Luta mer än hojen

druid

New member
Kan bara hålla med om första delan av citatet ovan.

Men sen förstår jag inte det där om avkastning/high sider. Nu är det där inte nåt jag sysslar med så det blir från observationer och teori samt en del träning och tillämpning av undanmanöver utan avkastning jag resonerar.
Som jag fattat det så är vanligaste sättet att åstadkomma en high sider att man gasar (eller kanske möjligen bromsar) bort väggreppet i sväng och sedan, plötsligt, får tillbaka det.

I en akut undanmanöver (alltså inte en korrigering av redan inledd sväng) är det IMHO mycket större risk att dratta omkull på det gamla hederliga sättet (low side) antingen för att man inte slutar bromsa (överlevnadsreaktion), väggreppet räcker inte till för den brutala svängen (trots att man inte lägger på mycket gas eller broms) eller för att markfrigången tar slut och nåt däck tappar fästet.

Nu när Elving förklarat lite mer än vad som stod i artikeln så tror jag att jag begriper vad grodätarna sysslar med. Det verkar som det inte alls är att köra utan förankring utan snarare att ha ett gångjärn (i sidled) mellan en väl förankrad underkropp och en överkropp som sitter kvar rätt upp från gatan medan hojen kan kastas sidledes dit det behövs. Som all körteknik fungerar det här mer eller mindre bra beroende på hojtyp, antagligen allra bäst på en med vettigt knäslut och en redan från början hjälpligt upprätt körställning. Men principen känns helt rätt och lite nytta har man nog av det även på en "liggebike" eller en radikal chopper.
För länge sen var det nån som länkade till en film här på forumet. Den visade en polis på nån kolossal HD-pråm som körde konbana i ett sanslöst tempo. Inte undanmanöver men han hade inte tid att göra "normala" kurvförberedelser utan körde precis så här, sittandes rätt upp medan hojen slipade fotplattor omväxlande på höger och vänster sida.

Märker att jag kanske var lite luddig. Min tanke var att kursändringen blir så stor och så kraftig att överkroppen inte hinner med
dvs plötsligt så svänger hojen åt höger medan din överkropp vill fortsätta rakt fram. Därav liknelsen med highsider där när cykeln
åter igen får grepp sticker i väg så plötsligt och kraftigt att föraren inte klarar av att hålla sig kvar längre och blir avkastad.
 

Chopperbyggarn

New member
Lycka till med chopper testningen Micke o var rädd om kompisens växellåda när du ska bromsa:):wink:

Idén med att luta med överkroppen tror jag att jag snappat upp från sidvagnskörningstips...minns dock inte om jag börade praktisera detta innan eller efter jag själv började köra med sidvagn 1993.

Testa även sidvagnsköring, kan vara ganska spännande upplevelse om man går in en höger kurva (med högervagn) eller vänsterkurva (med vänstervagn) i för hög hastighet utan passagerare eller barlast i vagnen...;)

Anders.J
 

micke.r

New member
Testa även sidvagnsköring, kan vara ganska spännande upplevelse om man går in en höger kurva (med högervagn) eller vänsterkurva (med vänstervagn) i för hög hastighet utan passagerare eller barlast i vagnen...;)

Anders.J

Tack !

Jag har inte testat "riktig" sidovagnskörning (än), men faktiskt däremot både "roadracingsidovagn" och motocross dito... ;)

/M
 

Avarage

New member
Hmm, svåra frågor! 3 decennier med den här typen av hojar så är det svårt att minnas allt. Jag måste givetvis ha hamnat i den typen av situationer men jag kan inte minnas att jag har varit med om någon dramatisk upplevele i sådan situation.
Har man en motor med häftig motorbroms samt kraftigt och direkt effekpåslag tex stroker motorer så kan det kanske vara lite lurigt ( här finns det nog andra som kan ge bättre svar).:)

Anders.J

Du är inte ensam om att inte alltid fundera över hur vi igentligen GÖR eller att analysera/ta reda på vilket sätt som är bäst/säkrast/snabbast.

Det hade varit intressant att försöka ta reda på vilket sätt som ger mest grepp med en hoj med bildäck och stel fjädring bak i kurva på asfalt. Lätt acceleration som du nu kör med eller något annat sätt. Vem vet det bästa sättet (med avseende på grepp) är att göra något annat än att accelerera. Man kanske skall se till att bara bibehålla hastigheten eller gå på lätt avslag genom hela kurvan eller kanske till och med med lätt broms, vem vet...

Nåja, lätt broms eller broms över huvud taget tror jag nog vi kan skippa och jag tror också vi kan skippa ojämn "what ever" med gasen. Men om man nu bör ha en lätt acceleration motsvarande 0,1G på hojar med fjädring och hojdäck för att optimera greppet vore det ju intressant att ta reda på hur man optimerar greppet på den här typen av hoj o däck.

Här finns inga genvägar så det som gäller är att under säkra förhållanden testa dvs. på bana, tills man tappar greppet bak. När(om du kommer du till våra kurser är du välkommen att testa! ;-)
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Niklas, jag förstår att du är intresserad av bildäckens köregenskaper på mc.

Snabbaste sättet att få svar på detta är att ringa runt till dom olika besiktningsmännen inom SFRO och fråga om deras erfarenheter och här finns säkerligen lite olika erfarenheter och åsikter men en sak är säker och det är att dessa personer har testat det mesta när det gäller hembyggen av alla de slag, en del har bakgrund i roadracing och testar hojarna mycket hårt andra har så lång erfarenhet att dom ser direkt vad som fungerar och hur det fungerar redan innan provkörning. Varför uppfinna hjulet två gånger?

Sedan dom breda lågprofils mc-bakdäcken kom så har det vad jag vet inte byggts så många choppers med bildäck.

Nu finns det chopper entusiaster som tröttnat på "billet" prylar och dessa extrembreda lågprofils mc-däcken och en nostalgivåg sveper världen över "tillbaks till rötterna" och då har även bildäck bak återigen börjat dyka upp på nybyggen (givetvis finns det många äldre byggen kvar som fortfarande körs med bildäck).

Det senaste jag hört är att SFRO endast godkänner bildäck upp till 185 mm bredd numera (antar att detta är en rekomendation inte något absolut) (på 80- talet såg jag choppers med bildäck ända upp till 245mm)

Om du har funderingar över bildäck av radial typ på mc? Kolla då igenom bilderna i bifogad länk om nostalgibyggen på japanskt vis! Här finns däckval och körställningar som får den mest luttrade chopperåkare här att lyfta på ögonbrynen och börja fundera hur bra det fungerar? Kör gör dom i vilket fall som helst med sina hojar!:)


http://www.jockeyjournal.com/forum/showthread.php?t=97524

Anders.J
 

Avarage

New member
Niklas, jag förstår att du är intresserad av bildäckens köregenskaper på mc.

Snabbaste sättet att få svar på detta är att ringa runt till dom olika besiktningsmännen inom SFRO och fråga om deras erfarenheter och här finns säkerligen lite olika erfarenheter och åsikter men en sak är säker och det är att dessa personer har testat det mesta när det gäller hembyggen av alla de slag, en del har bakgrund i roadracing och testar hojarna mycket hårt andra har så lång erfarenhet att dom ser direkt vad som fungerar och hur det fungerar redan innan provkörning. Varför uppfinna hjulet två gånger?

Finns ingen anledning alls att uppfinna hjulet en gång till. Det är/var inte heller min avsikt.
Finns ingen e-postadress till SFRO eller är det bara jag som inte hittar? Se http://www.sfro.com/index.php/startsida-motorcyklar
 

Chopperbyggarn

New member

Herr Fuggle

New member
Svar: Fransosernas utbildning är helt inriktad på säkerhet på landsväg/stadstrafik.



Svar: Där har nog jag som artikelförfattare på grund av utrymmesskäl underlåtit att berätta om deras fokusering på aktiv planering av körningen för att inte hamna i farliga situationer. Se längre ner.


Första halvdagen består av teori vad gäller motorcykeln dynamik, körtekniker, motstyrning, men framför allt hur man aktivt planerar sin körning för att inte hamna i farliga situationer.
Min nyfikenhet kanske leder mig till fler alternativmetoder att berätta om.

Vad gäller uttrycket:
-Det finns bara två sätt, mitt sätt och fel sätt, kan jag bara notera att
Det blir varken bättre eller sämre, snarare tvärt om.


Elving

Härligt att höra att det finns flera sätt!

Och att Fransoserna inte har Noll Vision utan fokuserar på aktiv planering av körningen för att inte hamna i farliga situationer. :tummenupp

Jag hoppas på din nyfikenhet, Elving!:wink:
 

e7danne

New member
Den här tråden är faktiskt lite intressant för en person som växt upp med att det finns olika sätt att lösa saker o ting och inte endast en allena rådande sanning om vad som är rätt.

Nedanstående motorcykel är ganska annorlunda jämfört med vanliga standard hojar vad beträffar körställning,markfrigång,tyngdpunkt, viktfördelning på hjulen mm.

Vad har kurv expertisen här på forumet för kurvtagnings tekniska tips för att på säkrast (inte snabbast)möjliga sätt ta sig runt på kurviga vägar med rullgrus och allt vad det innebär med nedanstående hoj. Vore mycket intressant att läsa era rekomendationer!:)

Anders.J

Du har PM!
 

Smurfen

Airhead Traveller
Chopperbyggarn;

...
Det senaste jag hört är att SFRO endast godkänner bildäck upp till 185 mm bredd numera (antar att detta är en rekomendation inte något absolut) (på 80- talet såg jag choppers med bildäck ända upp till 245mm) ...

Anders.J

Var det inte nån Norrlänning som körde med 315mm på en Harley?

Onödigt att svänga sig med namn då det är ett tag sen och jag inte kommer ihåg riktigt.

Från "Norrsken" kanske, Skellefteå-klubb?
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Var det inte nån Norrlänning som körde med 315mm på en Harley?

Onödigt att svänga sig med namn då det är ett tag sen och jag inte kommer ihåg riktigt.

Från "Norrsken" kanske, Skellefteå-klubb?

Kan mycket väl stämma!

Skellefteå är kännt sedan 80-talet (eller ännu tidigare) för att ha många Harley/ och fina chopperbyggen.

Det tillverkas i Thailand lågprofils mc-däck som är hela 360mm breda för den Europeiska och Amerikanska marknaden. Jag tror att jag läst någonstans om mc-däck som är hela 400mm breda, men här är jag lite osäker på om jag minns rätt.:)

Anders.J
 

Avarage

New member
Härligt att höra att det finns flera sätt!

Och att Fransoserna inte har Noll Vision utan fokuserar på aktiv planering av körningen för att inte hamna i farliga situationer. :tummenupp

Jag hoppas på din nyfikenhet, Elving!:wink:

Fransoserna ar mycket större bekymmer i trafiken än motorcyklister sm har dålig körteknik/planering/riskmedvetenhet och därför kör ihjäl sig själva eller andra. ALKOHOL!
 

Herr Fuggle

New member
Fransoserna ar mycket större bekymmer i trafiken än motorcyklister sm har dålig körteknik/planering/riskmedvetenhet och därför kör ihjäl sig själva eller andra. ALKOHOL!

Ännu större anledning att använda aktiv säkerhet och undvika att hamna i farliga situationer!:)
 

1300 cc

New member
Vad har kurv expertisen här på forumet för kurvtagnings tekniska tips för att på säkrast (inte snabbast)möjliga sätt ta sig runt på kurviga vägar med rullgrus och allt vad det innebär med nedanstående hoj. Vore mycket intressant att läsa era rekomendationer!:)

Anders.J[/QUOTE]

Kanske inte ett direkt svar på Chopperbyggarns fråga och kanske inte riktigt rätt sorts båge men ändå ger det väl en del svar om man kollar denna länken. http://youtu.be/TqRvqw4YXtY
 

Avarage

New member
Ännu större anledning att använda aktiv säkerhet och undvika att hamna i farliga situationer!:)

I den mån man kan förutse vad en onykter/påverkad förare skall ta sig till är ju detta en alldeles lysande ide och sätt att tackla problemet på. ;-) Ibland har dock onyktra/påverkade ett visst inslag av impulsstyrt sätt så det kan bli onödigt spännande ibland, tyvärr!
 

OH-

Member
Kanske inte ett direkt svar på Chopperbyggarns fråga och kanske inte riktigt rätt sorts båge men ändå ger det väl en del svar om man kollar denna länken. http://youtu.be/TqRvqw4YXtY

Tack för länken, det var just en sådan jag skrev om tidigare i tråden. Här ser vi en konstapel som satsar på två saker, dels maximalt nedlägg vilket ger mindre kurvradie, dels så snabba övergångar som möjligt från ena till andra sidan.
Därmed offrar han av sin redan från början begränsade markfrigång men jag tror han vet vad han gör, han tävlar ju uppenbarligen och bör ha prövat lite olika metoder.
Troligen är det så att hojen är så lång och banan så trång att lite yvigare svängar skulle straffa sig även om den teoretiskt högsta hastigheten när svängen väl är etablerad skulle bli högre.

Vad gäller sväng med långgaffelhojen på väg säger filmklippet absolut ingenting! Både polis-HD:n och långgaffeln är långa och låga men där upphör alla likheter. Dessutom visar filmen bankörning (körning på välsopat underlag i spår som kan nötas in genom träning och utan trafik) i mycket låg hastighet (jämfört med landsvägskörning då).
 

Herr Fuggle

New member
I den mån man kan förutse vad en onykter/påverkad förare skall ta sig till är ju detta en alldeles lysande ide och sätt att tackla problemet på. ;-) Ibland har dock onyktra/påverkade ett visst inslag av impulsstyrt sätt så det kan bli onödigt spännande ibland, tyvärr!

Lägg till mobilpratande/trötta förare och du kan få en lika spännande upplevelse! :mad: Och konsekvenserna blir tyvärr inte lindrigare...:(



Vad gäller körning på rullgrus så ser jag till att tagit ner hastigheten innan kurvan börjar och går in sent och ger sedan gas jämnt och fint ut ur kurvan. Släpper det fram gasar jag mer:)

Med Sporthoj från 30-talet är det ungefär samma teknik men lite svårare med framhjulssläpp så det är betydligt lugnare för min del med stelben och näst intill låsningsfria bromsar. :p Lättsits naturligtvis med stelben.

Men man kan köra fort på grus även om det inte finns hästkrafter nog att få ut bakhjulet i sladd. Då låser man bakhjulet, in med kopplingen och vid rätt vinkel släpper man bromsen och gasar! :tummenupp Egentligen inte så konstigt eftersom de byggdes när mer än 99% av vägnätet var grus! Nu har jag tyvärr kört för lite stelben för att våga köra så...
Det är underbart att ligga bakom någon som behärskar tekniken,:wink:
(men det är naturligtvis Extremt beteende med över 100 på grus...)
 

Avarage

New member
Lägg till mobilpratande/trötta förare och du kan få en lika spännande upplevelse! :mad: Och konsekvenserna blir tyvärr inte lindrigare...:(

Det är kanske så men då statistiken som finns att tillgå fn. är mer omfattande gällande alkoholens påverkan i olyckor med dödlig utgång blir det mest spekulationer gällande mängden olyckor där moltelefonen är att anses som orsak. Så tills vidare får vi lägga fokus på det vi VET och det borde fransoserna också göra...kan jag tycka.
 
Top