Motorrad har sin överman i usel tidning - nämligen MC-folket.

zettan

New member
Jag tycker att diskussionen är nyanserad och seriös. Första inlägget luktar lite "Aftonbladet", men han fick ju napp.
Det viktigaste och vettigaste är, enligt mig "Tycker du inte något är bra, kontakta och påverka". Något många borde göra istället för att bara klaga.
 

Marie

Banned
Jag för min del tycker att han har rätt till 100%.

MCfolket är en tidning som man inte direkt längtar efter att få i brevlådan. Lite sossigt småröd, kollektivistisk, politiskt korrekt, myndighetsmedjamsande och förbaskat mycket "Bror Duktig" precis som hela SMC.
Jag slår upp sista uppslaget och läser Sture Stelben, sen arkiverar jag den. Men å andra sidan röner "Bumsen", BMW-klubbens tidning, ett än värre öde. Den brukar bli arkiverad oläst.
Vem f-n vill läsa om så trista tingestar som motorcyklar?????

Biltidning har jag däremot en som jag BETALAR prenumeration för. Bilar är intressant och engagerande, men ack så dyrt som hobby....
 

990 Adventure

New member
Alltid lika gullig !

Jag för min del tycker att han har rätt till 100%.

MCfolket är en tidning som man inte direkt längtar efter att få i brevlådan. Lite sossigt småröd, kollektivistisk, politiskt korrekt, myndighetsmedjamsande och förbaskat mycket "Bror Duktig" precis som hela SMC.
Jag slår upp sista uppslaget och läser Sture Stelben, sen arkiverar jag den. Men å andra sidan röner "Bumsen", BMW-klubbens tidning, ett än värre öde. Den brukar bli arkiverad oläst.
Vem f-n vill läsa om så trista tingestar som motorcyklar?????

Biltidning har jag däremot en som jag BETALAR prenumeration för. Bilar är intressant och engagerande, men ack så dyrt som hobby....

Imponerande, det tog några dagar men nu är du riktigt på tå, men säg mig en sak ! hur kan du veta att dom är skit när du inte läser dom ?

Det kan ju ha hänt något med innehållet sedan sist ,och tro eller ej (tur är nog det) alla är inte av samma åsikt som dig, jag tycker den är bra , men precis som dom andra 4 mc tidningarna jag läser o givetvis betalar för så handlar den om mc o mc åkning, då kan det bli lite upprepning o lika innehåll.

Dessutom tycker jag bilar är skit !
 

Rydde

New member
tycker den är kul mc-folket. det finns många tidningar om mc. mc-folket fyller en plats som andra inte gör.
 

TMax500

Member
Ja, det var många hårda ord både på SH (dvs sporthoj.com) och här på forumet. När t o m hårdingarna på SH (ursäkta klichén!) tycker att vissa inlägg är onyanserade... :)
MC-folket har en del halvtorra inslag även i mina ögon. Jag är t ex inte intresserad av att åka till Österrike i reflexväst, campa, och vifta med svenska flaggor på ett torg. Men, hojåkare och SMC är en bred grupp och som föreningstidning så måste man försöka tillfredsställa alla grupper. Oavsett om man kör sporthoj, glidare, touring, grus, scooter eller något annat annat. Och då kan kanske inte alla tycka att allt är lika kul.

Vad jag däremot tycker är en viktig faktor är layouten. Här finns en hel del att göra för att med enkla medel göra tidningen mer attraktiv. Ser det bättre ut så känns det bättre, förpackningen är viktig!

Typsnittet är för litet. Det har förekommit en hel del långa, långa artiklar med nästan enbart svart text på grå botten - nästan oläsligt. Radmatningar, underrubriker, styckeindelning saknas ibland helt. Vissa artiklar har fått mig att ge upp när tidningen har haft ett helt uppslag av svart text och nästan inget mer.

Några exempel från nr 7/11 som ligger framme just nu:

* Insändarsidan: text-text-text-text-text-text-text-text-text. (Man tittar på det och tänker, åhhh så jobbigt. Hoppar över detta!)
* Guzziartikeln. Trevlig, en del bilder. Men tämligen grötigt (se sid 54-55). En del tidigare alster från samma intressanta skribent saknar nästan helt layout - bara text-text-text. Synd på ett bra innehåll!
* Från ordföranden (sid 60). Man säger ibland om någon att "han/hon talar oavbrutet i ett svep utan att att andas". Precis så ser texten ut i mina ögon.
* Nytt från SMC (sid 62-63). Mycket text, grå rutor. Får mig att tänka på Skatteverket (förlåt, det var inte snällt sagt..)
* Bikers Kårner - liiiten svart text på brun botten - behöver det ens kommenteras?

Så lägg mer kraft på förbättrad läsbarhet och lite "sexigare" layout. Så kommer hela tidningen att upplevas bättre och mer attraktiv. Även om man inte är intresserad av bilder på diplomutdelning och på medelålders män som äter korv.. ;)

Förresten, skivrecensioner? Vad gör de här? Bort! :)
Förresten nr 2, till Magnus Klys. "Heta vax"? Vem som är född efter 1945 använder det uttrycket? Undra på att killarna på sporthoj ser SMC som ett dagis för gråskäggiga farbröder... :)
 
Last edited:

SGM

Moderator
Jag tycker tidningen är en skoj liten bonus, visst är man föga intresserad av campande touringfolk med korvätarvisir - men jag gillar blandningen ändå - det har hänt att man läst tester på kromslädar (brrr), det skulle jag aldrig erkänna om någon frågade mig. :D

Det finns alltid något läsvärt i tidningen, och det är bara en liten del i allt kul som kommer ut via medlemsskapet.

Dock är det lite brister rent estetiskt ibland, som tmax här ovan så effektivt prickat av.
 

Oldbiker

New member
Medlemstidningar måste hålla en viss ton

Genom mitt arbete har jag förmånen, eller besväret, att ta del av ett 10-15-tal olika medlemstidningar från ett stort antal variernde organisationer. MC-Folket måste jag ändå anse som en av de bättre och intressantaste. Topp är nog Svensk Polis, som även i branschen anses som en av de bästa.
Problemet som flera lyfter fram är att tidningen ska tillvara många olika grenar under ett gemensamt intresse. För i grund och botten är, eller borde vara det gemensamma som ska vara tyngdpunkten. Föreningen ska bevaka möjligheten att åka motorcykel och verka för att fler får ta del av den möjligheten. Detta färgar naturligtvis det som skrivs i tidningen och kan också upplevas som lite torrt.
Av naturliga skäl blir inte varje gren av hojåkning tillfredställda i varje nummer och det blir också så, som i alla motortidningar, det skrivs om det som intresserar skribenterna på tidningen.
Även om jag inte får mina specifika intressen tillgodosedda i varje nummer så är ändå det viktigaste att tidningen är det den ska vara. En tidning som verkar för att motorcyklistintresset som helhet, vi med stort intresse för specifikaämnen hittar detta i de tidningar som finns på marknaden.
Gemensamt för alla hojtidningar är att det skrivs för lite om begagnade hojar, nästan alla hojar som köps under ett år är begagnade och nära 100 procent av de som köper sin första hoj, köper en begagnad.
Jag läste hojtidningar ett år innan mitt första köp och hittade väldigt lite matnyttigt och så är det fortfarande
 

powerglide

New member
Wikipedia har en del basfakta för äldre hojar men om det fanns en SMC-Wiki skulle vi som medlemmar själva kunna göra uppdateringar och tipsa varandra om olika begagnade modeller.
 

Ove 60+

Active member
:) Jag tycker tidningen är bra, bättre än MC-tidningarna som kan köpas i kiosken. Kan naturligtvis bli bättre betr. layout och läsbarhet som TMax 500 säger. :wink:
 
Last edited:

Triumph int

New member
Jag tycker det är tråkigt att det finns folk på SH som inte vet vad SMC gör

Att dom inte tycker att tidningen är bra spelar väl ingen roll

Det finns kunskap och mc-intresse på SH, så varför är inte SMC närvarande?
 

Peter1980

New member
förbaskat mycket "Bror Duktig" precis som hela SMC.

Vem f-n vill läsa om så trista tingestar som motorcyklar?????

Biltidning har jag däremot en som jag BETALAR prenumeration för. Bilar är intressant och engagerande, men ack så dyrt som hobby....

Varför är du med i SMC? Det är ju en MC-organisation.

Gå ur och gå med i något bilsportsförbund om det är bilar som är intressanta och engagerade.

Gör om, gör rätt helt enkelt!
 

A*****

New member
Varför är du med i SMC? Det är ju en MC-organisation.

Gå ur och gå med i något bilsportsförbund om det är bilar som är intressanta och engagerade.

Gör om, gör rätt helt enkelt!

Jag är tämligen ny medlem på detta forum, men det torde stå klart för alla att signaturen "Marie" är ett såkallat internett-troll.
Hon vill mest vara här för att ha en kul stund och provocera lite.

Det finns ju inget krav på vad man har för intresse för att få skriva i detta forum. Så "Leave Britney alone.." ;)

Jag tycker att MC-folket är lite halvrolig att bläddra igenom, men man kan väl inte jämföra den med andra MC-tidningar?
Den har väl inte precis samma syfte? Eller?
 

zettan

New member
Håller med A******
Förstår inte att de flesta på SMC´s diskussionssida fortfarande låter er hetsas av Marie. Hon har ju under flera år gjort klart för alla att SMC är kass, BKK/SHK är värdelöst, att alla på forumet har fel, att motorcyklar är trista och tycker alltid tvärt om.
Uppenbart!
Varför bry sig?!
Låt Marie skriva vad hon vill, men slösa ingen energi på att tjabba emot. Det är ju precis det som är hennes syfte.

Till tråden igen:
Om man är missnöjd med ex Mc-folket är det bästa att komma med konstruktiv kritik. Alternativ 2 är ju att inte läsa den och köpa en tidning man tycker är bättre.

Att kunna välja billigare medlemsavgift och "slippa" tidningen är kanske en bra idé. Frågan är ju hur mycket billigare det skulle blir/hur mycket dyrare det skulle bli för dem som vill ha den.
Om man aldrig läser Mc-folket borde man kunna välja bort den och göra miljön en liten tjänst.
 

Ove 60+

Active member
Jag tycker det är tråkigt att det finns folk på SH som inte vet vad SMC gör

Att dom inte tycker att tidningen är bra spelar väl ingen roll

Det finns kunskap och mc-intresse på SH, så varför är inte SMC närvarande?

:confused: Jag tycker också att det är tråkigt att det finns folk på SH som inte känner till SMC, hur det nu kan gå till. Men det är väl så att SH-folket har ett specialintresse i just sporthojar, alltså en ganska liten grupp.

Medelåldern blad MC-ister ligger runt 50 år och när man läser på SH så framkommer det överallt att dom som är så gamla är = fossiler som inte kan köra, om dom nu skulle hitta fram till sin MC överhuvudtaget på grund av sin demens. Klart att en tidning som passar alla mer eller mindre inte är kul för den gruppen. :wink:
 
Ja, det var många hårda ord både på SH (dvs sporthoj.com) och här på forumet. När t o m hårdingarna på SH (ursäkta klichén!) tycker att vissa inlägg är onyanserade... :)

Sporthoj.com, Hur ”hårda” de egentligen är där vet jag inte - Då man är anonym på ett forum kan man ju kosta på sig det…. Mentaliteten är ibland lite väl spontan med avsaknad av eftertanke. I alla fall så är man fokuserad på sporthojar vilket förekommer begränsat i MC folket. MC folket ska ju täcka så mycket mer, därför kanske man ogillar den på sporthoj.com lite ”extra”. Har prenumeration på Bike + Automobil och får Cucciolo (från Ducatiklubben SE) samt MC folket.

MC är ju väldigt brett ämne. Själv tycker jag bra om Bike då de fokuserar på det jag är intresserad av. Vad det gäller MC folket så läser jag de artiklar man tilltalas av. Den kommer ju säkert alltid att vara bred. Som SGM skrev, se tidningen som en bonus.

TMax500 – De råd du ger verkar i en lekmans ögon kanon :lemon:! Lätta upp tidningen, kan inte kosta särskilt mycket. Tidningen är tungläst i vissa stycken.

/Peter
 
Last edited:
Top