Så här kan en anmälan på Trafikvekets sida
http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArendeMeny.aspx?VVseId=IGID005056930747oZteRw5yoVOgQgAA se ut:
Länsväg N905 Frillesås - Idala och andra vägar i området.
Populära MC-vägar: Inga skyltar som varnar för snabellagning utsatta.
Snabellagning med entreprenör inhyrd från PEAB. Sprider grus i korsningar, i kurvor - även blinda, och på raksträckor. Arbetet påbörjat Torsdag 29/3 och fortsatte Fredag 30/3. Chauffören konfronterad på plats under arbete, men visste inte om vem som skulle skylta eller att det ens krävdes. Förstod inte innebörden av att den aktuella vägsträckan var en livligt frekventerad MC-sträcka. Chauffören uppgav vidare att sträckan inte kommer att sopas inom 2 dagar utan säger att "det får blåsa bort".
Försöker få kontakt med ansvarig på PEAB, och blir i tur och ordning kopplad till PEAB Göteborg, PEAB Halmstad och PEAB Ängelholm(HK). Möts av totalt ointresse, dels för ärendet och dels för att hjälpas fram inom PEAB. Man har ingen kännedom om pågående arbeten, och inget vilja att leta reda på någon som kanske vet mer.
Anmäler via 0771-242424 och blir uppringd inom utsatt tid!
Vettig kille, namnet fallit bort nu, men uppgav sig vara ansvarig i grannområdet Viskadalen. Alltså inte direkt ansvarig för just detta jobbet, men med kännedom om området och förståelse för situationen.
Frågan är: hur kan PEAB inleda ett arbete sent i veckan som dom inte klarar av att avsluta på ett säkert sätt innan helgen?
Hur kan PEABs i sin tur inhyrda underentreprenör vara helt okunnig om vilka regler som gäller? Inte förstå riskerna med det man gör? Inte inse vad konsekvenserna kan bli?
Om PEAB är oförmögen att sköta sina åtaganden så är det enkelt att bara vända på kuttingen: En välinformerad chaufför skall inte börja sprida grus på vägen förrän det är skyltar utsatta. Lätt som en plätt!
Vad gör Trafikverket för att råda bot på problemet?
Hoppas kunna ta lite bilder i kväll eller till helgen - vi här inne vet väl visserligen hur snabellagningar ser ut, men jag börjar undra om folk på Trafikverket, Svevia och framförallt PEAB vet...
Förutom anmälan ovan har det varit ett sjuhelvittes jagande på telefon, skall ni veta, och jag har mötts av kompakt och total oförståelse för kravet på skyltning och sopning allt från chauffören jag konfronterade och hela vägen upp inom PEAB som är entreprenören, och framför allt PEABs sätt att hantera detta ärendet retar gallfeber på mig.
Man verkar ha övertagit alla gamla statliga betongverks absolut sämsta egenskaper i kontakter med allmänheten, och målar ut sig själva som totalt inkompetenta, på ALLT, i de telefonkontakter jag haft hittills.
Undantag: En "Thomas" på PEAB i Gävle(!) som tyx ha visst ansvar i det som händer på västkusten(!!) och är trevlig, engagerad och påläst. Han försöker nu få fatt i vem som verkligen har ansvaret för jobbet som pågår just nu i norra Halland.
Trafikverket har varit korrekta och Svevia dessutom förstående och lite bekymrade - men faktum kvarstår:
Deras under-under-underentreprenör sprider grus på populära MC-vägar utan att ha en susning kring vad han gör eller vad hans ansvar är, vad konsekvenserna kan bli och hur enkelt han kunde styrt upp situationen.
Det kan verka överarbetat, men det är tyvärr så vi alla måste agera om vi vill få till en förändring; engagera oss.
Visst, klicka på "felanmälan" här ovan är också nödvändigt, men även leta reda på den som är verkligt ansvarig för just det aktuella jobbet och grilla den jäveln tills han aldrig gör om samma misstag.
Det måste vara
obekvämt att skita i hojåkares säkerhet! Visst, det blir aldrig lika obekvämt som skrubbsår, hudtransplantationer och hojar på verkstad - men ändå; "Hunt them down, hang'em high!"
Inte bokstavligt, och inte
riktigt lika otrevligt som PEAB uppför sig på telefon - men vi måste höras och synas!
Varje enskild hojåkare som har en uppfattning om vägunderhåll måste ta sitt ansvar och vara ifrågasättande och jobbig.
Det finns inte en jalle i världen att SMC-centralt under några vårveckor skall kunna och hinna bevaka alla dumheter som sker - enskilda medlemmar och hojåkare MÅSTE vara delaktiga för att något skall hända.
Rapportera på länken ovan är ett minimikrav, men jag är övertygad att sticka telefonkniven i rätt gubbe - och en massa andra på vägen ger mycket snabbare och bättre resultat.
Hampe