Vadå byråkrat.... ( svar på herr fuggle ' s inlägg)
Jag förstår inte vad du menar. Om en grej upplevs som störande av en stor del befolkningen som inte kör mc och redan är olagligt idag.
Jag förstår att du inte förstår!:wink:
En modern lastbil och dragbil låter mer än en måttligt men dock olaglig motorcykelljuddämpare. Skillnaden är att lastbilen är laglig men motorcykeln som låter lika mycket är olaglig!
En stor del av befolkningen störs nog av tung trafik också eftersom de är fler och finns dygnet runt året runt. Kämpar du för tystare lastbilar också eller är du bara emot motorcyklar?
Det är redan förbjudet att använda ljuddämpare som låter mer än original men ändå låter mindre än en laglig lastbil. Det måste naturligtvis skärpas.:wink: Men var ska du dra gränsen?
Får det säljas ljuddämpare som går att ta isär, och därmed kan packas om med nytt dämparmaterial, eller ska dessa också förbjudas? Man har ju möjlighet att, hemska tanke,
ta bort dämparmaterial. Eller måste de plomberas och får bara packas om av Swedac aktoriserad ljuddämparpackare? Bruten plombering ger dryga böter!!!
Fartkamrorna får ner den vansinniga hastigheten, nästa steg är massor bullermätare längs vägarna som får ner det vansinniga bullret!
Ska vi förbjuda alla vapen också eller räcker det att vi säger att det är förbjudet på allmän plats så att det inte blir som senast i Norrköping med 2 döda?
Då kommer det naturligtvis krav på att tillämpa regelverket striktare. Det kräver bara lite ompriotering och nya riktlinjer till polisen. I Tyskland, där tillämpar man Eu reglerna hårdare kring fordon och där har vi inte så många slipon m.m.
Jodu, det finns massor av slip on i Tyskland också men alla är inte överdrivet ljudliga. Min motorcykel kom dessutom från fabrik med ett originalmonterat slip on men man kanske behöver vara motorcykelintresserad för att veta att slip on är en ljuddämpare som även kan uppfylla gällande bullerkrav. :tomte:
Att köpa en stor, tung och vanligtvis ful ljuddämpare tilltalar inte så många även om du kanske är en av dem. Men en mindre, lättare och vackrare köpte jag som många andra. Sedan är en del är mer eller mindre bra på att dämpa ljud...
Polisen har ju dessutom inte så mycket att göra så att prioritera dessa viktiga problem borde inte vara så svårt om vi dessutom hjälper till och piskar upp en opinion mot motorcyklister!:tummenupp
Men om man fortsätter bullra och roadrace'a på favoritvägar, då finns det risk för mc förbud på vissa vägar och tider. Liknande ''lösningar'' finns redan i europa.
"Problemet" är inte något nytt. På 20-talet körde Promenade Percys runt med motorcyklar och skapade "problem" i England och ljuddämparen vanligtvis ersatts av ett kopperrör! Kunde varit en sådan här
https://www.youtube.com/watch?v=lmXw44SgUXA men ljuddämparen ersatt av ett kopparrör... Och kördes så här...
https://www.youtube.com/watch?v=g-I38mZmZNk över 20 minuter välljud! (Eller buller om du är MC-hatare...)
Buller är ljud som är oönskat. Det måste inte vara högt, det räcker med att det är ett oönskat ljud. Jag tycker att lövblåsare bullrar något fördj...ligt medans ett ånglok kan ådstakomma underbart välljud...
Men det är vad jag tycker och jag varken kan eller vill förbjuda dessa fördjä..liga lövblåsare trots att det finns tystare och mer miljövänliga alternativ... (Men gissa om det finns människor som vill förbjuda koleldade ånglok, och de jobbar hårt för det... )
Återigen, även om du kör en motorcykel som låter som en kvävd dammsugare så störs en del människor ändå så det du kan göra är att inte elda på fientligheten mot motorcyklar och motorcyklister utan istället vara en ambassadör för oss som vill fortsätta livet på två hjul! :tummenupp
Berätta att det vanligtvis låter som det går fortare eftersom de flesta motorcyklar varvar mer vid samma hastighet som en bil!tummenupp
Berätta att motorcykeln är mindre och upplevs som längre bort än en bil och kommer därför att vara närmare än man kan tro!:tummenupp
Berätta att i Tyskland, ett land du känner till, är det ofta 100 på krokiga vägar där det är 70 i Sverige så särskilt extremt är det inte utan svenskar är bara inte vana vid det! :tummenupp
Berätta att en lastbil får bullra mer än en motorcykel och att motorcyklar borde få låta lika mycket...
Kämpa för vidsynthet! CB_Tobbe, vår MC-ambassadör! :tummenupp
Att hela tiden
visa hänsyn så fort någon blir störd betyder att vi till slut inte göra någonting...
Jag blir störd av sär skrivare som stavar dåligt med kass grammatik, ska språkpolisen förbjuda dessa eller bara se till att dessa individer
visar hänsyn mot mig som bli
jättestörd?