Räffling av mittlinjer

SuperRetard

New member
Ja nu blev det glasklart !
Bra skrivet Hund !

För min del tycker jag nog att ALLVARET i olika typer av "brott" visst kan motiveras att jämföras med varandra.

Kan du utveckla dina tankar lite mer hur det skulle kunna gå till lite mer i detalj.

Desto "allvarligare" ett brott är, ju sämre resultat ger "hårda tag". Antalet återfallsförbrytare visar det tydligt. Och inom vår sfär kan jag vittna om att de allra värsta kör ändå när de blir av med kortet etc.

Vi kan slåss om de som kör Bulten i 110, men vansinneskörningarna (som ni kallar det) påverkas inte av sånt här. Och grusas Bulten hittas bara en ny väg.

Det som KAN göras är som några varit inne på att "infiltrera" grupperna, åka med dem. Vinna gehör genom att vara snabb och tala deras språk. Att däremot hålla igen lite där det ÄR totalt onödigt att gasa kan vara nog pekpinne i det läget.

Sen har jag vid upprepade tillfällen här ifrågasatt om det här verkligen är ett problem som smc ska/bör befatta sig med. Enda sättet att aktivt göra nytta är att bli nästintill lika jävliga själva, och är det verkligen ett ansikte smc vill ta?

Jag tycker nästan att det är/och ska vara en polisiär fråga. På samma sätt som olyckor med stulna mc körda av folk utan hojkort inte är ett problem för smc, utan polisen!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
En fråga som dök upp i denna tråd var om SMC ska polisanmäla Vägverket. Nej, det kommer vi inte att göra.
SMC testkörde sträckor när räfflorna kom istället för räcken. SMC ansåg inte att räfflor i mitten av vägen är ett problem.
VTI gjorde en studie med olika fokusgrupper angående räfflor. Motorcyklister var positiva till räfflor, man jämförde räfflorna med räcken. http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=11052

Har skickat trådarna om räfflor vidare till dem som arbetar med frågan inom Vägverket.
 
B

becklestone

Guest
Varför inte tvärräffla vägarna? Då sänks hastigheten markant till en lämplig nivå och nullvisionen nås direkt.
 

P-O Noren

New member
Jag bryr mig inte om räfflorna som sådana utan mer själva hanteringen.

Att sköta vägar i Norrland får man alltid höra att pengarna inte räcker till, men att skicka ut fräsmaskiner och fräsa sönder en beläggning som är nylagd finns det tydligen pengar till. Djävla idiotier, säger jag bara på ren svenska. Att man tog bort det personliga tjänsteansvaret på statliga befattningar har ju skapat en hel del ologiska beslut.

När jag slog sönder packväskorna i Sorsele och en sidokåpa eftersom det var ett djupt hål i vägen som de hade skitit i att laga så fick jag minsann veta exakt hur mycket en myndighet bryr sig om trafikanterna...
(finns inga pengar sa de, nåväl kåpor och sidoväska gick på 3.500 vill jag minnas för mig)


Gick detta ens ut som remiss till SMC?
Fick vi 35 minuter på oss att svara på remissen?

Hastighetsövervakning har vi en annan myndighet som har som uppdrag att sköta. Vad är nästa publicitetsgrej?

Samordna färdtjänsten med alla plogbilar?
 

flex

New member
Jag bryr mig inte om räfflorna som sådana utan mer själva hanteringen.

Att sköta vägar i Norrland får man alltid höra att pengarna inte räcker till, men att skicka ut fräsmaskiner och fräsa sönder en beläggning som är nylagd finns det tydligen pengar till. Djävla idiotier, säger jag bara på ren svenska. Att man tog bort det personliga tjänsteansvaret på statliga befattningar har ju skapat en hel del ologiska beslut.

När jag slog sönder packväskorna i Sorsele och en sidokåpa eftersom det var ett djupt hål i vägen som de hade skitit i att laga så fick jag minsann veta exakt hur mycket en myndighet bryr sig om trafikanterna...
(finns inga pengar sa de, nåväl kåpor och sidoväska gick på 3.500 vill jag minnas för mig)


Gick detta ens ut som remiss till SMC?
Fick vi 35 minuter på oss att svara på remissen?

Hastighetsövervakning har vi en annan myndighet som har som uppdrag att sköta. Vad är nästa publicitetsgrej?

Samordna färdtjänsten med alla plogbilar?



Hur kan man bli så j-vla upprörd över en 25cm bred räffling mitt i vägen, ge fan i o köra i mitten då , har flera sådana vägar runt Trelleborg o Malmö, har kört om många gånger över räfflorna utan att känna obehag .
 

SuperRetard

New member
Hur kan man bli så j-vla upprörd över en 25cm bred räffling mitt i vägen, ge fan i o köra i mitten då , har flera sådana vägar runt Trelleborg o Malmö, har kört om många gånger över räfflorna utan att känna obehag .

Jag är inte ett dugg orolig för min skull, dels skiter jag nog i räfflorna även om jag kör över dem. Dels kör jag på min del av vägen. Skulle man plocka dem lär det inte va värre än curbs som nån sa.

Det som stör, är att det påverkar en orutinerad förare, min sambo ex., som tvingas till undanmanöver, eller som bara driftar ut lite av misstag och i räfflorna kanske blir spänd och rädd och kör av pga det!

Hur man n vänder på det är det ett jävla idiotpåhitt att försämre fästet medvetet och påstå att det FÖRBÄTTRAR säkerheten för mc-förare! HUR DÅ??
 

P-O Noren

New member
Hur kan man bli så j-vla upprörd över en 25cm bred räffling mitt i vägen, ge fan i o köra i mitten då , har flera sådana vägar runt Trelleborg o Malmö, har kört om många gånger över räfflorna utan att känna obehag .

Jag är inte upprörd över räfflorna som sådana. Jag skiter i dem, men inte i hur processer och beslut genomförs.

Jag gillar inte alls vägverket/transportstyrelsen. Bara för det att de skiter fullständigt i motorcyklister. Vi är inte önskvärda, i alla beslut som tas så betänker man bara hur besluten berör bilar/lastbilar/bussar. Att smc får komma på konferenser och svara på remisser betyder ju inget i längden om man fortsätter att ignorera motorcyklars säkerhet i trafikmiljön. Det är ju bara en show, en schimär.

Så är det bara det har jag insett nu, det är livsfarliga vägräcken ett tydligt bevis för, för mig personligen. Vad andra anser får de stå för själva.

Jag har inget obehag över räfflorna, jag tycker bara det är hög tid för transportstyrelsen att inse att det faktiskt finns motorcyklar i trafiken. Att inse det på ett djupare plan. När de inser att även motorcyklar har en given plats i trafiksäkerhetsarbetet så ska jag ändra inställning till dem.
 

flex

New member
Jag är inte upprörd över räfflorna som sådana. Jag skiter i dem, men inte i hur processer och beslut genomförs.

Jag gillar inte alls vägverket/transportstyrelsen. Bara för det att de skiter fullständigt i motorcyklister. Vi är inte önskvärda, i alla beslut som tas så betänker man bara hur besluten berör bilar/lastbilar/bussar. Att smc får komma på konferenser och svara på remisser betyder ju inget i längden om man fortsätter att ignorera motorcyklars säkerhet i trafikmiljön. Det är ju bara en show, en schimär.

Så är det bara det har jag insett nu, det är livsfarliga vägräcken ett tydligt bevis för, för mig personligen. Vad andra anser får de stå för själva.

Jag har inget obehag över räfflorna, jag tycker bara det är hög tid för transportstyrelsen att inse att det faktiskt finns motorcyklar i trafiken. Att inse det på ett djupare plan. När de inser att även motorcyklar har en given plats i trafiksäkerhetsarbetet så ska jag ändra inställning till dem.


Räfflorna är kanske LITE till din fördel också, istället för att du sitter i grillen på en bil på fel sida med en halvvaken förare, vaknar han kanske innan han är över på fel sida, sen tror jag att den bistra verkligheten är, att så länge vi mcförare är en minoritet i trafiken har vi inte så mycke att säga till om.
 

P-O Noren

New member
Räfflorna är kanske LITE till din fördel också, istället för att du sitter i grillen på en bil på fel sida med en halvvaken förare, vaknar han kanske innan han är över på fel sida, sen tror jag att den bistra verkligheten är, att så länge vi mcförare är en minoritet i trafiken har vi inte så mycke att säga till om.

Jag kan mycket väl tänka mig att räfflorna är bra.
Men vilken syn skall vi ha på att beslut fattas?
Idé-Tester-Utvärdering - remiss till berörda av test- Implementering i trafik
eller som det är nu:
Idé- beslut- Implementering i trafik - Utvärdering

Varför ska vi vara testkaniner till vägverkets vägräcken och räfflor i trafiken?

Jag bryr mig inte om räfflorna, att de kommer kan jag förstå. Det jag inte förstår är själva processen, inga studier eller samrådsmöten. Nä skit i det, ut med fräsmaskinen för h**e pojkar/tjejer här ska det fräsas....
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...

Jag gillar inte alls vägverket/transportstyrelsen. Bara för det att de skiter fullständigt i motorcyklister. Vi är inte önskvärda, i alla beslut som tas så betänker man bara hur besluten berör bilar/lastbilar/bussar. Att smc får komma på konferenser och svara på remisser betyder ju inget i längden om man fortsätter att ignorera motorcyklars säkerhet i trafikmiljön. Det är ju bara en show, en schimär.
...

Jag har inget obehag över räfflorna, jag tycker bara det är hög tid för transportstyrelsen att inse att det faktiskt finns motorcyklar i trafiken. Att inse det på ett djupare plan. När de inser att även motorcyklar har en given plats i trafiksäkerhetsarbetet så ska jag ändra inställning till dem.

Kort reflektion från mig, om ovanstående.

Jag anser att MC definitivt är på väg in i systemen, som en förankrad del av trafikarbetad/samhället. Det är vad VV´s General Direktör har talad om för SMC i klartext, och jag delar den uppfattning via alla möten vi har varit på. (Konferenser inte inräknad)
Som man kan läsa om båda på svmc.se och senaste nummer av MC Folket som är på väg ut just nu - pågår ett intensivt arbeta med att ta fram en Samlad Strategi för MC & Moped. Detta gör man inte om inte det är för att man tar frågorna på alvor!

Räknade att senaste månaden har jag haft 4 möten på direktions nivå med VV. Ett möte kom till mindra än 24 timmer efter jag bad om mötet.
Jag tror inte någon sku investera detta, om inte det var att frågorna har prioritet.

Sen, är det självfallet så, det tar en vis tid innan alla ändringar slår igenom. Och vi inte är överens om allt - det är här jag ser dom största problem, om vi inte kan få samständhet om vissa frågor som vi ser extra viktiga.

ex. Uppmärksamhet mht andra trafikanter - här anser SMC att det bör jobbas brett och informativt. Och vi är inte överens. Efter dagens möte kom vi dock överens om att se över möjligheten att initiera ett studie baserad på den mängd data som finns i djupstudierna. Enligt min åsikt en bra steg på vägen, till att få uppmärksamhets kampanjer - som vi önskar från SMC.

(Jag kan inte annat än ge en annan reflektion - SMC har inte pengar till att genomföra sånt själv - dvs ta konkret action. Jag sku anse att vi burde ha en krigskassa, men så är inte fallet. Detta kan ju vara en annan sak att fundera på..)
 

P-O Noren

New member
Kort reflektion från mig, om ovanstående.

Jag anser att MC definitivt är på väg in i systemen, som en förankrad del av trafikarbetad/samhället. Det är vad VV´s General Direktör har talad om för SMC i klartext, och jag delar den uppfattning via alla möten vi har varit på. (Konferenser inte inräknad)
Som man kan läsa om båda på svmc.se och senaste nummer av MC Folket som är på väg ut just nu - pågår ett intensivt arbeta med att ta fram en Samlad Strategi för MC & Moped. Detta gör man inte om inte det är för att man tar frågorna på alvor!

Räknade att senaste månaden har jag haft 4 möten på direktions nivå med VV. Ett möte kom till mindra än 24 timmer efter jag bad om mötet.
Jag tror inte någon sku investera detta, om inte det var att frågorna har prioritet.

Sen, är det självfallet så, det tar en vis tid innan alla ändringar slår igenom. Och vi inte är överens om allt - det är här jag ser dom största problem, om vi inte kan få samständhet om vissa frågor som vi ser extra viktiga.

ex. Uppmärksamhet mht andra trafikanter - här anser SMC att det bör jobbas brett och informativt. Och vi är inte överens. Efter dagens möte kom vi dock överens om att se över möjligheten att initiera ett studie baserad på den mängd data som finns i djupstudierna. Enligt min åsikt en bra steg på vägen, till att få uppmärksamhets kampanjer - som vi önskar från SMC.

(Jag kan inte annat än ge en annan reflektion - SMC har inte pengar till att genomföra sånt själv - dvs ta konkret action. Jag sku anse att vi burde ha en krigskassa, men så är inte fallet. Detta kan ju vara en annan sak att fundera på..)

Det är roligt att höra. Jag kommer naturligtvis ändra uppfattning om man ser en förändring. Men förtroendekapitalet för transportstyrelsen är lågt för min del. Så mycket vackra ord hela tiden.

Det är hög tid att Transportstyrelsen vaknar upp ur sitt totala förnekande av motorcyklister.
 

Chauffören

New member
Nu halkade den här tråden in på Transportstyrelsen och dess syn på motorcyklar!
Redan tidigt i våras konstaterade jag att motorcyklar inte finns i deras värld! Jag kontaktade Generaldirektören och vi växlade lite mejl men inget konkret hände. Kollade nyss på transportstyrelsens hemsida under Fordon och Regler och där finns det mycket, men (nästan) intet om mc! Det som finns rör mc och släpvagn. Likadant under däck, inte en rad om vad som gäller för mc.
Vi färdas alltså på ett icke existerande fordonsslag!
 

Chopperbyggarn

New member
Har kört motorcykel runt Australien , USA o genom Sydamerika..ok det är ett antal år sedan så det kanske ser anorlunda ut nu samt Mexico. Australiens östkust hade asfaltbeläggning av typ "tvättbräda" som man inte trodde förekom i ett rikt land, USA (vissa delstater) betongvägar med kraftigt gupp i vaje skarv på Interstatevägar (utmattande efter många mil) samt betongvägarna med frästa längsgående spår som kan vara ganska otrevliga med spårkänsliga hojar.I Brasilien vägen Salvador-Fortaleza 200 mil asfalt fullt med tusentals jättelika halvmeterdjupa o upp till flera meter stora "potthål" i diameter..en felmanöver = säker död. Flera av dessa länder har ca 2dm höga betongkanter vid vägens kant..inga avåkningssoner alls , rullgrus i kurvorna , vissa vägar med mycket oljespill...spännande när det regnar. Man får helt enkelt ta med detta i beräkningen när man kör där och även om också jag vill ha bättre underhållna vägar här och har ganska lågt förtroende för myndigheter så känner jag ibland att vi är ganska bortskämda här i Sverige och skyller våra olyckor på vägarna.

Anders.J
 

Avarage

New member
Nu har Vägverket beslutat att räffla mittlinjer på ett antal vägar i Stockholmsområdet. Läs mer här:
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=6661
Vad tycker du?

Problemet på vissa vägar med mycket olyckor är ju stort och självklart måste åtgärder vidtas för att få ner antalet olyckor!

Men att göra det med hjälp av en försämring av det grepp som vi motorcyklister är så beroende av anser jag vara helt fel metod oavsett hur liten eller stor risken för att vi skall tappa greppet pga. räfflingen. Vad händer om denna åtgärd funkar men inte så bra som vv. hoppas på fler/större räfflingar, eller?

Metoden slår dessutom slumpmässigt enär ingen kan veta när vi behöver det den där extra lilla marginal av tillgängligt grepp som vi har på övriga vägbanan men inte över räfflorna (broms/undanmanöver)!

All form av försämring av grepp är fel metod för att sänka hastigheten och motivet att vi vaknar till pga. vibrationerna ser jag mer som något för de 4-hjuliga trafikanterna än för motorcyklisterna.

Hade olyckstyperna man ville åt varit mötesolyckor pga. bristande uppmärksamhet (sms:ande, trötthet mm.) är metoden helt rätt men inte i syfte att få ner hastigheten.

Mvh!
// Niklas
 

Johny

New member
Att en kurvig väg som ”slingerbulten” är räfflad ser jag inte som något större hinder, det går nog att köra där med samma behållning i alla fall. Kan däremot se framför mig två olika beteendeförändringar både hos mig själv och andra:

1. Fler än idag både bilar och motorcyklar kommer att hålla sig på sin egna körhalva för att undvika kontakt med räfflingen i mitten. Det leder förmodligen till lägre genomsnittshastighet och mindre risk för frontalkollision mellan fordon. Men körupplevelsen behöver inte bli sämre för det eftersom vägen upplevs som kurvigare med djupare nedlägg.

2.En annan strategi vilket jag själv och kanske många andra kan komma att tillämpa är att man skär i kurvorna i större omfattning. Man kör tvärs över räfflingen och minimerar eller helt eliminerar obehaget med ”tvättbrädeeffekten”. Om den beteendeförändringen kommer som en effekt av räfflingen ökar risken för frontalkollisioner mellan fordon.

Har hittills inte kört på en räfflad väg som samtidigt är kurvig som slingerbulten är, så jag vet inte vilken av ovanstående kurvstrategier jag kommer att välja. Men jag ska försöka hålla mig till den första.
 

Avarage

New member
Att en kurvig väg som ”slingerbulten” är räfflad ser jag inte som något större hinder, det går nog att köra där med samma behållning i alla fall. Kan däremot se framför mig två olika beteendeförändringar både hos mig själv och andra:

1. Fler än idag både bilar och motorcyklar kommer att hålla sig på sin egna körhalva för att undvika kontakt med räfflingen i mitten. Det leder förmodligen till lägre genomsnittshastighet och mindre risk för frontalkollision mellan fordon. Men körupplevelsen behöver inte bli sämre för det eftersom vägen upplevs som kurvigare med djupare nedlägg.

2.En annan strategi vilket jag själv och kanske många andra kan komma att tillämpa är att man skär i kurvorna i större omfattning. Man kör tvärs över räfflingen och minimerar eller helt eliminerar obehaget med ”tvättbrädeeffekten”. Om den beteendeförändringen kommer som en effekt av räfflingen ökar risken för frontalkollisioner mellan fordon.

Har hittills inte kört på en räfflad väg som samtidigt är kurvig som slingerbulten är, så jag vet inte vilken av ovanstående kurvstrategier jag kommer att välja. Men jag ska försöka hålla mig till den första.

Som jag skrev, om olyckstypen man vill åt är mötesolyckor så är det säkert en bra metod. Frågan blir då: Är det den typen av olyckor man har i åtanke med denna åtgärd eller är det singelolyckorna eller kanske rent utav någon annan typ?
 

Diversion

New member
Hur kan man bli så j-vla upprörd över en 25cm bred räffling mitt i vägen, ge fan i o köra i mitten då , har flera sådana vägar runt Trelleborg o Malmö, har kört om många gånger över räfflorna utan att känna obehag .

Men nu gällde det väl inte räfflorna i mitten av vägen utan räfflorna mitt i körfältet och de är ett jävla obehag.
 

P-O Noren

New member
Men nu gällde det väl inte räfflorna i mitten av vägen utan räfflorna mitt i körfältet och de är ett jävla obehag.

Dessutom så svarade jag på en annan synvinkel. Om en väg är olycksdrabbad så finns det anledning att vidta åtgärder. Finns det stöd i forskningen att dessa är effektiva?

För rent logiskt så genomför man inte förändringar på försök på olycksdrabbade vägavsnitt, utan snarare på normalvägar, där man har en normalfördelning av olyckor.
 

HåkanP

New member
Jag är inte upprörd över räfflorna som sådana. Jag skiter i dem, men inte i hur processer och beslut genomförs.

Jag gillar inte alls vägverket/transportstyrelsen. Bara för det att de skiter fullständigt i motorcyklister. Vi är inte önskvärda, i alla beslut som tas så betänker man bara hur besluten berör bilar/lastbilar/bussar. Att smc får komma på konferenser och svara på remisser betyder ju inget i längden om man fortsätter att ignorera motorcyklars säkerhet i trafikmiljön. Det är ju bara en show, en schimär.

Men vad är det du säger. SMC har ju centralt flera gånger sagt att det är en bra dialog vi har med dem. Och att vi (smc) har en förhoppningsfull förväntan om framtida samarbete...:D
 

HåkanP

New member
Kort reflektion från mig, om ovanstående.

Jag anser att MC definitivt är på väg in i systemen, som en förankrad del av trafikarbetad/samhället. Det är vad VV´s General Direktör har talad om för SMC i klartext, och jag delar den uppfattning via alla möten vi har varit på. (Konferenser inte inräknad)
Som man kan läsa om båda på svmc.se och senaste nummer av MC Folket som är på väg ut just nu - pågår ett intensivt arbeta med att ta fram en Samlad Strategi för MC & Moped. Detta gör man inte om inte det är för att man tar frågorna på alvor!

Räknade att senaste månaden har jag haft 4 möten på direktions nivå med VV. Ett möte kom till mindra än 24 timmer efter jag bad om mötet.
Jag tror inte någon sku investera detta, om inte det var att frågorna har prioritet.

Sen, är det självfallet så, det tar en vis tid innan alla ändringar slår igenom. Och vi inte är överens om allt - det är här jag ser dom största problem, om vi inte kan få samständhet om vissa frågor som vi ser extra viktiga.

ex. Uppmärksamhet mht andra trafikanter - här anser SMC att det bör jobbas brett och informativt. Och vi är inte överens. Efter dagens möte kom vi dock överens om att se över möjligheten att initiera ett studie baserad på den mängd data som finns i djupstudierna. Enligt min åsikt en bra steg på vägen, till att få uppmärksamhets kampanjer - som vi önskar från SMC.

(Jag kan inte annat än ge en annan reflektion - SMC har inte pengar till att genomföra sånt själv - dvs ta konkret action. Jag sku anse att vi burde ha en krigskassa, men så är inte fallet. Detta kan ju vara en annan sak att fundera på..)

Skitbra med möten 10 ggr bättre med Handling!! Dvs att något av dessa möten också resulterade i förändrat beteende på TS. Hur många mc förslag har genomförts sig de sista 5 åren? Jag har aldrig hört om ett.
 
Top