Räffling av mittlinjer

P-O Noren

New member
Men vad är det du säger. SMC har ju centralt flera gånger sagt att det är en bra dialog vi har med dem. Och att vi (smc) har en förhoppningsfull förväntan om framtida samarbete...:D

Dialog är alltid bra, men det syftar inte till något om den ena parten bara snackar och sedan inte gör något. Gör en djupdykning i de dokument som skrivs på vägverket/transportstyrelsen och kolla hur ofta de tar i beaktning motorcyklister i trafikmiljön.

Bilden klarnar ganska bra då, vi finns helt enkelt inte.
Kolla sedan hur mycket av de förändringar som sker i trafikmiljön som uppenbarligen inte har bedömts utifrån motorcykliesters säkerhet.

Nu säger Galne Dansken att de bryr sig, visst det är ju skitbra om det är en förändring på gång. Men eftersom det har varit en lååång period av snack nu så anser jag att det är upp till transportstyrelsen att handla. Tiden för diskussioner borde ha övergått i reda handlingar redan för några år sedan.
 

Avarage

New member
Men vad är det du säger. SMC har ju centralt flera gånger sagt att det är en bra dialog vi har med dem. Och att vi (smc) har en förhoppningsfull förväntan om framtida samarbete...:D

Kan ju upplysa er om att vi blivit kontaktade av vv. för att okulärbesiktiga ett vägavsnitt efter en olycka med dödlig utgång tidigare i år och där vv. bett om våra synpunkter/åsikter!

Vilket jag ser som oerhört positivt, inte olyckan i sig så klart men att man ber om ytterligare ett par ögon/öron som underlag för sin bedömning!

Tummen upp för vv. i Västra Götaland med andra ord!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kan ju upplysa kor tom att vi blivit kontaktade av vv. för att okulärbesiktiga ett vägavsnitt efter en olycka med dödlig utgång tidigare i år och där vv. bett om våra synpunkter/åsikter!

Vilket jag ser som oerhört positivt, inte olyckan i sig så klart men att man ber om ytterligare ett par ögon/öron som underlag för sin bedömning!

Tummen upp för vv. i Västra Götaland med andra ord!

Mvh!
// Niklas

Tja, jag var på möte med VV centralt och vi hadde uppe lite olika frågor om bl. a utredning av enstaka dödsolyckor - sen var det enkelt att connecta - tycker resultaten talar för sig själv.
 

SuperRetard

New member
Tja, jag var på möte med VV centralt och vi hadde uppe lite olika frågor om bl. a utredning av enstaka dödsolyckor - sen var det enkelt att connecta - tycker resultaten talar för sig själv.

Haha.. Ja, sämre fäste i mitten av vägen förhindrar bergis många avåkningar ur det perspektivet :rolleyes:.


Du skrev ett tidigare inlägg om processen från idé -> implementation.. Det är lite kärnan i det här.

Om den här diskussionen förts INNAN de kastat ut miljoner kanske de sparat de slantarna och sluppit sitta där nästa höst med facit att Bilister och lugna hojåkare tycker det är obehagligt, men att svineriet fortsätter som alltid..
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tråden handlar om flera saker nu. Då det gäller räfflor har jag frågat VV Region Stockholm om valet av vägar. Man har räfflat så många vägar man har råd med. Man har valt olycksdrabbade vägar, oavsett fordon. Av de sex vägarna är en av dem en s k "MC-väg". Redan ifjol sa VV att man ville räffla Bogesundsvägen och Slingerbulten. Den ena vägen var dock för smal. En ny typ av räffla ska testas i Sverige, "sinusräfflan". Då kommer jag att efterlysa testpersoner.

Mycket snack och lite verkstad? Visst, det håller jag med om. Och jag är less på att vara tjatkäring i alla sammanhang där jag lyfter åtaganden som SMC blivit lovade. Men, det händer faktiskt saker trots att det tar tid.
Idag pågår ett möte i VV angående alternativa lagningsmetoder som testats för att minimera grus vid snabellagning. Jag hoppas detta blir ett krav så snart det är möjligt. Försök med förstärkta stödremsor ska utvärderas i år. Söker ansvarig tjänsteman. Har talat med författaren till VGU som ska inkludera MC. Har begärt att få se hur uppdraget ser ut. Under 2010 ska ett nytt infrastrukturdirektiv implenteras som pekar ut motorcyklister som en oskyddad trafikantgrupp man måste ta särskild hänsyn till. Detta i kombination med en kommande vägansvarslag gör att det finns ett ljus i tunneln.
 

NeXTer

New member
Vad är denna så kallade "sinusräfflan" för någonting? Mitträfflor och mitt-i-filenräfflor har man ju sett.
 

Avarage

New member
Vad är denna så kallade "sinusräfflan" för någonting? Mitträfflor och mitt-i-filenräfflor har man ju sett.

Det låter som om det har med formen på räfflorna att göra! Om jag då gissar rätt har räfflornas profil samma form som en sinusvåg! Fast det är bara en gissning!

// Niklas
 

HåkanP

New member
Dialog är alltid bra, men det syftar inte till något om den ena parten bara snackar och sedan inte gör något. Gör en djupdykning i de dokument som skrivs på vägverket/transportstyrelsen och kolla hur ofta de tar i beaktning motorcyklister i trafikmiljön.

Bilden klarnar ganska bra då, vi finns helt enkelt inte.
Kolla sedan hur mycket av de förändringar som sker i trafikmiljön som uppenbarligen inte har bedömts utifrån motorcykliesters säkerhet.

Nu säger Galne Dansken att de bryr sig, visst det är ju skitbra om det är en förändring på gång. Men eftersom det har varit en lååång period av snack nu så anser jag att det är upp till transportstyrelsen att handla. Tiden för diskussioner borde ha övergått i reda handlingar redan för några år sedan.

Åhh. Glömde att alla inte är västsvenskar... Det var helt och hållet ironi från min sida :rolleyes: Jag är helt och fullt ENIG med dig.
 

HåkanP

New member
Kan ju upplysa er om att vi blivit kontaktade av vv. för att okulärbesiktiga ett vägavsnitt efter en olycka med dödlig utgång tidigare i år och där vv. bett om våra synpunkter/åsikter!

Vilket jag ser som oerhört positivt, inte olyckan i sig så klart men att man ber om ytterligare ett par ögon/öron som underlag för sin bedömning!

Tummen upp för vv. i Västra Götaland med andra ord!

Mvh!
// Niklas

Kan du då ta och be dom sopa bort gruset på påfarterna till E6 norr påfart från Hamburgsund o.d. Jag har bett dem 4 ggr i över ett år nu. fast nu kanske bilarna har lyckats göra jobbet åt dem.

VV VGR är inte ett skit bättre än någon annan.:mad:
 

P-O Noren

New member
Med andra ord extremt kass friktion istället för kass?

Smaaaaart vv :rolleyes:
Det framgår väl inte?
Anledningen till att Maria Nordqvist vill ha en testgrupp är väl just för att testa exakt hur metoden fungerar. Om det blir bättre eller sämre mot för de räfflor man har fräst in nu?
 

Avarage

New member
Kan du då ta och be dom sopa bort gruset på påfarterna till E6 norr påfart från Hamburgsund o.d. Jag har bett dem 4 ggr i över ett år nu. fast nu kanske bilarna har lyckats göra jobbet åt dem.

VV VGR är inte ett skit bättre än någon annan.:mad:

Ta en/flera bilder och skicka in till dem. De har begränsat med möjlighet att själva åka ut och besiktiga och har lättare att prioritera om vi kan vara dem behjälpliga med allt från observationer och rapporter och dessutom skickar in bilder från platsen!

Det du beskriver är dessvärre något jag också råkat ut för vid flera tillfällen genom årens lopp men bara för att det inte funkat då innebär inte för min egna del att jag blundar för saker de gör nu och i framtiden som också är bra!

VV. använder sig av entreprenörer, för de osm ev. inte kände till det, som skall följa krav som vv. specar. görs inte detta påtalas det för entreprenören som om det är tillräckligt allvarligt skall åtgärda. Detta är i stora drag så som jag förstått att man jobbar!

// Niklas
 

Avarage

New member
Det framgår väl inte?
Anledningen till att Maria Nordqvist vill ha en testgrupp är väl just för att testa exakt hur metoden fungerar. Om det blir bättre eller sämre mot för de räfflor man har fräst in nu?

Det är självklart bra att ur alla aspekter testa för att själv bilda sig en uppfattning men på allmän väg är testmöjligheterna begränsade eftersom inga gränser av säkerhetsskäl kan testas!
 

SuperRetard

New member
Det framgår väl inte?
Anledningen till att Maria Nordqvist vill ha en testgrupp är väl just för att testa exakt hur metoden fungerar. Om det blir bättre eller sämre mot för de räfflor man har fräst in nu?

Ser man till formen finns inget som säger nåt annat än att friktionen minskar (om jag inte missuppfattat utformningen på dagens räfflor).


Men det kanske är målet, att ge oss så dåligt fäste att bilarna tycker vi är i vägen i samma tempo som vi kämpar för att hålla gummt nedåt?
 

roke

New member
Nu har Vägverket beslutat att räffla mittlinjer på ett antal vägar i Stockholmsområdet. Läs mer här:
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=6661
Vad tycker du?
Jag vet inte, syftet med räfflorna sägs ju vara att ta ner farten och förhindra att gränser testas. Räfflorna ska även hjälpa trafikanter att hålla sig på sin sida av vägen.
Då kanske räfflorna är bra?
Farten kommer kanske minska, kanske kommer färre att testa gränser, var och en kanske håller sig på sin kant mer än om inga räfflor fanns?
Är inte syftet och åtgärderna bra?
Vad borde vv annars göra?
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Jag vet inte, syftet med räfflorna sägs ju vara att ta ner farten och förhindra att gränser testas. Räfflorna ska även hjälpa trafikanter att hålla sig på sin sida av vägen.
Då kanske räfflorna är bra?
Farten kommer kanske minska, kanske kommer färre att testa gränser, var och en kanske håller sig på sin kant mer än om inga räfflor fanns?
Är inte syftet och åtgärderna bra?
Vad borde vv annars göra?

Syftet var väl att få ner farten för de som kör allra snabbast? Och de kommer skita i vilket.. Jag tvivlar på att jag kommer bry mig nämnvärt heller även om jag förmodligen tar det lugnare från start.

Att jag blir irriterad på det är just DET.. De som är snabbast skiter i det, men jag tror att det kommer vara jävligt obehagligt för den ovane, osäkra föraren. Och det var liksom inte h*n som var problemet till att börja med.

Känns som att man är förbannad på brandkåren och spränger en ambulens ungefär!
 
Top