druid
New member
Kan bara hålla med om första delan av citatet ovan.
Men sen förstår jag inte det där om avkastning/high sider. Nu är det där inte nåt jag sysslar med så det blir från observationer och teori samt en del träning och tillämpning av undanmanöver utan avkastning jag resonerar.
Som jag fattat det så är vanligaste sättet att åstadkomma en high sider att man gasar (eller kanske möjligen bromsar) bort väggreppet i sväng och sedan, plötsligt, får tillbaka det.
I en akut undanmanöver (alltså inte en korrigering av redan inledd sväng) är det IMHO mycket större risk att dratta omkull på det gamla hederliga sättet (low side) antingen för att man inte slutar bromsa (överlevnadsreaktion), väggreppet räcker inte till för den brutala svängen (trots att man inte lägger på mycket gas eller broms) eller för att markfrigången tar slut och nåt däck tappar fästet.
Nu när Elving förklarat lite mer än vad som stod i artikeln så tror jag att jag begriper vad grodätarna sysslar med. Det verkar som det inte alls är att köra utan förankring utan snarare att ha ett gångjärn (i sidled) mellan en väl förankrad underkropp och en överkropp som sitter kvar rätt upp från gatan medan hojen kan kastas sidledes dit det behövs. Som all körteknik fungerar det här mer eller mindre bra beroende på hojtyp, antagligen allra bäst på en med vettigt knäslut och en redan från början hjälpligt upprätt körställning. Men principen känns helt rätt och lite nytta har man nog av det även på en "liggebike" eller en radikal chopper.
För länge sen var det nån som länkade till en film här på forumet. Den visade en polis på nån kolossal HD-pråm som körde konbana i ett sanslöst tempo. Inte undanmanöver men han hade inte tid att göra "normala" kurvförberedelser utan körde precis så här, sittandes rätt upp medan hojen slipade fotplattor omväxlande på höger och vänster sida.
Märker att jag kanske var lite luddig. Min tanke var att kursändringen blir så stor och så kraftig att överkroppen inte hinner med
dvs plötsligt så svänger hojen åt höger medan din överkropp vill fortsätta rakt fram. Därav liknelsen med highsider där när cykeln
åter igen får grepp sticker i väg så plötsligt och kraftigt att föraren inte klarar av att hålla sig kvar längre och blir avkastad.