regeringsuppdrag om körkort ur genusperspektiv

Hoke

New member
Den stora frågan är väll om det handlar om kroppslängd och styrka också, eller om det just handlar om att kvinnor på något annat genetiskt/mentalt har det svårare att hantera en stor tung motorcykel.

De borde rimligen ta med dessa parametrar om det skall ge ett rimligt objektivt svar, detta med tanke på alla korta svaga män som också finns i vår värld som har det lite svårt med att hålla en motorcykel upprätt när det går långsamt.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Mycket glädjande att våra myndigheter äntligen tänker titta på körkorts proven ur genus perspektiv!! Ska bli intressant att läsa vad man kommer fram till!! :)

Anders.J
 

gundj

New member
Nu sticker jag väl ut hakan men ändå. Det är ju nyår.
Kvinnor generellt kör sämre! Pang!

Om jag bara ser till min bekantskapskrets så saknar 95% av kvinnorna och 50% av männen det jag vill kalla för "teknisk känsla" d v s förmågan att hantera gas, koppling, broms mm på ett bra sätt.
I samma känsla räknar jag in svängförmåga, planering av körning, öra för lagom varvtal, osv osv.

När "känslan" saknas blir det så mycket svårare att köra. Det tror jag återspeglas i antalet lektioner och antalet kuggningar.

Hur gärna man än vill så har jag svårt att se att det beror på elakhet eller motvilja mot kvinnliga förare, utan ansvaret ligger som alltid hos individen att prestera ett bra provresultat.
Efter att ha handlett barnen i bil och MC och uppgraderat egna bilkortet nyligen inser jag att det inte är lätta prov och det går åt otroligt mycket övande.

Sådär, då kan ni kasta er över mig.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har fått statistik från andra EU-länder, bl a NL och UK där man redovisar manöverprovet separat. Och det är precis som vi trodde, d v s kvinnorna underkänns oftare i manöverdelen men inte i trafikdelen. Skillnaden är mindre på lätt MC (A1) jämfört med A - vilket kan förklaras med högre krav på provfordon i fråga om tyngd och höjd. Problemet är givetvis likadant för korta män och kvinnor, även om genomsnittslängden är kortare bland kvinnor. Översynen kommer att gagna alla - det är jag övertygad om. Det finns förbättringspotential i manöverdelen och kraven på provfordon är minst sagt höga. SMC har mycket material att bidra med i VTI:s arbete - därför räknar jag med att vi får vara med i arbetet på något hörn.
 

Lenchris

New member
Problemet är givetvis likadant för korta män och kvinnor, även om genomsnittslängden är kortare bland kvinnor. Översynen kommer att gagna alla - det är jag övertygad om. Det finns förbättringspotential i manöverdelen och kraven på provfordon är minst sagt höga. .
Så är det nog. Det är inte en fråga om kön.

Det är bra att man ser över manöverdelen av proven ändå, tycker jag. Behöver man kunna hantera sin hoj så? Kanske. Jag kan det inte. Tog kortet förra årtusendet och försöker varje vår vid avrostningar klara av provet men har hittills inte klarat det. Det kan bero på hojtypen (R1200RT), men tror att mina färdigheter är mer begränsande. Och jag klarar mig hyfsat i trafiken ändå.

/Lennart Christianson
 

Bodensaren

New member
Så är det nog. Det är inte en fråga om kön.

Det är bra att man ser över manöverdelen av proven ändå, tycker jag. Behöver man kunna hantera sin hoj så? Kanske. Jag kan det inte. Tog kortet förra årtusendet och försöker varje vår vid avrostningar klara av provet men har hittills inte klarat det. Det kan bero på hojtypen (R1200RT), men tror att mina färdigheter är mer begränsande. Och jag klarar mig hyfsat i trafiken ändå.

/Lennart Christianson

Läs på statistiken, så länge det finns en signifikant skillnad mellan kön och provresultat så är det kopplat till könet, att det finns kortväxta män och storvuxna kvinnor väger inte upp de könsspecifika skillnaderna, jfr hur det ser ut på proverna för behörighet B.
 

Bodensaren

New member
Nu sticker jag väl ut hakan men ändå. Det är ju nyår.
Kvinnor generellt kör sämre! Pang!

Om jag bara ser till min bekantskapskrets så saknar 95% av kvinnorna och 50% av männen det jag vill kalla för "teknisk känsla" d v s förmågan att hantera gas, koppling, broms mm på ett bra sätt.
I samma känsla räknar jag in svängförmåga, planering av körning, öra för lagom varvtal, osv osv.

När "känslan" saknas blir det så mycket svårare att köra. Det tror jag återspeglas i antalet lektioner och antalet kuggningar.

Hur gärna man än vill så har jag svårt att se att det beror på elakhet eller motvilja mot kvinnliga förare, utan ansvaret ligger som alltid hos individen att prestera ett bra provresultat.
Efter att ha handlett barnen i bil och MC och uppgraderat egna bilkortet nyligen inser jag att det inte är lätta prov och det går åt otroligt mycket övande.

Sådär, då kan ni kasta er över mig.

Väx upp, kvinnor är inblandade i färre olyckor än män, i min värld så kör de kvinnor jag möter på ett mycket mera trafiksäkert sätt än de flesta män. P.S jag jobbar med utbildning av fordonsförare.
 
Last edited:

gundj

New member
Väx upp, kvinnor är inblandade i färre olyckor än män, i min värld så kör de kvinnor jag möter på ett mycket mera trafiksäkert sätt än de flesta män. P.S jag jobbar med utbildning av fordonsförare.

Så ja, påhopp är bara tramsigt.
Jag har inte talat om olycksstatistik, bara om förmågan att klara uppkörningen.
Det är väl det som är trådens ämne, eller vill du byta ämne?
 

Diversion

New member
Är det fortfarande tidsgräns på högfartsdelen? Jag vill minnas att man var tvungen att köra ganska offensivt och det är en mental grej.
 

Jonkko

New member
Så ja, påhopp är bara tramsigt.
Jag har inte talat om olycksstatistik, bara om förmågan att klara uppkörningen.
Det är väl det som är trådens ämne, eller vill du byta ämne?

PåHoppar emellan här :)
Försiktigare och trafiksäkerhet går inte alttid ihop.
Men nu var det ju fråga om uppkörningen,o det märks nog skillnad på att ta det så försiktigt som möijligt eller på att ta det normalt,i synnerhet hit på Finska sidan.
Ni vet ju själv hur det är,skall börja nätt och försiktigt och ......stump ...... O hojen på sida i värsta fall,sen vet man ju hur resten av uppkörningen går rent mentalt .....
 

Lenchris

New member
Läs på statistiken, så länge det finns en signifikant skillnad mellan kön och provresultat så är det kopplat till könet, att det finns kortväxta män och storvuxna kvinnor väger inte upp de könsspecifika skillnaderna, jfr hur det ser ut på proverna för behörighet B.

Jag tror inte ett ögonblick på att könet i sig avgör om man är en bra eller dålig förare, utan att det handlar om person. Däremot tror jag att män (det otäcka könet) oftare är längre och kraftigare än kvinnor. (Detta bygger jag inte på statistik utan på erfarenhet.) Om man är längre och kraftigare torde det vara lättare att manövrera en tung hoj. Därför torde det i genomsnitt vara lättare för män än för kvinnor att klara manöverprovet med tung hoj. Om man definierar det som en fråga om kön, är det alltså korrekt.

Min synpunkt var att jag inte är säker på att manöverproven i sin nuvarande utformning krävs för att avgöra om en person är lämplig som körkortsinnehavare. Men det är bara en tanke jag har, en tanke som inte är grundad på någon vetenskap.
 

gundj

New member
Min synpunkt var att jag inte är säker på att manöverproven i sin nuvarande utformning krävs för att avgöra om en person är lämplig som körkortsinnehavare. Men det är bara en tanke jag har, en tanke som inte är grundad på någon vetenskap.

Jag tror att myndigheten tänker såhär,
Vi kräver ett manöverprov som är så pass svårt att det förutsätter att eleven måste träna mycket.
Om provet är relevant eller ej kvittar. Tanken är att tvinga fram många körtimmar innan det blir aktuellt att ta tag i uppkörningen.

Om detta är grundat på omtanke om eleven eller omtanke om körskolorna vet jag inte, det är ju inte ens säkert att man tänkt så.
Om inte så bjuder jag väl på den här ursäkten då.
 

Peter1980

New member
När "känslan" saknas blir det så mycket svårare att köra. Det tror jag återspeglas i antalet lektioner och antalet kuggningar.

Jag skulle inte säga att kvinnor kör sämre. Däremot så skulle jag vilja påstå att många kvinnor i större utsträckning än män tvivlar på sin egen "förmåga".

Detta är givetvis på gott och ont. Bra ute i trafiken och när man väl har körkortet och inser att man har begränsningar och inte är felfri. Mindre bra vid en provsituation där man för en okänd person ska "visa att man kan".

Jag har ett flertal kvinnliga bekanta som tagit körkort både för mc (och några även för bil) relativt nyligen.
Gemensamt är att de i mkt större utsträckning kände att dom inte "kan", och verkligen inte är redo för uppkörning, trots att de kommit så pass långt att de faktiskt körde relativt bra. Nervösare helt enkelt.

En man är ofta precis tvärtom, överskattar sin egen förmåga och tycker att man kör mkt bättre än vad man gör. Tycker man att man redan kan köra så tar man inte heller fler lektioner.

Att det syns extra mkt vid manöverprovet är inte särskilt konstigt då det vid t ex krypkörningen är extra viktigt att man är lugn och inte stressar upp sig om man råkar göra något misstag.
 
Last edited:

Maru

New member
Spännande att se vad de kommer fram till.

Vad beträffar fysiken hos föraren kanske ett prov liknande det man har i Japan borde införas. Om jag inte missminner mig ingår ett lyftprov där man lyfter upp sin hoj (från liggandes på sidan). Orkar du inte, blir du inte godkänd.
 

Diversion

New member
Jag tror att myndigheten tänker såhär,
Vi kräver ett manöverprov som är så pass svårt att det förutsätter att eleven måste träna mycket.
Om provet är relevant eller ej kvittar. Tanken är att tvinga fram många körtimmar innan det blir aktuellt att ta tag i uppkörningen.

Om detta är grundat på omtanke om eleven eller omtanke om körskolorna vet jag inte, det är ju inte ens säkert att man tänkt så.
Om inte så bjuder jag väl på den här ursäkten då.

Fast det motverkar ju sitt syfte, ja som du säger så blir ju körtimmarna fler, men en stor del av dessa läggs ju på fel sak. Ta den gamla garagevändningen. Den var ju helt meningslös. När använder man denna, är det när man är barfota och parkeringen full av huggormar? När folk väl tagit sitt körkort användes den aldrig utan folk satte ned fötterna och vad var fel med det? I de farter man gör den svängen (jag stod stilla som med en trialhoj så kan inget hända utom att det blir pinsamt.

Resultat av 100 timmar gick 80 åt till att träna något helt meningslöst med konsekvensen av att körning i trafik samt broms och kurvteknik i högre farter försummades. Nu är garagevändningen borta men jag tror att samma sak gäller nu men i något mindre grad. På vilket sätt gynnar detta trafiksäkerheten?
 

Elfson

New member
Är det fortfarande tidsgräns på högfartsdelen? Jag vill minnas att man var tvungen att köra ganska offensivt och det är en mental grej.

Nej det är ingen tidsgräns. Man skall bara klara av det tills det ser bra ut, alla fick köra tills vi blev godkända, en tjej fick köra om 4 gånger när jag körde upp i September.
 

Maru

New member
Fast det motverkar ju sitt syfte, ja som du säger så blir ju körtimmarna fler, men en stor del av dessa läggs ju på fel sak. Ta den gamla garagevändningen. Den var ju helt meningslös. När använder man denna, är det när man är barfota och parkeringen full av huggormar? När folk väl tagit sitt körkort användes den aldrig utan folk satte ned fötterna och vad var fel med det? I de farter man gör den svängen (jag stod stilla som med en trialhoj så kan inget hända utom att det blir pinsamt.

Resultat av 100 timmar gick 80 åt till att träna något helt meningslöst med konsekvensen av att körning i trafik samt broms och kurvteknik i högre farter försummades. Nu är garagevändningen borta men jag tror att samma sak gäller nu men i något mindre grad. På vilket sätt gynnar detta trafiksäkerheten?

Garagevändningen var egentligen inte helt meningslös. Meningen var att visa att man kan hantera hojen i låg fart. Det är ju lite grann som att cykla... väl uppe i fart så är det ju inte särskilt svårt. :)
Nu har ju garagevändningen ersatts men meningen med den nya övningen är fortfarande den samma.
 

Diversion

New member
Garagevändningen var egentligen inte helt meningslös. Meningen var att visa att man kan hantera hojen i låg fart. Det är ju lite grann som att cykla... väl uppe i fart så är det ju inte särskilt svårt. :)
Nu har ju garagevändningen ersatts men meningen med den nya övningen är fortfarande den samma.

Tyvärr jag köper inte det. När jag gjorde den stod jag som sagt stilla som en trialhoj. Exakt när behöver man ha den balansen? Vari ligger faran att fota eller svänga med en radio på 3.8 istället för 3.7?

Den råa sanningen är helt enkelt att man inte behöver kunna hantera sin hoj på det sättet, inte av säkerhetsmässiga skäl. Farsan tillhör de som fick kortet på köpet. Han började köra för 15 år sedan och än har han inte behövt garagevändningen. Däremot behöver man kunna bromsa, ha gaskontroll och kunna göra spårval i högre hastigheter.

Skall man dra en analogi med B så är det som att träna fickparkering 70-80& av tiden på körskolan eftersom en byråkrat (som troligtvis saknar körkort själv) har gjort en enmansutredning som han presenterat för likaledes okunniga kollegor. I den står att skicklighet i fickparkering är absolut avgörande för trafiksäkerheten.
 

Hampe

Skriver massor!
Nu sticker jag väl ut hakan men ändå. Det är ju nyår.
Kvinnor generellt kör sämre! Pang!

Om jag bara ser till min bekantskapskrets så saknar 95% av kvinnorna och 50% av männen det jag vill kalla för "teknisk känsla" d v s förmågan att hantera gas, koppling, broms mm på ett bra sätt.
I samma känsla räknar jag in svängförmåga, planering av körning, öra för lagom varvtal, osv osv.

När "känslan" saknas blir det så mycket svårare att köra. Det tror jag återspeglas i antalet lektioner och antalet kuggningar.

Hur gärna man än vill så har jag svårt att se att det beror på elakhet eller motvilja mot kvinnliga förare, utan ansvaret ligger som alltid hos individen att prestera ett bra provresultat.
Efter att ha handlett barnen i bil och MC och uppgraderat egna bilkortet nyligen inser jag att det inte är lätta prov och det går åt otroligt mycket övande.

Sådär, då kan ni kasta er över mig.

Tack! Tack Gundj för denna posten!

Inte för att den var så himla rätt eller politiskt korrekt - men för att den visar att det trots allt finns liite liv kvar på forumet!
Nej, det handlar inte bara om paltkoma efter mathögtiderna där vi firat Tomten. Det har varit jävligt dött på detta forumet under årets sista månader, och jag hoppas verkligen att det är slut på det nu. Många bra inlägg och uppslag till diskussioner har bara ångat ut i ingenting, tyvärr.

...men när det gäller det du kallar "teknisk känsla" är jag med dig en bra bit på vägen. Jag brukar kalla det "kinetisk förståelse" och det omfattar viktiga aspekter inom MC-körandet. En del har det i sig från start, andra kan lära in det/öva upp den - men somliga är fan helt obildbara!

Men ändå tragglar dom vidare, och blir förr eller senare godkända. Efter tillräckligt många försök.
Men är dom bra MC-förare? Har dom roligt?
Jag tycker inte det ser ut så. Jag tycker det osar lite ångest när dom närmar sig sin hoj, och dom verkar fullt upptagna med att oroa sig över hur dom skall få ner vidundret från stödet och komma iväg. När den biten är avklarad så ser det ut som om oron skiftas över till något annat - som hur man skall klara första rödljuset, nästa körfältsbyte, nästa whatever.

Nej, jag är inte elak mot nybörjare i allmänhet. Det finns en annan sorts gipsfigur som sitter stel och obekväm på sina hojar, år efter år. En slags MC-figurin som aldrig verkar komma in i det dom håller på med. Jag misstänker ibland att det är för deras skull vi skall dras med ABS-bromsar och anti-allt på våra hojar i framtiden: det måste ju vara dessa som avses när det talas om hur man alltid skall få PANIIK! och göra precis allt fel när det börjar bli allvar.

För mig handlar det inte om manligt eller kvinnligt. Jag har kört med tjejer som haft ett flow som ingen annan, och jag har lidit mig igenom pass med gubbar där jag inför varje förestående kursförändring känt efter så att första förbandet ligger kvar i fickan. Typ.
Det handlar om att man skall ha fallenhet för att framföra ett spårande, självbalanserade jaktflygplan som med noll i spårvidd och vissa aerodynamiska tillkortakommanden inte tillåts lämna marken mer än för ytterst begränsad tid.
Motorcykeln skall framföras i en trafikmiljö som statiskt är aggressivt inrättad genom Trafikverkets försorg, och dessutom dynamiskt samsas med helt väsensskilda farkoster vars egensäkerhet baseras på "krockzoner", "passiv säkerhet", "kaffekoppsassistenter" och noll vision.
För att konkludera jaktplansallegorin så kan det nämnas att man som motorcyklist dagligen hamnar i dogfights med dessa "caged drivers". Slagfältet är byggt kring dem och deras förutsättningar, och om deras "beväpning" skall mätas i tyngd, träffyta och bristande intresse för andra så är dom beväpnade till tänderna! Vi däremot frekventerar vardagstrafiken helt obeväpnade - vår överlevnad hänger helt och hållet på fantasi, fallenhet för uppgiften, uppmärksamhet, snabbhet, förmåga att manövrera vårt fordon, skyddskläder och uppmärksamhet. Nämnde jag "uppmärksamhet", förresten?

Att vilja köra motorcykel är en bra början. Nödvändig, faktiskt. Men alla fyller inte ut skinnställets olika dimensioner. Vissa är helt enkelt inte lämpade att köra motorcykel. Är det så himla underligt om man ser på motorcykelkörning i ljuset av den trafikmiljö som byggts upp åt oss?

För mig är inte problemet att vissa stoppas vid uppkörningen. Det stora frågetecknet borde sväva över dom som tar sig igenom utbildning och uppkörning utan att alls vara lämpade som motorcyklister.


Hampe
 
Top