Dela i stället med dig av just din erfarenhet av denna typ av hoj (stelben & bildäck bak tänker jag på) då det hör till ovanligheten bland alla ca. 340 000 inregistrerade hojar! Din erfarenhet kan ju ge oss vägledning...kanske!?
Jag hoppas att lite fler chopperåkare vill engagera sig här därav svaret att ja överlämnar bedömandet åt andra chopperåkare.
Ska iallafall försöka sätta ord på erfarenheter som sitter i ryggmärgen viket inte är så lätt.
Sverige har med största sanolikhet Europas största antal chopperåkare, kanske högst i världen per invånare räknat samt att detta har funnits här ända sedan 60-talet så det finns en mycket stor kunskapsbas här i landet.
Hojen på bilden är byggd i Tyskland med många svensktillverkade komponenter bla ram från undertecknad.
OK till ämnet:
Luta lätt innåt i kurvor med överkroppen är något som jag själv praktiserar oavsett bil eller mc däck bak för att inte skrapa i och lyfta bakdäcket från backen (gäller även liknande hoj med kort framgaffel).
Man "sitter i hojen" med fötterna långt fram "inte på", med sadeln lätt uppåtlutad så inte behöver man hålla speciellt hårt i styret, mao man sitter stadigt och väl förankrad trots att man inte kan klämma fast benen i hojen enligt mina egna erfarenheter.
Bilck, hasighetsanpassning innan kurvan och ett så rak spårval som möjligt för att ha markfrigång tillgodo , någorlunda jämn gas genom kurvan för att sedan ge mjukt gaspådrag ut ur kurvan.
Bildäck bak är naturligvis inte optimalt men fungerar betydligt bättre än man skulle kunna tro. Bildäck av radial typ har mjuka sidor på gott och ont och bör köras med lågt däcktryck vilket gör att däcket inte går upp på högkant/ytterkant utan snarare kläms ihop och ger större anläggningsyta samtidigt som spårnings linjen mellan fram och bakhjul inte ändras lika mycket vid lutning.
En annan fördel med bildäck av radialtyp som körs med lågt lufttryck är att det ger mer körkomfort och sväljer gupp i vägbanan betydligt bättre än man skulle kunna tro.
Nackdel med bildäck i kurvor är att bakändan blir lite gungig i sidled men absolut inget som är farligt om man kör hojen på ett lugnt sätt i kurvor vilket vilket den är byggd för.
På rak o slät väg är det bara fartvinden och motor effekten som avgör hur fort man kan köra, förutsatt att inte försprånget är allt för kort eller att hojen i övrigt är dåligt byggd.
Jag har "peppar peppar" aldrig upplevt några riktigt otrevliga släpp på rullgrus i kurvor med den här typen av hojar (förmodligen pga låg hastihet och blygsamma lutningar).
Ja, det var väl allt jag kom på just nu.
Olika chopperåkare har givetvis olika erfarenheter och synpukter så detta som jag har skrivit här är mina egna personliga erfarenheter och inget annat.
Anders.J