Va bra! När jag läste artikeln om FFMC hoppades jag att just detta skulle hända - att vi skulle få en konstruktiv diskussion om vad vi lär ut och hur vi kopplar det till olika trafiksituationer. Många bra inlägg redan men jag hoppas det blir många långa trådar om detta!
P.S. Det där med att inte förankra sig till hojen begriper inte jag heller.
Svar: Det ser ut som du får som du hoppas Ole.
Det där med förankringen återkommer längre ner.
Detta innebär, och jag höll på att skriva självklart men för de som sällan kör gata är det inte självklart, när du kör på landsväg/stadstrafik skall du normalt sett INTE hänga av. Utan du skall sitta avslappnat och vara väl förankrad i hojen via fotpinnar, vader, knän i tank mm. Ju mer upprätt man sitter desto bättre överblick över vad som finns framför oss har vi. Att se är viktigt! ;-)
Just my 5 cent´s!
// Niklas
Svar: Fransosernas utbildning är helt inriktad på säkerhet på landsväg/stadstrafik.
Så kontentan som jag ser det är att SMC lär ut en körning som är planerande där vi undviker att hamna i tokiga situationer istället för en reaktiv körning där vi lär oss hantera oönskade händelser.
Svar: Där har nog jag som artikelförfattare på grund av utrymmesskäl underlåtit att berätta om deras fokusering på aktiv planering av körningen för att inte hamna i farliga situationer. Se längre ner.
Några kompletteringar från författaren till artikeln: Det var mycket intressant att på plats få se en utbildning som ställde en del begrepp på huvudet.
Den franska organisationen har tre huvudutbildare som tränat och
certifierar de flesta franska körskollärare för motorcykel. En av dem ledde den kurs för vanliga motorcyklister vi fick se ett kortare avsnitt av.
Första
halvdagen består av teori vad gäller motorcykeln dynamik, körtekniker, motstyrning, men framför allt
hur man aktivt planerar sin körning för att inte hamna i farliga situationer.
Därefter följer
en heldag där man tränar på bra körtekniker (kurvtagning, motstyrning, blicken, teknikövningar, förankring i motorcykeln som i andra utbildningar. Utbildningen sker på avstängda asfaltplaner)
Självfallet tränar man på förankring till motorcykeln vid all normal körning.
Det är
bara vid hastigt påkomna snabba kursändringar man lär ut att man skall frigöra sig från järngreppet
för att uppnå snabbare undanmanövrer, vilket inte klart framgick av artikeln. Anledningen är enligt deras uppfattning att undanmanövrer (snabba kursförändringar) sker betydligt snabbare och effektivare ju snabbare du kan få däckens kontaktyta så långt från tyngdpunkten i sidled som möjligt. De anser att det går mycket
snabbare att via motstyrning utan medlutning få förhållandet mellan tyngdpunkt och kontaktyta att bli så gynnsamt som möjligt för en snabb och säker undanmanöver.
För övrigt har jag inga synpunkter vad gäller kvaliteten på olika utbildningar. Min nyfikenhet kanske leder mig till fler alternativmetoder att berätta om.
Vad gäller uttrycket:
-Det finns bara två sätt, mitt sätt och fel sätt, kan jag bara notera att
Det blir varken bättre eller sämre, snarare tvärt om.
Elving