Livsfarligt vägunderhåll

goranl

New member
Jag trodde i min enfald att man slutat med den för oss motorcyklister livsfarliga metoden att laga vägbanan med tunnflytande asfalt och därefter sprutar finkornig sand. Att så inte var fallet fick både jag och min son erfara i helgen. På Färingsö, Ekerö kommun har man lappat många av de mindre vägarna med denna metod och vid Skå Edeby flygplats fanns inte ens några varningsskyltar utsatta. Nu är vi båda erfarna motorcyklister så ingen olycka skedde bara några rejäla släpp men det fick mig ändå upprörd. Jag minns debatten för 7, 8 år sedan när man flitigt använde denna metod även på större vägar med en följd av många mc-olyckor och om jag inte minns fel så var någon med dödlig utgång. På våren är vi alla medvetna om att det kan finnas grus på vägen och uppmärksamheten är på max men att så här års råka ut för denna nästan osynliga sand gör oddsen små att undkomma en olycka.
Om Trafikverket nu lovat att arbeta med säkra vägar för oss motorcyklister så fattar inte jag att man fortfarande använder denna idiotmetod. Kan det vara så att underentreprenörer använder metoden för att spara pengar och mörkar det för sin uppdragsgivare Trafikverket?
Att som enskild medlem driva en kampanj mot Trafikverket känns meningslöst här måste SMC gå in centralt och agera.:mad:
 

Bengt Allevad

New member
Det du tar upp verkar vara ett ständigt problem som inte vägverket verkar förstå, när det tagits upp med dem.

Vi får oss förklarat att asfaltslagningen måste armeras med grus och det begriper vi alla.

Vad vi däremot inte begriper är, varför överflödigt grus, som förvisso måste komma utanför lagningen vid arbetstillfället men som inte gör någon nytta i armeringssyfte, inte tas bort omedelbart utan oftast ligger i drivor metervis från lagningsstället.

Om det är en kostnadsfråga tycker jag det är ett mycket cyniskt synsätt av vägverket.
 

eha

New member
Klart det är en kostnadsfråga. Om man kunde få över kostnaden för orsakad olycka på utföraren eller utkrävt ansvar skulle det inte slarvas lika mycket.
 

JBG

New member
Jag har varit inblandad i en projektgrupp från Trafikverket som SMCs representant i frågan "Minimera överskottssten vid snabellagning".
Rapport och informationsfilm finns på Trafikverkets hemsida.

Där framgår tydligt att projektgruppen anser det vara möjligt att sopa bort överskottsten ganska snabbt efter lagningen, samt att det är viktigt att skylta tydligt innan lagningen så att kan hinner sänka hastigheten eller om möjligt välja annan väg.

Jag hoppas att Trafikverket tar ett beslut om att detta ska följas av alla underentreprenörer väldigt snart. Mitt tips är att kontakta entreprenören direkt och hänvisa till rapporten, det har jag gjort med strålande resultat.
 

hobbe

New member
Jag har varit inblandad i en projektgrupp från Trafikverket som SMCs representant i frågan "Minimera överskottssten vid snabellagning".
Rapport och informationsfilm finns på Trafikverkets hemsida.

Där framgår tydligt att projektgruppen anser det vara möjligt att sopa bort överskottsten ganska snabbt efter lagningen, samt att det är viktigt att skylta tydligt innan lagningen så att kan hinner sänka hastigheten eller om möjligt välja annan väg.

Jag hoppas att Trafikverket tar ett beslut om att detta ska följas av alla underentreprenörer väldigt snart. Mitt tips är att kontakta entreprenören direkt och hänvisa till rapporten, det har jag gjort med strålande resultat.

Har du hört något om att ändra färg så att lagningsgruset inte har samma färg som vägbanan så man kan se lagningarna lättare ?
 

Hampe

Skriver massor!
Klart det är en kostnadsfråga. Om man kunde få över kostnaden för orsakad olycka på utföraren eller utkrävt ansvar skulle det inte slarvas lika mycket.

Där har du något som låg inbäddat i trafikförsäkringsreformens andra steg!
Hade den genomförts som tänkt, och SMC hade sett möjligheterna och drivit på och varit med för att forma istället för att bromsa och gnöla så hade vi kunnat se en mycket mer MC-vänlig trafikmiljö om några år - helt enkelt för att money talks and bullshit walks!

Som det är nu betalar vi en premieskatt på våra försäkringar utan att få motsvarande reduktion i inkomstskatt - eller ens ett uns gehör för våra krav på anständig/anpassad trafikmiljö.


Ämnet!
Jag hör till dom som aktivt söker grus, och har svårt att uppröras över grus på oväntade ställen.
Har dock full respekt för dom som ogillar det och kan bara säga:

Dokumentera!
Plåta, ta datum, tid och plats och jaga upp den skyldig i en trädtopp!
Det är enda chansen att komma någon vart.
Ring Trafikverket och ge dig inte när du blir bortkopplad för nuttifjuttonde gången - på'et igen!
När du fått fatt i ett namn så ta dennes emailadress och gör en formell anmälan - dom måste göra ett ärende av det och köra det i botten.
Är det rätt gubbe så har du honom på gaffeln, är det fel gubbe så lovar jag att han kommer att hjälpa dig rätt - det är nämligen enda sättet för honom eller henne att få bort ärendet från sitt bord.
Upplever du att det förhalas och dribblas så koppla in SMC centralt i mailkonversationen, och meddela att växlat upp ärendet.

Ingen kritik mot dig, goranl, (välkommen till forumet, förresten) men det funkar inte att som en del andra skriva sura insändare veckovis senare och hoppas att "SMC skall ta tag i detta".
SMC gör vad man kan, centralt - men det är vi som är ute och finkammar vägnätet som kan peka på precis var och när Trafikverket bryter mot sina egna riktlinjer. Ansvaret för förbättrad trafikmiljö för motorcyklister ligger på - enskilda motorcyklister.
Visserligen med benäget bistånd av en centralorganisation som kan ge tyngd åt resonemanget, men ändå - en rejäl bit egen insats krävs av oss enskilda om vi skall komma någon vart.



Hampe
 
Last edited:
Jag hoppas att Trafikverket tar ett beslut om att detta ska följas av alla underentreprenörer väldigt snart. Mitt tips är att kontakta entreprenören direkt och hänvisa till rapporten, det har jag gjort med strålande resultat.
Det du skriver är intressant, eftersom det innebär att någon möjligen tror att det krävs beslut och kontraktsskrivning för att kräva sopning och skyltning. Så är det inte, utan det är en icke förhandlingsbar lagstadgad skyldighet som är reglerad direkt i Trafikförordningen.
 

Ove 60+

Active member
Tog en tur mot Kinnekulle idag. I en kurva när jag lämnade Lugnås på väg mot Årnäs får jag ett rejält släpp på bakhjulet. Undrar om det är punka eller något för jag såg inget av höstens normala risker, löv. lera, spannmål osv. Får förklaringen lite längre fram.... Snabelbilen som varit ute och duttat. Varningsskyltar fanns naturligtvis inte ute.

Jag var inte observant på snabelgrus för jag trodde att dom var klara i området tidigare, men tydligen är det inte så att man går i någon områdesindelning vid den typen av arbete?
 

JBG

New member
Har du hört något om att ändra färg så att lagningsgruset inte har samma färg som vägbanan så man kan se lagningarna lättare ?

Ja, det var ett förslag som jag faktiskt har tagit upp i gruppen. Förklaringen jag fick var att snabellagningen anses vara en permanent åtgärd, och därför skulle ett färgat grus innebära att nästan alla våra vägar kommer att ha massvis med färgade fält till slut. Att måla om det färgade gruset efteråt är inte ekonomiskt hållbart.
 

JBG

New member
Det du skriver är intressant, eftersom det innebär att någon möjligen tror att det krävs beslut och kontraktsskrivning för att kräva sopning och skyltning. Så är det inte, utan det är en icke förhandlingsbar lagstadgad skyldighet som är reglerad direkt i Trafikförordningen.


Kan du bevisa ditt påstående med en källhänvisning?
 

Raven

New member
Dessa snabelagningar sker med en sk. emision som ar vattenbaserad. Vattnet ska avdunsta,vilket tar olika tid på grund av temp å väder. Innan vattnet har avdunstat läcker lagningen grus. Sopning sker oftast inom 3 dagar, men grus lossnar vid ogynsam väderlek ytterligare minst 2 veckor å ingen mer sopning sker. Haft väldiga diskutioner med väghållare om detta förfaringssätt i region sydost. Rapportera dessa faror till Tv när ni ser det. Skyltningen är oxå ett stort problem vid små lagningar.
 
Kan du bevisa ditt påstående med en källhänvisning?
Trafikförordningen 2. kap 10 § :
Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.

Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten.
 

JBG

New member
Trafikförordningen 2. kap 10 § :
Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.

Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten.

Kapitel 2 i Trafikförordningen heter Bestämmelser för trafikanter.
Jag förutsätter att entreprenörerna är undantagna från dessa regler, annars skulle de aldrig kunna ex.vis spärra av eller leda om trafik vid vägarbeten.

Entreprenörerna ska följa Funktions- och Standardbeskrivning Drift.

(Denna har dock revideras många gånger under årens lopp, så en del bestämmelser kan ha tillkommit senare än vid avtalsskrivning.)

Sedan 2004 gäller § 82 BELAGD VÄG:

"Entreprenören ska vid beläggningsarbeten då löst stenmaterial finns på vägen varna trafikanten genom skyltning. Vägytan ska snarast vara fri från lös sten, dock senast 2 dygn efter åtgärd."

Detta är ganska tydligt tycker jag, men alla entreprenörer har inte koll på detta.
 

per2010

New member
Jag håller med Hampe - låt kostnaderna tala. Går man omkull pga av utlagt grus på vägbanan och det saknas varningsskyltning är det en bra idé att försöka få försäkringsbolaget att driva frågan om ersättning mot TV. Juridiskt borde det vara mer eller mindre öppet mål - har någon genom en aktiv handling orsakat fara för annan person så bör man ha ansvar för om det sker en olycka (om det inte finns uttalade undantag för TV).
Som jämförelse kan jag berätta att min far en gång för länge sedan körde ned ett hjul på bilen i ett mycket djupt hål i vägbanan så att däcket sprack. Då han klagade hos VV fick han svaret att om han bara kunde visa att VV känt till problemet och struntat i att laga eller åtminstone skylta en varning skulle de ersätta däcket.
Eftersom det är TV som utför lagningarna (även om de köpt tjänsten av en entreprenör) så är de ju bevisligen medvetna om omständigheterna. Om entreprenören lämnat grus/struntat i att skylta - i strid med anvisningar och regler - så är det en juridisk sak mellan TV och entreprenören.
Jag skulle gå på TV med krav på ersättning. Det behövs troligen endast ett prejudicerande fall för att procedurerna skall skärpas upp.

//
 

goranl

New member
Livfarligt vägunderhåll

Då var det dags att hoppa in i diskussionen igen. Alla tycks acceptera att metoden används och att allt är frid och fröjd bara man sopar upp sanden. Det jag menade var att vi skulle verka för att metoden förbjuds och att Trafikverket skulle välja den konventionella metoden d.v.s att fräsa upp delar av den gamla beläggningen och asfaltera . Man gör ju det på många vägar och inne i stan. Helt klart att det blir dyrare men min uppfattning är att ekonomin inte kan styra när det gäller människoliv.:confused:
 

eha

New member
http://www.svevia.se/Global/Documents/PDF/PaVag/pa vag 2010-4.pdf

från sista sidan i senaste "På Väg" (Svevias företagstidning, f d Vägverket produktion)

"Snabel lagar snabbt och snyggt
Nu förbättras metoden för att undvika spill och stenskott

Snabellagaren arbetar snabbt, trafiksäkert och miljövänligt. Men det lösa stenmaterial som blir kvar på vägen efter lagningen har visat sig vara ett
problem för bland annat motorcyklister.

Vill man ha en bra kvalitet på lagningen av sprickor hål och mindre beläggningskador i vägbanan är snabellagaren ett bra alternativ.

Snabelbilen fungerar så att föraren från hytten styr en arm som är försedd med tre munstycken: ett för försegling, ett för spricklagning och ett mixmunstycke med vilket stenmaterialet sprayas med klister på väg ut. Grusmaterialet blåses ut genom en grov slang på kranen, vilket gör att man även kan välja att endast blåsa, till exempel om det är vatten eller löst material i hålet som ska repareras.

– Fördelen med den här metoden är att ingen person behöver arbeta på vägen, utan allt sköts med enkla handgrepp på reglagen från hytten, säger Jens Södergren som kör en av Svevias snabellagare.

Men metoden har också nackdelar. Det lösa stenmaterial som blir kvar på vägen efter lagningen har visat sig vara ett problem för bland annat
motorcyklister. Efter påtryckningar till dåvarande Vägverket från Sveriges
Motorcyklister (SMC) tillsattes därför en projektgrupp med representanter från maskintillverkare, bindemedelstillverkare, Vägverket VNU och Svevia. Syftet med projektet var att hitta bra metoder för att minimera riskerna för stenskott och slirig vägbana efter snabellagningen. Dessutom se till att kraven i Special Beskrivning Drift (SBD) efterföljdes av entreprenörerna."

Det ser jag fram emot!
 

Hampe

Skriver massor!
Så här kan en anmälan på Trafikvekets sida http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArendeMeny.aspx?VVseId=IGID005056930747oZteRw5yoVOgQgAA se ut:


Länsväg N905 Frillesås - Idala och andra vägar i området.
Populära MC-vägar: Inga skyltar som varnar för snabellagning utsatta.

Snabellagning med entreprenör inhyrd från PEAB. Sprider grus i korsningar, i kurvor - även blinda, och på raksträckor. Arbetet påbörjat Torsdag 29/3 och fortsatte Fredag 30/3. Chauffören konfronterad på plats under arbete, men visste inte om vem som skulle skylta eller att det ens krävdes. Förstod inte innebörden av att den aktuella vägsträckan var en livligt frekventerad MC-sträcka. Chauffören uppgav vidare att sträckan inte kommer att sopas inom 2 dagar utan säger att "det får blåsa bort".

Försöker få kontakt med ansvarig på PEAB, och blir i tur och ordning kopplad till PEAB Göteborg, PEAB Halmstad och PEAB Ängelholm(HK). Möts av totalt ointresse, dels för ärendet och dels för att hjälpas fram inom PEAB. Man har ingen kännedom om pågående arbeten, och inget vilja att leta reda på någon som kanske vet mer.

Anmäler via 0771-242424 och blir uppringd inom utsatt tid!
Vettig kille, namnet fallit bort nu, men uppgav sig vara ansvarig i grannområdet Viskadalen. Alltså inte direkt ansvarig för just detta jobbet, men med kännedom om området och förståelse för situationen.

Frågan är: hur kan PEAB inleda ett arbete sent i veckan som dom inte klarar av att avsluta på ett säkert sätt innan helgen?
Hur kan PEABs i sin tur inhyrda underentreprenör vara helt okunnig om vilka regler som gäller? Inte förstå riskerna med det man gör? Inte inse vad konsekvenserna kan bli?

Om PEAB är oförmögen att sköta sina åtaganden så är det enkelt att bara vända på kuttingen: En välinformerad chaufför skall inte börja sprida grus på vägen förrän det är skyltar utsatta. Lätt som en plätt!

Vad gör Trafikverket för att råda bot på problemet?



Hoppas kunna ta lite bilder i kväll eller till helgen - vi här inne vet väl visserligen hur snabellagningar ser ut, men jag börjar undra om folk på Trafikverket, Svevia och framförallt PEAB vet...

Förutom anmälan ovan har det varit ett sjuhelvittes jagande på telefon, skall ni veta, och jag har mötts av kompakt och total oförståelse för kravet på skyltning och sopning allt från chauffören jag konfronterade och hela vägen upp inom PEAB som är entreprenören, och framför allt PEABs sätt att hantera detta ärendet retar gallfeber på mig.
Man verkar ha övertagit alla gamla statliga betongverks absolut sämsta egenskaper i kontakter med allmänheten, och målar ut sig själva som totalt inkompetenta, på ALLT, i de telefonkontakter jag haft hittills.

Undantag: En "Thomas" på PEAB i Gävle(!) som tyx ha visst ansvar i det som händer på västkusten(!!) och är trevlig, engagerad och påläst. Han försöker nu få fatt i vem som verkligen har ansvaret för jobbet som pågår just nu i norra Halland.

Trafikverket har varit korrekta och Svevia dessutom förstående och lite bekymrade - men faktum kvarstår:
Deras under-under-underentreprenör sprider grus på populära MC-vägar utan att ha en susning kring vad han gör eller vad hans ansvar är, vad konsekvenserna kan bli och hur enkelt han kunde styrt upp situationen.

Det kan verka överarbetat, men det är tyvärr så vi alla måste agera om vi vill få till en förändring; engagera oss.
Visst, klicka på "felanmälan" här ovan är också nödvändigt, men även leta reda på den som är verkligt ansvarig för just det aktuella jobbet och grilla den jäveln tills han aldrig gör om samma misstag.

Det måste vara obekvämt att skita i hojåkares säkerhet! Visst, det blir aldrig lika obekvämt som skrubbsår, hudtransplantationer och hojar på verkstad - men ändå; "Hunt them down, hang'em high!"

Inte bokstavligt, och inte riktigt lika otrevligt som PEAB uppför sig på telefon - men vi måste höras och synas!
Varje enskild hojåkare som har en uppfattning om vägunderhåll måste ta sitt ansvar och vara ifrågasättande och jobbig.

Det finns inte en jalle i världen att SMC-centralt under några vårveckor skall kunna och hinna bevaka alla dumheter som sker - enskilda medlemmar och hojåkare MÅSTE vara delaktiga för att något skall hända.
Rapportera på länken ovan är ett minimikrav, men jag är övertygad att sticka telefonkniven i rätt gubbe - och en massa andra på vägen ger mycket snabbare och bättre resultat.



Hampe
 
Visst, klicka på "felanmälan" här ovan är också nödvändigt, men även leta reda på den som är verkligt ansvarig för just det aktuella jobbet och grilla den jäveln tills han aldrig gör om samma misstag.
Jag tror faktiskt att det är lättare att åstadkomma förändring ju lägre ner i organisationen man jobbar. Som du själv upptäckt så är vägunderhåll idag en löjligt snårig djungel av under-under-underentreprenörer där det räcker att vara en nivå från det faktiska jobbet för att vara helt untouchable. PEAB (i detta fallet) har säkert sett till att avtala sig fria från allt ansvar för fel som deras underleverantörer (och deras underleverantörer etc...) kan göra. Därför tror jag att det enda effektiva är att börja från botten. Den som är verkligt ansvarig för att sprida ut sådant som kan medföra fara på vägen utan att skylta, är förstås den enskilde snabelbilschauffören. Med litet förståelse från polis/förundersökningsledare, gärna någon som själv kör hoj, och litet stödjande bevisning i form av tid, plats, regnummer, signalement och kanske foto på föraren, så tror jag att det enda verkligt effektiva är att polisanmäla den enskilde chauffören för brott mot Trafikförordningen 2. kap 10 §. När det sprider sig i fikarummen att man behöver följa svensk lag även i snabelbil så tror jag att skyltarna kommer att börja ställas ut.
 

JoHu

New member
Kan man inte polisanmäla detta eftersom man begår ett brott mot Trafikförordningen 2. kap 10 §?
 
Top