Luta mer än hojen

micke.r

New member
Den här tråden är faktiskt lite intressant för en person som växt upp med att det finns olika sätt att lösa saker o ting och inte endast en allena rådande sanning om vad som är rätt.

Nedanstående motorcykel är ganska annorlunda jämfört med vanliga standard hojar vad beträffar körställning,markfrigång,tyngdpunkt, viktfördelning på hjulen mm.

Vad har kurv expertisen här på forumet för kurvtagnings tekniska tips för att på säkrast (inte snabbast)möjliga sätt ta sig runt på kurviga vägar med rullgrus och allt vad det innebär med nedanstående hoj. Vore mycket intressant att läsa era rekomendationer!:)

Anders.J

Hänga ut överkroppen (så långt nu armarna räcker) och knipa åt med knäna...

Vad är skillnaden mot andra motorcyklar (förutom att bakfjädringen är något hårt ställd...) ??

:)

/Micke - åker så fort jag kan med alla slags fordon ;-)
 

Chopperbyggarn

New member
Tack för svaret Micke!

Någon mer som kan ge kurvtagnings tekniska tips för choppern på bilden? Gärna instruktör för SMC (vet inte om du är SMC instruktör Micke).:)

Anders.J
 
Last edited:

nir_scorpio

New member
Någon mer som kan ge kurvtagnings tekniska tips för choppern på bilden?
...
Anders.J

Som Micke skrev är det i grunden samma körtekniker som gäller för den choppern som för andra motorcyklar byggda för att köras på gata - motstyrning, gaskontroll, förankring, blick, osv. Med tanke på konstruktionens begränsningar av körbarheten skulle jag i första hand fokusera på aktiv blick, spårval och gaskontroll. De första för att få en bra anpassing av ingångshastigheten och ett planerat mjukt spår genom kurvan. Gaskontrollen, dvs en lätt acceleration genom hela kurvan, är här framför allt för att hålla en så bra markfrigång som möjligt. Det primära man uppnår med bra gaskontroll, dvs bättre väghållning genom att fjädringen hamnar i ett fördelaktigare läge, ser jag mer som en bonus i det här fallet. Risken att dra fotpinnar/plattor, avgasrör eller annat i marken och därmed riskera att lyfta bakhjulet verkar mer överhängande än risken för ett framhjulssläpp.

Förankring på den hojen är ju svårt om man inte är beredd att bränna sönder knäna mot cylindrarna men det borde gå att pressa fötterna mot motorblocket när det behövs. Att hänga ut med överkroppen, utan att hänga för mycket i styret, för att hålla hojen mer upprätt är ju också bra om det går.
 

Lotek

#82 Superbike
Den här tråden är faktiskt lite intressant för en person som växt upp med att det finns olika sätt att lösa saker o ting och inte endast en allena rådande sanning om vad som är rätt.

Nedanstående motorcykel är ganska annorlunda jämfört med vanliga standard hojar vad beträffar körställning,markfrigång,tyngdpunkt, viktfördelning på hjulen mm.

Vad har kurv expertisen här på forumet för kurvtagnings tekniska tips för att på säkrast (inte snabbast)möjliga sätt ta sig runt på kurviga vägar med rullgrus och allt vad det innebär med nedanstående hoj. Vore mycket intressant att läsa era rekomendationer!:)

Anders.J

I tillägg till vad övriga sagt så tycker jag mig se att det bör läggas eftertryck på att hojen ifråga är inte särskilt lämplig att få lutning på. Det är svårt att se på bilden, men jag tycker mig ha märkt att hojtypen sällan har optimala däck för kurvtagning.
Ffa om det är som jag tycker mig se att bakdäcket mer liknar ett bildäck i profilen. Det i sin tur ställer mer krav på att faktiskt använda överkroppen, men bara den och sträva efter att få någon form av förankring. Något är alltid bättre än inget.

Jag har faktiskt aldrig kört en sådan, men det vore nog kul att iaf testa någon gång.
 

OH-

Member
Grattis Chopperbyggarn! Såpass enkelt bete och redan tre ordentliga napp.

Troligen är det så att vi har ytterst få instruktörer som verkligen är "experter" på att köra tingesten på din bild.

Som tur är finns det ju (som svaren redan antytt) en massa bra allmängods som gäller oavsett hojtyp och körstil, så vi instruktörer har nog lite att komma med ändå. Men för att bli bättre behöver vi att flera kategorier känner sig manade att jobba i vår fortbildningsverksamhet. Och till den änden, och för att verkligen bli respekterade, måste vi vara ödmjuka.
 

Chopperbyggarn

New member
Grattis Chopperbyggarn! för att verkligen bli respekterade, måste vi vara ödmjuka.

Med ödmjukhet och respekt kan man bygga broar över dom flesta vatten!:)

Att värdera tipsen överlåter jag åt andra chopperåkare som läser detta forum då jag förutsätter att jag inte är ensam om att ha erfarenheter av denna typ av hojar här på SMC forum.:tummenupp

Anders.J
 

Avarage

New member
Fransoserna inte bara sitter rätt upp. Dom ger tusan i att förankra också enligt artikeln.
Innebär detta att de sitter som stela pinnar med överkroppen och slappa hösäckar med undekroppen? Är det bra?

Dansk körteknik - kan det va nått?:p

Säkerligen inte. Men det innebär att de hålle ri sig i styret hårdare än nödvändigt! Med bra förankring nedanför midjan kan man vara mer avslappnad i överkroppen vilket gynnar motorcykelns stabilitet = positivt.
 

Avarage

New member
Den här tråden är faktiskt lite intressant för en person som växt upp med att det finns olika sätt att lösa saker o ting och inte endast en allena rådande sanning om vad som är rätt.

Nedanstående motorcykel är ganska annorlunda jämfört med vanliga standard hojar vad beträffar körställning,markfrigång,tyngdpunkt, viktfördelning på hjulen mm.

Vad har kurv expertisen här på forumet för kurvtagnings tekniska tips för att på säkrast (inte snabbast)möjliga sätt ta sig runt på kurviga vägar med rullgrus och allt vad det innebär med nedanstående hoj. Vore mycket intressant att läsa era rekomendationer!:)

Anders.J

Kliv av och led hojen runt kurvorna! ;-)

Skämt o sido. Det är inte alldeles självklart vad som är minst farligt att göra med denna hojen då den har bildäck bak med hojdäck fram OCH saknar fjädring bak.

Det optimala, vad gäller grepp, torde dock vara att försöka optimera anläggningsytan bak så mycket det går vilket torde innebära väldigt lågt ringtryck bak som start och därefter minimera sidokrafterna så mycket det går dvs. välja/anpassa kurvhastigheten dvs. lutningen på hojen efter vad backdäcket klarar.

Slutsatsen blir nog att alltid hänga in överkroppen i syfte att minska lutningevinkeln vilket ökar anläggningsytan bak och att undvika acceleration med lutning och i stället sk. "grundgas" vilket succesivt reducerar hastigheten (dock inte så mycket) då framhjulet är fjädrat.

Körtekniken "Gaskontroll" bygger ju på fungerande fjädring vilket denna hoj saknar bak. Så i stort får man nog i stället fokusera på anläggningsytan samt däckens gummiegenskaper. Det skilje rju "lite" i grepp på normala gatdäck för bil vs. normala gatdäck för mc till mc-däckens fördel vad gäller grepp/cm2.

Lyckas man bibehålla merparten av den gigantiska anläggningsyta du har bak på denna hoj lär man (och här gissas det hej villt då det saknas erfarenhet) ha ett enormt grepp bak trots avsaknad av fjädring.

Enda sättet att ta reda på HUR mycket grepp man har är att köra den övning jag gav våra AI på Gelleråsen 2011 och även i år 2012 på vår internutbildningsdag. Rulla ut och ta reda på hur mycket grepp du har! :) Rätt rolig och givande övning som helst genomförs i regn.

OBS! Det är dock oerhört viktigt att övningen utförs så som beskrivs i teorin jag/vi kör för att man skall hålla sig på hjulen. Det är dock för mycke tinfo. för att skrivas här dessutom finns stor risk för missförstånd. Men det ÄR en bra övning som går att utföras även på en stelbenschopper.

My 5 cent´s
// Niklas
 
Last edited:

Avarage

New member
Med ödmjukhet och respekt kan man bygga broar över dom flesta vatten!:)

Att värdera tipsen överlåter jag åt andra chopperåkare som läser detta forum då jag förutsätter att jag inte är ensam om att ha erfarenheter av denna typ av hojar här på SMC forum.:tummenupp

Anders.J

Dela i stället med dig av just din erfarenhet av denna typ av hoj (stelben & bildäck bak tänker jag på) då det hör till ovanligheten bland alla ca. 340 000 inregistrerade hojar! Din erfarenhet kan ju ge oss vägledning...kanske!?
 
Last edited:

Carnivore

New member
Hänga ut överkroppen (så långt nu armarna räcker) och knipa åt med knäna...

Vad är skillnaden mot andra motorcyklar (förutom att bakfjädringen är något hårt ställd...) ??

:)

/Micke - åker så fort jag kan med alla slags fordon ;-)

Min ringa erfarenhet av dessa hojar begränsar sig till ett fåtal deltagare samt att jag kört en Honda Shadow (600cc) ett 10-tal ggr och det jag kommit fram till är som du säger, luta med överkroppen och försök köra med så upprätt cykel som möjligt just pga däckprofilen.

Däremot att klämma med knäna är big NO NO! Det sitter heta cylindrar eller utstickande luftfilter och sånt ivägen... utan förankringen som jag har kommit fram till funkar bäst är fötter <-> rumpa, att få till en förankring där emellan var det som funkade bäst.

Men det jag upplevt med många förare på sådana hojar är att de håller krampaktigt i styret (detta på våra avrostningar samt det fåtal jag haft nöjet att jobba med på våra kurser). Så oftast blir det att jobba med avslappnad körställning och just hitta förankringen i fötter <-> rumpa.

Dock så begränsas min erfarenhet till customhojar med framflyttade fotpinnar... har nog aldrig stött på en lång-gaffel på våra kurser.
 
Last edited:

Avarage

New member
Vad är skillnaden mot andra motorcyklar (förutom att bakfjädringen är något hårt ställd...) ??

:)

1.) Total avsaknad av fjädring bak.
2.) Helt annan däckprofil bak som...
3.) ... dessutom skiljer sig från däckprofilen fram.

Jag skulle vilja påstå att det är rätt väsentliga skillnader, till dess nackdel vid körning i kurvor på asfalt.

Till dessfördel har man ju förankringspunkter (fotpinnarna) som kraftigt underlättar vid kraftig inbromsning. Upprätt körställning = sikt och minimal risk för förblödning de gånger man råkat skära sig i hand/arm i samband med matlagning! ;-)
 
Last edited:

druid

New member
Håller med Average lite, skulle vara väldigt intressant att höra om dina erfarenheter i ämnet chopperbyggarn. Har läst dina andra
inlägg på forumet och misstänker att du är nog den som har kört mest chopper av oss alla här. Det vi i mångt och mycket gör nu
är ju att vi gissar vad som skulle kunna fungera och det vet vi ju alla att ibland så går inte praktik och teori ihop :D

Kan konstatera att dom chopperåkare jag brukar se ute i trafiken ofta brukar luta med hojen dvs dom hänger inte av åt något håll
utan det blir en rak linje genom ryggen ner genom centrum på hojen.

Väldigt bra tråd för övrigt och ser fram emot fler inlägg. Själv så har jag kommit fram till att jag använder mig av olika tekniker
beroende på vad och var jag kör. Är det grusväg så är det ett sätt, gata ett annan och bana ett 3e och skog ett 4e.

Det har inte bara med hojtypen att göra utan även med underlaget & sikten.

Tänkte att det borde finnas en viss risk med den franska modellen att föraren blir avkastad om dom satsar på att först och
främst få till lutningen på hojen och sedan på resten (tänker mig vad som händer vid en high sider till exempel)
 

Chopperbyggarn

New member
Dela i stället med dig av just din erfarenhet av denna typ av hoj (stelben & bildäck bak tänker jag på) då det hör till ovanligheten bland alla ca. 340 000 inregistrerade hojar! Din erfarenhet kan ju ge oss vägledning...kanske!?

Jag hoppas att lite fler chopperåkare vill engagera sig här därav svaret att ja överlämnar bedömandet åt andra chopperåkare.

Ska iallafall försöka sätta ord på erfarenheter som sitter i ryggmärgen viket inte är så lätt.

Sverige har med största sanolikhet Europas största antal chopperåkare, kanske högst i världen per invånare räknat samt att detta har funnits här ända sedan 60-talet så det finns en mycket stor kunskapsbas här i landet.

Hojen på bilden är byggd i Tyskland med många svensktillverkade komponenter bla ram från undertecknad.


OK till ämnet:
Luta lätt innåt i kurvor med överkroppen är något som jag själv praktiserar oavsett bil eller mc däck bak för att inte skrapa i och lyfta bakdäcket från backen (gäller även liknande hoj med kort framgaffel).

Man "sitter i hojen" med fötterna långt fram "inte på", med sadeln lätt uppåtlutad så inte behöver man hålla speciellt hårt i styret, mao man sitter stadigt och väl förankrad trots att man inte kan klämma fast benen i hojen enligt mina egna erfarenheter.

Bilck, hasighetsanpassning innan kurvan och ett så rak spårval som möjligt för att ha markfrigång tillgodo , någorlunda jämn gas genom kurvan för att sedan ge mjukt gaspådrag ut ur kurvan.

Bildäck bak är naturligvis inte optimalt men fungerar betydligt bättre än man skulle kunna tro. Bildäck av radial typ har mjuka sidor på gott och ont och bör köras med lågt däcktryck vilket gör att däcket inte går upp på högkant/ytterkant utan snarare kläms ihop och ger större anläggningsyta samtidigt som spårnings linjen mellan fram och bakhjul inte ändras lika mycket vid lutning.
En annan fördel med bildäck av radialtyp som körs med lågt lufttryck är att det ger mer körkomfort och sväljer gupp i vägbanan betydligt bättre än man skulle kunna tro.

Nackdel med bildäck i kurvor är att bakändan blir lite gungig i sidled men absolut inget som är farligt om man kör hojen på ett lugnt sätt i kurvor vilket vilket den är byggd för.

På rak o slät väg är det bara fartvinden och motor effekten som avgör hur fort man kan köra, förutsatt att inte försprånget är allt för kort eller att hojen i övrigt är dåligt byggd.

Jag har "peppar peppar" aldrig upplevt några riktigt otrevliga släpp på rullgrus i kurvor med den här typen av hojar (förmodligen pga låg hastihet och blygsamma lutningar).

Ja, det var väl allt jag kom på just nu.

Olika chopperåkare har givetvis olika erfarenheter och synpukter så detta som jag har skrivit här är mina egna personliga erfarenheter och inget annat.:)

Anders.J
 
Last edited:

OH-

Member
...
Väldigt bra tråd för övrigt och ser fram emot fler inlägg. Själv så har jag kommit fram till att jag använder mig av olika tekniker
beroende på vad och var jag kör. Är det grusväg så är det ett sätt, gata ett annan och bana ett 3e och skog ett 4e.

Det har inte bara med hojtypen att göra utan även med underlaget & sikten.

Tänkte att det borde finnas en viss risk med den franska modellen att föraren blir avkastad om dom satsar på att först och
främst få till lutningen på hojen och sedan på resten (tänker mig vad som händer vid en high sider till exempel)
Kan bara hålla med om första delan av citatet ovan.

Men sen förstår jag inte det där om avkastning/high sider. Nu är det där inte nåt jag sysslar med så det blir från observationer och teori samt en del träning och tillämpning av undanmanöver utan avkastning jag resonerar.
Som jag fattat det så är vanligaste sättet att åstadkomma en high sider att man gasar (eller kanske möjligen bromsar) bort väggreppet i sväng och sedan, plötsligt, får tillbaka det.

I en akut undanmanöver (alltså inte en korrigering av redan inledd sväng) är det IMHO mycket större risk att dratta omkull på det gamla hederliga sättet (low side) antingen för att man inte slutar bromsa (överlevnadsreaktion), väggreppet räcker inte till för den brutala svängen (trots att man inte lägger på mycket gas eller broms) eller för att markfrigången tar slut och nåt däck tappar fästet.

Nu när Elving förklarat lite mer än vad som stod i artikeln så tror jag att jag begriper vad grodätarna sysslar med. Det verkar som det inte alls är att köra utan förankring utan snarare att ha ett gångjärn (i sidled) mellan en väl förankrad underkropp och en överkropp som sitter kvar rätt upp från gatan medan hojen kan kastas sidledes dit det behövs. Som all körteknik fungerar det här mer eller mindre bra beroende på hojtyp, antagligen allra bäst på en med vettigt knäslut och en redan från början hjälpligt upprätt körställning. Men principen känns helt rätt och lite nytta har man nog av det även på en "liggebike" eller en radikal chopper.
För länge sen var det nån som länkade till en film här på forumet. Den visade en polis på nån kolossal HD-pråm som körde konbana i ett sanslöst tempo. Inte undanmanöver men han hade inte tid att göra "normala" kurvförberedelser utan körde precis så här, sittandes rätt upp medan hojen slipade fotplattor omväxlande på höger och vänster sida.
 

Avarage

New member
... någorlunda jämn gas genom kurvan för att sedan ge mjukt gaspådrag ut ur kurvan.

Tack! Bra beskrivning som ger en liten inblick i hur du kör och tänker. Bockar o bugar för det.

Vad har du för erfarenhet av om du, med bildäck och på hoj utan fjädring bak, skulle hantera gasen annorlunda än så som du beskriver ovan? Ex. om du skulle accelerera eller slå av gasen helt (båda två när du är i mitten av en kurva med lite lutning)?

Mvh!
// Niklas
 

Chopperbyggarn

New member
Tack! Bra beskrivning som ger en liten inblick i hur du kör och tänker. Bockar o bugar för det.

Vad har du för erfarenhet av om du, med bildäck och på hoj utan fjädring bak, skulle hantera gasen annorlunda än så som du beskriver ovan? Ex. om du skulle accelerera eller slå av gasen helt (båda två när du är i mitten av en kurva med lite lutning)?

Mvh!
// Niklas

Hmm, svåra frågor! 3 decennier med den här typen av hojar så är det svårt att minnas allt. Jag måste givetvis ha hamnat i den typen av situationer men jag kan inte minnas att jag har varit med om någon dramatisk upplevele i sådan situation.
Har man en motor med häftig motorbroms samt kraftigt och direkt effekpåslag tex stroker motorer så kan det kanske vara lite lurigt ( här finns det nog andra som kan ge bättre svar).:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Här är ett youtube klipp när jag kör min gamla stelbens shovel Bobber på en behagligt kurvig och lite guppig vägbana. Den har mc-däck bak med ca 0.8-1,0 bar lufttryck samt fjädrande sadel som gör färden bekvämare men mer gungig än sadel direkt på ramen.

Vet inte om filmen säger så mycket? Själv njuter jag av att titta på detta klipp!:)

(Filmade denna tur med en Sony kamera hängandes på bröstet)

http://www.youtube.com/watch?v=BSQx2cWXiqw
 

micke.r

New member
åhhh - vad mycket att läsa ifatt innan jag tänker svara... :wink:

Förresten - synd, att det inte var motorljud till filmen ;)

/Micke
 
Last edited:

micke.r

New member
...hasighetsanpassning innan kurvan och ett så rak spårval som möjligt för att ha markfrigång tillgodo , någorlunda jämn gas genom kurvan för att sedan ge mjukt gaspådrag ut ur kurvan.

Jag VET Niklas att det finns några mindre tekniska skillnader... :p

Jag har provkört en del olika customhojar, framförallt på bana. Jag ska dessutom göra slag i saken och testa kompisens Chopper med stelt i bak, bildäck, långaffel samt växelspaken på fel sida och diverse annat otyg :D

Jag vidhåller fortfarande mitt spontana första svar att mest effekt är att hänga ut överkroppen samt förankra sig...

Just att förankra sig (om inte annat i syfte att försöka hänga ut) funkar alldeles utmärkt på de flesta Customhojar - det finns alltid något att försöka vidhäfta sig vid så som tank, luftfilter och annat jox (så länge man inte klämmer sönder något eller bränner hål på skinnet)

Att försöka flytta ut rumpan funkar däremot inte alls speciellt bra, främst pga fötternas placering (som gör det svårt att på ett smidigt sätt flytta röven) men även exempelvis dynans skålning (i ofta förekommande fall)

Som tur är - så ger det ju oftast mest pang för pengarna att hänga ut överkroppen :wink:

Något annat som också spelar stor roll - och som du också själv har kommit fram till Anders - så är det att välja rätt ingångshastighet... På en customhoj kan man med fördel välja en lägre ingångshastighet "än vad man tror att man behöver" för att på så sätt minska de tekniska problemen (markfrigång, grepp osv)

- Den lägre ingångshastigheten gör att dessutom att föraren kan ta en snävare kurva och på så sätt fortare "komma runt" och kunna resa upp cykeln igen (och därmed så tidigt som möjligt låta alla dessa kubik arbeta...) Jämför den sk superbikesvängen eller SMC spåret ;)

Det här är ju precis vad du själv beskriver Anders !!

Hälsningar Micke

"Sporthojsinstruktör..."

(som ska försöka testa en chopper redan i höst!!)
 
Top