Vägverket har snöat in på räfflor och vajerräck och bakom står VTI och applåderar!
Nackdelar med räfflorna:
1. Bullerstörningar för omkringboende. I öppen terräng är ljudet störande på flera kilometers avstånd! Jag vet - bor vid en väg som varit räfflad men som VV rättade till efter ett par år. Fortkörande bilar som går i räfflorna smattrar inte, de skriker!
2. Försämrat fäste som kan orsaka olyckor men, som som tidigare skrivits, också kan ses som en utmaning för vissa individer!
3. Samlar vatten som ger fuktig vägbana även när det är torrt i övrigt vilket i sin tur ger halka och kan ge söndersprängning av asfalten vid kyla.
Positivt med räfflor: Inget!!
Vore kanske bättre att satsa på fartminskande åtgärder av annat slag. Det sämsta men vanligaste är sk. fartgupp för de fungerar bara vid låg fart, vid hög fart besvärar de nästan inte alls. Alltså bara till men för laglydiga!
Förslag:
1.In mot bebyggelse kan man göra chikaner med omvänd dosering med en avkörningsyta efter. Det finns sådana på några ställen i landet och jag lovar - dom är effektiva. Rondeller ger samma effekt.
2. Minska sikten till rimlig nivå. Ofta är det ögat som styr gasen. Fungerar bra men jag har inte sett denna lösning i Sverige. Ser man kilometervis framåt är det lätt för vem som helst att dra på men begränsas sikten måste man vara bra vild för att köra för fullt, men galningar finns ju tyvärr.
3. Minska bredden på fritt område bredvid vägen. Mjuka buskar invid vägen är inte så farliga men risken för viltolyckor ökar. Teori: Ökat avstånd till föremål som man passerar ger minskad upplevelse av fart. Jfr att flyga med 900 km/h en mil upp i luften - ser ut som man inte rör sig alls. Eller att åka båt på ett blankt hav i 60 knop (Gäsp!)
Finns säkert en massa som kan göras utan att förstöra vägbanan, men det fordras lite tankemöda.