Reflexväst.

catwoman_w

New member
Om man tittar på vägarna idag så är det extremt många som har reflexvästar på sig. När jag var liten så de som hade reflexvästar var de som jobbade på vägarna. Alltså vägarbetare. Idag är det löpare, cyklister, hundar, gångtrafikanter, motorcyklister och ja, gud vet vad. För mig blir det lite av att man skriker "Vargen kommer!!!" men den kommer inte tills den dagen det händer något. Jag har sett många cyklister som har reflexväst men då ifrågasätter jag att det finns faktiskt lyse på cykeln på kvällarna. Så använd det. Samma sak är det med motorcyklister. Visst lyser det upp men idag så märker jag inte västen utan jag ser motorcykeln. För det mesta så även om bilister ser en motorcykel så känns det väldigt ofta som om de skiter i att det är en motorcykel som kommer och då kan vi ha på oss våra reflexvästar för det kommer inte att hjälpa i långa loppet.

Som jag skrev förr så märkte man snabbt att det var en vägarbetare och då saktade man ner farten idag så när man ser dem så tror man att det är en gångtrafikant eller en cyklist m,m. Vi kanske ska vara lite mer försiktig med att använda reflexväster både som gångtrafikant, motorcyklist m,m.

-ah

New member
Fast du SER ju att det är någon eller något där bakom västen.
Och det är det som är vitsen, eller hur?;)

Och om vi nu ska vara riktigt präktiga, bör ju du som motorburen trafikant vara beredd på det värste, vare sig det är joggare, hund eller vägarbetare på vägen, sänka farten och vara beredd på att bromsa ner. Till och med en joggare kan ju likt yra höns få för sig att korsa vägen fram för dig. :D

Last edited:

Cyborg

New member
Jag håller med, det har blivit den såkallade inflationen i just dessa västar som SMC pratade om förut.

Vad jag stör mig på är att det nu knappt går att skilja på polisen, vägarbetare och en person som är ute och går.

Personligen skulle jag aldrig använda en, varken på hojen eller om jag går ut efter en väg i mörker.

GuzziKungen

New member
Om man tittar på vägarna idag så är det extremt många som har reflexvästar på sig. När jag var liten så de som hade reflexvästar var de som jobbade på vägarna. Alltså vägarbetare. Idag är det löpare, cyklister, hundar, gångtrafikanter, motorcyklister och ja, gud vet vad. För mig blir det lite av att man skriker "Vargen kommer!!!" men den kommer inte tills den dagen det händer något. Jag har sett många cyklister som har reflexväst men då ifrågasätter jag att det finns faktiskt lyse på cykeln på kvällarna. Så använd det. Samma sak är det med motorcyklister. Visst lyser det upp men idag så märker jag inte västen utan jag ser motorcykeln. För det mesta så även om bilister ser en motorcykel så känns det väldigt ofta som om de skiter i att det är en motorcykel som kommer och då kan vi ha på oss våra reflexvästar för det kommer inte att hjälpa i långa loppet.

Som jag skrev förr så märkte man snabbt att det var en vägarbetare och då saktade man ner farten idag så när man ser dem så tror man att det är en gångtrafikant eller en cyklist m,m. Vi kanske ska vara lite mer försiktig med att använda reflexväster både som gångtrafikant, motorcyklist m,m.

Jag hänger inte riktigt med i tankebanan :confused:
När en joggare dyker upp på en mörk väg så tackar jag gud och alla hans jämlika att personen har reflexväst på sig.
Helst skulle jag vilja att viltet också syntes bättre och det redan innan dom hunnit upp på vägbanan :cool:
Personligen tror jag att det är ett vane/mentalt problem ,för mig så är det kanon att oskyddade trafikanter syns och hellre än för mycket än för lite.
Ha dé

-ah

New member
Jag håller med, det har blivit den såkallade inflationen i just dessa västar som SMC pratade om förut.

Vad jag stör mig på är att det nu knappt går att skilja på polisen, vägarbetare och en person som är ute och går.

Personligen skulle jag aldrig använda en, varken på hojen eller om jag går ut efter en väg i mörker.

Vad du stör dig på är att du tror det är en polis som står där framme, och därför blir i tanken tvungen att köra lagligt :confused:

Nilla

New member
Reflexväst på!!

Vad du stör dig på är att du tror det är en polis som står där framme, och därför blir i tanken tvungen att köra lagligt :confused:

För en gångs skull så håller jag med dig till fullo, Anders! :p

Det är väl bättre att synas för mycket än att en gång kanske inte synas alls och bli inblandad i en olycka?! :confused:

Att det sedan har blivit en trend, som bl.a. försäkringsbolag, NTF, SMC, Transportstyrelsen, m.fl. ligger bakom att ha skapat och som gör att vi får se dessa reflexvästar överallt i tid och otid - borde ju endast skapa ett lugnare trafiktempo! Vilket gynnar speciellt oss oskyddade trafikanter!! Eller..?
:confused: :cool:

at750

New member
En intressant fråga är om man ser en som har gulväst före annan klädsel. Finns det någon forskning om detta? ( om det är mörkt är en reflexväst helt överlägsen att se.)

Smartswede

New member
Det är helt klart ett problem att fler och fler... joggare, cyklister, hundar, ja alla i princip har dessa varningsfärger.

Problemet blir att om alla har det... så innebär det samtidigt att man vänjer sig.

Ett ytterligare problem då att de som haft de för att extra uppmärksammas försvinner. T.ex. polisen och vägarbetare. Det minskar helt enkelt deras skydd och deras särskiljningsförmåga.
Vem saktar numer in för de står en med varselväst invid vägkanten? Jag gör det inte.... hoppsan... där va visst en polis som vifta att jag skulle stanna. Honom missa jag tills han klev ut mitt i vägbanan. Tur man har ABS... klarade både honom och mig från en olycka :rolleyes:

Uppmärksamheten på annat minskar. Man tittar på mc åkaren i varselväst vid vägen och kaffekopp medan barnet längre fram missas av ögat.

Sedan finns förstås en falsk trygghetskänsla i att man bär varselväst. Dvs man tror alla ser en.
Har för mig jag såg en studie här på SMC forumet om just att varselvästen gör inte mkt för ökade synligheten när man kommer körande rakt emot.
Ungefär samma effekt som den som köper den dyraste skyddsutrustningen tror att de tack vare den är säkra och kan köra fortare och vildare.

Slutligen... vad händer då alla har varselväst? Då får de som behöver extra uppmärksamhet gå steget längre... blinkande lampor, blixtflashar, oljud. Kan lätt övergå till rena terrorbalansen ;)

/Anders
Som själv har en gulsvart hojj och gulsvart ställ som bilisterna uppmärksammar betydligt mer än min blå hoj och mitt gråsvarta goretex ställ.

-ah

New member
Kan man kalla detta för forskning om ökat synbarhet?:eek::eek:

Antagligen inte. Men ett resultat av forskning.
Behöver du empiriska bevis för att ett reflekterande limefärgat plagg syns bättre och på längre håll än en svart, matt skinnjacka, krönt av ett mycket litet huvud i likaledes mattsvart hjälm, tyckar jag att du ska lämna datorn för en stund och gå ut på någon allmän väg.
Men du tror kanske inte dina egna ögon? ;)

P-O Noren

New member
Jag tror inte det finns en tillvänjningsrisk. Gult signalerar fara i naturen och det har vi fått med oss genetiskt genom evolutionen.

Sådana kopplingar i hjärnan kan vi inte vänja oss av med.

Sedan är det ju en sak med att använda västen eller ej. Det är ju fritt val.

Men om nu inte använder västen, varför bryr man sig ens?
Måste man hitta orsaker att bli irriterad på?

Hasse

New member
parningssignal på väg

Gult drar till sig insekter!

Och jag såg inte, för jag tittade på mina kulor!

Just det håll reda på kulorna !

Djuren tror att gula västar är stora blommor och försöker para sig !

Var rädda om Er därute, vildsvinen förökar sig oroande fort !

Snacket om inflation i varselvästar ser jag som bara just rent snack, utan grund. Först och främst tror jag inte på någon inflation överhuvudtaget, i meningen att folk i allmänhet inte uppmärksammar en varselväst lika väl på grund av att det finns fler av dem ute idag än för tio år sedan. Sedan kan jag inte för mitt liv förstå varför en joggare, barnvagnsputtare eller tidningsutdelare inte skulle vara lika intressant att uppmärksamma i mörker eller dålig sikt som en polis eller vägarbetare.
Att det inte är estetiskt optimalt med varselväst är väl en sak, det kan jag också skriva under på, men att det skulle vara kontraproduktivt menar jag är rent struntprat.

Ballhead

New member
Jag har monterat xenonljus på min hoj. det har inte gångtrafikanter. + att man ser bra på dygnets mörka timmar.;)
Jag ger det betyget 5 av 5 möjliga.

roke

New member
Äh, big deal?
Den som vill ha reflexväst får väl ha det, jag har själv använt sådan och kommer använda igen om jag gör den bedömningen.
Har man inget värre än andras klädsel att reta upp sig på så är det väl egentligen ingen större fara.

puttepj

New member
vad händer då alla har varselväst?

Lätt att svara på: Alla är lättare att upptäcka, allt annat är flosker.

Jag tar gärna av mig reflexvästen när jag går in i affären för att köpa mig en lite mjölk eftersom jag inte direkt tycker att den är klädsam, men sätter definitivt på mig den igen när jag sätter mig på hojen eftersom att jag vill synas i trafiken. Jag har inget problem med att bli förväxlad med en polis eller joggare - bara jag syns.

/putte