Räffling av mittlinjer

Avarage

New member
Jag vet inte, syftet med räfflorna sägs ju vara att ta ner farten och förhindra att gränser testas. Räfflorna ska även hjälpa trafikanter att hålla sig på sin sida av vägen.
Då kanske räfflorna är bra?
Farten kommer kanske minska, kanske kommer färre att testa gränser, var och en kanske håller sig på sin kant mer än om inga räfflor fanns?
Är inte syftet och åtgärderna bra?
Vad borde vv annars göra?

Kan man inte på ett säkert sätt dämpahastigheten med andra metoder än att försämra greppet går det ju alltid att bygga om vägen så den blir mindr efarlig vid en ev. olycka. Exempel på det är breddning av väg, rensning av diken mm. samt 1-2-väg (hmm, det heter/kallas kanske inte så). Det finns säkert fler metoder än va djag fn. komme rpå kruxet är naturligtvis kostnader där man ser till hur många liv kan räddas/satsad krona och då kanske räfflorna vinner (vem vet?).

Hastighetsdämpande åtgärder utan att försämra greppet är ju farthinder fast de brukar ju inte användas på 70-vägar.

En för oss motorcyklister mindre rolig lösning är ju naturligtvis att räta ut vägen och göra den rakare då lär färre motorcyklister vilja köra just den vägsträckan. Gissningsvis kommer då körningarna flyttas till annan plats och problemet är löst...eller?

Nä, nu är räfflorna redan gjorda på flera vägsträckor så låt oss testa och se. Funkar det är det en billig metod som med lätthet kan implementeras på en hel hög vägar om så önskas! Funkar det inte har det inte kostat många kronor så får vi bara hoppas att ingen kraschar pga. räfflorna i sig!
 

Marie

Banned
....går det ju alltid att bygga om vägen så den blir mindr efarlig vid en ev. olycka. Exempel på det är breddning av väg, rensning av diken mm.

Du är gammaldags, det var i vår ungdom man trodde på sådana lösningar!

Dagens lösen är att fräsa bort vägrenar på gamla breda vägar eftersom man annars kanske kör för fort där! Har man nu för säkerhetens skull sänkt fartgränsen till 70 så får ju inte vägen inbjuda till 110..... (jag vet flera vägar som en gång hade 110 där man genom åren sänkt etappvis till 70 och minskat bredden)

Rensa diken?
Nej för fan! Upp med ett vajerräcke på sidan också! Så att man säkert inte kan köra av eller väja för ett oväntat hinder, utan att bli skivad som en salami på kuppen...

Grov kapitalförstöring kombinerat med helgonförklaring av hastighets- och vajerräckestalibaner?
 

Hampe

Skriver massor!
Räfflor är guld!

Det visade sig att väg 13 nere i Skåne fått mittivägenräfflor längs en del av sträckningen!

Absolut guld för den som vill bli bättre på MC-körning och öva sig i att hålla ett spår:

Ut i mitten bara och nolla trippen å se hur länge du kan ligga kvar på räfflorna och köra!

Det är skitsvårt i början eftersom man är så insnöad på idealspår och snygga linjer, men oj vilken utmaning!

Efter ett tag när man tänkt om lite grann är det dags att plocka upp fart och se hur fort man kan åka i ett påtvingat spår som ser ut att vara 25 - 30 cm brett. Riktigt, riktigt spännande!

Lite störande bara med den mötande trafiken, men är man på väg mot ett nytt rekord på trippen så vill man inte gärna lämna det av väghållaren uppritade "idealspåret".

Kanske inte så våra myndigheter tänkt sig, men det visade sig vara både utvecklande och underhållande; landsvägskörning har fått en ny dimension!

Tusen tack!


Hampe
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:confused: Kom hem i morse efter en 500 mil lång resa med buss, varav 450 mil var utanför landets gränser. Hade bra koll på omgivningen och funderade mycket på trafiklösningar i de länder som passerades. Mycke autobahn och autostrada var det men vi gjorde även en hel del turer på mindre vägar, ffa i Tyskland och i Italien.

Såg inte skymten av fräst räffla eller vajerräck söder om Helsigör och undrade i mitt stilla sinne varför vi skall betala för sämre lösningar än vad man har i andra länder? Man hänvisar till linje med sinusvåg som används i Danmark. Vardå? Har bara sett en målad linje som kan tänkas vara ung, i den stilen men inga frästa spår. Jag har i o.f.s. inte varit på alla vägar men det verkar som det är vanligare här.

Hur skulle det vara om VV och VTI tittade på dom som har att jobba med betydligt större trafikmängder. Klart att det sker fler olyckor där trafiken är intensivare men trafiken flyter faktiskt bättre både vid medelhavet och i Tyskland än vad den gör här (obs! min erfarenhet!), kanske beroende på att man måste vara vaken själv och inte bara lita på att man är skyddad av hastighetsgränser med breda marginaler och fiffiga anordningar som inte funkar(typ räfflorna).

Kanske dags för ett nytänkande?
 

Marie

Banned
:confused: Kom hem i morse efter en 500 mil lång resa med buss, varav 450 mil var utanför landets gränser. Hade bra koll på omgivningen och funderade mycket på trafiklösningar i de länder som passerades. Mycke autobahn och autostrada var det men vi gjorde även en hel del turer på mindre vägar, ffa i Tyskland och i Italien.

Såg inte skymten av fräst räffla eller vajerräck söder om Helsigör och undrade i mitt stilla sinne varför vi skall betala för sämre lösningar än vad man har i andra länder? Man hänvisar till linje med sinusvåg som används i Danmark. Vardå? Har bara sett en målad linje som kan tänkas vara ung, i den stilen men inga frästa spår. Jag har i o.f.s. inte varit på alla vägar men det verkar som det är vanligare här.

Hur skulle det vara om VV och VTI tittade på dom som har att jobba med betydligt större trafikmängder. Klart att det sker fler olyckor där trafiken är intensivare men trafiken flyter faktiskt bättre både vid medelhavet och i Tyskland än vad den gör här (obs! min erfarenhet!), kanske beroende på att man måste vara vaken själv och inte bara lita på att man är skyddad av hastighetsgränser med breda marginaler och fiffiga anordningar som inte funkar(typ räfflorna).

Kanske dags för ett nytänkande?
Jag kör ju som de flesta förstått ganska många mil med både hoj och bil "söder om Helsingør".

Jag kan bara hålla med dig till 100%...........
 

SuperRetard

New member
"Söder om Helsingör"

Jag håller med er, det flyter sanslöst dåligt i sverige. Framförallt på glesbygden där både vv och trafikanter beter sig helt vansinnigt ur den vinkeln sett. Här i Nkpg byggde de ex. om promenaderna (fyrkantiga ringleder runt stan) för ett gäng år sen till dubbla körfält. Kanon kan man tro, och det vore det. Om det inte vore för att bara ett par år senare bygga sönder det med avgränsare så att sträckan mellan varje korsning blir enfilig igen, vilket innebär att trafiken fortfarande trängs i ett körfält.

Väl investerade miljoner på det projektet?

Ang övr europa finns en väsentlig skillnad. Trafiken flyter betydligt bättre, och tro mig när jag säger att jag hellre sett den strukturen även här. MEN hur ser skadestatistiken ut där jämfört med här? Skulle en sån förändring innebära ökade dödssiffror och antalet allvarligt skadade?

Då förstår jag vv iom att deras nollvision fortfarande hägrar bland utopierna.
 
Top