Remiss - nya fordonsregler

jan-olovj

Active member
Det är ju bra med enhetliga regler men en sådan jätte apparat behövs inte det borde gå att komma överens i alla fall. Sedan våra MC är en struntsak i det stora hela, vi får ju inte ha kvar våra nationella regler för det är handelshinder. Se bara så bra det var att ha stänkskydd på alla bilar med vårat växlande väder.
 

gundj

New member
Stänkskydd bort på bilar var ett lyckat lobbyingprojekt från biltillverkarna.
Jag är så nöjd att vi är med i EU, det besparar mig oändliga mängder arbete och krångel.
Transporter inom EU är enkelt. Handel är enkelt. Resor är enkelt.
Jag höll på med i princip samma aktiviteter före EU-inträdet och vill inte tillbaka.
Enda nackdelen är att det har tummats på kraven för inträde i EU, många länder som nu är med borde fått vänta några år till.
 

VonArnim

New member
Ska man vara riktigt petig röstar vi till EU-parlamentet som är en rådgivande instans men som även beslutar om budget. De viktiga besluten fattas i ministerrådet och dit röstar vi bara indirekt via riksdagsvalet.
 

GS1000E

New member
Allt går att sälja med mördande reklam.

Man får inte glömma att konsumenterna tjänar på gemensamma regler eftersom marknaden för fordonen eller prylarna blir större. På en marknad med nationella särregler där tjänar ofta generalagenten och andra mellanhänder stora pengar på att dom ofta " äger" produktens nationella godkännande. Där lägger konsumenten stora pengar på saker som i många fall har ett begränsat värde för honom/ henne.

Införs däremot regler på Europa eller i framtiden Europa och USA basis. Då sätter det istället en industristandard för produkt utformningen redan på " ritbordet" . Det medför att tekniska krav ofta implementeras ganska billigt i nya produkter.

Skulle däremot Sverige haft separat krav på ABS och lykttorkare för strålkastare och nummerskylt, då hade det blivet dyra hojar. Många tycks glömma att utan EU krav hade vi nationella krav på T.ex avgasrening, dom kraven hade varit betydligt dyrare konsumenten eftersom generalagenten hade tvingats specialbeställa hojar samt typ godkänna dessa i landet. Detta hade utan tvekan minskat modellutbudet kraftigt på små marknader eftersom man hade valt att bara importera några bästsäljande modeller punkt slut.

I dagsläget kan alla modeller som T.ex säljs i Italien med lätthet tas till Sverige. Reservdelslagret finns ofta i Holland eller Belgien.

Förmodligen körde du inte hoj innan vi gick med i EU, men jag kan meddela att hojarna såg ut på precis samma sätt i hela Europa och tom i USA innan vi gick med i klubben för inbördes beundran. Dessutom, EU har väl aldrig hindrat svenska myndigheter att införa eget trams.
 

GS1000E

New member
Resor är enkelt, ja det kan väl varenda gangster hålla med om och transporter av droger har verkligen förenklats.:D
 

CB_Tobbe

New member
Helt rätt! I DDR fanns tom Drabant och Tatra.:victorious:

Fel

Trabant var en " folkbil" i DDR utrustad med 2 cyl 2 taktsmotor på 26 HK och 600 cc fram till 1989. 1990-91 var den försedd med en VW Polo motor på 1,1 liter..

Tatra var en lyxbil med luftkyld V8 där bak enligt Porsche konceptet.Tatra tillverkades i f.d Tjeckslovakien där den transporterade den Tjeckoslovakiska statsledningen under kommunist tiden.


Det som jag menade var nationella varianter av T.ex Volvo 240 eller Ford Sierra.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Helt rätt! I DDR fanns tom Drabant och Tatra.:victorious:

Nej, Tatra kom från dåvarande Tjeckoslovakien, och Drabant hette egentligen Trabant.
Vidare hade DDR märket Wartburg som efterföljde EMW, det fanns bilmärken som hetta IFA och Eisenach, Barkus, Melkus - alla skitbilar, alla statsägda och ibland korsägda sinsemellan eller på något sätt samproducerade.

Men rätt skall vara rätt - och när det gäller EU så skall man skälla under rätt träd.
Det är inte EUs fel att vi själva skickar ner de allra största fommarna ur ett redan genomuselt politikermaterial.
Det är inte EUs fel att vi själva inte intresserar oss tillräckligt mycket för att ställa krav på det som skall ske i Bryssel.

Vårt EU-inträde var ett skämt. Vi ältade införselkvoter för alkohol och det blöta snusets vara eller inte vara i evigheter, medans de stora, viktiga frågorna fräste mittbena på varenda svensk politiker som knappt ens hann ducka när vi missade chans efter chans.

Finland cuttade sig en kalasdeal för sitt jordbruk, medans Sverige inte fattade vilken spak man skulle dra i för att spola efter sig på dass i Bryssel.
Sverige erbjöds förhandla om fortsatta gränspassagekontroller även efter inträdet, baserat på "stickprov" - grundat på att vi effektivt och rationellt kunde bevaka gränsen mot kontinentaleuropa genom ett fåtal färjelägen och en broförbindelse.
"Nej tack" sade ministären Persson. "Vi behöver spara pengar och passar på att lägga ner Tullverket i samma veva, men skyller på er. Det blir bra så - men tack ändå"

Och så håller det på ännu, 20 år senare.
Sverige missar typ alla chanser som finns i EU-samarbetet - för att vi inte fattat hur det går till och hur en slipsen skall dras.
Vi skickar ner politiker som inte ens platsar på hemmaplan: dom manövreras aktivt ner till Bryssel för att deras partikamrater skall slippa dem på hemmaplan, och vi räknar med att få resultat...?

Vi har folk på plats i Bryssel som bara kan tala stapplande engelska, på sin höjd - och håller sina anföranden på fucking svenska....!?

Jag är så less på alla dumsvennar som hö-hö-hö gör sig lustiga över en Europeisk Gemenskap dom inte vet vad som är fram och bak på.
Jag är så less på alla ointresserade fåntrattar som blindlägger ett kuvert i valurnan för Europavalet - som går till samma parti som man röstat på i riksdagsvalet. ...i alla år.

Eller visst - man får vara hur ointresserad och nonchalant som helst i frågan om den Europeiska Gemenskapen; fine!
Men då är det inte läge att stå och yappa när konsekvenserna av ens ointresse börjar komma inrullande i tunga vågor.


...och ja, jo, visst - vi har en handfull kompetenta politiker på plats i Bryssel på uppdrag av väljarkåren i Sverige.
Europeer, internationalister - människor som förstår hur man skall arbeta i en sådan smältdegel för att åstadkomma något för Sverige.
Dom jobbar i motvind, och drar på en sjujäkla dödvikt iform av nedskickade föredettingar, zombiestapplande olyckor som bara väntar på att inträffa.

Gör Sverige en tjänst till nästa val. Läs på lite, och välj en person du får förtroende för, och som du tror har möjlighet att förändra något.
Strunta i svensk partitillhörighet och vad du brukar rösta hemmavid. EU och Bryssel är en annan spelplan.



Hampe
 
Last edited:

GS1000E

New member
Fel

Trabant var en " folkbil" i DDR utrustad med 2 cyl 2 taktsmotor på 26 HK och 600 cc fram till 1989. 1990-91 var den försedd med en VW Polo motor på 1,1 liter..

Tatra var en lyxbil med luftkyld V8 där bak enligt Porsche konceptet.Tatra tillverkades i f.d Tjeckslovakien där den transporterade den Tjeckoslovakiska statsledningen under kommunist tiden.


Det som jag menade var nationella varianter av T.ex Volvo 240 eller Ford Sierra.

En svensk Ford Sierra?
 

GS1000E

New member
Nej, Tatra kom från dåvarande Tjeckoslovakien, och Drabant hette egentligen Trabant.
Vidare hade DDR märket Wartburg som efterföljde EMW, det fanns bilmärken som hetta IFA och Eisenach, Barkus, Melkus - alla skitbilar, alla statsägda och ibland korsägda sinsemellan eller på något sätt samproducerade.

Men rätt skall vara rätt - och när det gäller EU så skall man skälla under rätt träd.
Det är inte EUs fel att vi själva skickar ner de allra största fommarna ur ett redan genomuselt politikermaterial.
Det är inte EUs fel att vi själva inte intresserar oss tillräckligt mycket för att ställa krav på det som skall ske i Bryssel.

Vårt EU-inträde var ett skämt. Vi ältade införselkvoter för alkohol och det blöta snusets vara eller inte vara i evigheter, medans de stora, viktiga frågorna fräste mittbena på varenda svensk politiker som knappt ens hann ducka när vi missade chans efter chans.

Finland cuttade sig en kalasdeal för sitt jordbruk, medans Sverige inte fattade vilken spak man skulle dra i för att spola efter sig på dass i Bryssel.
Sverige erbjöds förhandla om fortsatta gränspassagekontroller även efter inträdet, baserat på "stickprov" - grundat på att vi effektivt och rationellt kunde bevaka gränsen mot kontinentaleuropa genom ett fåtal färjelägen och en broförbindelse.
"Nej tack" sade ministären Persson. "Vi behöver spara pengar och passar på att lägga ner Tullverket i samma veva, men skyller på er. Det blir bra så - men tack ändå"

Och så håller det på ännu, 20 år senare.
Sverige missar typ alla chanser som finns i EU-samarbetet - för att vi inte fattat hur det går till och hur en slipsen skall dras.
Vi skickar ner politiker som inte ens platsar på hemmaplan: dom manövreras aktivt ner till Bryssel för att deras partikamrater skall slippa dem på hemmaplan, och vi räknar med att få resultat...?

Vi har folk på plats i Bryssel som bara kan tala stapplande engelska, på sin höjd - och håller sina anföranden på fucking svenska....!?

Jag är så less på alla dumsvennar som hö-hö-hö gör sig lustiga över en Europeisk Gemenskap dom inte vet vad som är fram och bak på.
Jag är så less på alla ointresserade fåntrattar som blindlägger ett kuvert i valurnan för Europavalet - som går till samma parti som man röstat på i riksdagsvalet. ...i alla år.

Eller visst - man får vara hur ointresserad och nonchalant som helst i frågan om den Europeiska Gemenskapen; fine!
Men då är det inte läge att stå och yappa när konsekvenserna av ens ointresse börjar komma inrullande i tunga vågor.


...och ja, jo, visst - vi har en handfull kompetenta politiker på plats i Bryssel på uppdrag av väljarkåren i Sverige.
Europeer, internationalister - människor som förstår hur man skall arbeta i en sådan smältdegel för att åstadkomma något för Sverige.
Dom jobbar i motvind, och drar på en sjujäkla dödvikt iform av nedskickade föredettingar, zombiestapplande olyckor som bara väntar på att inträffa.

Gör Sverige en tjänst till nästa val. Läs på lite, och välj en person du får förtroende för, och som du tror har möjlighet att förändra något.
Strunta i svensk partitillhörighet och vad du brukar rösta hemmavid. EU och Bryssel är en annan spelplan.



Hampe

Gör Sverige en tjänst vid nästa val och rösta på ett parti som vill ta landet ur EU.
 

Marie

Banned
Ur EU??????
Milde himmel, har vi fått hit sådana där stollar som vill skicka oss tillbaka till stenåldern (eller i varje fall de hemska 70- och 80-talen)?
 

Hampe

Skriver massor!
Gör Sverige en tjänst vid nästa val och rösta på ett parti som vill ta landet ur EU.

Hoppsan?

Skall jag på gamla dar göra ett lappkast, förnedra mig själv och rösta på kommunisterna - som inte vill kalla sig för kommunister, och försöker mörka att dom varit det?

Eller skall jag välja rasisterna - som inte vill kalla sig för det, och försöker dölja att dom är det?

Skulle inte tro det - det känns inte jag.

Kanske kasta bort sin röst på "Sveriges 11 största parti" ha ha ha: www.enhet.se
...men då får man stå ut med medborgarlön, helt fri invandring och en hel del annat skumflum.


Kommer du på någon annan som "vill ta landet ut ur EU"?

Svenskarnas Parti...? Men dom tog väl sitt förnuft till fånga/insåg hur vilse dom var - och avvecklade sig själva utan ens så mycket som en krusning på ytan?

Nej, i Sverige har vi en bred politisk enighet kring vårt EU-medlemskap - trots att våra politiker är för dåliga på spelet och generellt är alldeles för ointresserade och dåligt pålästa.

Det folkliga engagemanget är ändå mer förvirrat och okunnigt, men även där ligger acceptansen för vårt medlemskap på plus.
Även om folk inte vet varför, hur eller på vilka villkor vi är med...

Det är trist, och min personliga åsikt är att om vi alla lyfte oss - medborgare och politiker, så skulle vi kunna vinna en hel del på att arbeta mot ökad federalitet för de stora riktlinjerna, och på samma gång ökad regional makt i de olika landsändarna av Sverige.
Det jag skulle vilja fasa bort är det svaga kortet - Riksdagen och dess Stockholmsorientering.

Men, det är jag och det är min åsikt. Jag inser att det knappast kommer att hända, och fan vet om jag ens är villig att arbeta för att det skall bli så i framtiden. Ännu så länge har jag helt enkelt inte sett till några engagerade politiker, inga duktiga förhandlare, inte tillräckligt slipade propagandister här i den svenska politiksandlådan - mer än någon enstaka i varje politikergeneration.
Vi duger helt enkelt inte, och dom vi har att skicka ner skulle bli uppätna i ett nafs.

Det kanske ser ut som vi är långt ifrån trådens ämne - men vi är tvärt om närmare än på länge:
Tack vare att vi skickar ner så världsfrånvända, oengagerade och naiva politiker att representera Sverige i EU så krävs det så mycket mer av oss medborgare i form ren jävla bevakning av dessa stollar.

Är ni medvetna om att två av våra Svenska EU-parlamentariker nyligen försökte få till en hastighetsbegränsning för skåpbilar och pickuper om 100 km/h?!

Jojomänsan! Hundra knyck duger gott om man är småföretagare eller har en husbil. Varför skall allt gå så himla snabbt jämnt?
...åsso måste vi tänka på baaaarnen.


Vi är med i EU sedan 20 år tillbaka. Det finns idag ingen rimlig och realistisk väg ut ur EU. Inte ens Grekland tillåts lämna...
Varför inte göra det bästa av vårt medlemskap? Suga ut det gôttaste, skicka ner de bästa istället för de sämsta, försöka påverka i vår riktning istället för att jamsa med.

Att idag försöka "ta landet ut ur EU" är att självpåtaget isolera Sverige i en alldeles egen liten privat istid.
Vi är på väg att förlora vår basindustri: papper i traditionell mening håller redan på att bli ointressant, Tyskland(!) har ett större virkesförråd än Sverige, Kina äger vår enda kvarvarande personbilstillverkare, Tyskland köpte Scania.

30 års satsning på "högteknologi", "högkvalificerade arbeten", "förädling av råvaror" och "spjutspetsteknologi" är bortkastad - eftersom skolan inte hänger med. Andra länder gör det vi trodde vi kunde mycket bättre än vad vi klarar.
Det jag under det senaste halvåret snappat upp är att vi behöver fler "enkla instegsjobb", mer "okvalificerade arbetstillfällen" och lägre trösklar till arbetsmarknaden där man inte måste ha ett fullt gymnasiebetyg.

Lustigt.
Gymnasiereformen från tidigt nittiotal som skulle säkerställa att alla - precis ALLA skulle bibringas högskolebehörighet genom fullgjort gymnasium. Detta Alexanderhugg skulle ju släcka ut både kunskapsluckor och brist på ambition...?
Var och en sin egen lyckas ingenjör. ...och hjärnkirurg dessutom. Minst!
För - om ALLA i ett samhälle skall ha högskolebehörighet, så måste ju dubbla examina vara ett minimum för dom som vill lite mer...?

Men det var då. Nu är det instegsjobb som gäller. Lågkvalificerade jobb. ...för att matcha skolresultaten, kan tänka.
Politik är inte längre att vilja. Politik har blivit ett sätt att försöka maka till terrängen så den bildar en kuliss som liknar kartan vid en snabb blick.
Synd bara att det viktiga saknas; Någon som tar ut kursen.


...och så skall vi lämna EU på köpet?
Madre mia!




Hampe
 
Last edited:

GS1000E

New member
Hoppsan, inget fel på EU?

Hoppsan?
Skall jag på gamla dar göra ett lappkast, förnedra mig själv och rösta på kommunisterna - som inte vill kalla sig för kommunister, och försöker mörka att dom varit det?

Eller skall jag välja rasisterna - som inte vill kalla sig för det, och försöker dölja att dom är det?

Skulle inte tro det - det känns inte jag.

Kanske kasta bort sin röst på "Sveriges 11 största parti" ha ha ha: www.enhet.se
...men då får man stå ut med medborgarlön, helt fri invandring och en hel del annat skumflum.


Kommer du på någon annan som "vill ta landet ut ur EU"?

Svenskarnas Parti...? Men dom tog väl sitt förnuft till fånga/insåg hur vilse dom var - och avvecklade sig själva utan ens så mycket som en krusning på ytan?

Nej, i Sverige har vi en bred politisk enighet kring vårt EU-medlemskap - trots att våra politiker är för dåliga på spelet och generellt är alldeles för ointresserade och dåligt pålästa.

Det folkliga engagemanget är ändå mer förvirrat och okunnigt, men även där ligger acceptansen för vårt medlemskap på plus.
Även om folk inte vet varför, hur eller på vilka villkor vi är med...

Det är trist, och min personliga åsikt är att om vi alla lyfte oss - medborgare och politiker, så skulle vi kunna vinna en hel del på att arbeta mot ökad federalitet för de stora riktlinjerna, och på samma gång ökad regional makt i de olika landsändarna av Sverige.
Det jag skulle vilja fasa bort är det svaga kortet - Riksdagen och dess Stockholmsorientering.

Men, det är jag och det är min åsikt. Jag inser att det knappast kommer att hända, och fan vet om jag ens är villig att arbeta för att det skall bli så i framtiden. Ännu så länge har jag helt enkelt inte sett till några engagerade politiker, inga duktiga förhandlare, inte tillräckligt slipade propagandister här i den svenska politiksandlådan - mer än någon enstaka i varje politikergeneration.
Vi duger helt enkelt inte, och dom vi har att skicka ner skulle bli uppätna i ett nafs.

Det kanske ser ut som vi är långt ifrån trådens ämne - men vi är tvärt om närmare än på länge:
Tack vare att vi skickar ner så världsfrånvända, oengagerade och naiva politiker att representera Sverige i EU så krävs det så mycket mer av oss medborgare i form ren jävla bevakning av dessa stollar.

Är ni medvetna om att två av våra Svenska EU-parlamentariker nyligen försökte få till en hastighetsbegränsning för skåpbilar och pickuper om 100 km/h?!

Jojomänsan! Hundra knyck duger gott om man är småföretagare eller har en husbil. Varför skall allt gå så himla snabbt jämnt?
...åsso måste vi tänka på baaaarnen.


Vi är med i EU sedan 20 år tillbaka. Det finns idag ingen rimlig och realistisk väg ut ur EU. Inte ens Grekland tillåts lämna...
Varför inte göra det bästa av vårt medlemskap? Suga ut det gôttaste, skicka ner de bästa istället för de sämsta, försöka påverka i vår riktning istället för att jamsa med.

Att idag försöka "ta landet ut ur EU" är att självpåtaget isolera Sverige i en alldeles egen liten privat istid.
Vi är på väg att förlora vår basindustri: papper i traditionell mening håller redan på att bli ointressant, Tyskland(!) har ett större virkesförråd än Sverige, Kina äger vår enda kvarvarande personbilstillverkare, Tyskland köpte Scania.

30 års satsning på "högteknologi", "högkvalificerade arbeten", "förädling av råvaror" och "spjutspetsteknologi" är bortkastad - eftersom skolan inte hänger med. Andra länder gör det vi trodde vi kunde mycket bättre än vad vi klarar.
Det jag under det senaste halvåret snappat upp är att vi behöver fler "enkla instegsjobb", mer "okvalificerade arbetstillfällen" och lägre trösklar till arbetsmarknaden där man inte måste ha ett fullt gymnasiebetyg.

Lustigt.
Gymnasiereformen från tidigt nittiotal som skulle säkerställa att alla - precis ALLA skulle bibringas högskolebehörighet genom fullgjort gymnasium. Detta Alexanderhugg skulle ju släcka ut både kunskapsluckor och brist på ambition...?
Var och en sin egen lyckas ingenjör. ...och hjärnkirurg dessutom. Minst!
För - om ALLA i ett samhälle skall ha högskolebehörighet, så måste ju dubbla examina vara ett minimum för dom som vill lite mer...?

Men det var då. Nu är det instegsjobb som gäller. Lågkvalificerade jobb. ...för att matcha skolresultaten, kan tänka.
Politik är inte längre att vilja. Politik har blivit ett sätt att försöka maka till terrängen så den bildar en kuliss som liknar kartan vid en snabb blick.
Synd bara att det viktiga saknas; Någon som tar ut kursen.


...och så skall vi lämna EU på köpet?
Madre mia!




Hampe

Detta var en bra sammanfattning på genuin svensk mentalitet. Klaga och gnäll, men sitt i båten och framförallt gunga inte. Att dessutom hoppas på nya förmågor är väl lika naivt som att tro på tomten. Sverige har varit med i denna klubb i mer än 20 år och vad har vi fått ut av detta? Jo en ständig ökning av medlemsavgiften och ett ständigt gnäll på EU. Jag har inte lyckats finna en enda positiv synpunkt på EU när det gäller oss som kör hoj och detta forum formligen översvämmas av negativa synpunkter på de korkade regler som EU kläcker ur sig. Att dessutom beklaga sig över kommunister och SD är väl ändå lite missriktat. Det vore väl mera på sin plats att beklaga att de övriga hösäckarna inom Alliansen och den "rödgröna röran" inte har haft förmågan att genomskåda bluffen i Bryssel.:p
 

CB_Tobbe

New member
Det troliga är att Sverige hade behövt anpassa sig till dessa regler även om vi hade stått utanför EU. Det gäller T.ex fordonaregler och körkortsdirektiv. Dessa regler hade troligtvis införts genom olika avtal mellan Sverige och EU. Något annat hade blivet väldigt besvärligt och dyrt för Sverige.
 

GS1000E

New member
Ur EU??????
Milde himmel, har vi fått hit sådana där stollar som vill skicka oss tillbaka till stenåldern (eller i varje fall de hemska 70- och 80-talen)?

Stollarna sitter i Bryssel och kör förmodligen inte hoj med tanke på de stolligheter som ständigt produceras.
Dessutom, på 70- och 80-talet bestämde vi över både gurkor och jordgubbar. De du!:victorious:
 

jan-olovj

Active member
Vist, vi kanske behövde anpassa oss till en del regler MEN vi kunde välja själva vad som är bra och inte behöva anpassa oss till rena stolligheter.
 

GS1000E

New member
Valfrihet inom EU.

Vist, vi kanske behövde anpassa oss till en del regler MEN vi kunde välja själva vad som är bra och inte behöva anpassa oss till rena stolligheter.

Vad jag vet så var det endast snuset som den knipsluge Dinkelspiel lyckades behålla när vi gick med i EU. Men om du vet något som speciellt har gynnat oss som kör MC, så vore det bra ifall detta kom fram. Alternativt något som vi slipper att anpassa oss till.
 

Skye

Kör Mycket!
Jag slipper betala tull, avgifter och extra moms på prylar och utrustning till mycket lägre pris till hojen tack vare EU. Annars hade jag fått betala det trippla och gynnat Duells monopol. Bara EN sån sak..
 
Top