Remiss - nya fordonsregler

HkanB

New member
Lustigt. Och ljud borde vara enkelt för det kan i princip alla uppfatta (hörselskadade undantagna)

Vi har haft liknande scenarier när järnvägen skulle bygga nytt radiosystem för kommunikation till tågen. Så fort en mast hade kommit upp så ringde det personer som minsann hade fått elallergi av strålningen från masten trotts att den bevisligen inte sände nått över huvud taget eftersom den tillhörande lilla boden med radiobasstationen inte blivit levererad ännu. Och det hände ganska ofta eftersom mast och fundament byggdes samt kablar drogs fram innan man lyfte dit boden med basstationen, monterade antenner och tog sajten i drift.

1998 hörde jag på radio om ett dubbelblindtest som gjordes med också just elallergiker. Har för mig att Uppsala Universitet och Karolinska var inblandade i det. Hur som helst, man hade även där deltagare i studien som uppvisade fullt utvecklade "symptom" i närhet av "utrustning" som var oförmögen att avge någon som helst elektromagnetisk strålning överhuvudtaget. Jag har för mig att den såg ut som datorer med skärmar (CRT) och liknade. Den var inte populär, undersökningen alltså.
 

Herr Fuggle

New member
Nu är det ganska off-topic men jag tycker att det inte behöver vara så svårt; tänk på att andra kanske inte gillar det du gillar och visa hänsyn:

1) Visa hänsyn: ska du väsnas eller nåt annat som någon kan stöta sig på, gör det på något avskilt ställe där du inte stör någon

2) Visa hänsyn: tänker du köpa ett hus intill t ex en befintlig motorbana eller flygplats, se till att gilla ljudet och ge f*n i att gnälla när du flyttat in, den fanns där innan och det var ditt ansvar att ta reda på vad du köpte
Gäller även boende intill hästgårdar, nakenbad m.m.

Men om du väsnas så jag störs, har du då visat hänsyn? Även om din motorcykel låter som en kvävd dammsugare? :confused:

För en MC-hatare är allt ljud från en motorcykel störande så du får nog hitta en annan hobby om du inte ska Visa hänsyn.

Cyklister störs en del människor av så det kan du glömma, hästar stör de flesta som inte gillar hästar så det enda jag kan komma på som inte stör någon är frimärkssamlande! :wink:

Vänder man på det och istället försöker vara vidsynt så kan man tänka att de trivs i sadeln på motorcykeln, trampcykeln eller hästen och försöker få andra att vara mer vidsynta istället för det tråkigt vanligt trångsynta JAG gillar det inte, alltså visar inte DU tillräcklig hänsyn! :tomte:

Egentligen borde inte mc handeln försöka att sälja på folk en massa prylar (slipon m.m) som gör hojen olaglig. Det straffar sig bara i längden med allt bökigare.regelverk för kunderna därmed även för handlarna..
Byråkrat = någon som vill göra regler krångligare än de behöver vara... :tomte:

(Nästa är att strypa alla fordon att gå fortare än skyltad hastighet, automatiskt hålla säkerhetsavstånd till framförvarande fordon, kort sagt det självkörande fordonet! :wink: Det man inte kan göra är att slå av tändningen om mobilen används på förarplats, istället sänker vi hastigheten ytterligare på vägarna så vi med bibehållen säkerhet kan multitaska!:tomte:)

Skillnaden på en flygplats och bullriga hojar är enorm. På flygplatsen och på flygplanen, där jobbar man aktivt med att dämpa ljud och utsläpp. Flygplatsens nytta är ofta enorm för sin region.

Men på mc, där ökar ofta hojens ägare hojens miljöpeverkan både vad gäller ljud och avgaser. Samtidigt är vinsten för föraren marginell effektmässigt.

Tänk om det inte är effektökningen som är vinsten? Jag hoppas att din motorcykel står inomhus och aldrig körs, då är det inte bara ljud och avgaser du låter bli att släppa ut utan du retar dessutom inte cyklister och hästägare! :tomte:

1998 hörde jag på radio om ett dubbelblindtest som gjordes med också just elallergiker. Har för mig att Uppsala Universitet och Karolinska var inblandade i det. Hur som helst, man hade även där deltagare i studien som uppvisade fullt utvecklade "symptom" i närhet av "utrustning" som var oförmögen att avge någon som helst elektromagnetisk strålning överhuvudtaget. Jag har för mig att den såg ut som datorer med skärmar (CRT) och liknade. Den var inte populär, undersökningen alltså.

Jag har en kamrat som är allergisk som berättade att när han var liten räckte det att se en häst från bilen för att få en allergisk reaktion så visst kan det vara mentalt.
 

CB_Tobbe

New member
Vadå byråkrat.... ( svar på herr fuggle ' s inlägg)

Jag förstår inte vad du menar. Om en grej upplevs som störande av en stor del befolkningen som inte kör mc och redan är olagligt idag.
Då kommer det naturligtvis krav på att tillämpa regelverket striktare. Det kräver bara lite ompriotering och nya riktlinjer till polisen. I Tyskland, där tillämpar man Eu reglerna hårdare kring fordon och där har vi inte så många slipon m.m.

Men om man fortsätter bullra och roadrace'a på favoritvägar, då finns det risk för mc förbud på vissa vägar och tider. Liknande ''lösningar'' finns redan i europa.
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Vadå byråkrat.... ( svar på herr fuggle ' s inlägg)

Jag förstår inte vad du menar. Om en grej upplevs som störande av en stor del befolkningen som inte kör mc och redan är olagligt idag.

Jag förstår att du inte förstår!:wink:

En modern lastbil och dragbil låter mer än en måttligt men dock olaglig motorcykelljuddämpare. Skillnaden är att lastbilen är laglig men motorcykeln som låter lika mycket är olaglig!

En stor del av befolkningen störs nog av tung trafik också eftersom de är fler och finns dygnet runt året runt. Kämpar du för tystare lastbilar också eller är du bara emot motorcyklar? :confused:
Det är redan förbjudet att använda ljuddämpare som låter mer än original men ändå låter mindre än en laglig lastbil. Det måste naturligtvis skärpas.:wink: Men var ska du dra gränsen?
Får det säljas ljuddämpare som går att ta isär, och därmed kan packas om med nytt dämparmaterial, eller ska dessa också förbjudas? Man har ju möjlighet att, hemska tanke, ta bort dämparmaterial. Eller måste de plomberas och får bara packas om av Swedac aktoriserad ljuddämparpackare? Bruten plombering ger dryga böter!!!

Fartkamrorna får ner den vansinniga hastigheten, nästa steg är massor bullermätare längs vägarna som får ner det vansinniga bullret! :p

Ska vi förbjuda alla vapen också eller räcker det att vi säger att det är förbjudet på allmän plats så att det inte blir som senast i Norrköping med 2 döda?

Då kommer det naturligtvis krav på att tillämpa regelverket striktare. Det kräver bara lite ompriotering och nya riktlinjer till polisen. I Tyskland, där tillämpar man Eu reglerna hårdare kring fordon och där har vi inte så många slipon m.m.

Jodu, det finns massor av slip on i Tyskland också men alla är inte överdrivet ljudliga. Min motorcykel kom dessutom från fabrik med ett originalmonterat slip on men man kanske behöver vara motorcykelintresserad för att veta att slip on är en ljuddämpare som även kan uppfylla gällande bullerkrav. :tomte:

Att köpa en stor, tung och vanligtvis ful ljuddämpare tilltalar inte så många även om du kanske är en av dem. Men en mindre, lättare och vackrare köpte jag som många andra. Sedan är en del är mer eller mindre bra på att dämpa ljud...

Polisen har ju dessutom inte så mycket att göra så att prioritera dessa viktiga problem borde inte vara så svårt om vi dessutom hjälper till och piskar upp en opinion mot motorcyklister!:tummenupp


Men om man fortsätter bullra och roadrace'a på favoritvägar, då finns det risk för mc förbud på vissa vägar och tider. Liknande ''lösningar'' finns redan i europa.

"Problemet" är inte något nytt. På 20-talet körde Promenade Percys runt med motorcyklar och skapade "problem" i England och ljuddämparen vanligtvis ersatts av ett kopperrör! Kunde varit en sådan här https://www.youtube.com/watch?v=lmXw44SgUXA men ljuddämparen ersatt av ett kopparrör... Och kördes så här... https://www.youtube.com/watch?v=g-I38mZmZNk över 20 minuter välljud! (Eller buller om du är MC-hatare...)

Buller är ljud som är oönskat. Det måste inte vara högt, det räcker med att det är ett oönskat ljud. Jag tycker att lövblåsare bullrar något fördj...ligt medans ett ånglok kan ådstakomma underbart välljud...
Men det är vad jag tycker och jag varken kan eller vill förbjuda dessa fördjä..liga lövblåsare trots att det finns tystare och mer miljövänliga alternativ... (Men gissa om det finns människor som vill förbjuda koleldade ånglok, och de jobbar hårt för det... )

Återigen, även om du kör en motorcykel som låter som en kvävd dammsugare så störs en del människor ändå så det du kan göra är att inte elda på fientligheten mot motorcyklar och motorcyklister utan istället vara en ambassadör för oss som vill fortsätta livet på två hjul! :tummenupp

Berätta att det vanligtvis låter som det går fortare eftersom de flesta motorcyklar varvar mer vid samma hastighet som en bil!tummenupp
Berätta att motorcykeln är mindre och upplevs som längre bort än en bil och kommer därför att vara närmare än man kan tro!:tummenupp
Berätta att i Tyskland, ett land du känner till, är det ofta 100 på krokiga vägar där det är 70 i Sverige så särskilt extremt är det inte utan svenskar är bara inte vana vid det! :tummenupp
Berätta att en lastbil får bullra mer än en motorcykel och att motorcyklar borde få låta lika mycket...

Kämpa för vidsynthet! CB_Tobbe, vår MC-ambassadör! :tummenupp

Att hela tiden visa hänsyn så fort någon blir störd betyder att vi till slut inte göra någonting...
Jag blir störd av sär skrivare som stavar dåligt med kass grammatik, ska språkpolisen förbjuda dessa eller bara se till att dessa individer visar hänsyn mot mig som bli jättestörd?
 

Marie

Banned
Berätta att en lastbil får bullra mer än en motorcykel och att motorcyklar borde få låta lika mycket...

Nej tvärtom!

Vi borde arbeta för att en lastbil inte skall få låta mer än en motorcykel!
Även de ljudnivåer som idag är tillåtna för motorcyklar är onödigt generöst tilltagna, det GÅR att bygga tystare hojar.
 

CB_Tobbe

New member
Tunga fordon får hårdare avgas och ljudkrav för att euro kraven på dessa ökar hela tiden, nu är det senaste euro 6. Förövrigt körs merparten av lastbilstrafiken på huvudvägar som man försöker att lägga om utanför samhällerna.

På banorna tvingas vi plocka av deltagare vid varje träning för att deras fordon har för hög ljudnivå. I det fallet är det en överlevnadsfråga för banan.

Du kan återkomma när favoritvägarna har fått mc förbud på helgerna eftersom boende vill ha en tyst miljö runt sina bostäder. Då är fungerande ljuddämpare det minsta problemet för mc föraren.

Lastbilen är till 99 procent ett nyttofordon som behövs för att folk skall kunna leva och verka i stora delar av landet. Mc är däremot till 99 procent ett nöjesfordon.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Låt eftermarknaden frodas!

Eftermarknaden brukar vara ganska duktig på att hitta tekniska lösningar som tilltalar kunderna där de stora tillverkarna ofta har misslyckats som tex när det gäller avgassystem/ljuddämpare. Eftermarknaden arbetar febrilt med att ta fram nya avgassystem/ljuddämpare som uppfyller EU´s decibel och miljö normer samtidigt som man försöker tillfredsställa olika kunders smak när det gäller ljudkvalité, utseende och effekt.

Eftermarknaden av avgassystem/ljuddämpare är en mycket lukrativ bransch som omsätter stora pengar.
Naturligtvis så vill de stora tillverkarna ha monopol på en eftermarknad som denna. Det är inte ovanligt att stora tillverkare lobbar fram lagförslag i miljöns och trafiksäkerhetens namn enbart i syfte att tillskansa sig en monopol situation på lukrativa delar av eftermarknaden.

EU´s certifierings processer bör göras avsevärt smidigare och billigare så att även riktigt små tillverkare kan vara med på denna marknad, vilket i slutändan kommer att gynna kunderna (i detta fall motorcyklisterna) samt efterlevnaden av EU´s regelverk.

Anders.J
 

Maverick

New member
Sorry för att jag bumpar den här gamla tråden. Men jag har nyss insett vem som tjänar på heltypsgodkännanden. Tillverkarna... För minsta vältskada åt fel håll så får försäkringsbolaget punga ut för ett nytt avgassystem. Det får de iofs göra med ett tredjepartssystem också. Men döm av min förvåning när jag fick reda på att mitt system kostar 11500:- original. Finns inte en chans i helvete att de skulle kunna ta det priset om det var fritt och att det fanns generella regler på ljudnivå och utsläpp.
 

Niklasinorr

New member
Fb skall återställa hojen till det skick som den hade innan vält skadan.

Säker på det? Jag vet flera skador som återställts av FB men utan ersättning för t ex eftermarknadsljuddämpare eftersom den bryter mot helfordonsgodkännade. FB vill inte "bygga" fordon som blir per definition olagliga.
Speciellt inte när de har folk som inför försäkringärenden läser på forum och Facebook för att hitta bevis på att du t ex moddat din bil med trim och chassiförändringar. De tjänas massor på att hitta saker som de slipper betala ersättning för...
 

Maverick

New member
Mitt FB frågade inte ens vad som satt på. Nu var det iofs original, men allt sådant har skötts av verkstan. Får man avslag tror jag det beror på annat, i längden är det helt orimligt att exempelvis ljuddämpare endast ska ersättas med original. De tillverkas inte för evigt. De borde dessutom vara mer rimligt att mc jämställs med bilar där du kan köpa ett system på Fultema om du vill.

Poängen är fortfarande att Suzuki i det här fallet aldrig skulle kunna ta så mycket betalt om det inte vore för heltypsgodkännandet och försäkringsbolaget. Andra trevliga prissättningar är sidospegel, drygt 1000:-, sidostöd 2000:-. Det sista är ju verkligen ett skämt.

Så heltypsgodkännandet är bara en kassako för tillverkarna. En konsumentinriktad lösning hade varit att använd vad du vill men de här kraven ska det leva upp till.
 

GS1000E

New member
Vi kan ju alltid hoppas att England röstar för att gå ur EU och att detta även blir början på slutet för denna diktatur.
 

JoS

New member
Diktatur? I maj förra året röstade jag i EU-valet för att rösta fram bra representanter för Sverige. Gjorde du det?
 

jan-olovj

Active member
Vi kan ju alltid hoppas att England röstar för att gå ur EU och att detta även blir början på slutet för denna diktatur.

Jag kan inte annat göra än att hålla med. En hoper överbetalda tjänstemän och politiker som lägger sig i enskilda länders politik. Vi är många länder med olika kulturer och kynnen, det funkar inte i längden med samma regler. Länder i södra eu kan kanske få tre skördar och norra Sverige kanske inte alla år får en riktig skörd, och samma regelverk, helt galet.
 

GS1000E

New member
Bra representanter? Vad har dessa gökar gjort förutom att sko sig på skattebetalarnas bekostnad? Hela denna debatt handlar om krångliga EU-regler och jag undrar därför om det finns en enda positiv sak som har kommit från EU?
 

jan-olovj

Active member
Bra representanter? Vad har dessa gökar gjort förutom att sko sig på skattebetalarnas bekostnad? Hela denna debatt handlar om krångliga EU-regler och jag undrar därför om det finns en enda positiv sak som har kommit från EU?

Jo, gurkan skall vara rak så att den går att packa.
 

CB_Tobbe

New member
Man får inte glömma att konsumenterna tjänar på gemensamma regler eftersom marknaden för fordonen eller prylarna blir större. På en marknad med nationella särregler där tjänar ofta generalagenten och andra mellanhänder stora pengar på att dom ofta " äger" produktens nationella godkännande. Där lägger konsumenten stora pengar på saker som i många fall har ett begränsat värde för honom/ henne.

Införs däremot regler på Europa eller i framtiden Europa och USA basis. Då sätter det istället en industristandard för produkt utformningen redan på " ritbordet" . Det medför att tekniska krav ofta implementeras ganska billigt i nya produkter.

Skulle däremot Sverige haft separat krav på ABS och lykttorkare för strålkastare och nummerskylt, då hade det blivet dyra hojar. Många tycks glömma att utan EU krav hade vi nationella krav på T.ex avgasrening, dom kraven hade varit betydligt dyrare konsumenten eftersom generalagenten hade tvingats specialbeställa hojar samt typ godkänna dessa i landet. Detta hade utan tvekan minskat modellutbudet kraftigt på små marknader eftersom man hade valt att bara importera några bästsäljande modeller punkt slut.

I dagsläget kan alla modeller som T.ex säljs i Italien med lätthet tas till Sverige. Reservdelslagret finns ofta i Holland eller Belgien.
 
Last edited:
Top