Medical Card

Carnivore

New member
Kommer självklart att använda kortet i hjälmen. :tummenupp

Sen kan jag inte förstå hur man ser något negativt med det eftersom det är helt frivilligt.

MiaSyrra

New member
Iden är utmärkt, verkligt bra uttänkt. Om man landar på en IVA avdelning i England eller söderut och det är brådis är det mycket bra info att veta OM det finns allergi mot något penicillin eller andra vanliga läkemedel inom akut och intensivvård. Eftersom det är vanligt med huvudskador vid mcolyckor går det inte alltid så lätt att ställa den vanliga frågan. Är du allergisk mot några läkemedel ? Det kan rädda liv. Vissa proffstyckare borde kanske ha en röd dekal där det står "Jag kör hellre ihjäl mig på min K 100 än visar respekt för livet och mina medmänniskor".

...........Eftersom det är vanligt med huvudskador vid mcolyckor går det inte alltid så lätt att ställa den vanliga frågan.........

Det du säger MiaSyrra kan knappast någon förnuftig människa opponera sig emot :victorious:..

Det är ju en förmån att få möjlighet att använda den!

/Peter

jan-olovj

Active member
Jag har redan fyllt i kortet och satt dekalen. Det är lite svårt med placeringen så dekalen hamnade ganska högt upp på skallen, bak i nacken sitter redan klubbmärket.

swischmc

New member
Håller med en föregående skrivare: gillar du kortet använd det, ogillar du kortet släng det. Kan det verkligen vara svårare än så?

För egen del tycker jag att det är en bra sak, ska bara försöka komma ihåg att fylla i det och stoppa under hjälmen... Lätt att glömma sånt när vårkänslorna svämmar över alla breddar så här i början av säsongen. :)

Maria: maken fick kort och medlemskort med posten i fredags, men jag har inte sett röken av tidning, kort och medlemskort. Är det på gång eller ska jag börja efterlysa min post?

britt-mari

New member
Håller med en föregående skrivare: gillar du kortet använd det, ogillar du kortet släng det. Kan det verkligen vara svårare än så?

För egen del tycker jag att det är en bra sak, ska bara försöka komma ihåg att fylla i det och stoppa under hjälmen... Lätt att glömma sånt när vårkänslorna svämmar över alla breddar så här i början av säsongen. :)

Maria: maken fick kort och medlemskort med posten i fredags, men jag har inte sett röken av tidning, kort och medlemskort. Är det på gång eller ska jag börja efterlysa min post?

Jag har inte heller fått något!
mvh
Britt-Mari

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ni som är familjemedlemmar får medlemskort, dekaler och medical card i en separat försändelse. Detta skickas från tryckeriet, kan inte säga när.

Ricken

Member
Jag har inte ens fått tidningen. Mrn det kanske tar en vecka längre innan ponny expressen har tagit sig hela vägen till östersund med posten. :)

MiaSyrra

New member
Man måste enligt lagen göra extra kontroll vid blodgivning. Bas-test. Detta för att den som sätter blodpåsen ska vara övertygad om att det inte blir hemolys. Det är bra med kontroller i det fallet. Ett misstag blir ödesdigert. Gäller i alla länder.

Cyborg

New member
Iden är utmärkt, verkligt bra uttänkt. Om man landar på en IVA avdelning i England eller söderut och det är brådis är det mycket bra info att veta OM det finns allergi mot något penicillin eller andra vanliga läkemedel inom akut och intensivvård. Eftersom det är vanligt med huvudskador vid mcolyckor går det inte alltid så lätt att ställa den vanliga frågan. Är du allergisk mot några läkemedel ? Det kan rädda liv. Vissa proffstyckare borde kanske ha en röd dekal där det står "Jag kör hellre ihjäl mig på min K 100 än visar respekt för livet och mina medmänniskor".

Jag får inte riktigt ihop det hur användandet av denna dekal och detta kort har med att visa respekt för ens medmänniskor? menar du att om man dör för att man inte använder detta så är man respektlös mot omgivningen?

MiaSyrra

New member
Jag får inte riktigt ihop det hur användandet av denna dekal och detta kort har med att visa respekt för ens medmänniskor? menar du att om man dör för att man inte använder detta så är man respektlös mot omgivningen?
Nej så var det inte menat. Meningen var riktad som en kommentar till ett inlägg där man ville ha ett juridiskt bindande kort som förbjöd räddningspersonal att göra en livräddande insats. Om du läser inlägget i början av tråden så ser du sammanhanget. Jag tvekade att kommentera inlägget men kunde till sist inte låta det stå emotsagt.

Oldbiker

New member
Både positivt och lite minus

Det är i stort sett ett bra initiativ av SMC, men det finns några saker man bör vara uppmärksam på. Det handlar bland annat om att inte låna ut hjälmen, vilket kan fö allvarliga konsekvenser för den som lånat hjälm. Dessutom är det viktigt att den information som fylls i är korrekt, så att sjukvården kan använda uppgifterna. För ambulansen i Sverige räcker det med personnummer för att de ska få tillgång till den information som finns om en skadad.
Allvarliga sjukdomar och speciell medicin kan vara bra att ha noterad. Blodgrupp har inget värde eftersom sjukvården alltid tar prov för att fastställa blodgrupp innan de ger blod.
Informationen utöver personnummer är mest användbart vid olycka utomlands.
Som så många andra noterat så är det fritt fram att använda kortet, de som inte vill kan bara glömma det hela och rulla vidare...

Jumbo

New member

Lugn o fin nu. Tycker Marie är cool.
<Jag själv stoppade kortet i hjälmen.>

/Inki

Skye

Kör Mycket!
Korten kom separat men inga dekaler, varken till mig som huvudmedlem eller familjemedlemmar.

Mina dekaler låg inuti tidningen bland all annan reklam..

Det är ett bra initiativ. Än har jag inga sjukdomar eller medicineringar och får jag skallskada med inre blödningar så ska ju helst hjälmen vara kvar på huvudet. Så har alltid plånbok i vänster benficka och första förband i höger. Gammal militär kunskap.
Kanske nåt att informera om också. ICE finns i telefonen men ser inget hinder att lägga kortet i hjälmen.
Hade önskat att klibban var mindre. SMC loggan tar för stor plats så gör en egen textremsa av dymo istället.

swischmc

New member
Ni som är familjemedlemmar får medlemskort, dekaler och medical card i en separat försändelse. Detta skickas från tryckeriet, kan inte säga när.

Jo, det förstår jag. Det som är konstigt är att maken (som är familjemedlem) fått medlemskort, men jag (som betalar räkningen) varken fått tidning eller medlemskort...

Carnivore

New member
Mina dekaler låg inuti tidningen bland all annan reklam..

Det är ett bra initiativ. Än har jag inga sjukdomar eller medicineringar och får jag skallskada med inre blödningar så ska ju helst hjälmen vara kvar på huvudet. Så har alltid plånbok i vänster benficka och första förband i höger. Gammal militär kunskap.
Kanske nåt att informera om också. ICE finns i telefonen men ser inget hinder att lägga kortet i hjälmen.
Hade önskat att klibban var mindre. SMC loggan tar för stor plats så gör en egen textremsa av dymo istället.

Problemet med ICE i mobilen är om man kör med säkerhetskod förattanvända luren...