Motorrad har sin överman i usel tidning - nämligen MC-folket.

Triumph int

New member
SH-forumet känns så mycket större, snabbare och vitalare än SMC's,
och har ett större inflytande på hur man ska uppträda i trafiken med mc.

Skulle SMC få in en fot på SH så kanske fler skulle köra med större hänsyn.
 

Hansi

Skrivit för mycket
SH-forumet känns så mycket större, snabbare och vitalare än SMC's,
och har ett större inflytande på hur man ska uppträda i trafiken med mc.

Skulle SMC få in en fot på SH så kanske fler skulle köra med större hänsyn.

Många som är engagerade i SMC och har sporthojsintresse är närvarande på SH, läste ett inlägg av Galne Dansken så sent som förra veckan...

Hur den där foten skulle se ut i övrigt och hur den skulle få fler att köra med mer respekt för de krafter man sätter i rörelse när man kör sporthoj, och hur dessa krafter potentiellt kan påverka sin egen och andras hälsa, det är en bra fråga :)

Tycker det finns rätt gott om ambassadörer där i övrigt, tar inte många inlägg innan frågor om hur man blir bättre på att köra hoj (eller hur man får ner knät i backen) besvaras med rådet att prova en SMC-kurs.
 

Marie

Banned
Hur kan du veta att det *fortfarande* bara är skit i dem?
När läste du en SMC-tidning sist? Ngn gång på 70-talet? ;)

På 1970-talet var jag klok nog att inte ens tänka tanken att sätta mig på en motorcykel.
Eftersom jag inte ens hade mardrömmar om att gå med i SMC förrän dec.-04, och aldrig hade suttit på en mc innan okt-04 så var det väl i mitten/slutet av 00-talet
 

Peter1980

New member
Många som är engagerade i SMC och har sporthojsintresse är närvarande på SH, läste ett inlägg av Galne Dansken så sent som förra veckan...

Hur den där foten skulle se ut i övrigt och hur den skulle få fler att köra med mer respekt för de krafter man sätter i rörelse när man kör sporthoj, och hur dessa krafter potentiellt kan påverka sin egen och andras hälsa, det är en bra fråga :)

Tycker det finns rätt gott om ambassadörer där i övrigt, tar inte många inlägg innan frågor om hur man blir bättre på att köra hoj (eller hur man får ner knät i backen) besvaras med rådet att prova en SMC-kurs.

Väl skrivet Hansi.

Ang. den där foten. Jag har inte hållt det som någon hemlighet att jag kör en hel del SMC-kurser, så det händer att man får lite PM osv om hur det funkar, hur "bra" man måste vara, hur man bokar osv. Så på såna frågor brukar jag försöka hjälpa till.

Är ganska aktiv där i övrigt också och vädrar väl min åsikt rätt ofta, så länge man lägger fram det som just sin åsikt så funkar det.
Däremot ska man nog passa sig för att "besserwissra" för mkt just på SH. Man får ha lite i åtanke att många där bara vill köra fort, att "hänsyn" inte är så viktigt. Så att dyka upp och berätta hur man "ska" köra och göra brukar inte mottas särskilt väl.

Har t om sett det slå tillbaka nån gång när folk gett sig på att lägga fram "SMC-tekniken" som den enda sanningen, varpå någon "riktig" raceförare dyker upp och sågar hela posten.

Jag tycker att "Galne Dansken" har en bra känsla för det där och ofta postar förklarande poster ang t ex SMC (eller andra ämnen), men lämnar det upp till var och en att avgöra om det är rätt eller fel.

Det jag kan tycka att SMC som organisation borde vara mer aktiva med på SH är att t ex posta olycksstatistik osv. Länkar till utredningar och liknande. Så får var och en läsa och ta till sig.
 

powerglide

New member
Njäe, känns inte som om SH är rätt forum för den typen av info.
En del där skulle säkert ha nytta av att läsa sådant ibland men sedan har vi ju det här med hästen och vattnet.
Vill den inte dricka så dricker den inte.
 
Last edited:

druid

New member
Det är ju rätt många som är aktiva både här och på SH (med samma nick t.o.m. :) )....
 

Carnivore

New member
Jag tycker det är tråkigt att det finns folk på SH som inte vet vad SMC gör

Att dom inte tycker att tidningen är bra spelar väl ingen roll

Det finns kunskap och mc-intresse på SH, så varför är inte SMC närvarande?

Ledsen men ditt inlägg osar även det av okunskap skulle jag påstå. ;)
Vi är väldigt många inom SMC´s funktionärskår som är aktiva på SH och även träffar massor av forummedlemmar ute på gatorna och kända hojfik.
 

powerglide

New member
Borde inte Marie få en tvångssignatur, "Mata inte Trollet" ;)

@MiaSyrra. Du vet om att du kan sätta folk på en personlig ignorera-lista?
 
Last edited:

Oldbiker

New member
Se till helheten

Jag tror att flera av de som kommenterat detta är överens om att tidningen MC-Folket kan aldrig bli den tidning som i alla lägen kommer att passa alla till 100 procent. Jag vill påstå att skulle den göra det så hade en inget existenberättigande. En tidning ska man reagera på, både positivt och negativt, det är reaktionen som är det viktiga och som skapar kreativa människor.
MC-Folket ska som tidning ta tillvara motorcyklisternas intressen, inte bara de som åker sporthoj, customåkarna, eller desom åker på touring. Det är och finns mycket som vi har gemensamt som SMC som organisation ska hålla uppsikt på och som tidningen ska skriva om. Det handlar om körkort, trafikregler synen på motorcyklister och en uppsjö andra saker. Att vi som klubbmedlemmar får lite andra artiklar är mest en bonus. Faktum är att jag läser nästan varenda bokstav i tidning, det beror först och främst på att jag är så naiv att jag tror mig lära mig något av allt jag läser, även som jag i min vildaste fantasi inte kan föreställa mig att jag någonsin ska ha någon glädje av.
När jag tittar på MC-Folket lite mer noga och ställer den mot andra mc-tidningar jag läser, så håller den lika hög kvalité som någon av de andra, det är ungefär lika mycket stavfel, eller felslag i alla tidningar. Bilderna håller en bra kvalité och är inte sämre än konkurrenterna.
Jag tror ändå att det viktigaste är att MC-Folket gör det de är satta till att göra och inte ska försöka konkurrera med de specialtidningar som finns i branschen. Då är risken stor att det blir djävligt fel. Utnyttja den kompetens som finns i organisationen och använd den.
 

MiaSyrra

New member
Borde inte Marie få en tvångssignatur, "Mata inte Trollet" ;)

@MiaSyrra. Du vet om att du kan sätta folk på en personlig ignorera-lista?
Har gjort det. Ser inte detta som min livsuppgift att avgifta Marie. Den bitterheten sitter djupare än det går att föreställa sig. Jag ger en enkel uppmaning att gå vidare i livet och inte slösa energi på att hata. Det borde det finnas bättre forum för. SMC är en organisation som präglas av bred samsyn, god sammanhållning och ett väldigt roligt och givande utbud för alla smaker. Det är värt att offra tid och energi att bevara den goda stämningen. Marie verkar ha fastnat i en deprimerande svartsyn. Det är synd att det ska vara så roligt att sabba och göra skit för andra. Det är nog sådana som kör ihjäl sig på rent oförstånd. Tragisk statistik. Låt oss göra som åsnan Igor... Le och vinka åt dumheterna, så går livet lite lättare att leva.
 

MiaSyrra

New member
Då får jag påminna dig: Ior.
Nej det är inte Nalle Puh:s kompis. Jag tänker på Shrek, det gröna trollet, vars kompis säger om ting man bara måste fördra... Le och vinka... Rösten i originaldubbet görs av Eddie Murphy. En mästare på subtila nyanser. Där får du läsa på lite,Nalle Puh hade varit för enkelt. Den har du ju läst för dina barn en miljon gånger. Nä, mina kusiner heter Mats, båda två. Mats Peter och Mats Ivar... så är det. Totalt OT, sorry.
 

powerglide

New member
Start OT:
Åsnan i Shrek heter bara Åsna, vilket är en del av charmen :)

Igor är ett klassiskt namn på puckelryggiga, harlynta, haltande tjänare som gärna säger "Yesth, massther".
Och i Diskvärlden är det en separat ras.

Så vilka åsna Igor som avses har jag svårt att se.
End OT:
 

Syster-Tysk

New member
ang Sporthoj.com så var en stor del av sporthojs projektet att SMC's sporthojs instruktörer skulle bege sig ut i den okända cyberrymden för att stävja missuppfattningar och hjälpa motorcyklister på olika sätt. Visst fanns där även inbegripet att försöka sig på en attityd förändring, att låta folk veta att det inte är ok att göra hur som helst i trafiken.

Och när en stor mängd (100?) dök upp och härjade i trådarna med samma budskap, så blev sporthoj ett tag lite lugnare. Kankse dags att påminna oss instruktörer att ta plats och höras lite igen? Vad säger ni?
 

SGM

Moderator
...tror inte man vinner mycket på att gå in och domdera för mycket heller, brorduktig-stämpeln är direkt obra om man vill nå fram med något vettigt.
Att iförd reflexvästen, skicka på sig korvätarkrukan, grensla BMW:n och prata om hur farligt det är att åka på slangen - gör att man startar i duktig uppförsbacke bland den gemene sporthojaren.

Det är en attitydsförändring generellt, det syns rätt tydligt på SH.
 

MiaSyrra

New member
...Att iförd reflexvästen, skicka på sig korvätarkrukan, grensla BMW:n och prata om hur farligt det är att åka på slangen - gör att man startar i duktig uppförsbacke bland den gemene sporthojaren.
Ha ha ha, där fick du in en fullträff. Behöver inte nämna (3 stora bokstäver)klubben i detta sammanghang. Problemet i flera forum är just att någon lägger in en brandfackla som skapar en reaktion, som river igång en lavin. Det som är trist i SMCforumet är när någon konsekvent lägger in synpunkter på allt som inte är tillräckligt bra. Nettikett är ovärderligt, i synnerhet inom SMC som har en ambition att täcka mer än bara touring eller sporthoj...
 
Last edited:

Mathias

Active member
Offtopic men det är viktigt.

Var och en har rätt att tycka och skriva, sen kanske man inte håller med.

Tycker att det blir för mycket personangrepp.

/Mathias, moderator i Skånedelen
 
Top