Remiss - nya fordonsregler

CB_Tobbe

New member
Vad jag vet så var det endast snuset som den knipsluge Dinkelspiel lyckades behålla när vi gick med i EU. Men om du vet något som speciellt har gynnat oss som kör MC, så vore det bra ifall detta kom fram. Alternativt något som vi slipper att anpassa oss till.

Nu är ändå Sverige med vid förhandlingsbordet när viktiga beslut fattas. Man måste även vara medveten om att olika beslut påverkar dom 28 EU länderna samt ett 10 tal länder i EU s närhet. Det gäller särskilt Efta / EES länderna såsom Norge och Schweiz samt mikrostaterna i Europa. Även staterna på balkan T.ex Albanien samt delar av forna Jugoslavien.

Den enda tänkbara samarbetspartnern i närområdet förutom EU är Ryssland. Ryssland är idag en stat som hotar sina grannar med militärt våld i både ord och handling.

Last edited:

GS1000E

New member
Jag slipper betala tull, avgifter och extra moms på prylar och utrustning till mycket lägre pris till hojen tack vare EU. Annars hade jag fått betala det trippla och gynnat Duells monopol. Bara EN sån sak..

Om du tror att det råder "tax free" inom EU kommer du att bli grymt besviken. Du betalar moms i hela EU och tull på varor som förs in i EU, men endast den moms som gäller i det land där varan är inköpt.(Hoppas att jag inte har förstört helgen för dig och andra EU-vänner med denna bistra sanning) Om sedan en inköpare tar "trippla" priset är det inget som EU kan påverka.
Givetvis är det numera enklare att handla utomlands, tex från USA som ofta har betydligt lägre priser än i Europa, men detta har väl knappast påverkats av EU, utan snarare av att vi har ett välutvecklat internet. Men om det är fler än du som tror att det tycks råda "tax free" inom EU, då finns det ju samtidigt en enkel förklaring till att folk fortfarande tycker att EU är bra.

Skye

Kör Mycket!
Vad då tro?? Jag har handlat mycket från EU och Kina. Senast kom en motorbåge från Italien, €98 mot 2500kr som Honda Center skall ha. Sen har jag faktiskt köpt en GPS taxfree. Då internethandlaren inte hade koll på att Sverige var med i EU på hemsidan och slapp momsen helt.

Nä det är inte taxfree, men 19% moms istället för 25%. Norrmännen får ju betala tullen en gång till för att sedan gå till Skattekontoret och växla moms + tull + avgifter och moms då gällande värdet på produkten i Norge. Hade vi inte varit med i EU, hade vi fått samma priser och inte lönt att importera.

Har handlat från USA, frakterna och avgifterna gör att jag drar mig från det. Blir högre pris än här i Sverige.

GS1000E

New member
Förmodligen är det ett litet barn som har kommit åt sin faders inloggning och därför kliver jag av denna Kaffka-liknande ordväxling. Argument som att "jag slapp momsen helt" när det i själva verket handlar om uppenbart skattefusk och dessutom brott mot EUs regler är tillräckligt för att jag ska lägga ner debatten.