Livsfarligt vägunderhåll

Bob Sweden

New member
Intressant artikel från "andra sidan" finns här.


Citat:
"En enda man i en besnablad lastbil ersätter utan problem hela asfalteringsgäng när det gäller att laga småskador."
Slut citat.

Värt att notera:
-En enda man. Ingen extra personal för skyltning?
-Jag ser inte att lastbilen är utrustad med förvaringsmöjlighet för några större mängder skyltningsmateriel, men vad vet jag om sådant...

Föraren är dock i viss mån medveten:
"– När man lagat en dag måste man sopa bort allt lösgrus, det går bra så länge man ställer ut skyltar om stenskott."

Så ut och spana, den som känner för det kan ringa NCC och fråga när dom ska uppdatera tidplanen för snabelbilarna som finns här.

Ytterligare lite letande leder mig till ett "utbildning och informationsmaterial" från Svevia, du hittar det här.
Citat:
"På gator och leder med hastighetsgräns över 50km/h ställs med fördel skyltar för stenskott alt. slirig körbana ut.
1-2 tim efter arbetets utförande kan kvarvarande löst grus sopas bort."


Med FÖRDEL?
Det är alltså helt OK att sprida rullgrus lite hur som helst?

Håhåjaja...

/B
 

Triumph int

New member
Böter kopplat till den som har ansvaret.

Om det kostar för den som skriver ut arbetsordern då ser den också till att arbetet utförs rätt.
 
Böter kopplat till den som har ansvaret.

Om det kostar för den som skriver ut arbetsordern då ser den också till att arbetet utförs rätt.
Det tror inte jag är en framkomlig väg. Straffansvaret i Tf gäller rimligen den som förorsakat att gruset ligger på vägen, inte den som uppdragit åt någon annan att förorsaka. "Jag följde bara order" tror jag inte funkar för att flytta upp straffansvaret.
 

Triumph int

New member
Det kanske finns bra instuktioner om hur det ska utföras men om inte den ansvarige kollar upp hur det vart i verkligheten då spelar det ingen roll vad det stod i instruktionerna.

Sätter du böter då kommer ansvarige att kolla hur det vart och betalar inte till underent. om inte det är rätt utfört.
 

Hampe

Skriver massor!
Kan man inte polisanmäla detta eftersom man begår ett brott mot Trafikförordningen 2. kap 10 §?

Nästa gång tror jag faktiskt att jag gör det: stannar chauffören för att fråga vad han heter och vem han jobbar för, smäller av en ansiktsbild och ytterligare en bild på regplåten och kör iväg till polisstationen med det jag har och låter dom upprätta en anmälan.

Jodå, jag vet att det i detta systemet av upphandlingar och underentreprenörer egentligen inte är chaufförens "fel" att man tvingas begå olagligheter, och jag är egentligen inte helt bekväm med att sätta dit killen bakom ratten som begår ett lagbrott som blivit inbyggt i ett system - men PEABs exempellösa uppförande på telefon under fredagen och det monumentala ointresse man uppvisat gör att jag inte ser någon bättre väg.

Det är som Hallandsexpressen säger - det gäller att få igång snacket underifrån, samtidigt som Trafikverket och Svevia kan distribuera sina manualer och förhållningsorder uppifrån. En dag möts budskapen någonstans på mitten - där dom idag negligeras och förbises. På något sätt kommer vi att komma till rätta med detta - kanske rent av innan nästa snubbe kör ihjäl sig. Men då krävs det att fler än en kör saker och ting i botten.

Ett delresultat av denna historien var att Tore Nilsson från PEAB mailade 16.34 och meddelade att han beklagade att jag blivit tråkigt bemött. Å det var ju bra - Tore Nilsson bossar över division "anläggning" på PEAB så nu vet i vart fall ledningen om problemen. Tyvärr hörde aldrig den ansvarige för just detta jobbet av sig, trots att det var han jag lade mest krut på att jaga rätt på.

Men, se på tusan - när jag kör ner till Frillesås sent på Fredagskvällen så är det banne mig uppskyltat och fint. Hut går hem! Faktum kvarstår dock - under mer än 24 timmar låg gruset utspritt hej vilt utan skyltning alls.
Var det för att jag var obekväm?
Det lär vi aldrig få veta - eftersom den som var reelt ansvarig för jobbet aldrig vågade ringa tillbaka...


Hampe - som egentligen gillar grus.
 

pceder

New member
I helgen "brast det för mig", blev skogstokig när dom i fredags "grusade ner" hela Fruängen /Stockholm.

Jag plåtade som tur var slangbilen med gatuvy så man såg att dom vare sig hade arbetsområdeskylt eller halt väglagskylt. Inte en enda skylt någonstans i eller in mot Fruängen fanns fr.o.m. fredag (under arbetet) t.o.m. idag.

Trots att jag visste om detta fick jag två rejäla sladdar när jag åkte ut i morse och höll på välta den stillstående hojen i en korsning när t.o.m. foten halkade i gruset.

Jag åkte till polisen i Västberga och polisamnälde Skanska (entreprenören) för "framkallande fara", "mordförsök" och några kraftord till.

Slängde in en anmälan på Trafikverkets sida också.

Nu gäller det att ta reda på var och hur jag anmäler kommunj-vlarna (som alltid skyller ifrån sig)



/Peter
 

Ove 60+

Active member
:mad: Körde idag vägarna från Lugnås- Björsäter mot Kinnekulle. På båda vägarna var det massor med snabelgrus och det verkade inte kommit dit nyss. I vanlig ordning fanns inte skymten av någon skylt någonstans.

Se upp där ute! :p
 

powerglide

New member
Måste säga att på många vägar i Skåne som grusats om med oljegrus så har det kommit upp stenskottsskyltar och sänkt rekommenderad hastighet
:tummenupp för bossarna i Skåne :)
 

isidor

New member
Måste säga att på många vägar i Skåne som grusats om med oljegrus så har det kommit upp stenskottsskyltar och sänkt rekommenderad hastighet
:tummenupp för bossarna i Skåne :)

Samma här körde runt åsunden Ulricehamn efter gällstad fanns en skylt som varnade för stenskott samt en skylt 50 km h är annars 70 väg
låg stora drivor med fin sand på vägen , vet inte vad det ska vara bra för , men som tur var fanns det skyltar annars vet jag inte hur det hade gått
 

Nilla

New member
Så här såg min anmälan till vägverket ut efter sådana oskyltade lagningar i mitt hemområde:

Hej igen!

Jag är ingen vägingenjör, men jag är en erfaren bilist, som kör en hel del i tjänsten, samt motorcyklist. Så jag kör ju på vägar runt om i Småland och jag märker då stora skillnader i kvalitén på både vägbeläggningar och lagningar som är gjorda på dem.

Tyvärr måste jag säga att det arbete, som detta ärende gäller, och som ni säger att Svevia ska ha gjort, är undermåligt. Framförallt på påfarten vid Skillingaryd södra, där det fortfarande är stora hål i beläggningen.

Till saken bör också läggas att Svevia underlät att skylta ordentligt om det farliga gruset under och efter arbetet samt att det överflödiga gruset sopades upp först när det gått över fem arbetsdagar efter appliceringen. (i deras egna reklam påstår de att detta ska göras redan efter fem timmar).

Som bilist tycker jag att detta är mycket irriterande, men som motorcyklist måste jag reagera starkt på detta förfarande, då det är en livsfara för oss när det ligger så mycket grus i en sväng utan att det varnats om det!

Så jag tycker inte att ni ska betala något för detta arbete som Svevia har gjort utan att först inspektera det.
Då tror jag nog att ni håller med om att det inte är ordentligt gjort. Sedan hoppas jag att ni inser att det är ett lagbrott att underlåta ordentlig skyltning före ett sådant arbete som kan innebära fara för annan!

I övrigt ifrågasätter jag starkt denna lagningsmetod på så starkt trafikerade vägar som Europaväg 4!
Jag har inte sett dessa lagningar någon annan stans utmed denna väg utanför Jönköpings område.
Denna lagningsmetod togs fram, om jag minns rätt, för lagningar på mindre landsortsvägar som inte är så starkt trafikerade. Varför då använda den på E4:an där den ändå inte håller mer än några veckor?
Dessutom ställer den ju bara till med problem i form av stenskott och slirig vägbana, både för bilister och motorcyklister.

Ibland verkar snålheten förta vettet...


Och detta fick jag till svar:

Hej!
Ditt ärende har tydligen dialogats tidigare med någon instans på Trafikverket eller Svevia men det är något som jag inte har information om!
Metoden "bindemedelsförsegling" är välbeprövad och används i hela landet. Den största anledningen till att den används är att bibehålla vägarna täta så att inte vatten tränger ner i beläggningslagret. Det är mycket begränsade ytor som måste åtgärdas/år för att förlänga beläggningens livslängd. När en ny heltäckande beläggning sak göras bestämms i första hand av spårdjup och ojämnhet och inte av sprickor.
Utöver att det är en strategi som är kostnadseffektiv har den fördelen att ingen personal behöver röra sig oskyddat i trafiken!

Om det skulle visa sig att det, enligt din uppfattning, förekommer bristande skyltning och även brister i sopningen önskar vi att få veta detta och kontakta då lämpligen Trafikverkets kundtjänst!

Väl mött på vägarna i sommar men tänk på att t.ex lösa stenar kan förekomma på vägbanan även om inte lagningar är gjorda! Vårt råd är att ha uppsikt och kör försiktigt!


Men då jag inte nöjde mig med detta svar så fick jag till slut ett annat svar:

Hej!

Tack för din återkoppling! Jag kommer att inspektera ramperna under nästa vecka för att kontrollera om våra krav uppfylls!


Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Ingemar Gustafsson

Trafikverket
55191 Jönköping
Kaserngatan 10
www.trafikverket.se
0771-921 921


Så nu ligger det RIKTIG asfalt på dessa lagningar! Så det lönar sig att vara envis ibland..! :)
 

Nilla

New member
Jag passade ju även på att skriva till områdesansvarig på Svevia i Jönköping:

Hej!
Jag bor i Skillingaryd och upptäckte till min fasa när vi var ute med våra motorcyklar häromdagen, att av- och påfarterna till E4:an här är lagade med något slags grus, men där fanns ingen skyltning om det innan påfarterna!
Nu har jag fått veta av Trafikverket att de anlita er till att göra dessa lagningar. Så nu är min fråga varför ni inte har skyltat om detta och varför har ni inte sopat upp det överflödiga gruset trots att det nu gått över fem dagar sedan lagningen gjordes?? Detta är en ren dödsfälla för oss mc-förare och det är verkligen inte första gången ni gör detta med undermålig skyltning (vilket det även finns dokumentation av). Så nu vill vi se en skärpning! I annat fall ser vi ingen annan utväg än att gå vidare med detta och göra polisanmälan varje gång ni göra sådana lagningar med avsaknad av skyltning och efterröjning, vilken ni borde vara medvetna om, är ett lagbrott!
Ni får gärna kontakta mig om ni vill ge en förklaring till det inträffade.
Med hopp om skärpning!
Pernilla Freij och mc-åkare i Vaggeryds kommun

Med vänlig hälsning


Jag har dock inte fått någon som helst återkoppling därifrån... :(
 

Ove 60+

Active member
Under min lilla morgontur stötte jag på snabelgrus på 2 vägar. Öster om Töreboda vid Sötåsen låg det grus i strängar skylt såg jag när den vägen upphörde i en korsning - i backspegeln, i korsningen där jag körde ut på den aktuells biten fanns inget. Mellan Ullervad och Hasslerör är det en massa snabellagning men inga skyltar alls. Rapporterat men väntar mig inget resultat. :(

Förra gången jag rapporterade grus fick jag svaret att snabelbilens förare avgör om det ska skyltas. Sopning inom 24 timmar verkar vara helt obekant.
 

powerglide

New member
Fick det här svaret från Trafikverket idag:

On 16 jul 2014, at 08:47, <kund@trafikverket.se> wrote:

Hej!

Vi arbetar för att utföra dessa typer av åtgärder så snart som möjligt. En exakt tid då det kommer vara klart är svårt att säga.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Joel Svedberg
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se



Från: Dennis [mailto:...]
Skickat: den 15 juli 2014 11:39
Till: Kundärende
Ämne: Re: Angående ärende #133830

Hej,

Hur lång tid kan jag räkna med att det tar innan sopningen är genomförd?

/Dennis
 

Christian_gbg

New member
Här i Västra Götaland verkar man just nu göra allt för att förstöra tidigare bra vägar. Förutom de sedvanliga snabellagningarna och gruset i kanterna har man nu på ett stort antal vägar använt en metod som är i princip som snabellagning, men där man använder bredare remsor. Man häller ut bindemedel och grus i breda rektangulära remsor, slumpvis utspritt över vägen. Detta har i ett flertal fall skett på vägar med perfekt asfalt och utan skador. Resultatet blir en väg som närmast kan liknas vid en puckelpist. Man hoppar och skumpar fram och tillbaka när man kör över skarvarna. I princip omöjligt att hitta vettiga spårval och detta gör körningen mycket mer osäker. Man använder ett fint grus som liksom glimrar i solskenet. Ibland ligger det löst grus kvar, ibland inte - skillnaden är omöjlig att avgöra utan att kliva av hojen och känna på underlaget - någon skyltning kan man ändå inte räkna med.

En annan variant är när man använder riktig asfalt för att lägga remsor som täcker enbart halva körfältet, med resultatet att det bildas en markant skarv, precis där en motorcykel har sitt hjulspår. Vill minnas att jag någon gång sett att det finns riktlinjer som säger att när man gör lagningar av vägen skall bredden på lappningen vara samma som körfältet för att friktionen skall bli densamma för bägge hjulparen om man kör bil. Detta misstänker jag att man har avskaffat för länge sen, åtminstone i praktiken.

En vanlig MC-tur numera innebär oftast en kombination av alla dessa taffliga varianter av lagningar på samma väg. Istället för att hålla blicken långt fram och hålla utkik för vilt, hitta rätt spårval m.m. tvingas man nu kryssa mellan skarvar, ojämnheter, lösgrus m.m. och hålla blicken alldeles framför hojen. Trafikfarligt är bara förnamnet!
 
Top