera även på en grussmiskare, men det finns så mycket annat dravel som standard på bilar och MC i dag, tag plats koppla på autopiloten och åk med. Köra aktivt och tänka själv går inte! Då kan det bli farligt.
Mvh.
 
Last edited:

Avarage

New member
Lagar & regler hade inte behövt finna som ALLA hade använt sunt förnuft & haft en knutta erfarenhet. Är det så då?

Nej, tyvärr inte. Så då finns det dem som har mindre förnuft och gör saker man inte BORDE av den enkla anledningen att de TROR att det är bra/OK/rätt. För dem är skyltar, påbud av andra slag en hjälp på vägen.

För Er/oss andra räcker det om vi tar hjälp av skyltar/uppmaningar/påbud när vi behöver. All övrig tid när vi anser oss ha 100% koll och vetskap om riskerna/farorna kan vi skita i reglerna/lagarna/påbuden osv. och i stället använda vårt sunda förnuft.

Repetition är kunskapens moder, som det så vackert heter, och vi tar det som mer eller mindre självklart att det är bra & nödvändigt att repetera HLR/LABC och liknande färdigheter helt enkelt för att vi inte dagligen befäster våra kunskaper. Av liknande skäl kan det finnas mycket god anledning att repetera uppmaningar/faror med att köra full/utan säkerhetsbälten osv. osv. Men kommer du/jag ihåg allt och har repeterat det tillräckligt många gånger i livet (har lite med åldern att göra då en äldre människa råkat ut för denna "terror" tillräckligt många gånger för att aldrig glöma) så behöver vi ju inte ta det till oss. Ignorera det helt enkelt. Precis som reklamen på TV:n. Stäng av skiten! ;-)
 

Oldbiker

New member
Jag tycker att Transalp 600 har en poäng i det han säger. I varenda nummer av MC-Folket står det i varenda krönika eller rapport från distrikten eller ordförande har ordet, att vi ska köra försiktigt. Det finns ingen med det minsta själinsikt som skulle köra fortare eller mer riskfyllt än de klarar av att hantera sin motorcykel. I varje fall ingen som är någorlunda normalt funtade. De som inte är det, läser förmodligen inte MC-Folket eller tar inte till sig sådana uppmaningar i alla fall.
Skulle jag ta till mig alla förmaningar jag fått unde de år jag åkt hoj skulle jag ställt undan den för länge sedan.

Jag efterlyser fler inlägg där vi istället lyfter fram allt det underbara med att åka motorcykel. Fler borde berätta om sina fina upplevelser, tidningen och organisationen borde vara mer ute bland hojåkarna och beskriva det som sker. Varenda hojtur är en berättelse som borde berättas för fler. Vi kommer aldrig att bli fler hojåkaren med denna skrämseltaktik som råder inom alla led, uppmuntra till hojåkning istället, vill sedan myndigheterna hålla på och trumma ut sitt budskap är det deras ensak, vi som hojåkaren ska inte vara deras megafoner som skriker om hur farligt det är att åka hoj. Det är underbart att åka hoj ska vara vårt budskap!
 

Chopperbyggarn

New member
Jag efterlyser fler inlägg där vi istället lyfter fram allt det underbara med att åka motorcykel. Fler borde berätta om sina fina upplevelser, tidningen och organisationen borde vara mer ute bland hojåkarna och beskriva det som sker. Varenda hojtur är en berättelse som borde berättas för fler. Vi kommer aldrig att bli fler hojåkaren med denna skrämseltaktik som råder inom alla led, uppmuntra till hojåkning istället, vill sedan myndigheterna hålla på och trumma ut sitt budskap är det deras ensak, vi som hojåkaren ska inte vara deras megafoner som skriker om hur farligt det är att åka hoj. Det är underbart att åka hoj ska vara vårt budskap!

Jag gillar dessa ord från Oldbiker!
En av dom mest grundläggande drivkrafter för att föra människan frammåt är just njutning och tillfredställelse och det tror jag är den största anledningen för dom allra flesta i vår del av världen att välja att köra motorcykel och olika motorcyklister väljer den form som ger dem mest njutning och tillfredställellse, vilket kan se ganska olika ut hos olika motorcyklister.

Jag tror att om man tittar lite djupare på detta ur ett samhällsperspektiv så kommer man att komma fram till att personer som får njutning och tillfredställelse av att köra motorcykel och tillåts att utöva detta i sista ändan leder till en stor samhällsvinst även efter att baksidorna har räknats av i det hela!

Lyckliga och av njutning tillfredstälda medborgare är en stor tillgång för hela samhället!

Skulle vilja se en oberoende forskning ur samhällsperspektiv av detta! Blir resultatet som jag tror så kanske även myndigheter skulle börja att tänka om och aktivit stödja motorcyklismen i dess olika former.:)

Anders.J
 
Last edited:

DearHunter

New member
Med tanke på den sjunkande olycksstatistiken och att antalet förolyckade mc förare per år oxå har blivit färre så hoppas jag att samhället ökar sin acceptans av motorcykeln som en del av transportsystemet och inte något enbart för våghalsar och organdonatorer.
Jag är övertygad om att säkerhetstjatet har spelat in på många av dom som väljer att ta körkort och som kör idag med insidan av skallen.

Anledningen till tjatet är att man väljer inte sin olycka!
 

HkanB

New member
Hej Knuttar och Knuttor!

Jag bara känner att jag är så urbota less på detta ständiga tjatande om säkerhet. Sänk hastigheten,köp bara Mc med ABS och en massa annan elektronisk lull lull som jag inte vill ha! Använd hjälm, skyddsutrustning som en Michelingubbe. Farthållare hit och GPS dit. Fartövervakningskameror, vajerräcken, vägbulor, stolpar och blomlådor, cementklumpar och ditten och datten. Ständiga påpekanden från SMC och Trafikverkets insnöade superbyråkrater.
För att inte tala om alla mer eller mindre vansinniga övervaknings och kontrollnyheter som är på gång. Jag skulle kunna skriva mycket om detta, men jag har i alla fall lättat lite på trycket!
Jag är inte någon fartgalen självmordsbenägen halvdåre, men jag tycker om att tänka själv, att leva! Jag är vuxen att ta ansvar och är medveten om att livet är farligt, man kan ju dö. Trilla ner från en stege, Bryta nacken.
Halka i trappan, slå ihjäl sig! Osv. Risken att dö av sjukhussjuka är större än att dö i en olycka! Naturligtvis vill jag inte råka ut för en olycka, vare sig i trafiken eller någon annan stans.
Jag tror inte att jag är bäst, jag vet att jag har begränsningar, det vet jag eftersom jag fortfarande har förmågan att tänka själv, därför tar jag hänsyn till andra. Den dag jag inte klarar detta skall jag inte ha körkort.
Men utvecklingen verkar inte gå att styra mot mer sans, framtidens övervakning och säkerhetsnojja som lurar bakom hörnet känns lite skrämmande. Med ord som " det blir ju säkrare" verkar det gå att hitta på vad som helst, i den "goda" sakens namn.
Slut på gnäll!
Mvh.

För den goda sakens skull!:wink:
Samma sak här som med exempelvis vissa fenomen som relaterar till internet.
Fast där är det ju barnen, men tänk på barnen som är mantrat och ursäkten för en alltmer tilltagande repression.

Vägen till helvetet är kantad med goda intentioner...

Glöm dessutom inte att:
  • Tillräckligt stor mängd ansamlad dumhet inte går att skilja från illvilja.
  • Oroväckande mycket genuin illvilja maskeras som dumhet

Slutligen...
Kul att det är åtminstone någon/några som verkar våga sticka ut huvudet ur trygghetsbubblan...
 

Skye

Kör Mycket!
Återigen faller det tillbaka på den oskyddade miljön vi befinner oss i. En smäll med ett annat ouppmärksammat fordon i 100 km/h så tar det skada.

Träning, träning och återigen träning att inte fega vid vissa kurvor utan lita på att motorcykeln faktiskt kan luta 25° till och klara kurvan istället för att panikbromsa och skapa ännu en singelolycka. Där är vårt ansvar som motorcyklister att undvika singelolyckor med att fortbilda oss. Knix kurserna är bra men det är ändå när vi är ute själva i trafiken som vi tränar och lär och då kanske överstiger vissa fartbegränsingar för att ta svängen på rätt sätt. Säsongen är kort och vad vi lärde oss förra året skall repeteras.

Att myndigheter reagerar på vansinnesfärder i 300 med körkortslösa och extremt beteende skapar debatt. Vi kanske ska rannsaka oss själva att 200 mil per år på motorcykel kontra 1500 mil med bil i samma situation men på den dagliga vägen skapar ett beteende.

Vi kör helt enkelt för lite på två hjul för att vara en faktor att påverka.

Gillade streamern som fanns på bilar från SMC långt tillbaka.
Jag kör hellre motorcykel
 

Paerhc

New member
Att som motorcyklist hela tiden få veta hur farligt det är med MC, blir tjatigt i längden. Det är klart att det finns "hotheads" som kör som galningar. Jag var själv en sådan när jag just hade köpt min första tunga MC och tagit mitt MC-kort för länge sedan. Men då återkommer jag till min käpphäst - konsekvenstänkande. Det saknade jag då.

Alla lagar i världen fungerar inte om det inte finns ett konsekvenstänkande hos trafikanten. Och då gäller det alla trafikantkategorier - såväl bilister som motorcyklister. En hel del fartkameror sänker hastigheten just där de står, men om alla tidigt får börja tänka på konsekvenser av sitt eget handlande så behövs inte så många kameror och vägbulor. Man måste börja tänka på problemet på ett annat sätt än man gör idag. Riskutbildningar i all ära, men det är lite sent att börja med konsekvenstänk i det läget. Om konsekvenstänk kommer in redan tidigt så finns möjligheten att antalet brott i samhället minskar och då talar jag inte enbart om trafikbrott.

Det måste börjas i god tid för att få bort det där idiotbeteendet i trafiken och det gäller även i andra sammanhang och inte bara i trafiken. Om man börjar redan i skolan med att få främst unga män och pojkar att tänka på konsekvenser av sitt handlande, kommer mycket av problemen med motorcyklister som kör som galningar att minska. Det beteendet kommer också att minska bland bilister. För det finns där också!

Tänk er några personer som står och sparkar på en liten hund. En äldre person säger åt dem att sluta och blir mött av slag och sparkar. Hade dessa ungdomar gjort det om de hade fått lära sig mer om vilka konsekvenser det för med sig? Kanske, men jag tror ändå att de hade tänkt sig för en extra gång i alla fall.

De där två på varsin MC som det står om i ett annat inlägg i tråden, de som körde i 200 på fel sida om övrig trafik. Om de inte varit höga eller så, så hade de förmodligen tänkt sig för lite mer om de redan tidigt i skolan hade fått höra om att allt de gör får konsekvenser för dem själva och andra.

Alla problem går inte att lösa med konsekvenstänk så klart, men jag tror att de allra flesta hade tänkt sig för i trafiken om de varit medvetna om att allt man gör får konsekvenser för en själv och andra.

Jag kan ha fel! Men jag tror att en del av lösningen finns i den ände som jag har börjat dra i.
 

enhjuling

New member
men det är ändå när vi är ute själva i trafiken som vi tränar och lär och då kanske överstiger vissa fartbegränsingar för att ta svängen på rätt sätt.

Vad menar du med denna meningen?
Måste du överstiga fartbegränsningen för att ta kurvan på rätt sätt?
/Stefan
 

Skye

Kör Mycket!
Det kanske var fel uttryck. Tänkte mer på övervinna fegheten och hålla jämn fart utan att bromsa inför varje kurva.
 
Top