Medical Card

Galne Dansken

Administrator
Personal
För i alla fall Androidtelefoner finns det appar som t.ex. "ICE Nödsituation" eller "Ice Nödfallsinformation" som lägger en liten ikon på låsskärmen som går att klicka på utan att låsa upp, där man kan komma åt information och även ringa de ICE nummer som lagts in där.

Edit: Såg nu att det jag svarat på var gammalt, och bara senaste inlägget hade lyft tråden.. ja, ja..

Konceptet är framtagit av ambulansförare, som också kör MC. Självfallet har vi diskuterad diverse elektroniska lösningar - och svaren är på detta är enkla:

"Vi hittar alltid hjälmen, som det första på en olycksplats, som kan vara rörig, stökig, mörk, blött, etc.. Vi har själv massor av hjälpmedel, en del elektroniska. Hjälmdekals konceptet är så pas enkelt att det är genialt, och det är i händerna på oss, på plats. Att skulle scanna, ha mobil uppkoppling, eller leta efter hojåkarens mobil räcker inte tiden till!

SMC, har därför vald att följa vad den internationella ambulans kompetens vill ha...
(den dag dom ändrar sig, följer vi givetvis med..)

stefan.

New member
Konceptet är framtagit av ambulansförare, som också kör MC. Självfallet har vi diskuterad diverse elektroniska lösningar - och svaren är på detta är enkla:

"Vi hittar alltid hjälmen, som det första på en olycksplats, som kan vara rörig, stökig, mörk, blött, etc.. Vi har själv massor av hjälpmedel, en del elektroniska. Hjälmdekals konceptet är så pas enkelt att det är genialt, och det är i händerna på oss, på plats. Att skulle scanna, ha mobil uppkoppling, eller leta efter hojåkarens mobil räcker inte tiden till!

SMC, har därför vald att följa vad den internationella ambulans kompetens vill ha...
(den dag dom ändrar sig, följer vi givetvis med..)

Avsåg inte att ifrågagsätta konceptet, mitt inlägg var inte menat som istället för medical card, utan snarare som en lösning om man vill ha något i mobilen.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag förstår..

Men, det tar inte bort att vi gör så MYCKET med mobilerna i dag och frågan lyfts jämnt..

SMC jobbade med ett sätt att ha en typ av MC eCall i och med CQRIFY - vilket vi inte fick till med producentens befintliga kassa.
Hursomhälst, lyckas SMC att få till stor politisk effekt i detta - egentligen att att inse att mycket av tidens nya/kommande hjälpmedel, teknologier måste komma från konsumenterna själva - eller som minimums nivå ha konsumenternas gunst!

VBK

New member
Så här ser min hjälm ut, många tycker det är osmakligt men det är ju det som jag ser som viktigt.

Klotar jag och är skadad så vill jag att grevinnan informeras så fort som möjligt, och händer det otänkbara så vill jag inte att nått går till spillo...

jan-olovj

Active member
Bra ide kan tänka mig att följa efter, men jag duger nog inte att användas som reservdel men kanske att träna på.
Ett donationskort i hjälmen var inte dumt.

gundj

New member
Varför inte en kryssruta för medgivande till donation på det kortet SMC ändå skickar ut?
Det finns väl ingen MC-förare som inte är beredd att donera vad som kan användas?
Vi är ju en grupp troliga mottagare i samma utsträckning som givare.

Jag har donationskort i plånboken och en app i telefonen, men ska man vara nyttig organgivare skall det gå fort och ytterligare en plats där personalen faktiskt tittar gör ingen skada.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vi hade en diskussion om donation skulle finnas med på kortet men valde bort detta. Det finns ett separat donationsregister. Medical Card riktar sig till räddningspersonal vid en olycka, för snabb och adekvat räddning. Att uppgifter om donation finns med på Medical Card kan göra att medlemmar väljer att inte använda kortet. SMC har sneglat på andra länder som har liknande kort. ingen har uppgifter om donation på korten.

Skye

Kör Mycket!
Ett kort eller två kort i hjälmen kvittar väl. Den som väljer att donera lägger även det kortet i hjälmen.

VBK

New member
Vi hade en diskussion om donation skulle finnas med på kortet men valde bort detta. Det finns ett separat donationsregister. Medical Card riktar sig till räddningspersonal vid en olycka, för snabb och adekvat räddning. Att uppgifter om donation finns med på Medical Card kan göra att medlemmar väljer att inte använda kortet. SMC har sneglat på andra länder som har liknande kort. ingen har uppgifter om donation på korten.

Just donationsdelen är efter närmast anhörig det viktiga, jag har inga medicinska problem som räddningstjänsten behöver veta när jag ligger inflätad i ett mitträcke.

Men jag tror det skulle vara ett stort pluss för SMC bland vanligt folk om man jobbade lite med just donationsdelen där behovet är så stort.

Ja det är ett litet problem eftersom vi ser oss själva som odödliga men lite onaivitet mår kollektivet bra av.

Last edited:

Marie

Banned
Jag fattar inte varför ni vojar er så om donationer.
Jag HAR donationskort och det är mycket ordentligt ifyllt att INGENTING doneras. Annars vet man ju inte med svensk tjyverilagstiftning vad som händer.
Det skulle aldrig i världen falla mig in att donera nånting.

Men å andra sidan vill jag ju inte ha nånting heller. Jag vill då definitivt inte ha några begagnade delar.

Ove 60+

Active member
Jag fattar inte varför ni vojar er så om donationer.
Det skulle aldrig i världen falla mig in att donera nånting.
Men å andra sidan vill jag ju inte ha nånting heller. Jag vill då definitivt inte ha några begagnade delar.

:confused: Ja du Marie, så tycker du och dessvärre är du nog inte ensam om att tycka så. Jag har i min relativa närhet en person som behöver ett par nya lungor och lever med väskan packad för att snabbt ta sig till sjukhuset när en lämplig donator dyker upp. Väntan kan bli lång för det fattas donatorer.

Den personen lever ett väldigt begränsat liv då lungorna inte klarar ansträngning mer än på en basal nivå. Korta långsamma promenader, samtala sakta med enstaka människor trots att sinnet sjuder av livslust. Jädrans jobbigt och med oviss framtid. Tänk efter, behöver man delar som några andra kan ha nytta av när ens eget liv faktiskt är slut? :confused:

gundj

New member
Det är lite synd Marie, tänk om någon hade haft en hjärna att donera till dig, vilka fantastiska inlägg du kunde skriva då.

Hampe

Skriver massor!
Det är lite synd Marie, tänk om någon hade haft en hjärna att donera till dig, vilka fantastiska inlägg du kunde skriva då.

Hjärna har hon!
...ett lite blödigare hjärta däremot, det skulle inte sitta fel ibland :)

Äsch - Marie är en kul, smart och snabb sanningsägare. I sina bästa stunder.
Ibland är hon förjävla plump och elak. Ungefär som dom flesta av oss är ibland, ute i verkliga livet.
Marie kultiverar sin bild på internet av infant terrible med stor framgång. Många på nätet tror att hon är på riktigt...

Min uppfattning är dock att hon är ett välbehövligt salt till ett forum som ibland kan bli alldeles för jolmigt.

Ämnet:

Vår vän Bob Sweden drog förbi här hemma i helgen på en vintrig 1000-milesrunda medans trafikrapporterna avlöste varandra på radion.
Den gula dekalen lös som en allraförsta liten tussilago på den polisvita hjälmen...

Ett föredöme för oss alla!

Hampe

jan-olovj

Active member
På tal om donation, hur gammal kan man vara för att duga som donator? Att donera kroppen för att ge läkarstudenter något att träna på funkar ju men organen?

Ove 60+

Active member
På tal om donation, hur gammal kan man vara för att duga som donator? Att donera kroppen för att ge läkarstudenter något att träna på funkar ju men organen?

:tummenupp Det lär inte vara så stora problem med gamla organ i ny kropp. Allt kanske inte kan användas men en hel del prylar kan få ett nytt liv.
Om man är för gammal får avgöras av operatörerna.

"Träningsobjekt" blir man genom att donera sin kropp till utbildningsställena där man blir konserverad och ordentligt dissekerad innan man slutligen kremeras och återlämnas till efterlevande för urnsättning. Man måste alltså själv önska att bli undervisningsmaterial.

Hampe

Skriver massor!
Teoretiskt ingen gräns uppåt. http://merorgandonation.se/om-organdonation/fragor-och-svar-om-organdonation/

Vissa organ och system har en livslängd som vida överstiger resten av den skröpliga kroppen.
Antar att man i mycket större utsträckning försöker titta på vad för liv donatorn levt: sjukdomshistorik, ev. medicinering, rökare, alkoholkonsumtion.

Men, jag antar att "organdonation" snart kommer att ses som något omständligt, slabbigt och ungefär lika modernt som en moviebox. En 3D-skrivare ligger väl runt hörnet, redo att kunna printa ut det som behövs för stunden...

Hampe

gundj

New member
Hjärna har hon!
...ett lite blödigare hjärta däremot, det skulle inte sitta fel ibland :)

Äsch - Marie är en kul, smart och snabb sanningsägare. I sina bästa stunder.
Ibland är hon förjävla plump och elak. Ungefär som dom flesta av oss är ibland, ute i verkliga livet.
Marie kultiverar sin bild på internet av infant terrible med stor framgång. Många på nätet tror att hon är på riktigt...

Min uppfattning är dock att hon är ett välbehövligt salt till ett forum som ibland kan bli alldeles för jolmigt.

Ämnet:

Vår vän Bob Sweden drog förbi här hemma i helgen på en vintrig 1000-milesrunda medans trafikrapporterna avlöste varandra på radion.
Den gula dekalen lös som en allraförsta liten tussilago på den polisvita hjälmen...

Ett föredöme för oss alla!

Hampe
Och det är så tråkigt med sådana märkliga personer på forum.
Alla former av troll och liknande uppträdande är så tröttande.
Påminner mest om 3-4-åringar som ligger på golvet i butiken och skriker på uppmärksamhet.

Hampe, om du nu känner personen kan du väl ge honom en godisklubba så blir det lugnt en stund.

Jonkko

New member
Om nån är av den personliga åsikten att min kropp är min o därifrån skall inget tas efter min död,samtidigt som samma nån är emot att ta emot andras reservdelar vid behov,så ser jag det i alla fall som en personlig åsikt som nån lever efter och inte nåt troll.....?

Sen är det ju skit samma om det är vettigt eller ej,men personliga åsikter är just personliga och betyder inte att alla skall följa samma riktning bara för att nån gör det.

Själv är jag rädd för att enda nån skulle få ut av mej närmast kan liknas med varnande exemppel hur inte göra med sin kropp,men det är u en annan sak :D

VBK

New member
Under årens lopp har jag kanske stått 10 gånger och väntat på räddningstjänst och ambulans på någon högst intressant väg men oftast väldigt långt ut i den stora gröna otrafikerade fyrkanten, och det är härifrån min märkning på hjälmen kommer.

Som den oftast lyckligt oklotade så är nog att hitta ett nummer till någon som behöver få reda på att någon är på väg till en akut det jobbigaste, ICE i telefonen är en bra tanke men visar piloten bara ögonvitorna så är det svårt att låsa upp ägarens telefon.

Donationsdelen är till för hur sjukvården skall hantera min ev ej syresatta döda kropp på det effektivaste sättet.

Jag är inte insatt vilka läkemedel man kan bli anafylaktisk av då jag tydligen tål allt som kroppen får och i övrigt ser mig som frisk, så medicaldelen går bort för min del.

Last edited: