Snälla rara Syster-Tysk......
Jag har sällan läst en så stor mängd rena dumheter på så lite utrymme...
De värsta dumheterna har jag markerat rött i citatet ovan.
Jag råkar vara civilingenjör maskinteknik, med specialinriktning på konstruktion av förbränningsmotorer, men så som den här tråden från början artade sig så säger jag som Stenmark:
De' ä' int' lönt å förklar' för dom som int' begrip'
Det finns några som försökt skriva korrekta fakta, men generellt är 80% av inläggen i tråden till största delen svammel.
OK, mitt inlägg är en simplificering av en annars komplex förklaring. Vidare så deklarerar jag att vissa saker måste vara på ett visst sätt, då det inte alltid är så. Detta bara för att man på ett enkelt sätt skall förstå varför vissa saker sker.
Jag vet att min text inte är hundra procent rätt, men min tanke var att man som novis skulle kunna förstå tekniken bättre av min enkla förklaring. Vill man fördjupa sig får man väl låna ett par böcker på bibloteket.
Men du som ingenjör kanske kan vara snäll och förklara bättre?
Hund har ju tidigare efterlyst någon som kan förklara dessa saker, och du vore ju i så fall rätt person!
/J
*PS
Angående rödmarkeringarna:
Nedan redogörs för att diesel har ung. 15vol% mer energi än bensin.
Vidare att Dieselmotorer är effektivare än bensinmotorer, man talar om 40% fler miles per gallon.
"Diesel engines are more efficient than gasoline (petrol) engines of the same power rating, resulting in lower fuel consumption. A common margin is 40 percent more miles per gallon for an efficient turbodiesel. For example, the current model Škoda Octavia, using Volkswagen Group engines, has a combined Euro rating of 6.2 L/100 km (38 miles per US gallon, 16 km/L) for the 102 bhp (76 kW) petrol engine and 4.4 L/100 km (54 mpg, 23 km/L) for the 105 bhp (78 kW) diesel engine.
However, such a comparison does not take into account that diesel fuel is denser and contains about 15 percent more energy by volume. Although the calorific value of the fuel is slightly lower at 45.3 MJ/kg (megajoules per kilogram) than petrol at 45.8 MJ/kg, liquid diesel fuel is significantly denser than liquid petrol. This is significant because volume of fuel, in addition to mass, is an important consideration in mobile applications."
- Wikipedia engelsk version sökord: diesel engine
Richars Manson har exemplet med en större diameter vevaxel här: http://robotics.caltech.edu/~mason/ramblings/dieselTorque.html
Han hävdar att eftersom dieselmotorn komprimerar luft så måste kolven färdas längre (än vad den behöver i en bensinmotor) för att kunna komprimera luften mer. Så kolvstaken är längre och därmed vevaxelns diameter.
"Remember the diesel engine just compresses air, so it doesn't have that problem.
...so, the piston in the diesel engine has to travel further, in order to compress the air more. So the piston stroke is longer in a diesel engine.
...and, a longer piston stroke means a larger diameter crankshaft. Assuming the force coming from the gas piston and the diesel piston is equal, then the diesel piston has a longer lever arm and is turning its crankshaft with greater torque (but, necessarily, at fewer revolutions per minute). The gas piston may be delivering the same power, but it is delivering it by turning a crankshaft at more revolutions per minute, with less torque."
Källa: Richard J Manson
Se hans merit lista här: http://robotics.caltech.edu/~mason/rjmason_resume.pdf
Men som sagt: Ja' begrip väl int' bätter!