När börjar din säsong?

Hampe

Skriver massor!
Nu börjar nästa säsong:

001_zps252fb2ec.jpg

Första frosten hemma idag på morgonen.

Klart man gör en utryckning och tar hojen till jobbet då!

002_zpsd4345c7d.jpg

...det är ju sååå jobbigt att skrapa rutorna på bilen.

Hampe

Camel

Member
Efter en lång period på ca 1 månads uppehåll från körningen så var vi ute och körde igen, sonen på sin hoj och jag på min. Kallt och bistert men klart och fint väder. Sonen håller på att ta A1-kort så vi övningskör tillsammans. Så säsongen har börjat! Hoppas att den kan fortsätta utan större uppehåll.

dl1000wr125.jpg

Ove 60+

Active member
Börjar bli jävvligt gammal och frusen så det blir nog inget före April, dom yngre får starta upp säsongen....

gundj

New member
Nu när fanatismen med ålderns rätt har dämpats en aning så ställer jag några krav för att ta ut hojen på en tur.
1. Det skall vara vackert väder.
2. Det skall finnas några bra kaféer med gott kaffe och uteservering.
3. Jag ska ha gott om tid.
För kunde man ju tänkt sig att 4. skulle varit att gruset ska vara bortsopat, men då får man väl vänta med premiären till november.

IvanBoring

New member
Nu när fanatismen med ålderns rätt har dämpats en aning så ställer jag några krav för att ta ut hojen på en tur.
1. Det skall vara vackert väder.
2. Det skall finnas några bra kaféer med gott kaffe och uteservering.
3. Jag ska ha gott om tid.
För kunde man ju tänkt sig att 4. skulle varit att gruset ska vara bortsopat, men då får man väl vänta med premiären till november.

Kunde inte sagt det bättre själv :tummenupp

Alexander76

Member
Min säsong börjar när det är plusgrader. Det är dock lite stökigt i sthlm fortfarande :/ Ser ut att bli skiftet mars/april

Bansaie

New member
Så fort väglaget tillåter en icke vinterrustad hoj.
Mitt "rekord" är 8:e mars, men i år har vi över 1 meter snö idag den 28 februari och prognosen säger fortsatt kallt och snö så det lär dröja med den svenska premiären i år.
Kompenserar med att ha premiären i Spanien den 26:e mars i år. :victorious:

Lottafia

Member
Så fort väglaget tillåter en icke vinterrustad hoj.
Mitt "rekord" är 8:e mars, men i år har vi över 1 meter snö idag den 28 februari och prognosen säger fortsatt kallt och snö så det lär dröja med den svenska premiären i år.
Kompenserar med att ha premiären i Spanien den 26:e mars i år. :victorious:

Vad innebär "vinterrustad hoj" ?

Under åren 2004-2008 då jag körde hela vintern med undantag för ett par dagar då temperaturen var lägre än -10°C, så innebar det i mitt fall att de vanliga sommarsulorna skulle vara nya innan snön riskerade falla, att batteriet skulle klara ett belastningsprov med bra betyg och att handtagsvärmen skulle fungera. Behövs mer?
Från sommaren 2008 hade jag en allför bekväm bil för att kunna motstå frestelsen från den, när kylan började kännas besvärlig. Tanten börjar ju bli gammal...

Camel

Member
Sen vår i år. Vintern har kommit tillbaka flera gånger nu. Men de dagar som det inte är vinterväglag gäller det att passa på att köra hoj. Lite bistert ibland, men med rätt utrustning klarar man kylan hyfsat. Idag var det inte så fullt så kallt som det var för någon vecka sedan. Alltid något. Halkvarningslampan på V-stromen har lyst nästan under varje körning sedan i slutet av december. Nu längtar jag till varmare väder så lampan inte lyser mer. Då är det vår!

mcvinter.jpg

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tyvärr tre dödade på motorcykel under helgen och ytterligare några svårt skadade. Det är för många. Kör med insidan och kom fram säkert till de som väntar på dig <3

Lottafia

Member
Tre är tre för mycket. Dock undrar man ju kring den i Bollebygd. Den låter ju som en fyllegrej, men vad vet jag? Halv fem med passagerare en söndagmorgon tvärs över en bred gångbana mitt i centrum, rakt in i en vägg, efter att ha missat en cirkulationsplats?

Fanns det inte en tråd som hette "extremt beteende"?:confused:

Last edited:

Camel

Member
Idag blev det en hojrunda på 12 mil i +6° och sol. Igår snöade det. Det kändes underbart att köra idag efter denna vinter med mycket oregelbunden körning pga dåligt väglag samt hojturer i kyla. Men säsongen börjar kanske inte på allvar ännu, imorgon har man lovat snö i södra delen av riket. Igen. Men redan i övermorgon ska snön försvinna och sedan spås det relativt varmt väder som sträcker sig över kommande helg. Nu kanske man kan ta hojen till jobbet mer regelbundet. Ni som bor norrut får nog vänta ett tag till. Under vintern har jag kunnat köra några turer då och då beroende på väglaget, dock totalt endast ca 100 mil hittills i år. Jag har passat på att öva lite trixande när tillfälle getts men trots det känns det lite rostigt. Får väl lägga ett par pass kommande helger på att trixa lite till så att man blir av med värsta rosten. Jag önskar alla en rolig säsong med många positiva upplevelser på hoj. Och kör lugnt och försiktigt! Alltför många har redan förolyckats på MC trots att säsongen knappt börjat.