När börjar din säsong?

ClaesVaradero

New member
Åker varje dag till jobbet om vädret inta är allt för kallt.
Vet inte hur det blir efter 1:a mars då jag flyttar till Sollentuna, men då är det väl vår där och ok att åka.
Nästa vinter vet jag inte om jag kommer att åka med tanke på saltade vägar och sådan skit.
 

colsson

New member
Jag beundrar verkligen er som nästan kör året runt. Det ser skitkul ut! Jag hade gärnat testat att köra i snö men undrar hur ni tänker när ni det är såphalt på asfalten och ni uppenberligen är ute och kör!? Jag fatttar inte hur ni vågar? Ibland när jag promenerar till jobb så håller ju bilarna 20km/h och hade jag tagit en kurva i det väglaget så hade jag garanterat lagt hojen. Men det är klart.. kör man bara på/i snö så blir det ju aldrig riktigt glashalt..
 

mudder

Member
Jag beundrar verkligen er som nästan kör året runt. Det ser skitkul ut! Jag hade gärnat testat att köra i snö men undrar hur ni tänker när ni det är såphalt på asfalten och ni uppenberligen är ute och kör!? Jag fatttar inte hur ni vågar? Ibland när jag promenerar till jobb så håller ju bilarna 20km/h och hade jag tagit en kurva i det väglaget så hade jag garanterat lagt hojen. Men det är klart.. kör man bara på/i snö så blir det ju aldrig riktigt glashalt..
Körning med endurodubbade crossdäck:
Asfalt är jobbigt, även snötäckt asfalt är inte att lita på, för om dubbarna skär igenom så blir det snorhalt på asfalten. Det bästa är isiga och hårt snöpackade grusvägar, då gör det inget om dubbarna går igenom ytan.:D
 

HPNilsson

New member
Jag beundrar verkligen er som nästan kör året runt. Det ser skitkul ut! Jag hade gärnat testat att köra i snö men undrar hur ni tänker när ni det är såphalt på asfalten och ni uppenberligen är ute och kör!? Jag fatttar inte hur ni vågar? Ibland när jag promenerar till jobb så håller ju bilarna 20km/h och hade jag tagit en kurva i det väglaget så hade jag garanterat lagt hojen. Men det är klart.. kör man bara på/i snö så blir det ju aldrig riktigt glashalt..

Dubben hasar ju lite på asfalten men man åker i möjligaste mån ute i kanterna där det finns is,det är där man har greppet.Där jag bor behöver man sällan ut på asfalt det blir sjöar o nedlagd järnväg o skoterspår,grusvägar dit man ska.
Snömodd som blir där det är saltat är värst tycker jag,o frusna spår dom får man se till att korsa hela tiden så man inte åker längs med.Fästet upplever jag som bättre på vintern,jämnare mer lättåkt inget lösgrus i utgången av kurvan.
 

Chopperbyggarn

New member
Idag behövdes varken dubb eller skidor på riksvägarna.
Blev en rejäl tur både i Älvsborg o Skaraborg efter att med mycket möda och stort besvär lyckats komma i den 30 år gamla "SMC Overallen" :D

Anders.J
 

Seth

New member
säsongen börjar i slutet av februari för mig och hondan om det inte är för mkt grus på vägen. annars får det bli lilla suzukin om den är kvar då
 

TMax500

Member
IDAG började min säsong! Nu har isen smält tillräckligt för att jag skulle finna mig ett spår ut på stora vägen (som varit snöfri ett bra tag). Fick zick-zacka nära 1 kilometer mellan pölar, hålor, små "bäckar" av smältvatten - i bland på höger vägbana, ibland på vänster - tills jag äntligen nådde asfalten!

Nu blev det bara en kort-kort tur - ny bensin och ny luft i däcken - men jag spräckte i alla fall nollan! :) Även asfaltvägarna är förstås i uselt skick för hojåkning. Grus, potthål, isfläckar och med kall och våt asfalt. Så man undrar ju hur man egentligen är funtad när det ändå kändes skönt att köra hoj...? :confused:

Trajjan fick stanna inne, den gillar inte saltstänk. TMaxen tål betydligt mer - lackade ytor, plastkåpor som är enklare att hålla rena.
 
Last edited:

carlhenrike

New member
Fick frågan av en granne i helgen: "Har du vårkänslor", då han passerade när jag stod och tvättade min mc utomhus. Då slog det mig att ja, säsongen började faktiskt mentalt i och med att jag besökte MC- mässan förra helgen...
 

Olle Å

New member
Var ute på en ganska rejäl tur i går. Tyvärr så lyser asfalten igenom , så det gäller att hitta småvägar. Har lite för långa dubb för att köra på asfalt och frusen grusväg, så det blir till att ta det väldigt lugnt där. Annars så var det ett kanonfint väder med strålande solsken och runt nollan. Mycket folk som var ute och promenerade med både hundar och barn. Tycker det verkar som om det är fler och fler som är ute och rör på sig numera. Kanske det beror på dåliga TVprogram.
 

Pathfinder_5555

New member
Brukar pendla till jobbet med Offroaden när det är isfritt & stabilt över 4+ :)

Stora bocken bruse får vänta tills...tja de har röjt bort de ohyggliga mängder grus de lagt på härinne i stan :rolleyes:
 
J

Janner

Guest
Onsdagen den 9 februari

Min första tur blev i onsdags. Vinden som vinit iskall i några dagar hade mojnat, solen sken och temperaturen kom upp i 4+.

Det var skönt att få komma ut och härligt att känna sig så hemma på Multin.

Nu har det blivit isande kallt igen, så mu får det nog vänta ett tag igen.
 

wildstaren

New member
myggfritt

Ni är lyckliga ni som får känna lite plussgrader för en mc tur.Här i norr ligger
tempen idag på -28 så jag står över
 

Bob Sweden

New member
Ni är lyckliga ni som får känna lite plussgrader för en mc tur.Här i norr ligger
tempen idag på -28 så jag står över

Jotack, jag kände det...

Var i helgen en tur från Linköping till Haparanda och vidare till Polcirkelbyn innan det bar av hemmåt igen.

Kallt som s*tan och inte trångt med hojar direkt...
Dessvärre gick inte min trogna XJ600 inte riktigt rent efter 160 mil på 36 timmar under dom förhållandena så avslutningen blev inte riktigt som planerat...
Men det är en annan historia.

/B
 

lindor

New member
Det lär dröja...

För en vecka sedan såg det som dom snart kunde vara dags att plocka ut kompisen från vinterförvaringen...

... men sen kom Kung Bore tillbaka från semestern och satte igång att jobba hårt igen - snö och kallt!

Nu ser det ut som man får vänta en bit i mars innan det kan bli dags. Jag har tyvärr ingen hoj som passar att åka runt med i rådande väglag.
Men... det blir vår i år med!
 

Hampe

Skriver massor!
Något som aldrig slutar kan heller aldrig börja.
img2934875.jpg

Hojåka är evigt!

På Dusty Wobbls

https://sites.google.com/site/dustywobblssnow/ice-butt-2011

finns ett bra bildspel att klicka igång för den som är intresserad.



Hampe
 
Top