Moment vs Kraft vs RPM

Syster-Tysk

New member
Begreppen verkar flyta ihop lite i denna debatt! ;-)
Det är ok, det är inte helt enkelt.

Jag brukar beskriva vridmoment som kraft eller styrka.

100Nm är alltså en siffra på vilken kraft eller styrka ett objekt utsätts för.
1 Newtonmeter är en siffra som beskriver med vilken kraft som 0.1kilo lyfts en meter upp i luften.

Effekt brukar mätas i Kilowatt eller Hästkrafter.
1 kilowatt är 1,36 hästkrafter.
1 hästkraft är 75 kilo som lyfts en meter rakt upp på en sekund.
Detta tror många kan jämföras med vridmoment, eller åtminstonde så debatterar man vilket som är det viktigare av de två. Till exempel, är det bättre med ett högre vridmoment eller mer hästkrafter?

Den stora skillnaden som jag kan se det är att i begreppet hästkrafter ingår en tidsaspekt vilket inte görs i vridmoment. Med andra ord så är hästkrafter det begrepp som är relaterat till accelereration.

Så vad spelar då roll i verkliga livet?

"Jag håller inte med, visst är man intresserad av vridmomentet, det spelar visst roll ex jag hade förut en Passat med diesel den hade ca 130 hk och 340 Nm, motsvarande bensinare hade 150 hk och ca 100 Nm mindre, dieseln accelererade fortare 0-100."

I detta fallet så innebar dieselns höga vridmoment att den orkade dra mer än den motsvarande bensinbilen. Detta skulle gjorts mer uppenbart om man kopplade fast en husvagn på båda bilarna, dieseln skulle då vunnit med ännu mera. Hade man däremot strippat de båda bilarna så att de vägde ett ton mindre skulle troligen bensinaren vunnit detta dragrace.

En annan fundering är hur växellådans utväxling kan spela in i detta sammanhang. Bensinbilen kan ha vunnit racet om man använt sig av en lägre växlad låda. Men eftersom det innebär att man förlorar komfort i och med att ljudnivån blir högre och att man behöver växla oftare, så har biltillverkaren vägt argumenten och kompromissat till den bästa helheten för den bil man tillverkar.

Jag har tidigare argumenterat om att vridet är viktigare än hästkrafter, men det är tyvärr inte riktigt så enkelt.
Dels beror det på om vilket fordon vi talar om, men nu är det SMC's forum så vi talar givetvis om motorcyklar!

Man ser ofta på TV i olika motorcykeltävlingar en duell mellan en V-tvinn med mindre hästkrafter och en radfyra med mer hästkrafter men med mindre vridmoment.
De två motorcyklarna kan ha lika stora chanser att vinna på grund av deras olika körbarhet eller förares skicklighet att utnyttja motorcyklarnas svaga och starka sidor.

V-tvinnen har mer styrka eller kraft som trycker på.
Radfyran har inte lika mycket kraft, men tillrättalägger den på kortare tid = mer hästkrafter.

Man ser därför att när en v-tvinn kommer in i en kurva och motorn får jobba så kommer den kanske lite snabbare ut ur kurvan på grund av sin motorstyrka. Motorn orkar öka varv i och ut ur kurvan och därmed accelerera något snabbare.
Radfyran som inte riktigt har samma vridmoment orkar inte öka motorvarvet i kurvan lika snabbt som v-tvinnen men väl ute ur kurvan där det går lättare så knappar den in på v-tvinnen på grund av sina hästkrafter.

Detta beror inte helt på vridmomentet i sig, utan vid vilket vridmoment som finns vid olika varvtal.
Ett exempel som visar detta är om man jämför BMW HP2 Sport som har nästan 90Nm när den står på tomgång och ett max vrid på115 vid 7000rpm, medan BMW S1000RR har ungefär 40Nm på tomgång med ett max vrid på 112Nm vid 9700Rpm.

Var Vridmoment det enda som spelade in så skulle HP2 Sport vara snabbare upp till hundra än S1000RR, men med endast 133 hästkrafter så säger verkligheten något annat.

Om man istället skulle montera de båda motorerna i var sin liten Kia så skulle kanske motorn från HP2an vinna ett dragrace eftersom den orkade accelerera med den extra vikten. Om inte annat så skulle den definitivt vara mer körbar vid lägre varvtal.

Detta är bara några av de ingredienser som gör våra motorcyklar så roliga och olika från varandra.

En annan ingrediens som spelar in är, som tidigare nämts, växellådan.
Detta tillsammans med en varvvillig motor har BMW använt sig av på S1000RR. Eftersom motorn varvar mer än konkurrenterna så har de troligen satt in en växellåda som är lägre växlad än konkurrenterna.

Detta innebär att motorn arbetar lättare medans den accelererar upp motorcykeln till max varvtal.

En konkurrerande motorcykel kanske behöver växla vid samma hastighet, men eftersom motorn inte varvar lika mycket så måste man använda en växellåda som är högra växlad för att nå den hastigheten, en växellåda som gör att motorn får det tyngre att accelerera.

Hade konkurrenterna ett mycket högre vridmoment än BMW så skulle de klara det, men eftersom vridmomentet inte är tillräckligt högt så räcker det inte riktigt ända fram.

Nu är det ju även andra saker som spelar in, de som vi diskuterat ovan med hästkrafter och liknande så växellådan är endast en del av historien.

Låt diskussionen och debatten fortskrida!
;)
/J

SuperRetard

New member

...massa text...

Låt diskussionen och debatten fortskrida!
;)
/J

Hmm.. Det verkar som att du egentligen har jäkligt bra koll på det här. Men jag reagerar lite när du "accepterar" att diesel-passaten är snabbare för att den har mer vrid.

Jag tror att du vet att den är snabbare för att den tack vare sitt vrid kan tillgängliggöra högre medeleffekt i det för etappen 0-100 använda varvtalsregistret.

Jag tror också att du håller med mig om att bensinaren, tack vare sin högre effekt hade slagit dieseln oavsett vikter på fordonen, släp, uppförsbacke eller vilket villkor man nu kan hitta på. Förutsatt att båda fick en växellåda som var optimerat för uppgiften.

(Diskussionen om V-twin vs radfyra inom racing innehåller så många variabler jag inte förstår mig på, men än att färre burkar är = mer kul, att jag inte ger mig in på det.)

Right?

Syster-Tysk

New member
Hmm.. Det verkar som att du egentligen har jäkligt bra koll på det här. Men jag reagerar lite när du "accepterar" att diesel-passaten är snabbare för att den har mer vrid.

Jag tror att du vet att den är snabbare för att den tack vare sitt vrid kan tillgängliggöra högre medeleffekt i det för etappen 0-100 använda varvtalsregistret.

Jag tror också att du håller med mig om att bensinaren, tack vare sin högre effekt hade slagit dieseln oavsett vikter på fordonen, släp, uppförsbacke eller vilket villkor man nu kan hitta på. Förutsatt att båda fick en växellåda som var optimerat för uppgiften.

(Diskussionen om V-twin vs radfyra inom racing innehåller så många variabler jag inte förstår mig på, men än att färre burkar är = mer kul, att jag inte ger mig in på det.)

Right?

Absolut!

Du har poänger i allt du skriver, särskilt om v-tvin och radfyror i racing.

Vad jag försökte göra är att ge en förklaring till varför det inte är helt enkelt att dra en slutsats baserat på några få variabler.

Givetvis är det så att medeleffekten är viktigt och kan ha en avgörande roll. Mitt exempel var inte att förringa den på något sätt utan att försöka förklara skillnaden på vridmoment och hästkrafter i praktiken.

"Jag tror också att du håller med mig om att bensinaren, tack vare sin högre effekt hade slagit dieseln oavsett vikter på fordonen.... //snip// Förutsatt att båda fick en växellåda som var optimerat för uppgiften."

I detta fall är det ju så att de båda bilarna hade en växellåda som var anpassad för den uppgift de var byggda för, persontrafik på ett komfortabelt sätt. Hade man byggt dessa passater för att accelerera från 0-100 så hade det varit ett helt annat race.

Men låt oss dra diskussionen ytterligare ett steg.
Om man har två nya bilar med samma antal hästkrafter, men en är en diesel och den andra bensin, vilken vinner då?

Ett bra exempel är BMW's 523i med en 3 liters rak bensin motor på 204hk
BMW's motsvarighet i diesel programmet är BMW 525 diesel som även den har en tre liters motor på 204 hk.

Så samma bil, samma hästkrafter och samma motorvolym. (Dieseln är dock troligen något kilo tyngre)
Bensinaren accelererar 0-100 på 7,9 sekunder enligt BMW.
Dieseln accelererar 0-100 på 7,2 sekunder enligt BMW.

Om inte vridmomentet spelade så stor roll utan att allt berodde på hästkrafter skulle det inte bli någon skillnad.

En BMW 123 diesel har 204hk och 400Nm
En BMW 130 bensin har 265hk och 400Nm

Vilken är snabbare till 100?
130i gör resan på 6 sekunder
123 dieseln gör den på 6,9 sekunder.

Så nu blir det förvirrat!
Samma hästkrafter så vinner den med mer vrid.
samma vridmoment så vinner den med mest hästkrafter.

AV detta kan vi utläsa följande.

Då vi köper ett fordon, som då troligen är en motorcykel, så spelar vridet och hästkrafterna inte så stor roll. Givetvis så talar vi nu om liknande motorcyklar och liknande motorer.

ex. står vi och velar mellan en Ducati 1198 och en Fireblade så vet vi egentligen inte vilken som är snabbare eller har ett mer användbart vridmoment. Orsaken är att de vare sig har samma vrid eller hästkrafter.

Vilken som är bäst, det är något man kommer fram till själv, beroende på körstil, lättkördhet, samt tycke och smak.

/J

SuperRetard

New member
Men låt oss dra diskussionen ytterligare ett steg.
Om man har två nya bilar med samma antal hästkrafter, men en är en diesel och den andra bensin, vilken vinner då?

Ett bra exempel är BMW's 523i med en 3 liters rak bensin motor på 204hk
BMW's motsvarighet i diesel programmet är BMW 525 diesel som även den har en tre liters motor på 204 hk.

Så samma bil, samma hästkrafter och samma motorvolym. (Dieseln är dock troligen något kilo tyngre)
Bensinaren accelererar 0-100 på 7,9 sekunder enligt BMW.
Dieseln accelererar 0-100 på 7,2 sekunder enligt BMW.

Om inte vridmomentet spelade så stor roll utan att allt berodde på hästkrafter skulle det inte bli någon skillnad.

En BMW 123 diesel har 204hk och 400Nm
En BMW 130 bensin har 265hk och 400Nm

Vilken är snabbare till 100?
130i gör resan på 6 sekunder
123 dieseln gör den på 6,9 sekunder.

Så nu blir det förvirrat!
Samma hästkrafter så vinner den med mer vrid.
samma vridmoment så vinner den med mest hästkrafter.

AV detta kan vi utläsa följande.

Då vi köper ett fordon, som då troligen är en motorcykel, så spelar vridet och hästkrafterna inte så stor roll. Givetvis så talar vi nu om liknande motorcyklar och liknande motorer.

ex. står vi och velar mellan en Ducati 1198 och en Fireblade så vet vi egentligen inte vilken som är snabbare eller har ett mer användbart vridmoment. Orsaken är att de vare sig har samma vrid eller hästkrafter.

Vilken som är bäst, det är något man kommer fram till själv, beroende på körstil, lättkördhet, samt tycke och smak.

/J

Vilken som är subjektivt "bäst" har du givetvis helt rätt i, flest hästar är inte alltid bäst, på bana, i racing. Men ämnet var ju vad som var viktigast av vrid vs hk, och då gällande förmågan att förflytta ett fordon, ett så tungt som möjligt, eller så snabbt som möjligt.

Hinner inte vara så utförlig. Men jag har en BMW diesel, och kan säga att de är rejält korta i varvtalsregistret, vilket ger att man växlar rätt frekvent. 6-växlad låda och hyfsad låg toppfart jämfört med en bensinare. Motsvarande bensinare är mkt segare från 0, då den måste få komma upp i varv för att trycka på (min studsar iväg om man tappar kopplingen), men drar i gengäld betydligt längre med hög effekt när den kommer upp i varv.

Så svaret vi gemensamt verkar söka efter är:

Det hänger inte på mängden Nm, utan vxl-lådan. (Hålla med?)

Att sen en R6 snurra på en guldvinge inte varit så behaglig att åka med då den krävt typ 9500 RPM på stödgas på 70-väg och gett alla som i närheten bestående men och försäkringsärenden, men det hade inte gått långsammare än med standard 1500 cc motor. Förutsatt att R6-motorn fick en 12-växlad låda som genererade samma toppfart vid 16000 rpm som standard guldvingemotorn, typ.

BMW-exemplena visar en annan sak. Om max hk är detsamma (och vi för sakens skull utgår ifrån att de varit optimerade för uppgiften 0-100, vilket de inte är), så är den avgörande faktorn vilken som har bredast EFFEKTregister. Alltså vilken som under det aktuella testet kan uppbåda högst medeleffekt.

Ponera då att max medeleffekt för BÅDA motorerna varit 180 hk. Spelar det då någon roll om dieseln medelhögsta uppnås vid 2500-4000 rpm, och bensinarens vid 6000-8500 rpm?

Förutsatt att vxl-lådorna anpassats efter det, nej.. Inte "vad jag förstått". (Men nu ska jag backa lite för ingenjörskonsten och erkänna att jag inte längre kan motivera varför eller om jag missar variabler som påverkar det hela ännu mer).

Ingen maskiningenjör här?

OH-

Member
......................
jag skulle vilja se mera " downspeeding "på grejerna !!
En stor båge skulle inte behöva ligga på mer än runt 2000~2500 rpm i motorvägsfart !
(ungefär som en :chryslerlimpa ")
varför ska bågar dricka soppa som en stor familjebil??
..........................

1. Jag fattar inte vilka referenser du har vad gäller MC och "stora familjebilar". Lite egna erfarenheter och gluttande på nätet visar att MC på motorväg (TDM850/F800GS mest direkta observationer) drar kring 0,4 l/mil(1). Bilar (bensin) verkar ligga på 0,5 till 0,7.

2. Främsta anledningen att hojar drar mycket soppa i motorvägsfart är att dom har katastrofalt luftmotstånd. Visst skulle dom allra största kubikmonstren dra mindre med hög utväxling men det är på marginalen, aerodynamiken bryr sig inte om motorvarvet.

3. Enstaka observation: Min Fabia (liten lätt bil) drar till vardags nästan dubbelt så mycket som min mycket lågt växlade F800GS.

(1) Visst finns det MC som drar mer - men dom behöver man ju inte välja om man bryr sig om förbrukningen. Precis som det finns "stora familjebilar" som sörplar i sig betydligt mer än 0,7 l/mil.

Last edited:

HåkanP

New member

En annan ingrediens som spelar in är, som tidigare nämts, växellådan.
Detta tillsammans med en varvvillig motor har BMW använt sig av på S1000RR. Eftersom motorn varvar mer än konkurrenterna så har de troligen satt in en växellåda som är lägre växlad än konkurrenterna.

Detta innebär att motorn arbetar lättare medans den accelererar upp motorcykeln till max varvtal.

En konkurrerande motorcykel kanske behöver växla vid samma hastighet, men eftersom motorn inte varvar lika mycket så måste man använda en växellåda som är högra växlad för att nå den hastigheten, en växellåda som gör att motorn får det tyngre att accelerera.

Hade konkurrenterna ett mycket högre vridmoment än BMW så skulle de klara det, men eftersom vridmomentet inte är tillräckligt högt så räcker det inte riktigt ända fram.

/J

Ja och så vet vi ju hur bra växellådan är på en BMW S1000 RR eller hur? Det fick vi ju se på Molanda i höstas :p

Hoppas du fått ihop skrället igen utan att behöva betala för mycket...:)

Syster-Tysk

New member
Men ämnet var ju vad som var viktigast av vrid vs hk, och då gällande förmågan att förflytta ett fordon, ett så tungt som möjligt, eller så snabbt som möjligt.

Det är inte frågan om vad som är viktigast. Effekt är det som beskriver hur fort något görs. Vridmoment är det som beskriver med vilken kraft arbetet utförs.

Hinner inte vara så utförlig. Men jag har en BMW diesel, och kan säga att de är rejält korta i varvtalsregistret, vilket ger att man växlar rätt frekvent. 6-växlad låda och hyfsad låg toppfart jämfört med en bensinare. Motsvarande bensinare är mkt segare från 0, då den måste få komma upp i varv för att trycka på (min studsar iväg om man tappar kopplingen), men drar i gengäld betydligt längre med hög effekt när den kommer upp i varv.

Så svaret vi gemensamt verkar söka efter är:

Det hänger inte på mängden Nm, utan vxl-lådan. (Hålla med?)

Jag hävdar att växellådorna är optimerade för den motor de är tilltänkta för.
Skulle man laborera med växellådan så skulle man finna att det kanske inte riktigt blir som man tänkt.

Skulle du på bensin motorn i ditt exempel ovan sätta dit en lägre växlad låda, skulle det kunna bli så att den accelererar sämre ifall man går för långt.
Detta på grund av att du inte kommer att utnyttja den effekt som finns tillgänglig då du når de högre varvtalen. Med andra ord kommer den att accelerera bättre än tidigare fram till varvtalet då effekten kommer, men efter det så går effekt till spillo eftersom motorn går för lätt.

Men å andra sidan kan man så att säga dreva ned ytterst lite för att få en motor som går LITE lättare och därmed kunna accelerera fortare. Det skulle däremot bli problem med toppfart eller en komfortabel motorvägs fart.

BMW-exemplena visar en annan sak. Om max hk är detsamma (och vi för sakens skull utgår ifrån att de varit optimerade för uppgiften 0-100, vilket de inte är), så är den avgörande faktorn vilken som har bredast EFFEKTregister. Alltså vilken som under det aktuella testet kan uppbåda högst medeleffekt.
I korthet ja!
Man kan säga att Hästkrafterna talar om hur fort en uppgift kan göras, men att vridmomentet talar om vilken karaktär motorn har. Till exempel kan man ha färre hästkrafter men mer vridmoment vid lägre varv och därmed ett bredare effektregister och högre medeleffekt.

Ponera då att max medeleffekt för BÅDA motorerna varit 180 hk. Spelar det då någon roll om dieseln medelhögsta uppnås vid 2500-4000 rpm, och bensinarens vid 6000-8500 rpm?

Skillnaden skulle vara om vikten på fordonen påverkar utfallet.
Orkar inte bensinaren på en rimlig tid accellerera upp till 6000 - 8500 rpm så skulle detta vara dess svaga sida.
Dieseln som når sin effekt tidigare skulle lättare nå effekten och därmed kunna utnyttja sin effekt bättre.
Denna film visar vad jag menar: http://www.youtube.com/watch?v=2cvFl7IQKe4&playnext=1&list=PL8F2070153D183F76&index=4

På filmen ser vi att sportbilen då den inte har en tillräckligt låg växel inne inte orkar accelerera (turbo-lag), medans den lilla bilen som har ett bättre vridmoment vid lägre varv inte har några problem.

Skulle däremot sportbilen ha rätt växel inne så att den kan utnyttja effekten och vridet på det varvtal det är som bäst, skulle racet vara ett annat!

/J

enhjuling

New member

Jag brukar beskriva vridmoment som kraft eller styrka.

100Nm är alltså en siffra på vilken kraft eller styrka ett objekt utsätts för.
1 Newtonmeter är en siffra som beskriver med vilken kraft som 0.1kilo lyfts en meter upp i luften.

/J

1 Newtonmeter (Nm) är inte en kraft. Det är ett vridmoment runt en punkt som skapas om man lägger en KRAFT av 1 Newton på en 1 meter lång hävstång.
Om man lyfter en massa (tex 0,1 kg) en meter upp i luften har man tillfört lägesenergi. Det går inte att säga vilken kraft eller effekt man använt till det om man inte talar om hur lång tid det tog.
Fysik, vilket detta handlar om är inte lätt....
/Stefan

Syster-Tysk

New member
1 Newtonmeter (Nm) är inte en kraft. Det är ett vridmoment runt en punkt som skapas om man lägger en KRAFT av 1 Newton på en 1 meter lång hävstång.
Om man lyfter en massa (tex 0,1 kg) en meter upp i luften har man tillfört lägesenergi. Det går inte att säga vilken kraft eller effekt man använt till det om man inte talar om hur lång tid det tog.
Fysik, vilket detta handlar om är inte lätt....
/Stefan

Det beror på om vi talar om vridmoment eller arbete.

Arbete

Arbetet 1 Nm utförs när något förflyttas 1 meter mirakel påverkan av kraften 1 newton (W = F·s). Eftersom jobb är en gestaltning av energi används ofta även enheten joule, 1 J = 1 Nm.

Vridmoment

Vridmomentet 1 Nm är den vridande kraft som en axel får då kraften ett newton får agera vinkelrätt ovan en hävstång som vrider denna axel samt är en meter lång. Ett annat mått för vridmoment som användes inför SI-systemets införsel är kilopondmeter (1 kpm = 9,806 Nm).
;)
:)

enhjuling

New member
Det beror på om vi talar om vridmoment eller arbete.

Arbete

Arbetet 1 Nm utförs när något förflyttas 1 meter mirakel påverkan av kraften 1 newton (W = F·s). Eftersom jobb är en gestaltning av energi används ofta även enheten joule, 1 J = 1 Nm.

Vridmoment

Vridmomentet 1 Nm är den vridande kraft som en axel får då kraften ett newton får agera vinkelrätt ovan en hävstång som vrider denna axel samt är en meter lång. Ett annat mått för vridmoment som användes inför SI-systemets införsel är kilopondmeter (1 kpm = 9,806 Nm).
;)
:)

Måste erkänna att jag aldrig hört newtonmeter i samband med arbete eller energi men jag säger ju det att fysik inte är lätt....
http://www.ne.se/newtonmeter
Dock, när man i motorsammanhang pratar om Newtonmeter så är det ju definitivt vridmomentet man är intresserad av.
/Stefan

Igge

New member
I korthet ja!
Man kan säga att Hästkrafterna talar om hur fort en uppgift kan göras, men att vridmomentet talar om vilken karaktär motorn har. Till exempel kan man ha färre hästkrafter men mer vridmoment vid lägre varv och därmed ett bredare effektregister och högre medeleffekt.
Fast ändå inte.
Effektkurvan talar om karaktären.
Men går man bara på siffror kan maxvrid @ x rpm tillsammans med maxeffekt @ y rpm ge ett hum om karaktären.

Visserligen kan man med en detaljerad effektkurva räkna ut hur vridkurvan ser ut, eller tvärt om.
För en specifik mängd vridmoment på ett speciellt varvtal ger alltid samma effekt oavsett motor.

Right? :)

SuperRetard

New member
I korthet ja!

Det känns som att vi säger samma sak, men villar bort oss i förutsättningarna.

1. Vxl-lådorna är optimerade för respektive bil och motor, ja. Men inte uppgiften 0-100 vilket gör att jämförelsen haltar.

Jag är i min bil heller inte det minsta intresserad av 0 - 100, däremot av låg förbrukning, behaglig gång och gott om bottenvrid så att det funkar att dra släp etc utan vidare.

2. Det du säger, om än omskrivet så att du villkorar det. Är ändå att det är effekten som avgör. Förutsättningarna för att tillgängliggöra maximal medeleffekt är sen upp till vxl-lådorna.

Du säger att bensinaren skulle tappa medeleffekt om den var för lågt växlad. Men det känns som att du glömmer poängen med en vxl-låda, att man kan byta växlel ;).

Skulle man däremot slänga in villkoret att bilen dessutom var tvungen att kunna toppa 220 så skulle utfallet 0-100 sannolikt falla till dieselns fördel. Men nu klyver vi hårstrån.

Jag vet att mkt vrid och kort register är jobbigt på gelleråsen, för man måste växla mitt i vänstern ut ur ejes, och under lite för mkt nedlägg i 150+ i depåböjen = leskiigt

Syster-Tysk

New member
Fast ändå inte.
Effektkurvan talar om karaktären.
Javisst om man har en kurva!
Men jag talade om ifall man bara vet Max hk och max Nm.
Vet man att motorcykel 1 har 150hk och 90Nm i vrid och man jämför den med motorcykel 2 som har 130hk men 115Nm så förstår man kanske karaktären på motorcyklarna.

Det känns som att vi säger samma sak, men villar bort oss i förutsättningarna.
Mycket möjligt! ;)

1. Vxl-lådorna är optimerade för respektive bil och motor, ja. Men inte uppgiften 0-100 vilket gör att jämförelsen haltar.
Visst haltar jämförelsen, men samtidigt så är det dessa förutsättningar vi möter i verkliga livet. Men jag förstår din poäng!

2. Det du säger, om än omskrivet så att du villkorar det. Är ändå att det är effekten som avgör. Förutsättningarna för att tillgängliggöra maximal medeleffekt är sen upp till vxl-lådorna.

Jepp! I ett tidigare inlägg skrev jag att jag tidigare var en förespråkare för att vridet var viktigare än hästkrafterna, men inte längre. Effekt och hästkrafter is tha shit!

Du säger att bensinaren skulle tappa medeleffekt om den var för lågt växlad. Men det känns som att du glömmer poängen med en vxl-låda, att man kan byta växlel ;).
Då missförstod du mig, eller så uttryckte jag mig klumpigt.
Är bilen för lågt växlad skulle effekten på bakhjulen givetvis alltid bli högre.Det jag försökte poängtera är att man skulle kunna få den effekt man vill åt i mellanregistret, men att mellan de 6000 - 8500 varven så skulle man inte utnyttja hästkrafterna till fullo.

Låt oss ponera att man drevar ner bilen så att maxhastigheten blir 100km/h på högsta växeln. Det kommer innebära en hel massa växlande och att man inte utnyttjar max vridet och max effekten.

Om vi tänker oss att med den ursprungligliga växellådan så ökar bilen från 30 till 50 på ettans växel mellan varvtalen 6000 - 8500 varv. På tvåans växel så ökar den från 70 - 85 mellan varven 6000 - 8500 varv osv.

Om vi då går tillbaka till den absurda växellådan där max hastigheten är 100km/h så ökar bilen kanske från 15 - 20 km/h på ettans växel mellan varven 6000 - 8500 varv och 30 - 40 på tvåans växel osv.

Även om den absurt neddrevade lådan skulle accelerera mellan 6000 - 8500 varv snabbare, så utnyttjar man ju inte effekten som finns till hands. Accelerationen mellan 6 - 8500 varv blir inte optimal. Förstår du min poäng?

Jag vet att mkt vrid och kort register är jobbigt på gelleråsen, för man måste växla mitt i vänstern ut ur ejes, och under lite för mkt nedlägg i 150+ i depåböjen = leskiigt
Absolut!
Jag körde en SV650 under två dagar på åsen i sommar och kan inte annat än instämma. Även om den inte har världens bästa vridmoment, så har den inte mycket varvtal att leka med heller. ;)

/J

Marie

Banned
Javisst om man har en kurva!
Men jag talade om ifall man bara vet Max hk och max Nm.
Vet man att motorcykel 1 har 150hk och 90Nm i vrid och man jämför den med motorcykel 2 som har 130hk men 115Nm så förstår man kanske karaktären på motorcyklarna.

Om du inte har en kurva så bör du åtminstone ha varvtalssiffrorna för resp värde för att ha rimlig susning om hurdan motorernas karaktär är.

Men en kurva säger ändå mycket mera. En svacka i mellanregistret som, det var på 16-ventilers BMW K100, är sällan så lyckat t.ex., i varje fall inte om hojen är tung och inte är ett högfartsmonster. Därför hade K100LT kvar åttaventilaren ända tills K1100 kom.

OH-

Member
..................
Med andra ord, 1 newtonmeter är då ungefär lika med arbetet som krävs för att lyfta en tyngd på 1 kilo1 meter rakt upp.
.............................

Kanske på någon annan planet ;) Här där tyngdaccelerationen är ca 9,81 så krävs ca 9,81 Joule (eller Nm) för att lyfta ett kilogram en meter.

När du oxå gör missen att säga att en 1 kg vikt hängd i en 1 m hävstång ger 1 Nm moment (när det borde bli 9,81 eller ungefär 10Nm) så blir det jobbigt att läsa när man hela tiden får hålla reda på vilka siffervärden det egentligen skall vara på olika ställen.

Messerschmitt-hälsningar!