Räffling av mittlinjer

dalis

New member
Som jag har förstått det (har inte sett det själv men läser mycket på SH) så används bulten mer som en motorbana än som allmän väg.
Att man måste göra något åt detta är helt klart, om räffling är den rätta meducinen är jag dock osäker på.
 

Hasse

New member
ganska negativt

Om det nu menas EN räffla i den mitt som skiljer vägbanorna åt så
kommer den kanske att få bilisterna att hålla sig på rätt sida
om mittlinjen. På vintern blir de vattenfyllda refflorna troligen frusna till is
och risken att hamna i diket ökar.

För MC-marodörer blir väl utmaningen bara större.
För vanliga MC-åkare spelar det ingen större roll.
SMC:s rekommendation är ju för övrigt att man håller sig på egen väghalva.
 
Hej

Jag kan inte annat än att tycka att det är helt rätt. Själv är jag oehört trött på dessa sporthojsnissar som gång på gång sabboterar för oss andra. Vad ger dom rätt att leka med andras liv ?. Snacket om att det är löv,harar osv anser jag bara var bullshit. Man ska inte hålla högre hastighet än att man kan väja för hinder. Det finns en anledning till att det är 70km/h i på den vägen. Visst jag kör inte alltid exakt enl hastighetsskylten men det rör sig inte om vansinneskörningar. Resultatet av deras vansinne visar sig nu i form av räfflingar,fler poliskontroller och krav på föraransvar i fartkameror. Hur ska vi få stopp på detta. Jag tror på oerhört hård polisbevakning av nämda väg (ar). Själv har jag fullständigt bojkottat vägen pga dessa vansinneskörningar. I våras övningskörde jag och min sambo.Inte ens när det finns övningskörningsskylt kunde detta klientel köra som normala människor utan det var vansinnesomkörningar i 150+ :mad::mad::mad:. Vid flera tillfällen blev hon så rädd att hon funderade på att sluta köra hoj. Är detta vad vi vill visa upp av vår hobby ? Det är iaf inget jag vill förknippas med.
Fredrik
 

SuperRetard

New member
1. Kommer SMC göra en polisanmälan mot VV?
2. Om jag som privatperson vill göra det, hur bör vi (man) formulera sig för att få uppmärksamhet och gehör?


En rolig sak vore ju faktikst om det inkom 12.000 polisanmälningar eller så mot vv med vinkeln att de medvetet försämrar mc:s säkerhet på vägarna.
 

Raven

New member
Om det nu menas EN räffla i den mitt som skiljer vägbanorna åt så
kommer den kanske att få bilisterna att hålla sig på rätt sida
om mittlinjen. På vintern blir de vattenfyllda refflorna troligen frusna till is
och risken att hamna i diket ökar.

För MC-marodörer blir väl utmaningen bara större.
För vanliga MC-åkare spelar det ingen större roll.
SMC:s rekommendation är ju för övrigt att man håller sig på egen väghalva.

Nere i småland har man oxå refflat mittlinjen. Håller med,varför köra på mittlinjen mer än vid omkörning?
Om ni tycker om att köra krokigt?Varför då göra vägen så rak som möjligt genom att skära kurvor ?
 

dalis

New member
Hej

Jag kan inte annat än att tycka att det är helt rätt. Själv är jag oehört trött på dessa sporthojsnissar som gång på gång sabboterar för oss andra. Vad ger dom rätt att leka med andras liv ?. Snacket om att det är löv,harar osv anser jag bara var bullshit. Man ska inte hålla högre hastighet än att man kan väja för hinder. Det finns en anledning till att det är 70km/h i på den vägen. Visst jag kör inte alltid exakt enl hastighetsskylten men det rör sig inte om vansinneskörningar. Resultatet av deras vansinne visar sig nu i form av räfflingar,fler poliskontroller och krav på föraransvar i fartkameror. Hur ska vi få stopp på detta. Jag tror på oerhört hård polisbevakning av nämda väg (ar). Själv har jag fullständigt bojkottat vägen pga dessa vansinneskörningar. I våras övningskörde jag och min sambo.Inte ens när det finns övningskörningsskylt kunde detta klientel köra som normala människor utan det var vansinnesomkörningar i 150+ :mad::mad::mad:. Vid flera tillfällen blev hon så rädd att hon funderade på att sluta köra hoj. Är detta vad vi vill visa upp av vår hobby ? Det är iaf inget jag vill förknippas med.
Fredrik

I vissa forum kan man sätta pluss (+) eller minus (-) på andras inlägg, om man hade kunnat göra så på detta forumet så hade jag gett ett stort + till detta inlägg.
 

Ove 60+

Active member
Vägverket har snöat in på räfflor och vajerräck och bakom står VTI och applåderar! :rolleyes:

Nackdelar med räfflorna:

1. Bullerstörningar för omkringboende. I öppen terräng är ljudet störande på flera kilometers avstånd! Jag vet - bor vid en väg som varit räfflad men som VV rättade till efter ett par år. Fortkörande bilar som går i räfflorna smattrar inte, de skriker!

2. Försämrat fäste som kan orsaka olyckor men, som som tidigare skrivits, också kan ses som en utmaning för vissa individer!

3. Samlar vatten som ger fuktig vägbana även när det är torrt i övrigt vilket i sin tur ger halka och kan ge söndersprängning av asfalten vid kyla.

Positivt med räfflor: Inget!!

Vore kanske bättre att satsa på fartminskande åtgärder av annat slag. Det sämsta men vanligaste är sk. fartgupp för de fungerar bara vid låg fart, vid hög fart besvärar de nästan inte alls. Alltså bara till men för laglydiga!

Förslag:
1.In mot bebyggelse kan man göra chikaner med omvänd dosering med en avkörningsyta efter. Det finns sådana på några ställen i landet och jag lovar - dom är effektiva. Rondeller ger samma effekt.

2. Minska sikten till rimlig nivå. Ofta är det ögat som styr gasen. Fungerar bra men jag har inte sett denna lösning i Sverige. Ser man kilometervis framåt är det lätt för vem som helst att dra på men begränsas sikten måste man vara bra vild för att köra för fullt, men galningar finns ju tyvärr.

3. Minska bredden på fritt område bredvid vägen. Mjuka buskar invid vägen är inte så farliga men risken för viltolyckor ökar. Teori: Ökat avstånd till föremål som man passerar ger minskad upplevelse av fart. Jfr att flyga med 900 km/h en mil upp i luften - ser ut som man inte rör sig alls. Eller att åka båt på ett blankt hav i 60 knop (Gäsp!)

Finns säkert en massa som kan göras utan att förstöra vägbanan, men det fordras lite tankemöda.
 
Last edited:

morsan

New member
Vi åkte på E20 i våras, de har fördärvat vägen totalt förbi Skara när de byggde om den till 2+1 väg med wireräcken! Nere vid Vara hade de fräst räfflor som mittavskiljare.
Från Mora ner mot Falun finns också partier med räfflor isf räcken.
Jag föredrar helt klart räfflor i stället för wireräcken.
 

SuperRetard

New member
Hej

Jag kan inte annat än att tycka att det är helt rätt. Själv är jag oehört trött på dessa sporthojsnissar som gång på gång sabboterar för oss andra. Vad ger dom rätt att leka med andras liv ?. Snacket om att det är löv,harar osv anser jag bara var bullshit. Man ska inte hålla högre hastighet än att man kan väja för hinder. Det finns en anledning till att det är 70km/h i på den vägen. Visst jag kör inte alltid exakt enl hastighetsskylten men det rör sig inte om vansinneskörningar.

Blablabla...

Fredrik

Och hade jag kunnat sätta plus/minus så hade det blivit ett stort -!

Det du totalt missar är att vägen trafikeras av många tusen förare varje säsong, och de som kör som du beskriver är inte ens ett hundratal, kanske 25-50 st..

Nu kör jag aldrig Bulten längre, eftersom jag flytt sverige för att åtnjta glesbygdsbidrag. Hade jag kört där så hade det säkert gått fort, men SJÄLVKLART ska man göra sjyssta omkörningar, speciellt om nån övningskör (har själv åkt med sambo med grönskylt hela sommarn så jag vet hur du känner det).

Att argumentera om att vägen ska köras på sin väghalva osv och tro att detta skulle förändra nåt bland de som faktiskt är problemet är bullshit. De som kör så är säkert betydligt både snabbare och duktigare än vad jag är, och inte ens jag skulle bry mig nämnvärt om att sänka tempot för en sån saks skull. Min kära sambo däremot med nytaget kort som stapplar fram skulle förmodligen reagera betydligt hårdare på att hamna över räfflorna, även om friktionen då inte skulle vara ett problem så skulle mer sannolikt rycket i styret och obehagskänslan vara det. Om DET leder till att hon hamnar i diket, då skulle tusen kameler krävas för att hindra mig från att straffa ansvarig på vv.

Det kanske inte går att köra RIIIKTIGT fort över räfflorna, så vad händer istället? När man då glider ut lite för långt mot mitten så rätar man upp hojen lite, tar kurvan i "ytterspår" och viker tillbaka EFTER kurvan istället för mitt i. Är det en önskvärd konsekvens? När de som börjar hamna på fel sida dessutom inte längre är duktiga förare (för det ÄR det hur lite ni än gillar det) utan kreti & pleti med sin första säsong på hoj, hur gärna möter ni dem då?

OCH...

Viktigast är, den dag ett rådjur springer upp, en bil gör nåt idiotiskt (för det händer (hände iaf) VARJE dag på Bulten) eller hojen framför bromsar för nåt du inte ser.. När du då tvingas ut i mitten under press med fullt nedlägg eller max broms. Vad händer då?

Och var det värt det för att få leva i tron att man sabbade för Rotfrukts- och Lama förare?
 
Fortfarande finns det INGET som ursäktar deras beteende och fart . Det finns lagar och förordningar i det här landet och dom gäller ÄVEN oss som kör hoj. Att argumentera mot räfflor bara för att dom flesta kör som galningar är inget argument. Vad ger folk rätt att sätta sig över lagar och bestämmelser ?. Har jag rätt att bara gå in hos grannen och ta vad jag vill ha ? Kanske en dum jämförelse men i princip är det ingen skillnad mot att köra så vårdslöst att man sätter sitt och andras liv på spel.
Fredrik
 

Raven

New member
Kul med forum,man kan läsa uppfattningar som är annolunda än ens egna.
Hunds tankar å mina är ofta olika. Allmän väg är ingen plats där man tänjer marginaler, man är noga att man har sitt fordon på rätt plats på vägen. Man hänger inte i kompisens bakhjul utan har tid att reagera. När det gäller vilt är det svårare, ett brett seende å noterande av rörelser sk jägarblick kan förvarna.
 

SuperRetard

New member
Fortfarande finns det INGET som ursäktar deras beteende och fart . Det finns lagar och förordningar i det här landet och dom gäller ÄVEN oss som kör hoj. Att argumentera mot räfflor bara för att dom flesta kör som galningar är inget argument. Vad ger folk rätt att sätta sig över lagar och bestämmelser ?. Har jag rätt att bara gå in hos grannen och ta vad jag vill ha ? Kanske en dum jämförelse men i princip är det ingen skillnad mot att köra så vårdslöst att man sätter sitt och andras liv på spel.
Fredrik

Nu är du faktiskt lite dum..

Det ÄR förbjudet, liksom narkotika, människorov och prostitution. Men det händer, oavsett du vill det eller ej, och oavsett förbud.

Är syftet att du ska få känna att du "gjort vad du kunnat", eller att faktiskt få till en förbättring av statistiken?
 

SuperRetard

New member
Kul med forum,man kan läsa uppfattningar som är annolunda än ens egna.
Hunds tankar å mina är ofta olika. Allmän väg är ingen plats där man tänjer marginaler, man är noga att man har sitt fordon på rätt plats på vägen. Man hänger inte i kompisens bakhjul utan har tid att reagera. När det gäller vilt är det svårare, ett brett seende å noterande av rörelser sk jägarblick kan förvarna.

Exemplet med att hänga i bakhjulet på hojen framför tog jag aldrig, för det händer sällan. MEN vanligast att man ser det är bland customåkare, de åker i grupp och ligger sick-sack extremt nära varandra med noll marginal för oväntade händelser.

Och du har fel i sak. Allmän väg ÄR en plats där det tänjs på gränser, det är orsaken till att den här tråden ens existerar!
 

Hasse

New member
Nu är du faktiskt lite dum..

Det ÄR förbjudet, liksom narkotika, människorov och prostitution. Men det händer, oavsett du vill det eller ej, och oavsett förbud.

Är syftet att du ska få känna att du "gjort vad du kunnat", eller att faktiskt få till en förbättring av statistiken?

Fredrik har rätt att framföra sin åsikt utan att bli kallad dum.
Inget större fel på jämförelsen tycker jag.
 

SuperRetard

New member
Inget större fel på jämförelsen tycker jag.

Den är inte bara dum, utan heeelt galen!

Ingen har väl ifrågasatt huruvida det är lagligt eller inte att köra så. Därmed är det lika dumt som att argumentera mot drogroblem med att propagera för ett förbud.. Gjorde det nån skilnad?

Frågan är om vi diskuterar huruvida det är rätt eller fel att svinköra som det görs? Eller om vi pragmatiskt ska försöka finna en väg till bättring?

För mig känns det rätt meningslöst att diskutera huruvida det är fel eller inte, för där är jag rätt övertygad redan.
 

Ove 60+

Active member
Och var det värt det för att få leva i tron att man sabbade för Rotfrukts- och Lama förare?

Har nog allmänt svårt att förstå Hunds argumentation, den går lite hit och dit men jag undrar: Vad är Rotfrukts- och Lama förare? Är det alla vi andra? :cool:
 

SuperRetard

New member
Har nog allmänt svårt att förstå Hunds argumentation, den går lite hit och dit men jag undrar: Vad är Rotfrukts- och Lama förare? Är det alla vi andra? :cool:

Förlåt:

Rotfrukt = PotatoesMc
Lama = Lameriders
Cykelpojkar = BikerBoyz

Listan kan göras längre, men det är de stora etablerade och "gamla " :p grupperna!

Lite väl internt där kanske!
 

SuperRetard

New member
Har nog allmänt svårt att förstå Hunds argumentation, den går lite hit och dit men jag undrar: Vad är Rotfrukts- och Lama förare? Är det alla vi andra? :cool:

Min argumentation är enkel och rakt fram.

Det är meningslöst att tjata om förbud när problemet är att folk skiter i reglerna.
Det är lika meningslöst att sabba vägar som drabbar osäkra förare farligt hårt, men knappt berör en duktig, rutinerad förare osv..

Vad som krävs är en beteendeförändring, var vinner man den i att hytta med näven och räffla vägar? Polisen ställer sig på Bogan, hojarna flyttar till Bulten osv..

Man kan flytta problem bäst man vill, men problem är det. Enda sättet att komma tillrätta med det är att öppna en dialog och minska bryggan till de "skyldiga" och försöka skära av tillväxten av nya förare. Något som aldrig går att "förbuda" bort!§
 

Hasse

New member
isolering kanske ?

Min argumentation är enkel och rakt fram.

Det är meningslöst att tjata om förbud när problemet är att folk skiter i reglerna.
Det är lika meningslöst att sabba vägar som drabbar osäkra förare farligt hårt, men knappt berör en duktig, rutinerad förare osv..

Vad som krävs är en beteendeförändring, var vinner man den i att hytta med näven och räffla vägar? Polisen ställer sig på Bogan, hojarna flyttar till Bulten osv..

Man kan flytta problem bäst man vill, men problem är det. Enda sättet att komma tillrätta med det är att öppna en dialog och minska bryggan till de "skyldiga" och försöka skära av tillväxten av nya förare. Något som aldrig går att "förbuda" bort!§
För mig känns det rätt meningslöst att diskutera huruvida det är fel eller inte, för där är jag rätt övertygad redan.[/QUOTE]

Ja nu blev det glasklart !
Bra skrivet Hund !

För min del tycker jag nog att ALLVARET i olika typer av "brott" visst kan motiveras att jämföras med varandra.

Kan du utveckla dina tankar lite mer hur det skulle kunna gå till lite mer i detalj.
 
Top