Glömde länken till remissen:
http://www.vv.se/nyahastighetsgranser
Hoppas självklart på svar!
Hej Maria,
Tack för att du inhämtar medlemmarnas åsikter i ett mycket intressant ärende.
Vägverket har ännu en gång lyckats med att både måla fan på väggen och samtidigt även visat att man inte har en aning om den verklighet, som gäller.
De nya hastighetsbegränsningarna har faktiskt redan börjat gälla och därför undrar jag om inte remissförfarandet är en aning överspelat. När spektaklet med de ”nya” skyltarna började så undrade både jag och många andra vad, som var meningen, samt även vad detta vansinne hade för pris. Döm om min förvåning när jag ringer till Vägverket och får till svar att kalaset kostar 90 miljoner kronor! Man tror inte sina öron, 90 miljoner bokstavligen rakt ut i tomma intet. Vägverkets besserwissers har gjort en bedömning att man skall spara både liv och miljö, men man har i vanlig (o)ordning glömt att se till verkligheten. På vissa vägar har hastigheten höjts och på en del har den sänkts, men summan av det hela blir att medelhastigheten med stor säkerhet blir densamma. Följaktligen har de ändrade hastighetsbegränsningarna ingen betydelse för miljön. Däremot spelar givetvis faktorer, som fordonens ålder en stor betydelse och därför hade det varit mycket klokare att använda dessa miljoner till att öka skrotningspremien, vilket i sin tur även hade medfört säkrare och miljövänligare fordon. Detta har redan gjorts i länder som USA, men deras Vägverk har tydligen lite skarpare ledning än vad vi är vana vid.
När det gäller säkerheten i övrigt borde man även använt en del av dessa 90 miljoner till att utveckla systemet med rörlig hastighetsbegräsning, eftersom många vägar tål en betydligt högre hastighet under vissa delar av dygnet och givetvis har man möjlighet att snabbt sänka hastigheten vid dåligt väder etc.
Tycker då ingen förutom Vägverket att det nya påfundet är bra? Jo, givetvis tycker företaget, som tillverkar de nya skyltarna att detta är det bästa, som har hänt, och jag är övertygad om att denna lysande affär har genererat ett stort antal feta bonusar till deras smarta ledare. Samtidigt undrar jag om det var denna vansinnesaffär, som tvingade Vägverket att höja fordonsskatten?
Vad skall nu SMC göra åt denna idioti? Jo jag anser att SMC bör framföra sin tydliga protest och kanske börja agera lite mera kraftfullt mot Vägverkets framfart. Min bestämda uppfattning är att Vägverket har spårat ut fullständigt och är mera av ”Pain in the Ass” än en vad, som kan förväntas av en myndighet, som borde verka för trafiksäkerhet, samt att vi får ett bättre klimat både i naturen och på vägen.