När börjar din säsong?

Pathfinder_5555

New member
Idag körde jag Mean Streaken till en verkstad här i Götet...det var uppfriskande..lite väl mycket grus på sina ställen bara...märkligt :D
Nu är det bara att hoppas på att det inte snöar imorrn som de "hotar med"...för då blir det problem att få tillbaks den på Torsdag..det lär ju inte smälta bort direkt :rolleyes:

Bob Sweden

New member
Från helgens äventyr, 13/2 - 2011, ungefär middagstid, 130 mil hemifrån.

IMG_0604.jpg

Så nu är sommaren officiellt här!!

/B

Bob Sweden

New member
Jå men inte menar du att du kört mc från östergötland i denna arktiska
kyla

Kanske inte det smartaste jag gjort det här, men en erfarenhet rikare är jag. :D

Det var lite bistert, men jo, jag körde från Östergötland.
Var lite spännande att se om hojen skulle starta i Luleå när det var -27...
Och startade gjorde den även om det var lite motvilligt och sedan bar det av vidare norrut.

Olle Å

New member
Du måste ju inte ha en hoj typ KTM eller liknande för att köra på vintern. Om vi tänker tillbaka så där en 50 år så kördes de mycket hoj även på vintrarna. Visserligen är nog vägarna mera isiga nu än då. Det finns ju flera alternativ till hur man kan dubba sina däck. Du som bara vill köra på lite större vägar där asfalten tittar fram , bör då ha dubbat ungefär som bilisterna har. Annars kan du ju välja ett större dubbutstick 7 - 10mm, men får då hålla tungan rätt i munnen om du åker på asfalt eller hård grusväg. Sedan har du endurodubbat som jag tror Mudder har. Livsfarligt på asfalt, men ett helt otroligt grepp på is och hård snö. Nu har det ju kommit fram dubbar som man kan skruva i med en liten borrmaskin. Där finns ju också flera längder att välja på. Tänk bara på att däcken måste ha rejält med gummi för att inte dubben skall gå i för djupt. Tidigare har jag kört Honda Dominator året runt när jag jobbpendlat. Numera kör jag en Honda Transalp.

Skye

Kör Mycket!
Kanske inte det smartaste jag gjort det här, men en erfarenhet rikare är jag. :D

Det var lite bistert, men jo, jag körde från Östergötland.
Var lite spännande att se om hojen skulle starta i Luleå när det var -27...
Och startade gjorde den även om det var lite motvilligt och sedan bar det av vidare norrut.

Respect

..och jag som tycker det är kallt om fingrarna redan vid +5°

skiboms

New member
Min började den 9/2 med strålande solsken.
Temp på ca 4 + var i varmaste laget då jag tog vinter skrudden.
Dagen efter kom snön och kylan ingen
:mad:

roligt med lite grus på vägarna :rolleyes:

Hampe

Skriver massor!
Konstigt.
Hela tråden änna dog efter Bob Swedens inhopp.

Jättekonstigt...

Vad säger ni - är ni up and running allihop, eller drar ni lite till på det?
Lite varmare dagar, lite ljumnare nätter, lite mindre risk för regn - är det detta som krävs?

Hampe
Detta inlägg var en del i projektet "lyfta från botten för att sätta sprutt på forumet"

Bansaie

New member
Varit igång av och till sen 8:e mars i år, men visst har det tidvis varit lite kylslaget att pendla på hoj.

TMax500

Member
1 februari. När snön och halkan var borta. Fast jag körde bara min vardagsscooter de första veckorna. Ville inte utsätta "finhojarna" för risken att få saltstänk...

Maru

New member
Min slutade lördagen den 10/5... i en 90graders vänsterböj i ca 80knyck sprang en katt in i framhjulet och tummlade runt under hojen. (Vobblade till som fan). Jag tappade bromsverkan fram i smällen och innan jag hann fotbromsa ner farten skar hojen ner i diket och jag fick mig en flygtur.

Nyckelbens-, 2 revbens- och vadbensfraktur. Även främre korsbandet var av. Allt på höger sida.
Så nu är det morfin och kryckor ett tag.

Får ta mig en allvarlig funderare på det här med hoj. 4 gången nu... och värsta utfallet...

Fick ihop drygt 150 mil... på 6 veckor...

Kör vackert!

Hampe

Skriver massor!
Min slutade lördagen den 10/5... i en 90graders vänsterböj i ca 80knyck sprang en katt in i framhjulet och tummlade runt under hojen. (Vobblade till som fan). Jag tappade bromsverkan fram i smällen och innan jag hann fotbromsa ner farten skar hojen ner i diket och jag fick mig en flygtur.

Nyckelbens-, 2 revbens- och vadbensfraktur. Även främre korsbandet var av. Allt på höger sida.
Så nu är det morfin och kryckor ett tag.

Får ta mig en allvarlig funderare på det här med hoj. 4 gången nu... och värsta utfallet...

Fick ihop drygt 150 mil... på 6 veckor...

Kör vackert!

Hey! Denna posten har jag missat - hur är det med dig nu, Maru?
smiley31.gif

10 maj... ...borde vara dags snart att kliva upp på hojen och i vart fall torrbryta lite.

Krya på dig, följ sjukgymnastens råd och låt oss gärna veta hur det går för dig med konvalescensen.

Många av oss har stått på öronen och kommit tillbaka igen.
Se bara på mig! (Här kan Per W gärna lägga upp en post med en båring illustration)

Hampe

...åsso säger folk att det bara är skrock och vidskepelse när en katt springer upp på vägen.

Edit:

Här är bilden som är tänkt att pigga upp och motivera dig:

thebitterend40.jpg

Det kunde alltså vara värre, och de flesta av oss har fortsatt köra efter våra mishaps.
Det gör du säkert också - inget klår känslan när allt stämmer.

Foto: Per W som dök upp i tråden. Small world

Last edited:

Per W

New member
He he, kanske gör det, Hampe, men nu kommer ett av de ytterst sällsynta tillfällena då jag skall se vuxna män gråta och falla ihop i djupaste smärta i 90 minuter av en touch av en hand eller vindraget av en boll. :angel:

Skye

Kör Mycket!
Hur ni än länkar..men..
Materialet är inte tillgängligt för tillfället

Last edited: