Remiss - nya fordonsregler

Maria Nordqvist

Super Moderator
Transportstyrelsen säger i konsekvensutredningen att det bara påverkar tillverkare av motorcyklar och mopeder. Måste kolla in direktiven man hänvisar till innan jag kan svara.
 

Bansaie

New member
Kapitel 1. Däck för två- eller trehjuliga motorfordon och inpassning av dem.
Kapitel 7. Åtgärder mot otillåten förändring av tvåhjuliga mopeder och motorcyklar.
Kapitel 9. Godtagbar bullernivå och avgassystem hos två- och tre-hjuliga motorfordon.

Känns som några kapitel att kolla extra noga så det inte gömmer otäckheter som t.ex.;
- Däckutvecklingen går framåt och att t.ex. helfordonsgodkänna med en viss typ av däck vore idioti.
- Vad kan politiker tänkas tycka vara otillåten förändring? Befarar en klåfingrighet där.
- Slut på att ha en najs slipon kanske?
 

Chopperbyggarn

New member
När det kommer sådana här förslag från EU så bör man nog alltid ställa frågorna: Vem har lobbat fram förslagen? Vem kan tänkas tjäna pengar på dessa förslag?

Tack o lov att jag föredrar äldre och gamla mc...

Anders.J
 

Kapten Stofil

New member
Här finns direktivet på svenska:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?qid=1397412265095&uri=CELEX:32013L0060

I korthet verkar det gå ut på att emissionstester för mopeder ska börja mäta redan från kallstart, att mopeder måste ha tätt vevhus så att inga vevhusgaser kommer ut i luften, och att MC och mopeder ska ha belysning som tänds automatiskt på samma sätt som gäller för bilar. Ungefär så ser det ut att stå i inledningen i alla fall, utan att lusläsa.
 

Jonkko

New member
Och i praktiken betyder det att ALLT skall ha en eu certifikerad stämppel,så glöm bort allt som inte har ce stämpeln.Dit ryker allt och alla delar som inte är tillverkade av dom stora tillverkarna/fabrikerna.
Vi gick igenom samma sak på Finska sidan ån för 2 år sen när direktiven lades fram,hur det blir med dom vet ingen ennu.......

Blir ju lite som i början när eu bestämde hur böjd en gurka skall vara för att den skall vara godkänd .......

Idioti som alla lider av!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Kapten Stofil har helt rätt och jag inser att när EU-regelverk blandas med UNECE regler blir det allt svårare för en helt vanlig människa att försöka förstå vad som egentligen är rätt och fel. Detta är en remiss som inte är så viktig, vilket däremot den kommande blir då EU:s nya ramförordning för motorcyklar ska implementeras i svenska lagar och föreskrifter.
 

Maru

New member
Kapitel 1. Däck för två- eller trehjuliga motorfordon och inpassning av dem.
Kapitel 7. Åtgärder mot otillåten förändring av tvåhjuliga mopeder och motorcyklar.
Kapitel 9. Godtagbar bullernivå och avgassystem hos två- och tre-hjuliga motorfordon.

Känns som några kapitel att kolla extra noga så det inte gömmer otäckheter som t.ex.;
- Däckutvecklingen går framåt och att t.ex. helfordonsgodkänna med en viss typ av däck vore idioti.
- Vad kan politiker tänkas tycka vara otillåten förändring? Befarar en klåfingrighet där.
- Slut på att ha en najs slipon kanske?

Det med däcken låter ju löjligt. Så länge man uppfyller kraven från hojleverantören så tycker jag det är ok.

Avseende buller så gillar jag idéen... faktiskt. Är så trött på alla glidare och supermotarder som "lövar trän". Vad är som är så roligt med att det ska låta så in i helvete? Jag har aldrig förstått det.
Tittar vi på bankörning så är det bullerkrav och där restriktioner införs så är det för att folk som befinner sig/ bor i närheten tycker det är tröttsamt.
Jag tänker på de tillfällen jag varit på Anderstorp och jag vid lunchtid åkt in till någon pizzeria inne i samhället. När jag sitter där och äter inser jag hur väl ljudet från banan hörs. Och tycker man inte om ljudet... ja då blir reaktionen därefter.
Och sen är vi lite undrande till varför vi inte blir accepterade? Det är väl egentligen inte så konstigt.

Man kan faktiskt dra det så långt som att jämföra det med fotbollssupportrar. En liten klick ställer till det för den stora massan(jag tänker på hulliganerna).

Sen kan man alltid debattera vart gränsen går för vad som anses som "buller" eller "gött ljud". Precis som debatten i en annan tråd där man diskuterar skillnaden på "extrem" körning och "inspirerande" körning.

Gränsen är väldigt svår att markera för den är olika beroende på vem du frågar. Och det gör det egentligen bara enklare för beslutsfattarna. Det finns ett krav från när hojen typgodkändes... följ det!
 
Last edited:

Kapten Stofil

New member
Och tycker man inte om ljudet... ja då blir reaktionen därefter.
Och sen är vi lite undrande till varför vi inte blir accepterade? Det är väl egentligen inte så konstigt.

Man kan faktiskt dra det så långt som att jämföra det med fotbollssupportrar. En liten klick ställer till det för den stora massan(jag tänker på hulliganerna).

Sen kan man alltid debattera vart gränsen går för vad som anses som "buller" eller "gött ljud". Precis som debatten i en annan tråd där man diskuterar skillnaden på "extrem" körning och "inspirerande" körning.

Gränsen är väldigt svår att markera för den är olika beroende på vem du frågar. Och det gör det egentligen bara enklare för beslutsfattarna. Det finns ett krav från när hojen typgodkändes... följ det!

Nu är det ganska off-topic men jag tycker att det inte behöver vara så svårt; tänk på att andra kanske inte gillar det du gillar och visa hänsyn:

1) Visa hänsyn: ska du väsnas eller nåt annat som någon kan stöta sig på, gör det på något avskilt ställe där du inte stör någon

2) Visa hänsyn: tänker du köpa ett hus intill t ex en befintlig motorbana eller flygplats, se till att gilla ljudet och ge f*n i att gnälla när du flyttat in, den fanns där innan och det var ditt ansvar att ta reda på vad du köpte
Gäller även boende intill hästgårdar, nakenbad m.m.
 

Maru

New member
Nu är det ganska off-topic men jag tycker att det inte behöver vara så svårt; tänk på att andra kanske inte gillar det du gillar och visa hänsyn:

1) Visa hänsyn: ska du väsnas eller nåt annat som någon kan stöta sig på, gör det på något avskilt ställe där du inte stör någon

2) Visa hänsyn: tänker du köpa ett hus intill t ex en befintlig motorbana eller flygplats, se till att gilla ljudet och ge f*n i att gnälla när du flyttat in, den fanns där innan och det var ditt ansvar att ta reda på vad du köpte
Gäller även boende intill hästgårdar, nakenbad m.m.

Vad är det som säger att det bara är nyinflyttade som klagar?

Jag börjar förstå varför vi är ett utdöende släkte...
 

CB_Tobbe

New member
Vad är det som säger att det bara är nyinflyttade som klagar?

Jag börjar förstå varför vi är ett utdöende släkte...

Egentligen borde inte mc handeln försöka att sälja på folk en massa prylar (slipon m.m) som gör hojen olaglig. Det straffar sig bara i längden med allt bökigare.regelverk för kunderna därmed även för handlarna.

Skillnaden på en flygplats och bullriga hojar är enorm. På flygplatsen och på flygplanen, där jobbar man aktivt med att dämpa ljud och utsläpp. Flygplatsens nytta är ofta enorm för sin region.

Men på mc, där ökar ofta hojens ägare hojens miljöpeverkan både vad gäller ljud och avgaser. Samtidigt är vinsten för föraren marginell effektmässigt.
 

HkanB

New member
Vad är det som säger att det bara är nyinflyttade som klagar?

Jag börjar förstå varför vi är ett utdöende släkte...

Det är det väl inte, men det är oroväckande vanligt med till landet utflyttade landsbygdsovana som som får spatt så fort de får klart för sig att hästar och tillhörande stall luktar och sen skall man ju inte glömma bort de där j-a korna. Vad skall de göra här? Att traktorer bullrar och flygplatsen, motorbanan som fanns redan när man flyttade dit låter och eller bullrar och att det är trafik till och från. Dessutom så dammar det som f-n under slutet på sommaren när bönderna åker fram och tillbaka till synes planlöst på åker, äng och grusvägar, mer eller mindre dygnet runt. Måste det verkligen vara så?
Vilken jäkla överraskning! Det är inte utan att man undrar hur det är ställt med både det ena och det andra av själsförmögenheter om man tror att vi för somligas omotiverade behov av lugn och ro skall tvingas lägga ned vårt jordbruk, sluta flyga och helt och hållet upphöra med motorrelaterade aktiviteter.
Vi får väl be vintertestcentret i Arjeplog att flytta och ta med sig jobben till Finland i rent preventivt syfte.

Suck...
 

CB_Tobbe

New member
Nu är det helt fel att jämföra böndernas traktorer och flygplatser med en motorcyckel eller motorbana. Den första producerar transporter eller mat för en stor del av befolkningen.

Den andra gruppen är ''bara'' en hobby ( nöje) för utövarna. För övrig befolkning är det bara oljud om man bor i närheten.
 
Last edited:

HkanB

New member
Nu är det helt fel att jämföra böndernas traktorer och flygplatser med en motorcyckel eller motorbana. Den första producerar transporter eller mat för en stor del av befolkningen.

Den andra gruppen är ''bara'' en hobby ( nöje) för utövarna. För övrig befolkning är det bara oljud om bor i närheten.

Korrekt är att formellt så är de visserligen inte "likadana" men de drabbas av precis samma sorts problem. Utflyttade stadsbor som har någon sorts Disneyfierad ide om vad "landet" skall vara för något.

Och för tydligheten skull, det är inte jag som gör någon jämförelse! Det jag skriver om är saker som till landet nyutflyttade faktiskt klagar på!
Det verkar finnas de som tror att "landet" innebär isolering och total tystnad och på riktigt, alldeles verkligt riktigt blir överraskade av precis just sånt jag skrev om. Så nej...det är inte jag som jämför något. Det vill jag inte heller göra utan det är återigen...de nyutflyttade som drar allt upplevt oljud och varenda liten lukt över samma kam.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
När vi träffar politiker och tjänstemän är det två saker man vill framföra angående motorcyklister, oavsett om man bor på Sveavägen i Stockholm eller längs en fin MC-väg.
1. Hastighet.
2. Buller.
Båda faktorer är något som vi motorcyklister själva har en möjlighet att påverka.
 

HkanB

New member
När vi träffar politiker och tjänstemän är det två saker man vill framföra angående motorcyklister, oavsett om man bor på Sveavägen i Stockholm eller längs en fin MC-väg.
1. Hastighet.
2. Buller.
Båda faktorer är något som vi motorcyklister själva har en möjlighet att påverka.

Kan tänka mig det, ryggmärgsreflexen.
Helt rätt och visst buller är rätt till väldigt lätt att göra något åt.
Annat och andra önskemål ger mig Disneyvibrationer.
Att sen "folks" förmåga att uppskatta hastighet är kass till usel gör tyvärr inte det lättare. Oroväckande många tror att hastighet mäts i eller härleds från decibel! Så att börja med buller skulle förmodligen sänka den "upplevda" hastigheten, kanske t.o.m rätt mycket!
 

Maru

New member
Egentligen borde inte mc handeln försöka att sälja på folk en massa prylar (slipon m.m) som gör hojen olaglig. Det straffar sig bara i längden med allt bökigare.regelverk för kunderna därmed även för handlarna.

Skillnaden på en flygplats och bullriga hojar är enorm. På flygplatsen och på flygplanen, där jobbar man aktivt med att dämpa ljud och utsläpp. Flygplatsens nytta är ofta enorm för sin region.

Men på mc, där ökar ofta hojens ägare hojens miljöpeverkan både vad gäller ljud och avgaser. Samtidigt är vinsten för föraren marginell effektmässigt.

Det är på tillbehören och bling blinget de tjänar pengar.

Avseende flygplatser så hörde jag att boende i närheten av Arlanda klagade när SMC skulle börja köra kurser. Då kan man ju tycka att eftersom det redan är flygplan i närheten så borde det inte vara ett problem. Men det är skillnad på buller och buller.
I och med att regeringen har förslag på att rusta upp försvaret ska kan vi ju smäcka upp en militär övningsplats i närheten också. De är ju ändå vana vid buller... nej, skulle inte tro det... ;)
 

HkanB

New member
Det är på tillbehören och bling blinget de tjänar pengar.

Avseende flygplatser så hörde jag att boende i närheten av Arlanda klagade när SMC skulle börja köra kurser. Då kan man ju tycka att eftersom det redan är flygplan i närheten så borde det inte vara ett problem. Men det är skillnad på buller och buller.
I och med att regeringen har förslag på att rusta upp försvaret ska kan vi ju smäcka upp en militär övningsplats i närheten också. De är ju ändå vana vid buller... nej, skulle inte tro det... ;)

Nu vet jag inte specifikt hur det förhåller sig i just Arlanda-fallet men det finns från andra ställen mätningar gjorda där tillkommande bullerkällor helt förvinner och dränks av redan befintligt buller. Med tanke på vilka ljudtryck som ett överflygande men framförallt startande och landande flygplan genererar under passage så är jag inte så där väldigt säker på att motorcyklar skulle höras eller hörs....
Jag bodde tidigare med en europaväg på 3-4 km håll och när det kom fraktflygplan endera efter start eller under inflygning och passerade på i runda slängar samma avstånd som europavägen så var det som om vägen inte fanns...

Det finns också andra exempel där det tydligen bullrar subjektivt och folk hör i syne där inget mätbart buller finns. Som en crossbana inte alltför långt hemifrån där det klagades på buller trots att det bevisligen inte var någon där!
 

Bansaie

New member
Det finns också andra exempel där det tydligen bullrar subjektivt och folk hör i syne där inget mätbart buller finns. Som en crossbana inte alltför långt hemifrån där det klagades på buller trots att det bevisligen inte var någon där!
Lustigt. Och ljud borde vara enkelt för det kan i princip alla uppfatta (hörselskadade undantagna)

Vi har haft liknande scenarier när järnvägen skulle bygga nytt radiosystem för kommunikation till tågen. Så fort en mast hade kommit upp så ringde det personer som minsann hade fått elallergi av strålningen från masten trotts att den bevisligen inte sände nått över huvud taget eftersom den tillhörande lilla boden med radiobasstationen inte blivit levererad ännu. Och det hände ganska ofta eftersom mast och fundament byggdes samt kablar drogs fram innan man lyfte dit boden med basstationen, monterade antenner och tog sajten i drift.
 
Top