Nya SMC försäkringen 2010

Ghost79

New member
Snackade med Folksam precis om detta. Det verkar inte som om Folksam blir med i det nya samarbetet nästa år, utan någon annan.

Enligt honom på Folksam jag pratade med så spelar det inte längre någon roll om man gick bankurser eller inte, inte en krona i premiereducering blir effekten hos Folksam iom att SMC försäkringen försvinner och de inte kommer teckna nytt avtal med SMC.

Måste alltså byta försäkringsbolag, och det kan jag inte göra förän tidigast oktober när säsongen är över.
Måste jag "sälja" hojen och sen "köpa" tillbaka den och då registrera in den i ett annat försäkringsbolag?'
Ser ingen annan lösning eller?
 
Last edited:

Pärallan

Member
Utan att vara någon expert på försäkringsfrågor så bör ju det avtal ni tecknade i Oktober (om du nu tecknade då) gälla. Så har det då varit i mina tidigare fall.

 

Ghost79

New member
Utan att vara någon expert på försäkringsfrågor så bör ju det avtal ni tecknade i Oktober (om du nu tecknade då) gälla. Så har det då varit i mina tidigare fall.

Jo det stämmer säkert. Skulle omvandla min försäkring till just en SMC försäkring när jag ställer på hojen till våren, från en helförsäkring avställningsbar.
Nu finns det alterntivet inte längre så jag är torsk :/
 

ezzo

New member
Hade du tagit SMC försäkringen i oktober hade det gått bra...
Men vem vill betala för månader man inte använder den...

Nu är det offentligt då.
SMC och Folksam har inget samarbetsavtal inför 2010. SMC har påbörjat ett samarbete med ett annat försäkringsbolag och jag tror tyvärr inte att det bolaget kommer ge mycket för oss som kör sporthoj.

2005 när vi drog igång sporthojsporjektet och började med sporthojskurser som kunde påverka din försäkringspremie så fick vi även in hel del nya smc medlemmar.
Kommer detta innebära att "Gubbväldet" inom SMC att återupträda?
Hur kommer deltagandet på kurserna se ut utan en försäkringsrabbatt?

Kommer bli intressant att följa detta.
 

Ghost79

New member
Ja det är himla tråkigt :(
Får väl se hur det blir i slutet av januari då den nya SMC försäkringen presenteras och utformningen på den ser ut.

Bara hålla tummarna att någon form av premiereducerande effekt följer på utbildningar. Möjlighet att ställa av klass 7-11 hojar vore fint också...
 

Spiff

New member
Ja det är himla tråkigt :(
Får väl se hur det blir i slutet av januari då den nya SMC försäkringen presenteras och utformningen på den ser ut.

Bara hålla tummarna att någon form av premiereducerande effekt följer på utbildningar. Möjlighet att ställa av klass 7-11 hojar vore fint också...

Ja det är trist att det inte funkade.

Varför vill du ha den avställningsbar? Om vi betalar XXXX för helår eller samma för de månader vi kör så är det ju skönt att slippa ställa av och på hela tiden..
 

Ghost79

New member
Ja det är trist att det inte funkade.

Varför vill du ha den avställningsbar? Om vi betalar XXXX för helår eller samma för de månader vi kör så är det ju skönt att slippa ställa av och på hela tiden..

Det var väl mest en anledning till att få sänkta kostnader totalt och ett argument för att sänka premien iom att försäkringen inte gäller på ett avställt fordon i trafik.

Ställa av och på är ju jätteenkelt numera. Tack Transportstyrelsen =)
 

Spiff

New member
Jo men det jag försöker säga är att du eller jag kostar försäkringsbolaget lika mycket om du har den påställd hela året eller om du bara ställer av och på hela tiden. Med andra ord slutar det med att du betalar XX för den tiden du har den påställd och jag betalar samma men har den på hela tiden.
 

Ghost79

New member
Jo men det jag försöker säga är att du eller jag kostar försäkringsbolaget lika mycket om du har den påställd hela året eller om du bara ställer av och på hela tiden. Med andra ord slutar det med att du betalar XX för den tiden du har den påställd och jag betalar samma men har den på hela tiden.

Vi tänker nog på samma grej.
Bästa är ju att ha hojen påställd året om till en kostnad som är försvarbart, även när den inte rullar. Och en försäkring som sjunker i kostnad ju mer utbildning man har, oavsett typ av motorcykel.

Kanske en försäkringspremie som är stigande och fallande i kostnad beroende på vilken månad på året det är, kanske hade vart nått?

p.s Om ni undrar varför jag ägnar energi åt detta nu är det för att jag sitter¨och jobbar fram till 02 i natt d.s
 

Hasse66

New member
Vi tänker nog på samma grej.
Bästa är ju att ha hojen påställd året om till en kostnad som är försvarbart, även när den inte rullar. Och en försäkring som sjunker i kostnad ju mer utbildning man har, oavsett typ av motorcykel.

Kanske en försäkringspremie som är stigande och fallande i kostnad beroende på vilken månad på året det är, kanske hade vart nått?

p.s Om ni undrar varför jag ägnar energi åt detta nu är det för att jag sitter¨och jobbar fram till 02 i natt d.s

Så har jag redan på Länsförsäkringar mitt i sommarn betalar jag
cirka 700kr mitt i vintern cirka 200kr.
 

Spiff

New member
Vi tänker nog på samma grej.
Bästa är ju att ha hojen påställd året om till en kostnad som är försvarbart, även när den inte rullar. Och en försäkring som sjunker i kostnad ju mer utbildning man har, oavsett typ av motorcykel.

Kanske en försäkringspremie som är stigande och fallande i kostnad beroende på vilken månad på året det är, kanske hade vart nått?

p.s Om ni undrar varför jag ägnar energi åt detta nu är det för att jag sitter¨och jobbar fram till 02 i natt d.s

Japp håller med.
Det bästa vore om alla kunde sluta med att vurpa så skulle dels ingen dö eller bli skadad vilket är viktigast och dels skulle försäkringen bli billig =)

Gott Nytt År!
 
Last edited:

zettan

New member
Pest eller kolera

För min del kvittar det vilket bolag jag har när det gäller premien. Hög eller ännu högre:mad:. Av- och påställning sköter man via transoprtstyrelsen.se. När jag ska köra ställer jag på, när jag kommer hem ställer jag av.
Det som är viktigt är att den gäller för SMC-övningar på bana.
 

tabman

New member
För min del kvittar det vilket bolag jag har när det gäller premien. Hög eller ännu högre:mad:. Av- och påställning sköter man via transoprtstyrelsen.se. När jag ska köra ställer jag på, när jag kommer hem ställer jag av.
Det som är viktigt är att den gäller för SMC-övningar på bana.


Det system som zettan praktiserar är helt klart en orsak varför försäkringsbolagen kör med s.k. årsförsäkringar d.v.s. ej avställbara
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...
1. SMC och Folksam har inget samarbetsavtal inför 2010.
2. Kommer detta innebära att "Gubbväldet" inom SMC att återupträda?
3. Hur kommer deltagandet på kurserna se ut utan en försäkringsrabbatt?

4. Kommer bli intressant att följa detta.

1. Folksam och SMC har ett avtal vart alla SMC medlem får 10% i rabatt på aktuell premie. Detta är ganska store belopp som Folksam därmed ger SMCs medlem.
På alla SMCs fortbildningar på bana gäller Folksams försäkring med fullt försäkringsskydd, uagtet att det är inhägnat tävlingsområde.

2. SMC har en 15.000 kursplatser på bana planerat för 2010. Båda Gubbar, gummor, ungtuppar och övriga glada motorcyklister är välkomna, på alla typor av MC. En del av kurserna riktar sig primärt till sporthojer, exackt som tidiagare.

3. Självfallet, har SMC haft kursdeltagare, som kanske endast kom för att få del av 25% självrisk försäkringen. Uppfattningen är att det handlar om ett beskedligt antal.

4. Upplägget med fortbildning och en morot på försäkringspremie tror SMC fortfarande på.

Men, det är upp till bevis och därför är flera forskningsprojekt initierat - så vi får konkreta svar.
Vi har i sporthojsprojektet set att kostnaderna för försäkringgiveran har gått nerr - men, dock inte i önskad takt.

Den som idag har 25% självrisk försäkringen, kommer att bli kontaktat av Folksam om konvertering, premie mv. Detta påbörjas under februari och löpande beroende på förfallodatum.
 

Svampe

New member
Den som idag har 25% självrisk försäkringen, kommer att bli kontaktat av Folksam om konvertering, premie mv. Detta påbörjas under februari och löpande beroende på förfallodatum.

Nu är det inte ditt jobb att svara på det här, men tanken är värd att väckas.

Försäkringar tecknas i de flesta/alla fall på årsbasis, ettårigt avtal mellan mig som kund och bolaget.
Om Folksam vill konvertera min försäkring som jag tecknade i September så anser jag att det är ett kontraktsbrott. Det gör så att jag inte har några skyldigheter att fullfölja min del av avtalet.

DVS. Jag kan byta bolag i samma stund som de kontaktar mig för en ändring.

Rätt eller fel?
Det är min tanke iaf om det blir en kraftig höjning av premien.
 

BlackTiger955

New member
Frågan är varför man har haft ett samarbete med Folksam överhuvudtaget? Jag har kört hoj sedan 1991 och varje år kollar jag med försäkringsbolagen vem som är billigast. Folksam har, oavsett vilken hoj jag kört, varit ett av de dyraste OCH haft högst självrisker. Senast i höstas kollade jag och då ville Folksam ha mer än 100% mer i premie än mitt nuvarande bolag. Trots smc-rabatt...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Nu är det inte ditt jobb att svara på det här, men tanken är värd att väckas.

Försäkringar tecknas i de flesta/alla fall på årsbasis, ettårigt avtal mellan mig som kund och bolaget.
Om Folksam vill konvertera min försäkring som jag tecknade i September så anser jag att det är ett kontraktsbrott. Det gör så att jag inte har några skyldigheter att fullfölja min del av avtalet.

DVS. Jag kan byta bolag i samma stund som de kontaktar mig för en ändring.

Rätt eller fel?
Det är min tanke iaf om det blir en kraftig höjning av premien.

Anser du har rätt. Avtalet ska löpa i den tid som är avtalad. Att Folksam har för avsikt att börja "konvertering" tolker jag endast att man vill vara ute i god tid - om det blir så att premien höjs väsentligt. Det är sjust mott kund att göra så, och Folksam bruker vara sjusta. Folksam har såklart en intress i att ha goda kunder, och även om statistikken inte är bra - finns det mycket bra kunder som har sporthoj..
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Frågan är varför man har haft ett samarbete med Folksam överhuvudtaget? Jag har kört hoj sedan 1991 och varje år kollar jag med försäkringsbolagen vem som är billigast. Folksam har, oavsett vilken hoj jag kört, varit ett av de dyraste OCH haft högst självrisker. Senast i höstas kollade jag och då ville Folksam ha mer än 100% mer i premie än mitt nuvarande bolag. Trots smc-rabatt...

SMC jobbade innan Folksam med Trygg Hansa. Detta avtal blev uppsagt grundet brist på lönsamhet. Som ex. blev 1 av 3 R1 ersatt fullt årligen, därtill ska läggas kostnader för personskador. Samtidigt fanns ett politisk press för att förbjuda effektstärka hojer. Varför SMC drog igång med sporthojsprojektet.
Folksam var det bolag som trodde på SMCs insatser med kombinationen med försäkringsteori / fortbildning. Vi har under resan inte fått fram en generell attraktiv prisbild i alla försäkringsklasser, vilket är ett stort önskemål från huvudparten av SMCs medlem.

Marknaden för MC försäkringer, har under senaste åren varit under förandring, dvs vi ser att flera erbjuder försäkring i "nicher" t. ex. märkes / kategori baseret. Detta har medfört att olika grupper står till större del för sina egna kostnader. På så sätt har det för största delen av motorcyklisterna blivit billigare att äga en MC, och flera anser att detta har varit en viktig faktor för att MC beståndet har kunnit växa.
 
Top