Syster-Tysk
New member
Begreppen verkar flyta ihop lite i denna debatt! ;-)
Det är ok, det är inte helt enkelt.
Jag brukar beskriva vridmoment som kraft eller styrka.
100Nm är alltså en siffra på vilken kraft eller styrka ett objekt utsätts för.
1 Newtonmeter är en siffra som beskriver med vilken kraft som 0.1kilo lyfts en meter upp i luften.
Effekt brukar mätas i Kilowatt eller Hästkrafter.
1 kilowatt är 1,36 hästkrafter.
1 hästkraft är 75 kilo som lyfts en meter rakt upp på en sekund.
Detta tror många kan jämföras med vridmoment, eller åtminstonde så debatterar man vilket som är det viktigare av de två. Till exempel, är det bättre med ett högre vridmoment eller mer hästkrafter?
Den stora skillnaden som jag kan se det är att i begreppet hästkrafter ingår en tidsaspekt vilket inte görs i vridmoment. Med andra ord så är hästkrafter det begrepp som är relaterat till accelereration.
Så vad spelar då roll i verkliga livet?
"Jag håller inte med, visst är man intresserad av vridmomentet, det spelar visst roll ex jag hade förut en Passat med diesel den hade ca 130 hk och 340 Nm, motsvarande bensinare hade 150 hk och ca 100 Nm mindre, dieseln accelererade fortare 0-100."
I detta fallet så innebar dieselns höga vridmoment att den orkade dra mer än den motsvarande bensinbilen. Detta skulle gjorts mer uppenbart om man kopplade fast en husvagn på båda bilarna, dieseln skulle då vunnit med ännu mera. Hade man däremot strippat de båda bilarna så att de vägde ett ton mindre skulle troligen bensinaren vunnit detta dragrace.
En annan fundering är hur växellådans utväxling kan spela in i detta sammanhang. Bensinbilen kan ha vunnit racet om man använt sig av en lägre växlad låda. Men eftersom det innebär att man förlorar komfort i och med att ljudnivån blir högre och att man behöver växla oftare, så har biltillverkaren vägt argumenten och kompromissat till den bästa helheten för den bil man tillverkar.
Jag har tidigare argumenterat om att vridet är viktigare än hästkrafter, men det är tyvärr inte riktigt så enkelt.
Dels beror det på om vilket fordon vi talar om, men nu är det SMC's forum så vi talar givetvis om motorcyklar!
Man ser ofta på TV i olika motorcykeltävlingar en duell mellan en V-tvinn med mindre hästkrafter och en radfyra med mer hästkrafter men med mindre vridmoment.
De två motorcyklarna kan ha lika stora chanser att vinna på grund av deras olika körbarhet eller förares skicklighet att utnyttja motorcyklarnas svaga och starka sidor.
V-tvinnen har mer styrka eller kraft som trycker på.
Radfyran har inte lika mycket kraft, men tillrättalägger den på kortare tid = mer hästkrafter.
Man ser därför att när en v-tvinn kommer in i en kurva och motorn får jobba så kommer den kanske lite snabbare ut ur kurvan på grund av sin motorstyrka. Motorn orkar öka varv i och ut ur kurvan och därmed accelerera något snabbare.
Radfyran som inte riktigt har samma vridmoment orkar inte öka motorvarvet i kurvan lika snabbt som v-tvinnen men väl ute ur kurvan där det går lättare så knappar den in på v-tvinnen på grund av sina hästkrafter.
Detta beror inte helt på vridmomentet i sig, utan vid vilket vridmoment som finns vid olika varvtal.
Ett exempel som visar detta är om man jämför BMW HP2 Sport som har nästan 90Nm när den står på tomgång och ett max vrid på115 vid 7000rpm, medan BMW S1000RR har ungefär 40Nm på tomgång med ett max vrid på 112Nm vid 9700Rpm.
Var Vridmoment det enda som spelade in så skulle HP2 Sport vara snabbare upp till hundra än S1000RR, men med endast 133 hästkrafter så säger verkligheten något annat.
Om man istället skulle montera de båda motorerna i var sin liten Kia så skulle kanske motorn från HP2an vinna ett dragrace eftersom den orkade accelerera med den extra vikten. Om inte annat så skulle den definitivt vara mer körbar vid lägre varvtal.
Detta är bara några av de ingredienser som gör våra motorcyklar så roliga och olika från varandra.
En annan ingrediens som spelar in är, som tidigare nämts, växellådan.
Detta tillsammans med en varvvillig motor har BMW använt sig av på S1000RR. Eftersom motorn varvar mer än konkurrenterna så har de troligen satt in en växellåda som är lägre växlad än konkurrenterna.
Detta innebär att motorn arbetar lättare medans den accelererar upp motorcykeln till max varvtal.
En konkurrerande motorcykel kanske behöver växla vid samma hastighet, men eftersom motorn inte varvar lika mycket så måste man använda en växellåda som är högra växlad för att nå den hastigheten, en växellåda som gör att motorn får det tyngre att accelerera.
Hade konkurrenterna ett mycket högre vridmoment än BMW så skulle de klara det, men eftersom vridmomentet inte är tillräckligt högt så räcker det inte riktigt ända fram.
Nu är det ju även andra saker som spelar in, de som vi diskuterat ovan med hästkrafter och liknande så växellådan är endast en del av historien.
Låt diskussionen och debatten fortskrida!
/J
Det är ok, det är inte helt enkelt.
Jag brukar beskriva vridmoment som kraft eller styrka.
100Nm är alltså en siffra på vilken kraft eller styrka ett objekt utsätts för.
1 Newtonmeter är en siffra som beskriver med vilken kraft som 0.1kilo lyfts en meter upp i luften.
Effekt brukar mätas i Kilowatt eller Hästkrafter.
1 kilowatt är 1,36 hästkrafter.
1 hästkraft är 75 kilo som lyfts en meter rakt upp på en sekund.
Detta tror många kan jämföras med vridmoment, eller åtminstonde så debatterar man vilket som är det viktigare av de två. Till exempel, är det bättre med ett högre vridmoment eller mer hästkrafter?
Den stora skillnaden som jag kan se det är att i begreppet hästkrafter ingår en tidsaspekt vilket inte görs i vridmoment. Med andra ord så är hästkrafter det begrepp som är relaterat till accelereration.
Så vad spelar då roll i verkliga livet?
"Jag håller inte med, visst är man intresserad av vridmomentet, det spelar visst roll ex jag hade förut en Passat med diesel den hade ca 130 hk och 340 Nm, motsvarande bensinare hade 150 hk och ca 100 Nm mindre, dieseln accelererade fortare 0-100."
I detta fallet så innebar dieselns höga vridmoment att den orkade dra mer än den motsvarande bensinbilen. Detta skulle gjorts mer uppenbart om man kopplade fast en husvagn på båda bilarna, dieseln skulle då vunnit med ännu mera. Hade man däremot strippat de båda bilarna så att de vägde ett ton mindre skulle troligen bensinaren vunnit detta dragrace.
En annan fundering är hur växellådans utväxling kan spela in i detta sammanhang. Bensinbilen kan ha vunnit racet om man använt sig av en lägre växlad låda. Men eftersom det innebär att man förlorar komfort i och med att ljudnivån blir högre och att man behöver växla oftare, så har biltillverkaren vägt argumenten och kompromissat till den bästa helheten för den bil man tillverkar.
Jag har tidigare argumenterat om att vridet är viktigare än hästkrafter, men det är tyvärr inte riktigt så enkelt.
Dels beror det på om vilket fordon vi talar om, men nu är det SMC's forum så vi talar givetvis om motorcyklar!
Man ser ofta på TV i olika motorcykeltävlingar en duell mellan en V-tvinn med mindre hästkrafter och en radfyra med mer hästkrafter men med mindre vridmoment.
De två motorcyklarna kan ha lika stora chanser att vinna på grund av deras olika körbarhet eller förares skicklighet att utnyttja motorcyklarnas svaga och starka sidor.
V-tvinnen har mer styrka eller kraft som trycker på.
Radfyran har inte lika mycket kraft, men tillrättalägger den på kortare tid = mer hästkrafter.
Man ser därför att när en v-tvinn kommer in i en kurva och motorn får jobba så kommer den kanske lite snabbare ut ur kurvan på grund av sin motorstyrka. Motorn orkar öka varv i och ut ur kurvan och därmed accelerera något snabbare.
Radfyran som inte riktigt har samma vridmoment orkar inte öka motorvarvet i kurvan lika snabbt som v-tvinnen men väl ute ur kurvan där det går lättare så knappar den in på v-tvinnen på grund av sina hästkrafter.
Detta beror inte helt på vridmomentet i sig, utan vid vilket vridmoment som finns vid olika varvtal.
Ett exempel som visar detta är om man jämför BMW HP2 Sport som har nästan 90Nm när den står på tomgång och ett max vrid på115 vid 7000rpm, medan BMW S1000RR har ungefär 40Nm på tomgång med ett max vrid på 112Nm vid 9700Rpm.
Var Vridmoment det enda som spelade in så skulle HP2 Sport vara snabbare upp till hundra än S1000RR, men med endast 133 hästkrafter så säger verkligheten något annat.
Om man istället skulle montera de båda motorerna i var sin liten Kia så skulle kanske motorn från HP2an vinna ett dragrace eftersom den orkade accelerera med den extra vikten. Om inte annat så skulle den definitivt vara mer körbar vid lägre varvtal.
Detta är bara några av de ingredienser som gör våra motorcyklar så roliga och olika från varandra.
En annan ingrediens som spelar in är, som tidigare nämts, växellådan.
Detta tillsammans med en varvvillig motor har BMW använt sig av på S1000RR. Eftersom motorn varvar mer än konkurrenterna så har de troligen satt in en växellåda som är lägre växlad än konkurrenterna.
Detta innebär att motorn arbetar lättare medans den accelererar upp motorcykeln till max varvtal.
En konkurrerande motorcykel kanske behöver växla vid samma hastighet, men eftersom motorn inte varvar lika mycket så måste man använda en växellåda som är högra växlad för att nå den hastigheten, en växellåda som gör att motorn får det tyngre att accelerera.
Hade konkurrenterna ett mycket högre vridmoment än BMW så skulle de klara det, men eftersom vridmomentet inte är tillräckligt högt så räcker det inte riktigt ända fram.
Nu är det ju även andra saker som spelar in, de som vi diskuterat ovan med hästkrafter och liknande så växellådan är endast en del av historien.
Låt diskussionen och debatten fortskrida!
/J