Motorrad har sin överman i usel tidning - nämligen MC-folket.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Thx - bra att vi håller rimlig ton här :tomte:

Jag postade nedanstående i tråden på sporthoj.com;

Jag tror det är väldigt komplicerat att få till en tidning, som kan ha innehåll som är riktat till alla "nyanser" av Sveriges motorcyklisters olika intresse områden.

MC Folket´s redaktion (och SMC) har under senaste året, bl. a tagit hjälp av Demoskop - för att ta temperaturen på vad det är som SMCs medlem är nöjda med i medlemstidningen - och vad dom vill ha, som kanske inte finns i dagsläget!
Jag vett att redaktionen är mycket öppna för nya inputs - och det är därför glädjande att se det är flera jättebra ideer och konkreta förslag i tråden.

SMC:s verksamhet är extremt stor - tro mig.. Och tidningen, är i princip endast en informations kanal, av flera!

Det är "mission impossible" att skriva om allt i ett tryckt medie - med dom begränsningar som självfallet finns ekonomisk. Även om tidningen har bra annonsinkomster, kostar den pengar för SMC - Tidningen är där vart SMC har störst träffsäkerhet i sina budskap. Som måste värvas med diverse t. ex. hojtester - för att få flera att läsa tidningen, eftersom medlemmarna i stort vill ha det så!
Jag har vid flera tillfällen noterat att tidningen ligger framme på t. ex. direktionen hos Trafikverket - den har självfallet flera funktioner, än att tillfredsställde f. ex. mitt eget brinnande sporthojs intresse.

Det är rätt att SMC för snart 50 år sedan började via flera MC klubbar. I dagsläget är ca. 12.000 medlem anslutna i MC klubbar, övriga +50.000 har överför SMC inte uppgett klubb tillhörighet. Internet, har nog en roll i detta!

Själv blev jag aktiv, när jag upprördes över att SMC inte tog hand om mina intressen! Det som jag fortfarande imponerats över, var att jag var välkommen, och fick möjlighet (att med kanske aningen diplomatisk takt) att skapa MC verksamhet som jag ville ha!

Jag sökta inte att reklamera för varken tidning eller organisationen - men, endast ge ett objektivt fakta inlägg..

---------

Vist är det ett bekymmer att flera också på sporthoj.com inte har kunskap om SMC och allt vad vi gör. Men, det är exacKt samma utmaning SMC har i det övriga MC kollektiv! Den som läser MC Folket flitigt har nog själv konstaterat att SMC har 15.985 sporthojsåkare som medlem. 15.984 kör custom. (du får hitta övriga grupper själv i tidningen :lemon:) I förhållande till att sporthojer utgör ca. 10% av MC kollektivet, kan man nog konkludera att SMC har en överrepresentation av sporthojer i förhållande till hela MC kollektivet! - tror jag slog en myt ihjäl!
Enligt min åsikt är det jättebra att det finns ett forum som sporthoj.com - och jag tror att dom flesta är medvetna om att olika internet forums har sina egna "jargons och uttrycksformer"
SMC har sedan år tillbaka haft fast anknytning med sporthoj.com - SMC logga-länk på bästa placering (topp-höger), under "Hjälpforum: Försäkringsfrågor / SMC Frågor här" finns vi representerat.

Sen är det upp till och mig, att vara aktiv runt om, att förmedla budskap, åsikter och dela vårt intresse...
 

druid

New member
[/I]Vist är det ett bekymmer att flera också på sporthoj.com inte har kunskap om SMC och allt vad vi gör. Men, det är exacKt samma utmaning SMC har i det övriga MC kollektiv! Den som läser MC Folket flitigt har nog själv konstaterat att SMC har 15.985 sporthojsåkare som medlem. 15.984 kör custom. (du får hitta övriga grupper själv i tidningen :lemon:) I förhållande till att sporthojer utgör ca. 10% av MC kollektivet, kan man nog konkludera att SMC har en överrepresentation av sporthojer i förhållande till hela MC kollektivet! - tror jag slog en myt ihjäl!
Enligt min åsikt är det jättebra att det finns ett forum som sporthoj.com - och jag tror att dom flesta är medvetna om att olika internet forums har sina egna "jargons och uttrycksformer"
SMC har sedan år tillbaka haft fast anknytning med sporthoj.com - SMC logga-länk på bästa placering (topp-höger), under "Hjälpforum: Försäkringsfrågor / SMC Frågor här" finns vi representerat.

Sen är det upp till och mig, att vara aktiv runt om, att förmedla budskap, åsikter och dela vårt intresse...

Det hade jag faktiskt aldrig gissat. Jag trodde själv att customåkarna var en mycket större grupp bland SMC:s medlemmar.
 

SGM

Moderator
Ha ha ha, där fick du in en fullträff. Behöver inte nämna (3 stora bokstäver)klubben i detta sammanghang. Problemet i flera forum är just att någon lägger in en brandfackla á la Marie som skapar en reaktion, som river igång en lavin. Det som är trist i SMCforumet är att Marie konsekvent lägger in synpunkter på allt som inte är tillräckligt bra. Sånt funkar säkert bra i feministiskt initiativ, men där tror jag inte att egot ryms riktigt. Nettikett är ovärderligt, i synnerhet inom SMC som har en ambition att täcka mer än bara touring eller sporthoj...

:D ...fullt så personligt var det inte, men bilden av SMC på sporthoj.com är gråa tinningar, bogvisirskruka, bmw touring med packväskor och reflexväst.

Långt från sanningen må det vara, men det är en bild som vi får jobba rätt hårt med att få bort, om vi skall få med folket på utbildningarna till att börja med, det är många som har en skev uppfattning om vad vi pysslar med, men på kort tid tycker jag man kan se en generell attitydsförändring - det är plötsligt inte så coolt att filma bombrepor uppsala-sthlm, men det pratas mycket banåkning och utbildning...till många gamla sporthojs-uvars förtret. :D
 

MiaSyrra

New member
:D ...fullt så personligt var det inte, men bilden av SMC på sporthoj.com är gråa tinningar, bogvisirskruka, bmw touring med packväskor och reflexväst.

Långt från sanningen må det vara
Men det var ganska roligt. Ligger ju en del i det. Lika väl som touringnissarna tycker att sporthojsåkare ser konstiga ut i skinnställ och stövlar som man inte kan gå rak i och som inte tål 5 droppar regn. Det finns OLIKA sätt att åka hoj på och väl är väl det. En sanning som är ganska trist är att BMWklubben hade bokat en bandag på Knutstorp i somras, men den ställdes in. Kanske pga för lågt antal deltagare. Det säger nog mer om hur touringåkare värderar säkerhet, kunskap och möjlighet till träning. Det är VÄLDIGT roligt att åka fort och tight, men säkerheten är alfa-omega. Jag vill inte hamna på IVA hos kollegorna med spräckt skalle och kisspåse för resten av livet. Där är SMC:s upplägg oerhört viktigt och bra.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Nu är det roligt med hur enkelt ett gammalt image kan sitta kvar - eller ett nytt kan komma till snabbt, p. gr. av enstaka händelser, här i MC värden!

Bilden nedan tog jag på en BMW dag på Knutstorp förre sommaren!
Och ja, det var flera BMW´s än vad som syns på bilden. Och jow da, det var oxå några var med packväskor.. (vilket jag tycker är Ok - har själv såna också, eftersom dom är praktiska vid flera tillfällen!)

BMW Klubben, är om några mycket aktiva med kursverksamhet. Jag kommer ihåg för några år sedan (när jag var ganska aktiv i klubben) att BMW Klubben, hade flera dagar på bana, än Ducati Klubben!! Ta´den du`:)

Vi ser i stort mycket BMW folk på SMC:s kurser. Att hyra Knutstorp är väldig kostsamt, och är det inte Ok beläggning på en kurs, är det klokt att ställa in den. Glöm inte att sommarn 2011, har vi nog haft rekord i antal kurser på Knutstorp - samtidigt som en stor verksamhet har växt upp på Lockarp.

Får passa på att önska alla en trevlig natt..
 
Last edited:

druid

New member
Nu är det roligt med hur enkelt ett gammalt image kan sitta kvar - eller ett nytt kan komma till snabbt, p. gr. av enstaka händelser, här i MC värden!

Bilden nedan tog jag på en BMW dag på Knutstorp förre sommaren!
Och ja, det var flera BMW´s än vad som syns på bilden. Och jow da, det var oxå några var med packväskor.. (vilket jag tycker är Ok - har själv såna också, eftersom dom är praktiska vid flera tillfällen!)

BMW Klubben, är om några mycket aktiva med kursverksamhet. Jag kommer ihåg för några år sedan (när jag var ganska aktiv i klubben) att BMW Klubben, hade flera dagar på bana, än Ducati Klubben!! Ta´den du`:)

Vi ser i stort mycket BMW folk på SMC:s kurser. Att hyra Knutstorp är väldig kostsamt, och är det inte Ok beläggning på en kurs, är det klokt att ställa in den. Glöm inte att sommarn 2011, har vi nog haft rekord i antal kurser på Knutstorp - samtidigt som en stor verksamhet har växt upp på Lockarp.

Får passa på att önska alla en trevlig natt..

Äääääh! det där är bara photoshop ju :rolleyes:
 

MiaSyrra

New member
Bilden nedan tog jag på en BMW dag på Knutstorp förre sommaren!

BMW Klubben, är om några mycket aktiva med kursverksamhet.

...mycket BMW folk på SMC:s kurser. Att hyra Knutstorp är väldig kostsamt, och är det inte Ok beläggning på en kurs, är det klokt att ställa in den. Glöm inte att sommaren 2011, har vi nog haft rekord i antal kurser på Knutstorp
Bilden visar väl tydligt att BMW:s image även rymmer SS1000RR en sporthoj som syns i VM sammanhang, dock utan ruta, grått skägg och packväskor..;)
Vad jag utgick från var att BMWklubben hade valt att inte göra det till ett klubbarrangemang pga lågt antal anmälningar, utan öppna för ALLA åkare, touring som sport. Det blev en kanondag, jag stod på flaggning och njöt av fantastisk, fin åkning.

Att det var en rekordsommar stod nog klart. Tjejdagen var min första dag på bana, någonsin. Det tände en gnista, det lovar jag...
Man väljer ur paletten, just nu har jag valt SMC-kurser framför BMWklubben. Viktigare att lära sig bemästra 220 kg boxer än att hänga med gubbarna på trivsamma hojfik-träffar. Men det ena utesluter inte det andra. Blir nu sjukt sugen på denna lilla trippen, kanske nästa sommar...http://www.grande-traversee-alpes.com/fr/je-voyage/par-la-route/la-route-des-grandes-alpes.html
 

MiaSyrra

New member
Äääääh! det där är bara photoshop ju :rolleyes:
Nähäduuu...så i hundan att det är. Det är nog en bild på samtliga levererade SS1000RR i Sverige gissar jag. Alla på samma bana, nämligen Knutstorp. Du vet, roligare än så kan man inte ha med en BMW..;) I a f inte med byxor på sig... Ojsan, kom visst med en och annan 1200GS också. AAhh, va katten , det går ju att hänga av packväskorna i depån och bara gaaaassaaaa...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Nähäduuu....... Det är nog en bild på samtliga levererade SS1000RR i Sverige gissar jag. Alla på samma bana, nämligen Knutstorp. ...

:angel: Aningen fel!

BMW / SMC hade den säsong 3 dagar, vart endast 1 var på Knutstorp - Och jag lovar att det var ganska bra med andra glada S1000RR ägare på dom två övriga dagar..
 

MiaSyrra

New member
endast 1 var på Knutstorp - Och jag lovar att det var ganska bra med andra glada S1000RR ägare på dom två övriga dagar..
Ahaa... trodde bara det var en BMW-dag i somras. Men som väl var fick alla åka på Knutstorp sista dagen. Och vilken dag sen..! Lycka är en liten regnskvätt efter allra sista åkningen på ett rejält varmt bakdäck;)
 

Q_Ball_Racing

New member
smc gjorde en undersökning med hjälp av demoskop för att få reda på vad smc medlemmen vill se i sin tidning. kanske göra en undersökning bland dom som inte är medlemmar och ta reda på vad dom skulle vilja se/läsa i tidningen och på så sätt kanske locka mer medlemmar.
medelåldern på smc medlemmen är runt 55 år eller däromkring har jag för mig. och troligen därför som det mest är reflexvästar och touring åka till långtbortistanien med kaffedrickarhjälm på huvudet som skrivs mest då.
sen förstår jag med att tidningen MÅSTE innehålla diverse politiska nyheter och annat då det är den enda vägen smc har att kommunicera med sina medlemmar. förutom forumet då. och jag håller med om att alla kategorier mc får plats i varje nr, men jag tycker att det är en bra spridning på dom olika typerna av mc som finns och att dom totalt får ungefär lika mycket plats totalt i tidningen under ett år. dock kanske tidningen och smc generellt känns lite "präktigt" ibland....

jag håller med i att det är tråkigt att dom flesta på sporthoj.com inte har en aning om vad smc står för och jobbar med eller för och jag försökte ta upp detta i en annan tråd jag startade på detta forum, men fick mer eller mindre som svar att jag var korkad som tyckte detta och att smc gör tillräckligt på det forumet.

dock tror jag FORTFARANDE oavsett vad andra säger här inne att smc inte alls gör tillräckligt där.
kan ju ta en enkel diskussion jag hade en gång med mr ....

jag- är du medlem i smc???

mr... nej jag är medlem i klubb ---- istället........ (känns som smc ej nått fram där riktigt va???)

jag har varit medlem i smc ett par år nu och är väldigt ny i smc styrelse i länet och jag har tyvärr inga konkreta förslag på förbättringar eller hur eller vad man kan göra. men jag hoppas jag lär mig under tiden och snart kan komma igång med förslag på förbättringar och kasta fram ideér.

en tanke jag har är hur man ska kunna attrahera dom som inte vill vara med i gemenskap att vilja komma och vara med???
förut var det så att om man ville göra något eller utöva något så gick man med i en förening/klubb.
idag är folk med individer och detta med föreningstänkandet försvinner mer och mer. och hur ska vi kunna locka individer som ej vill vara med i förening eller klubb att vilja vara med???
 

kalle

New member
@MiaSyrra. Du vet om att du kan sätta folk på en personlig ignorera-lista?

Åååh va skönt. Tack för tipset!!!

För övrigt gillar jag MC-folket. En bred bra tidning som kan öppna mig för lite nya variationer i hojåkandet ibland. Men håller med TMax500 i hans kommentar.
 

StefanB

New member
Alltså....jag började köra hoj 1969 i samband med lumpen som MCförare, på dessa år har jag förändrats i min syn på körandet och trafiken. Detta är kanske inte så konstigt. Vad som däremot är betecknande är att synen på SMC i vissa "hårda" grupper är densamma..."töntig organisation" 1969 var vi 1500 medlemmar och idag några fler ;-) Det är fortfarande lika skoj att köra fort på krokiga vägar i Österike, sitta på ett ölhak och ljuga om åkupplevelser. Demensen har inte slagit till ännu så jag klarar fortfarande av att läsa kartan även via GPS. Nu får jag väl dessvärre vila till nästa sommar med hojåka eftersom jag körde in i en bil som inte iaktog väjningsplikten. Fyra operationer senare med en kvar...hoppas jag ;-) Detta sagt med en blink till SH om att vi förändras med tiden , om vi får vara med...
 

Kjell-Anders

New member
Jag håller med Tmax 500 i det mesta. Lite mer genomarbetad layout (och gärna bättre korrekturläsning) skulle göra underverk. Hade man korrektur/redaktörskorrigerat den dåliga språkbehandling som flera artiklar i senaste numret lider av, skulle helhetsintrycket höjas radikalt.
Sedan finns ju också ljuspunkter. Birger Tommos måste jag verkligen lyfta fram, en jätteduktig skribent som är allmänbildad, kunnig och verkliger skriver bra. Och så Elving förstås, ni ska verkligen vara rädda om dem för de höjer tidningen avsevärt.

Slutligen är det inte riktigt rättvist att jämföra MC-folket med kommersiella tidningar, men detta har redan behandlats i tråden.
 

Bodensaren

New member
Det är lite tragiskt att läsa den här tråden, visst kan jag ha åsikter om innehållet i MC-folket, däremot är jag medveten om att mc-ägandet är mycket mera mångfaccetterat än vad den här debatten vill göra sken av. För mig är mc:n mycket mera än ett fordon, oavsett vilket intresse jag har så finns det en mc som passar, sporthojar passar för de som vill testa gränser eller gillar den design som dessa cyklar har, äventyrshojar för de som vill erövra världen eller åtminstone längta efter att göra det, veterancyklar för de som uppskattar det mekaniska och enkla i mc-historiens utveckling, sen finns det dom som gillar att bygga cyklar efter egen design och egna ideer och andra gör ett enormt arbete med att renovera och rädda mc-ikoner som håller på att försvinna från vägarna. Att göra en tidning som faller alla dessa i smaken låter sig inte göras, däremot kan man göra en tidning riktad till dom som älskar mc:n för vad den är och den glädje som den skänker sin ägare. Dom artiklar som jag inte uppskattar i MC-folket läser jag inte, samtidigt läser jag artiklar i MC-folket som jag inte skulle ha kommit i kontakt med då ämnet inte tilltalar mig, men då jag börjat läsa artikeln har intresset växt.

P.S Äger i dagsläget tre väldigt olika typer av motorcyklar, samtliga skänker mig otroligt stor glädje fast på olika sätt. D.S
 
Top