Hoppsan?
Skall jag på gamla dar göra ett lappkast, förnedra mig själv och rösta på kommunisterna - som inte vill kalla sig för kommunister, och försöker mörka att dom varit det?
Eller skall jag välja rasisterna - som inte vill kalla sig för det, och försöker dölja att dom är det?
Skulle inte tro det - det känns inte jag.
Kanske kasta bort sin röst på "Sveriges 11 största parti" ha ha ha:
www.enhet.se
...men då får man stå ut med medborgarlön, helt fri invandring och en hel del annat skumflum.
Kommer du på någon annan som "vill ta landet ut ur EU"?
Svenskarnas Parti...? Men dom tog väl sitt förnuft till fånga/insåg hur vilse dom var - och avvecklade sig själva utan ens så mycket som en krusning på ytan?
Nej, i Sverige har vi en bred politisk enighet kring vårt EU-medlemskap - trots att våra politiker är för dåliga på spelet och generellt är alldeles för ointresserade och dåligt pålästa.
Det folkliga engagemanget är ändå mer förvirrat och okunnigt, men även där ligger acceptansen för vårt medlemskap på plus.
Även om folk inte vet varför, hur eller på vilka villkor vi är med...
Det är trist, och min personliga åsikt är att om vi alla lyfte oss - medborgare och politiker, så skulle vi kunna vinna en hel del på att arbeta mot ökad federalitet för de stora riktlinjerna, och på samma gång ökad regional makt i de olika landsändarna av Sverige.
Det jag skulle vilja fasa bort är det svaga kortet - Riksdagen och dess Stockholmsorientering.
Men, det är jag och det är min åsikt. Jag inser att det knappast kommer att hända, och fan vet om jag ens är villig att arbeta för att det skall bli så i framtiden. Ännu så länge har jag helt enkelt inte sett till några engagerade politiker, inga duktiga förhandlare, inte tillräckligt slipade propagandister här i den svenska politiksandlådan - mer än någon enstaka i varje politikergeneration.
Vi duger helt enkelt inte, och dom vi har att skicka ner skulle bli uppätna i ett nafs.
Det kanske ser ut som vi är långt ifrån trådens ämne - men vi är tvärt om närmare än på länge:
Tack vare att vi skickar ner så världsfrånvända, oengagerade och naiva politiker att representera Sverige i EU så krävs det så mycket mer av oss medborgare i form ren jävla bevakning av dessa stollar.
Är ni medvetna om att två av våra Svenska EU-parlamentariker nyligen försökte få till en hastighetsbegränsning för skåpbilar och pickuper om 100 km/h?!
Jojomänsan! Hundra knyck duger gott om man är småföretagare eller har en husbil. Varför skall allt gå så himla snabbt jämnt?
...åsso måste vi tänka på baaaarnen.
Vi är med i EU sedan 20 år tillbaka. Det finns idag ingen rimlig och realistisk väg ut ur EU. Inte ens Grekland tillåts lämna...
Varför inte göra det bästa av vårt medlemskap? Suga ut det gôttaste, skicka ner de bästa istället för de sämsta, försöka påverka i vår riktning istället för att jamsa med.
Att idag försöka "ta landet ut ur EU" är att självpåtaget isolera Sverige i en alldeles egen liten privat istid.
Vi är på väg att förlora vår basindustri: papper i traditionell mening håller redan på att bli ointressant, Tyskland(!) har ett större virkesförråd än Sverige, Kina äger vår enda kvarvarande personbilstillverkare, Tyskland köpte Scania.
30 års satsning på "högteknologi", "högkvalificerade arbeten", "förädling av råvaror" och "spjutspetsteknologi" är bortkastad - eftersom skolan inte hänger med. Andra länder gör det vi trodde vi kunde mycket bättre än vad vi klarar.
Det jag under det senaste halvåret snappat upp är att vi behöver fler "enkla instegsjobb", mer "okvalificerade arbetstillfällen" och lägre trösklar till arbetsmarknaden där man inte måste ha ett fullt gymnasiebetyg.
Lustigt.
Gymnasiereformen från tidigt nittiotal som skulle säkerställa att alla - precis ALLA skulle bibringas högskolebehörighet genom fullgjort gymnasium. Detta Alexanderhugg skulle ju släcka ut både kunskapsluckor och brist på ambition...?
Var och en sin egen lyckas ingenjör. ...och hjärnkirurg dessutom. Minst!
För - om ALLA i ett samhälle skall ha högskolebehörighet, så måste ju dubbla examina vara ett minimum för dom som vill lite mer...?
Men det var då. Nu är det instegsjobb som gäller. Lågkvalificerade jobb. ...för att matcha skolresultaten, kan tänka.
Politik är inte längre att vilja. Politik har blivit ett sätt att försöka maka till terrängen så den bildar en kuliss som liknar kartan vid en snabb blick.
Synd bara att det viktiga saknas; Någon som tar ut kursen.
...och så skall vi lämna EU på köpet?
Madre mia!
Hampe