Remiss nya hastighetsgränser

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag kom en remiss från Vägverket om nya hastigheter. Den ska vara besvarad senast 28 september. Den är egentligen i 21 delar, en för varje län i Sverige.
Remissen är skickad till samtliga distriktsordförande i SMC.
Har du synpunkter på förslaget, hör av dig till mig via e-post eller ring mig på kansliet, 0243-669 79.
 

OH-

Member
Glömde länken till remissen: http://www.vv.se/nyahastighetsgranser

Hoppas självklart på svar!

Varför svara? Kastade en blick på förslaget för V Götalands län. När myndigheterna gett upp alla försök att öka trafiksäkerheten så återstår bara att pressa ner hastigheterna så att följderna av misslyckandet kan döljas genom att symptomen mildras något.

Många av dom berörda vägarna är mördande tråkiga så förslaget drabbar bara dom stackare som är tvugna att köra på dom i ännu fler timmar, så ur MC-perspektiv tycker jag vi kan hålla tyst och slippa pekas ut som barnamördare, vandaler och miljöskurkar.
Visserligen är det till synes en remiss men alla vet ju att ingen god människa skulle motsätta sig sänkningarna. Den lilla andelningen höjningar skulle vi kunna protestera mot men det behövs nog inte, NTF sköter det åt oss.

Varning: Detta foruminlägg kan innehålla spår av ironi.
 

P-O Noren

New member
Jag håller med OH-

Varför bry sig, de kommer ändå göra som de tänkt från början, men med enda skillnaden att vi framstår som en organisation som vill öka hastigheterna på vägarna.

Hälsa dem att vi skiter i vilket, bara de slutar slänga grus på vägarna eller bygger slaktstaket (vajerräcken) utmed fler vägar...

Viss ironi från mig osså
 

Hellman

New member
Varför svara? Kastade en blick på förslaget för V Götalands län. När myndigheterna gett upp alla försök att öka trafiksäkerheten så återstår bara att pressa ner hastigheterna så att följderna av misslyckandet kan döljas genom att symptomen mildras något.

De har redan bränt all budget på fartkameror och nya skyltar med lägre hastighter...

-

Anser för övrigt att VV är en MFSCUVF-organisation (Mötesplats För Svamlande Clowner Utan VerklighetsFörankring.)
Straffskatta bort stora trafiksäkra bilar, sedan förvånas över varför folk dör vid olyckor?
Kläcka ur sig att "sänk hastigheten 10km/h så minskar risken att dö med 70%). Tjena tjena, fattas inte lite uppbackning av det påståendet? Sänka från vad föressten?
Blunda för att fartkameror INTE sänker dödsolyckor på dessa övervakade vägar.
Sätter upp sina förbannade motorcykliststrimlare med vajer i.
Etc, etc...

Observera att detta inlägg också kan innehålla viss ironi.

Länk till en snubbe som kan backa upp sina teser lite mer än jag:
http://lennartstrandberg.blogspot.com/
 

Chopperbyggarn

New member
Västra Götaland

Har kollat in Västra Götaland......vad säjer man....instämmer med föregående stående talare....VV måste ha fått en grav hjärnblödning!:eek:
Det är nog precis som redan skrivits i tråden att kritik mot detta förslag riskerar att användas för att smutskasta motorcyklister.
Kan undra hur VV kan veta i förväg hur många färre olyckor som kommer att ske av 10 km/h hastighetssänkning på dom flesta 90-vägar i området...har dom kristallkula o spådam i sina flummiga kontor?? Tänk om det till och med ökar olyckorna för att det går för sakta..pendlarna kanske somnar o kör i diket istället..vem vet?

Hm..SMC kanske "möjligtvis" kan vara med och driva frågan om man ingår i ett mycket brett samarbete med Motormännen, organisationer för yrkeschafförer o andra "tunga organisationer"...annars är nog risken överhängande för smutskasting av motorcyklister.
Sedan tror jag tyvärr precis som övriga i tråden att VV kommer att genomföra dessa ändringar oavsett hur mycket motstånd dom får.

Sedan ska 10km/h sänkning tydligen "rädda" jordens "klimat" dessutom.. precis som när det gäller allt annat som ska prackas på oss medborgare nuförtiden...

Anders.J
 

Fragglen

New member
Vi har haft nya hastigheter ett tag nu i Blekinge och ett exempel är i Pukavik på E22:an (OBS!!! Europaväg) mellan Karlshamn och Sölvesborg (och Olofström) där det nu är 60 istället för 50 i hyfsat tätbebyggt område. dom ökade från 70 till 80 efter 60-sträckan mot Karlshamn men sänkte från 110 till 100 där vajerräcket börjar. Sträckan från Sölvesborg till Karlshamn ändrar hastighet om jag inte räknat fel hela nio gånger på 3 mil! Kan inte se att det skulle vara bra för miljön. Mitt arbetsfordon är en 6-växlad Nissan Interstar (minibussaktigt) som inte funkar vidare bra i 80 km/h. Antingen får man ligga på 5:an i 80 eller 6:an i 90 för att motorn ska orka dra. Vet inte hur det är för andra större fordon. Jag ser ingen som helst mening med de nya hastigheterna 60 och 80. Samma sak inne i Karlshamn på en stäcka med övergångsställen där det skiftar mella 30 och 50 ett antal ggr på en kort sträcka. Varför inte ha en låg hastighet på hela? Då kanske man inte får in lika mycket fortkörningsböter? De nya skyltarna kostar nog mer än de gör nytta.
 

Hellman

New member
Vi har haft nya hastigheter ett tag nu i Blekinge och ett exempel är i Pukavik på E22:an (OBS!!! Europaväg) mellan Karlshamn och Sölvesborg (och Olofström) där det nu är 60 istället för 50 i hyfsat tätbebyggt område. dom ökade från 70 till 80 efter 60-sträckan mot Karlshamn men sänkte från 110 till 100 där vajerräcket börjar. Sträckan från Sölvesborg till Karlshamn ändrar hastighet om jag inte räknat fel hela nio gånger på 3 mil! Kan inte se att det skulle vara bra för miljön. Mitt arbetsfordon är en 6-växlad Nissan Interstar (minibussaktigt) som inte funkar vidare bra i 80 km/h. Antingen får man ligga på 5:an i 80 eller 6:an i 90 för att motorn ska orka dra. Vet inte hur det är för andra större fordon. Jag ser ingen som helst mening med de nya hastigheterna 60 och 80. Samma sak inne i Karlshamn på en stäcka med övergångsställen där det skiftar mella 30 och 50 ett antal ggr på en kort sträcka. Varför inte ha en låg hastighet på hela? Då kanske man inte får in lika mycket fortkörningsböter? De nya skyltarna kostar nog mer än de gör nytta.

Känner igen detta, om det är någon tröst är det inte bara i blekinge.

Stärker mina aningar om att beslutsfattare på VV saknar körkort hela bunten, eller iaf total avsaknad av hur en bil/mc-motor fungerar och hur man minimerar dess utsläpp.
Alla förbannade olika hastigheter hela tiden tar bara förares uppmärksamhet från trafiken istället. Rädslan för höga böter gör det idag viktigare att kolla skyltar och fartkameror än att se om framförvarande tvärnitar eller någon springer ut på vägen...
 
B

becklestone

Guest
Verklighetsförankringen är ganska låg hos Vägvärket, däremot är fanatism ännu högre. Sedan en tid tar jag Vägvärket inte längre på allvar. Kaspartheater! När kommer krodilen och äter dem upp?

Beträffande hastigehetsgränser borde det ha varit bättre, att hålla vid gamla gränsvärden (30, 50, 70, 90, 110 plus 130 som nytt). Då hade man sparat större diskussioner, tusentals onödiga skyltar och bidragit till grönare (miljövänligare) användning av vägnätet.
 
Last edited:

Fragglen

New member
Konstigt att alla vanliga människor (alltså inte politiker och annat) fattar hur det funkar och borde vara. Det är ok så länge man håller hastigheten eller under. Hur illa man kör i övrigt verkar inte lika viktigt. Folk som ligger på 80 på en 100 sträcka där det är enkel fil med vajerräcke o dyl.
Alla andra blir ju skogstokiga och kör om som ett jehu när det blir dags. Tycker väl dock inte det är ok att ligga på 180 bland annan trafik men man borde få köra lite efter sunt förnuft där det tillåter.
 

P-O Noren

New member
Ska man vara ärlig så finns det vägar som borde få sänkt hastighet. Men frågan om hastigheter är för motorcyklar underordnad frågan om vajerräcken och medveten sandning av vägar. Undrar om de egentligen är medvetna om att de har anställda som åker ut och sandar vägar i kurvor. Borde vara straffansvar för detta.

Lika logiskt som om några på kustbevakningen åkte runt och skapade lite fler grund och rev som båtar kunde gå på grund på...

Bara för att det "kändes som en rätt metod", när man frågar de ansvariga
 

Ove 60+

Active member
:mad:Körde idag väg 50 mellan Askersund och Ödeshög. Vilken jäkla röra!:mad:

70, 80, 70, 60, 40, 50, 30 och så vidare! Ändrar hastighet ideligen och på få ställen finns det nån relavant synlig anledning till ändrandet. M.a.o. hopplöst att komma ihåg vad som stog på sista skylten -och så kameror i massor.
Resultatet blir att man struntar i tavlorna och spanar efter kameror istället och kör sakta förbi dom och sen drar på till nästa kamera.:mad:

Trafiksäkert? Absolut inte!
 

janric

New member
Remissvar, eller inte?

Om inte SMC skall svara på Vägverkets remisser, som några inlägg antyder, undrar jag vad för nytta SMC då kan ha i sin påverkan på och samverkan med väghållningsmyndigheterna (Vägverket och kommuner)? Eller andra aktörer inom vägtrafiksektorn?

För SMC står det fritt att svara eller inte svara. Om SMC svarar står det SMC lika fritt att svara som SMC tycker.
Oavsett om SMC svarar eller inte kommer hastighetsbegränsningar att ändras.
Om SMC inte svarar är risken stor att Vägverket reagerar negativt och ställer sig ifrågasättande till SMC som remisspart i andra frågor i framtiden.
Om SMC svarar ökar chansen att SMC's åsikter blir hörda ofantligt i jämförelse med ett uteblivet svar.
Om SMC svarar bör SMC i sitt svar undvika att betrakta remissställaren som mindre vetande eller något annat som andra inlägg på denna tråd antyder.

Vad skall SMC då svara? Vet inte men låt oss först i nyktert lugn och ro titta på remissen. Själv tänker jag i alla fall engagera mig i detta och hoppas få några ur styrelsen för SMC Väst med mig.
 

GS1000E

New member
Glömde länken till remissen: http://www.vv.se/nyahastighetsgranser

Hoppas självklart på svar!

Hej Maria,


Tack för att du inhämtar medlemmarnas åsikter i ett mycket intressant ärende.
Vägverket har ännu en gång lyckats med att både måla fan på väggen och samtidigt även visat att man inte har en aning om den verklighet, som gäller.

De nya hastighetsbegränsningarna har faktiskt redan börjat gälla och därför undrar jag om inte remissförfarandet är en aning överspelat. När spektaklet med de ”nya” skyltarna började så undrade både jag och många andra vad, som var meningen, samt även vad detta vansinne hade för pris. Döm om min förvåning när jag ringer till Vägverket och får till svar att kalaset kostar 90 miljoner kronor! Man tror inte sina öron, 90 miljoner bokstavligen rakt ut i tomma intet. Vägverkets besserwissers har gjort en bedömning att man skall spara både liv och miljö, men man har i vanlig (o)ordning glömt att se till verkligheten. På vissa vägar har hastigheten höjts och på en del har den sänkts, men summan av det hela blir att medelhastigheten med stor säkerhet blir densamma. Följaktligen har de ändrade hastighetsbegränsningarna ingen betydelse för miljön. Däremot spelar givetvis faktorer, som fordonens ålder en stor betydelse och därför hade det varit mycket klokare att använda dessa miljoner till att öka skrotningspremien, vilket i sin tur även hade medfört säkrare och miljövänligare fordon. Detta har redan gjorts i länder som USA, men deras Vägverk har tydligen lite skarpare ledning än vad vi är vana vid.

När det gäller säkerheten i övrigt borde man även använt en del av dessa 90 miljoner till att utveckla systemet med rörlig hastighetsbegräsning, eftersom många vägar tål en betydligt högre hastighet under vissa delar av dygnet och givetvis har man möjlighet att snabbt sänka hastigheten vid dåligt väder etc.

Tycker då ingen förutom Vägverket att det nya påfundet är bra? Jo, givetvis tycker företaget, som tillverkar de nya skyltarna att detta är det bästa, som har hänt, och jag är övertygad om att denna lysande affär har genererat ett stort antal feta bonusar till deras smarta ledare. Samtidigt undrar jag om det var denna vansinnesaffär, som tvingade Vägverket att höja fordonsskatten?

Vad skall nu SMC göra åt denna idioti? Jo jag anser att SMC bör framföra sin tydliga protest och kanske börja agera lite mera kraftfullt mot Vägverkets framfart. Min bestämda uppfattning är att Vägverket har spårat ut fullständigt och är mera av ”Pain in the Ass” än en vad, som kan förväntas av en myndighet, som borde verka för trafiksäkerhet, samt att vi får ett bättre klimat både i naturen och på vägen.:mad:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Fortsätt debattera. Jag är glad och tror att jag har ett spår att svara utifrån, nu när jag sovit p saken några dagar.
Kommer att diskutera hur vi svarar med 21 ordisar 4 september på Öland.
 

Chopperbyggarn

New member
I "mitt område" kan jag inte komma på en enda 90 väg som borde sänkas..däremot flera 70 vägar som borde höjas..en bra chans för VV att visa att man har verklighetsförankring. Många "måttligt trafikerade riksvägar här.
Möljö tror jag inte alls att det handlar om i detta förslaget utan det är bara ett billigt"bondfångar knep" som råkar ligga i tiden...olika fordon har olika utväxling och effektregister på sina motorer.
Dags för frukost! Sedan ut på arbete!

Anders.J
 

P-O Noren

New member
I skåneområdet kan jag se att 108'an har fått sänkt hastighet till 80 på hela sträckan i princip. Detta är ju en av de absolut mest olycksdrabbade vägarna i skåne så det känns logiskt. Men egentligen är huvudproblemet att 108'an har för mycket trafik i volym. Om detta avhjälps med lägre hastighet vet jag ej, men det är tänkbart.

I skåne är det rätt frikostigt med 90 på vägar som i övriga sverige förmodligen skulle haft 70. Men det är ju bara en personlig reflektion från en inflyttad norrlänning...

SMC ska inte säga saker bara för sakens skull, vilket jag inte heller tror kansliet skulle göra. Bättre att komma med få seriösa invändningar baserat på fakta, bara en "känsla" för att det är ens pendelväg till jobbet och man vill hem fort kanske inte räcker...
:)
 

Marie

Banned
Och väg 114 har också fått sänkt från 90 till 80. Detta med motiveringen att det sker många singelolyckor där man kört på träd. Det handlar om en väg som byggdes om i mitten av 1960-talet till en standard som ligger långt över trafikbelastningen ännu idag. Den har många långa raksträckor och långa mjuka kurvor. Inser inte byråkratidioterna att dessa olyckor främst sker pga att hastighetsgränsen idag är för LÅGT satt, så att folk sitter och somnar????
Jag tror inte att olyckorna på den vägen kommer att minska, snarare tvärtom och då blir det väl 70??????
 

Fragglen

New member
Och väg 114 har också fått sänkt från 90 till 80. Detta med motiveringen att det sker många singelolyckor där man kört på träd. Det handlar om en väg som byggdes om i mitten av 1960-talet till en standard som ligger långt över trafikbelastningen ännu idag. Den har många långa raksträckor och långa mjuka kurvor. Inser inte byråkratidioterna att dessa olyckor främst sker pga att hastighetsgränsen idag är för LÅGT satt, så att folk sitter och somnar????
Jag tror inte att olyckorna på den vägen kommer att minska, snarare tvärtom och då blir det väl 70??????
Ännu ett bra argument Marie. Får man känslan av att det går för sakta så tappar man lätt focus och är inte lika skärpt. Sträckan Karlshamn-Tinsryd 4,5 mil som är allmänt känd här nere för att vara tråkig.
Ca 3 mil av vägen är relativt nygjord och stod färdig runt -03 -04 med höga vallar på sidorna plus viltstängsel.
Där är 90 km/h vilket blir ganska drygt.
 
Top