Medical Card

Skye

Kör Mycket!
Kör inte med säkerhetskod i någon av mobilerna. Är jag så klantig att jag sumpar bort den får jag skylla mig själv. :wink:
(Annars kan de ju aktivera mobilen med röstkommando och säga ICE)
Men ett ICE kort i plånboken vore inte heller fel. Kan ju skadas vid andra tillfällen än just mc körning så fler än just ett vore kul att ha. Sedan kanske förutsättningarna ändras som nytt telenummer och adress och var får jag tag på ett nytt?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tidning med medlemskort, Medical card mm ska ha skicakts ut den gångna veckan till huvudmedlemmar. Familjemedlemmars försändelser kommer iegna försändelser.
Om detta inte fungerar gäller som alltid: kontakta SMC:s kansli, tele: 0243-669 70 eller e-post: smc@svmc.se

Juh@

New member
Kör inte med säkerhetskod i någon av mobilerna. Är jag så klantig att jag sumpar bort den får jag skylla mig själv. :wink:
(Annars kan de ju aktivera mobilen med röstkommando och säga ICE)
Men ett ICE kort i plånboken vore inte heller fel. Kan ju skadas vid andra tillfällen än just mc körning så fler än just ett vore kul att ha. Sedan kanske förutsättningarna ändras som nytt telenummer och adress och var får jag tag på ett nytt?

Har man en smartphone med tillgång till mail, sociala media, dokument mm så är det mycket lämpligt att ha en säkerhetskod. Många med jobbmobiler får inte använda dom utan säkerhetskod, så problemet med att inte komma åt ICE i telefonen kommer nog att öka. Skriv ICE på utsidan av telefonen (eller så har du din Medical Card i hjälmen).

Ove 60+

Active member
:confused: Jag har ICE:nr i mobilen, men vad säger att den klarar sig bättre än jag själv om det smäller? :slagen:

Skye

Kör Mycket!
Har man en smartphone med tillgång till mail, sociala media, dokument mm så är det mycket lämpligt att ha en säkerhetskod. Många med jobbmobiler får inte använda dom utan säkerhetskod, så problemet med att inte komma åt ICE i telefonen kommer nog att öka. Skriv ICE på utsidan av telefonen (eller så har du din Medical Card i hjälmen).

Det kan ju faktiskt hända olyckor även när jag inte har hjälmen på. Kan få hjärtsnörp eller bli överkörd, påkörd av/i bil.
En idé är att man kan lägga in ett ice nummer lika gärna det som finns till SOS i de smarta telefonerna som alltid är ringningsbar. Det är ju mycket upp till tillverkarna och deras programuppdatering.

Tackar för infon om säkerhetskoden, tänkte inte att jag hade så mycket lagrat men det fanns en hel del. Så kod är nu aktiverad.

Carnivore

New member
Det kan ju faktiskt hända olyckor även när jag inte har hjälmen på. Kan få hjärtsnörp eller bli överkörd, påkörd av/i bil.
En idé är att man kan lägga in ett ice nummer lika gärna det som finns till SOS i de smarta telefonerna som alltid är ringningsbar. Det är ju mycket upp till tillverkarna och deras programuppdatering.

Tackar för infon om säkerhetskoden, tänkte inte att jag hade så mycket lagrat men det fanns en hel del. Så kod är nu aktiverad.

Det där är faktiskt en tanke jag funderat på tidigare och nu när du drar upp den igen så undrar jag om jag inte skall skissa ihop en presentation och dra det till lite högre orter och se om det går att få gehör. :tummenupp

Bighoj

New member
Problemet med ICE i mobilen är om man kör med säkerhetskod förattanvända luren...
Inga problem,det är bara att sätta dit en dekal på hjälmen med säkerhetskoden till mobilen.
Vill man vara säker på att ingen använder ens mobiltelefon i andra sammanhang kan man ha tillägget-OBS ! Koden får ENDAST användas i nödsituation.

Carnivore

New member
Inga problem,det är bara att sätta dit en dekal på hjälmen med säkerhetskoden till mobilen.
Vill man vara säker på att ingen använder ens mobiltelefon i andra sammanhang kan man ha tillägget-OBS ! Koden får ENDAST användas i nödsituation.

Då jag förespråkar sträng it-säkerhet så skulle det aldrig falla mig in att skriva koden någonstans överhuvudtaget och jag skulle starkt rekommendera samma sak till vem som än frågar mig.

Skye

Kör Mycket!
Märkt att röststyrningen fungerar utan upplåsning så vill nån ringa så får de använda min hjälm.
Säg "Ice mobil" så blir du kopplad... =o)

Det där är faktiskt en tanke jag funderat på tidigare och nu när du drar upp den igen så undrar jag om jag inte skall skissa ihop en presentation och dra det till lite högre orter och se om det går att få gehör. :tummenupp

Gäller ju även när jag hittat borttappade mobiler. Svårt att nå den rätta ägaren när det är lås på allt.

Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Köpte en husvagn. Hittade föregåendes ägares dotters telefon. Den var inte förlustanmäld men fick gå via bilregistret så den nioåriga dottern kunde få tillbaka den. Det är inte värdet i telefonen i sig, utan vad som finns i den och därför förlustanmäls det sällan.

stefan.

New member

För i alla fall Androidtelefoner finns det appar som t.ex. "ICE Nödsituation" eller "Ice Nödfallsinformation" som lägger en liten ikon på låsskärmen som går att klicka på utan att låsa upp, där man kan komma åt information och även ringa de ICE nummer som lagts in där.

Edit: Såg nu att det jag svarat på var gammalt, och bara senaste inlägget hade lyft tråden.. ja, ja..

Last edited:

Ove 60+

Active member
Bra idé med Medical Card. Alla som medicinerar för någon åkomma borde ha det i hjälmen. Alla andra kan också ha det med personuppgifterna ifyllda. Förenklar mycket om olyckan skulle vara framme..

Jag har naturligtvis dekaler, kort och medicinlista i hjälmen.