Nu sticker jag väl ut hakan men ändå. Det är ju nyår.
Kvinnor generellt kör sämre! Pang!
Om jag bara ser till min bekantskapskrets så saknar 95% av kvinnorna och 50% av männen det jag vill kalla för "teknisk känsla" d v s förmågan att hantera gas, koppling, broms mm på ett bra sätt.
I samma känsla räknar jag in svängförmåga, planering av körning, öra för lagom varvtal, osv osv.
När "känslan" saknas blir det så mycket svårare att köra. Det tror jag återspeglas i antalet lektioner och antalet kuggningar.
Hur gärna man än vill så har jag svårt att se att det beror på elakhet eller motvilja mot kvinnliga förare, utan ansvaret ligger som alltid hos individen att prestera ett bra provresultat.
Efter att ha handlett barnen i bil och MC och uppgraderat egna bilkortet nyligen inser jag att det inte är lätta prov och det går åt otroligt mycket övande.
Sådär, då kan ni kasta er över mig.
Tack! Tack Gundj för denna posten!
Inte för att den var så himla rätt eller politiskt korrekt - men för att den visar att det trots allt finns liite liv kvar på forumet!
Nej, det handlar inte bara om paltkoma efter mathögtiderna där vi firat Tomten. Det har varit jävligt dött på detta forumet under årets sista månader, och jag hoppas verkligen att det är slut på det nu. Många bra inlägg och uppslag till diskussioner har bara ångat ut i ingenting, tyvärr.
...men när det gäller det du kallar "teknisk känsla" är jag med dig en bra bit på vägen. Jag brukar kalla det "kinetisk förståelse" och det omfattar viktiga aspekter inom MC-körandet. En del har det i sig från start, andra kan lära in det/öva upp den - men somliga är fan helt obildbara!
Men ändå tragglar dom vidare, och blir förr eller senare godkända. Efter tillräckligt många försök.
Men är dom bra MC-förare? Har dom roligt?
Jag tycker inte det ser ut så. Jag tycker det osar lite ångest när dom närmar sig sin hoj, och dom verkar fullt upptagna med att oroa sig över hur dom skall få ner vidundret från stödet och komma iväg. När den biten är avklarad så ser det ut som om oron skiftas över till något annat - som hur man skall klara första rödljuset, nästa körfältsbyte, nästa whatever.
Nej, jag är inte elak mot nybörjare i allmänhet. Det finns en annan sorts gipsfigur som sitter stel och obekväm på sina hojar, år efter år. En slags MC-figurin som aldrig verkar komma in i det dom håller på med. Jag misstänker ibland att det är för deras skull vi skall dras med ABS-bromsar och anti-allt på våra hojar i framtiden: det måste ju vara
dessa som avses när det talas om hur man alltid skall få PANIIK! och göra precis allt fel när det börjar bli allvar.
För mig handlar det inte om manligt eller kvinnligt. Jag har kört med tjejer som haft ett flow som ingen annan, och jag har lidit mig igenom pass med gubbar där jag inför varje förestående kursförändring känt efter så att första förbandet ligger kvar i fickan. Typ.
Det handlar om att man skall ha fallenhet för att framföra ett spårande, självbalanserade jaktflygplan som med noll i spårvidd och vissa aerodynamiska tillkortakommanden inte tillåts lämna marken mer än för ytterst begränsad tid.
Motorcykeln skall framföras i en trafikmiljö som statiskt är aggressivt inrättad genom Trafikverkets försorg, och dessutom dynamiskt samsas med helt väsensskilda farkoster vars egensäkerhet baseras på "krockzoner", "passiv säkerhet", "kaffekoppsassistenter" och noll vision.
För att konkludera jaktplansallegorin så kan det nämnas att man som motorcyklist dagligen hamnar i dogfights med dessa "caged drivers". Slagfältet är byggt kring dem och deras förutsättningar, och om deras "beväpning" skall mätas i tyngd, träffyta och bristande intresse för andra så är dom beväpnade till tänderna! Vi däremot frekventerar vardagstrafiken helt obeväpnade - vår överlevnad hänger helt och hållet på fantasi, fallenhet för uppgiften, uppmärksamhet, snabbhet, förmåga att manövrera vårt fordon, skyddskläder och uppmärksamhet. Nämnde jag "uppmärksamhet", förresten?
Att vilja köra motorcykel är en bra början. Nödvändig, faktiskt. Men alla fyller inte ut skinnställets olika dimensioner. Vissa är helt enkelt inte lämpade att köra motorcykel. Är det så himla underligt om man ser på motorcykelkörning i ljuset av den trafikmiljö som byggts upp åt oss?
För mig är inte problemet att vissa stoppas vid uppkörningen. Det stora frågetecknet borde sväva över dom som tar sig igenom utbildning och uppkörning utan att alls vara lämpade som motorcyklister.
Hampe