Luta mer än hojen

Lenchris

New member
Jag har tagit till mig tankarna som lärs ut på SMC:s kurser för hojåkning, för en säkrare körning på vanlig väg. En sådan är att om föraren lutar mer än hojen i en kurva, blir det bättre än om föraren nöjer sig med att luta lika mycket som hojen.
Sedan läste jag i någon tidning (tror det var SMC:s) att Danmarks motsvarighet till SMC lär ut att föraren inte ska luta mer än hojen och att "överlutning" (och knäskrap och sånt) är bara för banåkning.
Varför har vi valt ett annat angreppssätt? Hur kan man argumentera för att stödja SMC:s idé, dvs. att föraren gärna kan luta mer än hojen i en kurva?
 

Niklasinorr

New member
Inget enkelt svar för det beror på... :)

Tanken med att "hänga av" hojen är att förarens vikt är så stor i förhållande till ekipaget. Vi kan styra mycket av hojen beroende på om vi sitter långt fram eller långt bak eller på någon av sidorna.
När vi flyttar kroppsvikten till sidan av hojen och dessutom hänger ner på sidan så sänks ekipagets tyngdpunkt, dessutom svänger hojen lättare att det hållet man hänger, gör man det dessutom uppe i fart så är kroppen en icke föraktlig motorbroms som bromsar på den sidan man hänger på och får hojen att svänga lättare.
Knäskrap är bara en bankörningsteknik när man lutar max, har ingeting med trafik att göra. SMC lär heller inte ut knäskrapsteknik utan bara att man skall flytta tyngdpunkten.

Nackdelen är att man också minskar siktmöjligheterna och det är mycket det som fransmännen pratar om på sina kurser. De har en helt annan trafik där nere och det är viktigt att sitta högt och inte vara så bred.
De lär ut att man skall sitta rakt med kroppen och luta hojen, precis som en motocross- eller enduroförare. Det är förutom siktfördelar även en fördel ifall man blir överraskad med ex halka och kast. Sitter man uppe på hojen så kan man parera mycket lättare än om man hänger av. Det är därför en enduroförare sitter så.

Skall man köra i tät trafik så ska man göra som fransmännen, skall man köra riktigt fort på bana så hänger man som f-n. Sen får man anpassa sig i alla de situationer som finns där emellan... :)
 
Last edited:

990 Adventure

New member
Enduro förarens grundställning !

Inget enkelt svar för det beror på... :)

De lär ut att man skall sitta rakt med kroppen och luta hojen, precis som en motocross- eller enduroförare. Det är förutom siktfördelar även en fördel ifall man blir överraskad med ex halka och kast. Sitter man uppe på hojen så kan man parera mycket lättare än om man hänger av. Det är därför en enduroförare sitter så.



Skall man köra i tät trafik så ska man göra som fransmännen, skall man köra riktigt fort på bana så hänger man som f-n. Sen får man anpassa sig i alla de situationer som finns där emellan... :)

Enduro då försöker man stå så mycket det bara går, logiken är enkel, då har man all tyngd på fotpinarna vilket ger lägre tyngdpunkt än att sitta på sadeln, det Niklasinorr syftar på tror jag är offroadcycklar typ gs,tiger o div andra, i övrigt har han/du nog helt rätt i varför man flyttar runt kroppen när man åker aktivt på bana.:lemon:
 

SuperRetard

New member
Vad är knäskrapsteknik? Knät går i backen när man hänger av och lägger ned tillräckligt mkt. Eventuella tekniker vars syfte är att få ned knät är sannolikt fel ur alla körmässiga hänseenden hur man än vänder på det.


Gällande skillnaden mellan det danska och svenska perspektivet så är det nog (egen anmärkning) en fråga om inställning. Personligen tror jag på en gyllene medel väg i det här fallet.

SMC lär i princip ut det som teoretiskt sett är bäst, ger stöärst marginaler och klarar skarpast kurva (högst hastighet). Danskarna verkar fokusera mer på pragmatiken. Vad är då bäst? Att ha en teknik som möjliggör att man klarar kurvan även om den nyper oerhört mkt mer än man trodde, eller att ha en teknik som underlättare justerandet som krävs för att ha en chans att klara den öht?

Jag skulle säga att det beror på situationen. Den danska metoden (jag vet inte mer om den än vad som stod i artikeln så jag skarvar en del här) verkar fokusera på det oförutsedda, medan SMC pratar planering osv.. Grundläggande skillnader mao..

Kanske är SMC en medelväg mellan det danska sättet och racing? I racing ligger man ytterligare steg före för att kunna pressa gränsen så långt som möjligt, i SMC pratar vi handlingsberedskap?


Vidare tror jag det skiljer en hel del i utgångspunkt för vilka problem vi förväntas öva oss inför. Ingen menar (nog) att man ska hänga av hojen vid en undanmanöver i stan eller för ett rådjur som studsar upp på vägen. Och danskarna menar nog inte att man ska hänga åt "fel håll" om man kommer in i en för skarp kurva som nyper åt.
 

Niklasinorr

New member
Enduro då försöker man stå så mycket det bara går, logiken är enkel, då har man all tyngd på fotpinarna vilket ger lägre tyngdpunkt än att sitta på sadeln, det Niklasinorr syftar på tror jag är offroadcycklar typ gs,tiger o div andra, i övrigt har han/du nog helt rätt i varför man flyttar runt kroppen när man åker aktivt på bana.:lemon:

I offroad försöker man stå så mycket som möjligt ja men det är för att kunna fånga alla guppen utan att trilla av. När man svänger stående så gör man det för att kunna få fram vikten på styret och sladda runt med lite vikt bak.

I mitt svar här ovanför pratar jag om när man kör i snäva svängar som i motocross och tight enduro då man sitter ner, låååångt fram på tanken och trycker ner hojen under sig in i svängen. En motorcykel svänger ju inte med styret utan svänger med lutning, ju snävare sväng desto mer lutning.

Ungefär som efter 0.30 in i filmen...

http://www.youtube.com/watch?v=gxyR0pNu-TQ

Det här är ena ytterligheten, den andra ytterligheten är när man kör sporthoj på bana. Ingen av dessa tekniker använder man på gathoj på gata men man kan använda bakgrunden till varför man kör som man gör i ytterligheterna för att ta sig fram på bästa sätt på gathoj.
Alla tekniker är till för att göra framfarten så "bra" som möjligt vid ett givet tillfälle. Ju fler tekniker man behärskar desto större bibliotek av verktyg har man vid en viss given situation. Kör man som fransmännen vill på bana så finns det betydande nackdelar, kör man som Rossi i stan så finns det betydande nackdelar...

Det viktiga är att testa alla förekommande och icke förekommande sätt att framföra hojen, ha ett öppet sinne och testa andra sätt än de som är "rätt". Det kommer garanterat fler sätt att köra hoj i framtiden, ingenting varar för evigt och utvecklingen pågår ständigt... :)
 

Lenchris

New member
Artikeln i MC Folket är om FFMC i Frankrike och har inget med Dansk körteknik att göra!

Oj, nu trampade jag i klaveret. Det var inte meningen. En galen dansk vill man inte ha efter sig. Men fransmännen kan ju inte vara sämre än svenskar när det gäller hojåkning. De är ju massor mer människor och har, i stora delar, bättre hojväder än vi i Sverige. Kan det vara något att ta efter?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Nu blev Dansken sur tror jag...

Danmark är inte för folk som lutar åt fel håll! :mad:

Oj, nu trampade jag i klaveret. Det var inte meningen. En galen dansk vill man inte ha efter sig. Men fransmännen kan ju inte vara sämre än svenskar när det gäller hojåkning. De är ju massor mer människor och har, i stora delar, bättre hojväder än vi i Sverige. Kan det vara något att ta efter?

Vist är vädret och vinet bättra i Frankrike - men, någon Galen Dansk, får du inte efter dig :angel:

Tur att jag inte går på kurser, så lär jag mig i varje fall inte fel :lemon: ;)

Marie, du sku nog ta en fransk MC kurs, så blir det rätt i slut tampen.. :star:
 

Avarage

New member
Varför har vi valt ett annat angreppssätt? Hur kan man argumentera för att stödja SMC:s idé, dvs. att föraren gärna kan luta mer än hojen i en kurva?

Jag väljer att försöka besvara denna delen av din frågeställning då jag inte hittar något annat svar på den.

Enda orsaken, för att förenkla det, till att det är en fördel att hänga ut (förflytta överkroppen innåt i kurvorna) när man kör på landsväg är för att minska hojens lutningsvinkel vilket ger bättre/mer grepp.

Detta är inget nytt och definitivt inget som SMC "tagit fram". Jag fick bla. lära mig det på trafikskolan 1983 då man förklarade att vid halt väglag (misstanke om det) så som vid regn, löv, grus, hala brunnslock etc. är det att föredra att hålla hojen så mycket upprätt som möjligt vilket man alltså gör genom att hänga innåt med överkroppen. Här har du i vilket fall som helst ETT bra motiv när du vill argumentera.

Detta innebär, och jag höll på att skriva självklart men för de som sällan kör gata är det inte självklart, när du kör på landsväg/stadstrafik skall du normalt sett INTE hänga av. Utan du skall sitta avslappnat och vara väl förankrad i hojen via fotpinnar, vader, knän i tank mm. Ju mer upprätt man sitter desto bättre överblick över vad som finns framför oss har vi. Att se är viktigt! ;-)

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Carnivore

New member
Som komplement till Average´s inlägg så kan jag nämna att på kurserna så pratar vi ofta om varför vi skall hänga ut och sen när vi är ute och övar på det så är det för att se så deltagarna defakto kan det och inte bara lutar som om de vore en förlängning av hojen (alltså lutar precis lika mycket som hojen) för då får man ingen vinning utan bara lutning och minskat grepp.
Vitsen är alltså (precis som Average skriver) att få så mycket grepp som möjligt vilket i förlängningen gör att man inte behöver göra lika mycket undanmanövrar utan kan hantera det man kör på istället.
Det tillsammans med blicken (som vi jobbar mycket med innan vi kommer till övningar med att hänga ut kroppen) där vi jobbar med att titta långt fram och planera vår körning.

Så kontentan som jag ser det är att SMC lär ut en körning som är planerande där vi undviker att hamna i tokiga situationer istället för en reaktiv körning där vi lär oss hantera oönskade händelser.
 

janric

New member
Fransoserna inte bara sitter rätt upp. Dom ger tusan i att förankra också enligt artikeln.
Innebär detta att de sitter som stela pinnar med överkroppen och slappa hösäckar med undekroppen? Är det bra?

Dansk körteknik - kan det va nått?:p
 

OH-

Member
Va bra! När jag läste artikeln om FFMC hoppades jag att just detta skulle hända - att vi skulle få en konstruktiv diskussion om vad vi lär ut och hur vi kopplar det till olika trafiksituationer. Många bra inlägg redan men jag hoppas det blir många långa trådar om detta!

För att vår kursverksamhet skall ge över lag positiva effekter så måste vi tänka igenom det här. Inga instruktörer skall halsstarrigt propagera för en viss körstil bara för att den passar in på den egna favoritkörningen på den egna typen av hoj, tycker jag.

Som grundinstruktör pratar och visar jag "motlut" i t ex broms-undanmanöver där markfrigången sällan är ett problem men responstiden på styrningen är allt. Om vi pratar grus kommer vi in en ny värld igen med andra problem, hojar och lösningar.

Om vi skall koppla vidareutbildningen till typiska vanliga allvarliga olyckor så ser man oxå att vi måste diagosticera problemet innan vi ordinerar medicinen.
En vanlig olyckstyp är tekniskt bristfällig kurvtagning i hög fart på potentiellt snabb hoj. Här tror jag vi har medicinen klappad och klar på våra bankurser, en rejäl dos blickövningar, gaskontroll och sittställning kryddat med en massa annat.
En bedrägligt liknande olyckstyp är ej genomförd kurvtagning. Här behövs knappt nån bättre sittställning utan blick, motstyrning och vetskap om överlevnadsreaktioner i stora lass. Här tror jag det finns potential att förbättra anpassningen av pedagogiken till deltagarna på dom avancerade kurserna.
Den tredje stora olyckstypen jag tänker på är kollisioner i 50-områden. Här kommer den "franska modellen" in. Bromsa, väja plötsligt, se och synas, alltid leta efter "utvägar". Lite av detta kör vi på grundkurserna men med stor förbättringspotential.

Vi kan bli bättre!

P.S. Det där med att inte förankra sig till hojen begriper inte jag heller.
 

Chopperbyggarn

New member
Den här tråden är faktiskt lite intressant för en person som växt upp med att det finns olika sätt att lösa saker o ting och inte endast en allena rådande sanning om vad som är rätt.

Nedanstående motorcykel är ganska annorlunda jämfört med vanliga standard hojar vad beträffar körställning,markfrigång,tyngdpunkt, viktfördelning på hjulen mm.

Vad har kurv expertisen här på forumet för kurvtagnings tekniska tips för att på säkrast (inte snabbast)möjliga sätt ta sig runt på kurviga vägar med rullgrus och allt vad det innebär med nedanstående hoj. Vore mycket intressant att läsa era rekomendationer!:)

Anders.J
 
Last edited:

Elving

New member
Va bra! När jag läste artikeln om FFMC hoppades jag att just detta skulle hända - att vi skulle få en konstruktiv diskussion om vad vi lär ut och hur vi kopplar det till olika trafiksituationer. Många bra inlägg redan men jag hoppas det blir många långa trådar om detta!
P.S. Det där med att inte förankra sig till hojen begriper inte jag heller.

Svar: Det ser ut som du får som du hoppas Ole.
Det där med förankringen återkommer längre ner.

Detta innebär, och jag höll på att skriva självklart men för de som sällan kör gata är det inte självklart, när du kör på landsväg/stadstrafik skall du normalt sett INTE hänga av. Utan du skall sitta avslappnat och vara väl förankrad i hojen via fotpinnar, vader, knän i tank mm. Ju mer upprätt man sitter desto bättre överblick över vad som finns framför oss har vi. Att se är viktigt! ;-)
Just my 5 cent´s!
// Niklas

Svar: Fransosernas utbildning är helt inriktad på säkerhet på landsväg/stadstrafik.

Så kontentan som jag ser det är att SMC lär ut en körning som är planerande där vi undviker att hamna i tokiga situationer istället för en reaktiv körning där vi lär oss hantera oönskade händelser.

Svar: Där har nog jag som artikelförfattare på grund av utrymmesskäl underlåtit att berätta om deras fokusering på aktiv planering av körningen för att inte hamna i farliga situationer. Se längre ner.


Några kompletteringar från författaren till artikeln: Det var mycket intressant att på plats få se en utbildning som ställde en del begrepp på huvudet.
Den franska organisationen har tre huvudutbildare som tränat och certifierar de flesta franska körskollärare för motorcykel. En av dem ledde den kurs för vanliga motorcyklister vi fick se ett kortare avsnitt av.

Första halvdagen består av teori vad gäller motorcykeln dynamik, körtekniker, motstyrning, men framför allt hur man aktivt planerar sin körning för att inte hamna i farliga situationer.
Därefter följer en heldag där man tränar på bra körtekniker (kurvtagning, motstyrning, blicken, teknikövningar, förankring i motorcykeln som i andra utbildningar. Utbildningen sker på avstängda asfaltplaner) Självfallet tränar man på förankring till motorcykeln vid all normal körning.

Det är bara vid hastigt påkomna snabba kursändringar man lär ut att man skall frigöra sig från järngreppet för att uppnå snabbare undanmanövrer, vilket inte klart framgick av artikeln. Anledningen är enligt deras uppfattning att undanmanövrer (snabba kursförändringar) sker betydligt snabbare och effektivare ju snabbare du kan få däckens kontaktyta så långt från tyngdpunkten i sidled som möjligt. De anser att det går mycket snabbare att via motstyrning utan medlutning få förhållandet mellan tyngdpunkt och kontaktyta att bli så gynnsamt som möjligt för en snabb och säker undanmanöver.

För övrigt har jag inga synpunkter vad gäller kvaliteten på olika utbildningar. Min nyfikenhet kanske leder mig till fler alternativmetoder att berätta om.

Vad gäller uttrycket:
-Det finns bara två sätt, mitt sätt och fel sätt, kan jag bara notera att
Det blir varken bättre eller sämre, snarare tvärt om.


Elving
 
Last edited:
Top