Kapitel 1. Däck för två- eller trehjuliga motorfordon och inpassning av dem.
Kapitel 7. Åtgärder mot otillåten förändring av tvåhjuliga mopeder och motorcyklar.
Kapitel 9. Godtagbar bullernivå och avgassystem hos två- och tre-hjuliga motorfordon.
Känns som några kapitel att kolla extra noga så det inte gömmer otäckheter som t.ex.;
- Däckutvecklingen går framåt och att t.ex. helfordonsgodkänna med en viss typ av däck vore idioti.
- Vad kan politiker tänkas tycka vara otillåten förändring? Befarar en klåfingrighet där.
- Slut på att ha en najs slipon kanske?
Det med däcken låter ju löjligt. Så länge man uppfyller kraven från hojleverantören så tycker jag det är ok.
Avseende buller så gillar jag idéen... faktiskt. Är så trött på alla glidare och supermotarder som "lövar trän". Vad är som är så roligt med att det ska låta så in i helvete? Jag har aldrig förstått det.
Tittar vi på bankörning så är det bullerkrav och där restriktioner införs så är det för att folk som befinner sig/ bor i närheten tycker det är tröttsamt.
Jag tänker på de tillfällen jag varit på Anderstorp och jag vid lunchtid åkt in till någon pizzeria inne i samhället. När jag sitter där och äter inser jag hur väl ljudet från banan hörs. Och tycker man inte om ljudet... ja då blir reaktionen därefter.
Och sen är vi lite undrande till varför vi inte blir accepterade? Det är väl egentligen inte så konstigt.
Man kan faktiskt dra det så långt som att jämföra det med fotbollssupportrar. En liten klick ställer till det för den stora massan(jag tänker på hulliganerna).
Sen kan man alltid debattera vart gränsen går för vad som anses som "buller" eller "gött ljud". Precis som debatten i en annan tråd där man diskuterar skillnaden på "extrem" körning och "inspirerande" körning.
Gränsen är väldigt svår att markera för den är olika beroende på vem du frågar. Och det gör det egentligen bara enklare för beslutsfattarna. Det finns ett krav från när hojen typgodkändes... följ det!