kritik mot Steg 5

CB_Tobbe

New member
Steg 5 hör inte hemma SMC-school utbildningstrappa enligt min och flera andras åsikt. Steg 5 är en ren Svemo RR-licenskurs som bedrivs av SMC sport samt flera andra motorklubbar. Det är bara i SMC fallet som det krävs minst fyra andra SHK (steg 1- 4) och därmed körkort för att kunna genomgå kursen. I andra klubbar är kursen tillgänglig för personer från 12 år.
Det blir lite konstigt av flera skäl att ha en sådan konstruktion som smc har valt.

1. Det är helt andra krav för deltagande i kursen än hos andra Svemo anslutna motorklubbar.

2. Kopplingarna mot dom andra utbildningsstegen (1 till 4) gör att deltagare som går dessa steg endast för att (formellt) kunna gå licens kursen i SMC sport regi, faktiskt håller på med träning inför tävling, detta är mycket tveksamt på en trafikförsäkrad "trafikövning" som dom vanliga BKK/ SHK är.

3. Ett probem är att budskapet till deltagarana måste förändras mellan stegen, att gå från ett fokus där "säker" körning är huvud budskapet till ett budskap där färdigheterna mer används till att förbättra varvtiderna på bekostnad av "säkerhetsmarginalerna". Det är något som kräver en duktig lärare att kunna kommunicera detta på trovärdigt sätt. T.ex att ha bromsat färdigt innan instyrningspunkten eller mjuk o jämn gaskontroll som lärs ut på en BKK/SHK kurs idag. I en raceträning är det normalt att förarna bromsar även efter instyrningspunkten vilket ger tidsvinster men ökar riskerna för framhjulssläpp..

Min uppfattning är att steg 5 - 6 skall kallas race-utbildning bas resp anvancerad och inte ha några kopplingar med SHK stegen. Sedan är det bra om deltagarna har gått minst SHK steg 1 och 2 och gärna 3 innan racekurserna för känna sig trygga på banan.



En sådan fristående lösning har flera fördelar.

Alla personer med mc-intresse kan deltaga i utbildningen oavsett ålder och körkortsinnehav ( helt enligt svemo 's regler). Rena "race hojar" (oförsäkrade, oregistrerade) kan användas. Detta sparar pengar för deltagare som kan användas i RR-satsningen.

Utbildningen liknar mer andra klubbars.

SMC sport blir öppen för alla.

Det blir en tydlig skiljelinje mellan SMC BKK/SHK (trafikövningarna) och SMC sport verksamhet (raceutbildningarna). Det är viktigt eftersom verksamheterna skiljer sig åt bl.a försäkringsmässigt.



Sedan är det bra om det går att erbjuda en förberedande träning för ungdomar och körkortslösa samt personer med enbart "racehoj" som motsvarar BKK/SHK steg 1 och 2 och 3.


Skall utbildningarrna bedrivas integrerat, då måste den redan från steg 1 följa Svemo regler/rutiner. T.ex Inga "hemmabyggda" depåutfarter för att höja "säkerheten", flaggningsstandard som följer reglementet och teminologi enligt racestandard. Detta gör även deltagarna bättre förberedda när dom åker på bandagar arrangerade av andra arrangörer.

Ett utbildningsmål skall vara att deltagarna i SMC kurserna skall kunna genomföra en säker bankörning, även om arangören inte håller ett bra förarmöte eller att det saknas riktiga föråkare. T.ex värma sina däck utan att någon pepekar det eller utfart / infart ur depå på ett korrekt sätt.
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Å andra sidan måste väl tanken ha varit att fånga upp den gruppen deltagare som kört steg 4 en massa gånger och där körningen hamnat på den nivån där det bara är löjligt att prata om "trafiksäkerhetsfrämjande" o.dyl när deltagarna kommer med krashkåpor, slicks och däckvärmare och kör omkring så övriga deltagare på kursen ser ut som rundningsmärken.

Det måste ju finnas frihet att få lägga upp ett eget koncept riktad mot en specifik målgrupp. Det koncept du beskriver ovan finns ju uppenbarligen redan hos andra motorklubbar.

Ingen lär ju gå steg 1-4 bara för att få gå steg 5-6, har man inte redan gjort alla stegen och vill börja med racing så väljer man helt enkelt en annan klubb med "traditionell" inriktning för att ta sin licens.

Så kan SMC få köra sina steg 5-6 anpassade efter att de som anmäler sig har de kunskaper man får i steg 1-4 samt förmodligen redan har tränat för flera av instruktörerna man får i steg 5-6.
 

roffe_s

Active member
Några korrigeringar och funderingar kring Ditt inlägg innan "någon som vet" kanske kan klargöra detta:

- Det är egentligen inte alls ologiskt att kräva steg 1-4 innan ren färdighetsträning i steg 5-6 tar vid. För att deltagarna ska ha en någorlunda likvärdig bakgrund samt ett gemensamt språk med instruktörerna under kursen är det väl mer än logiskt att steg 1-4 ska finnas under västen?

- I steg 5-6 gäller inte trafikförsäkringslagen, d v s hojarna och förarna omfattas av SVEMO:s reglemente. Hoj och förare är därmed oförsäkrade enligt försäkringsbolagens synsätt och jag antar att SVEMO:s försäkring för personskada är aktuell även i detta sammanhang?

- En steg 1-4 för ungdomar utan koppling till körkort eller trafiksäkerhet kan kanske vara intressant men frågan är väl vilket kundunderlag som finns? Sedan finns väl även RR-fabriken? Som Hansi skriver - här finns ju även de etablerade klubbarna med en stor roll att spela.

- Steg 5-6 är ett sätt att erbjuda medlemmar som "vuxit ut" de traditionella stegen en väg att fortsätta utvecklas enbart vid sidan av landsvägen, i en bekant miljö, med bekanta instruktörer och med bekant teori och körsätt. Det är väl inte fel med den tanken?

Detta är vad jag förstått att de nya stegen ska innehålla men det kanske kan korrigeras eller bekräftas av någon närmare inblandad i programmet?

MVH /Roffe
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Ett problem med upplägget tror jag blir att få folk att lämna steg 4 (utom en gång i steg 5 för att få licensen). Steg 4 innebär stora fördelar för många med nya hojar. Försäkringarna gäller fullt ut även i steg 4 och snabb grupp.

Det blir ett fördelakigt sätt att testa sina gränser och öka sin körskicklighet (hastighet) när man vet vad kraschen kommer att kosta även om hojen blir "skrot". Även eventuella personskador ersätts mycket bättre i steg 4. Det får vi ju hoppas att allvarliga personskador uteblir.

Steg 4 är lite tveksamt att ha i "trafikövningsnivån" enligt min uppfattning. Här borde istället "svemo upplägget" ta vid.

Steg 1-3 är klart motiverat att köra som trafikövning. Där innehåller varje steg klart fastställda utbildningsmoment som är trafiksäkerhetshöjande och kan motiveras som trafikövning.

En annan aspekt är att steg 5-6 bara kan genomföras på vissa banor i landet. Flera storbanor som SMC använder idag saknar svemo banlicens för mc-tävling /träning. Det gäller t.ex Kinnekulle, Gotland ring och Mittsverige banan. En av orsakerna till detta är bristande säkerhet för deltagarna (dåliga eller små avåkningszoner). Att då köra steg 4 snabb grupp på dessa banor är mycket tveksamt ur säkerhetssynpunkt.
Att dom lägre stegen körs på dessa banor är ju inte optimalt, men där överväger fördelarna med att vara "nära" deltagarna och banhyra är lägre och tillgänglighet är bättre. Det viktiga är att deltagare inte avstår från kurserna p.g.a avstånd och "fel" veckodagar.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Hej igen Tobbe,

Njae, jag tror personligen att steg 4 med personlig coachning kan ha en stor fördel även för våra många "vanliga" deltagare. Det ger ju deltagarna en möjlighet att få träna och finslipa just de delar i körningen som man upplever som knepiga.

Därför är det mycket upp till instruktören hur just steg 4 läggs upp, jag ser många möjligheter att relatera till landsvägen och vår normala trafikmiljö när områden som t ex sittställning, spårval, blick etc avhandlas.

Dessutom gäller ju fortfarande 70% av förmågan (inte tider) när vi kör våra steg 4, som instruktörer försöker vi ju att hålla ned tempot till övningsnivå och jag har aldrig hört någon statistik om att just steg 4-deltagarna i snabb grupp skulle vara mer skadedrabbade än de tidigare stegen.

Det finns säkert ett mindre antal deltagare som åker land och rike kring för att gå steg 4 och få tillfälle att hissa trottlarna lite på sina superduperhojar. Men hur många är dom egentligen? Utgör dom något större problem ur kraschsynpunkt? Har vi problem med just dessa och deras tempo på våra kurser?

Ska vi begränsa deltagarnas möjlighet att gå steg 4? Var gasas det i så fall? Hur många steg 4 ska man tillåtas gå per säsong? Tjänar det medlemmarnas syfte?

Som Du hör tror jag det blir lite svårt att komma ända fram med en sådan begränsning, jag tror att steg 5-6 i viss mån kommer att fylla sitt syfte bara genom att ett antal medlemmar kommer att välja att ta klivet in till den verksamheten i stället. Bara att slippa "tjötet" från instruktörerna om 70% och att faktiskt aldrig få chansen att mäta sin förmåga mot andra på våra dagar kommer förmodligen att få några att ta ett kliv vidare i SMC-stegen.

Mina 50 öre,
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Dit jag vill komma med mina inlägg är att det är bäst för alla parter att hålla isär verksamheterna. Eftersom upplägg, riskbedömningar m.m. ändras så kraftigt efter steg 4.
När farten ökar från 70-80 procent av förmågan till närmare 100 procent då kommer krascherna att öka markant.
 

Robbie

New member
Är tanken verkligen att körningen ska ske med mer än 70-80% av ens förmåga i dessa steg fem och sex?! Jag hade gissat att det är just för att se till att man inte kör på för stor del av sin förmåga som det finns ett förkunskapskrav för deltagarna. I vilket fall, var kan man läsa mer utförligt om dessa kurssteg?

/Robert
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Låt personerna bakom detta få behålla sin drivkraft och köra sina kurser och utvärdera dom i efterhand.

Det kanske bara handlar om gissningsvis ett 20-tal deltagare per säsong, jag vet inte.

Men är det på den nivån så är det ju verkligen en storm i ett vattenglas att lägga energi på att peka på detaljer i det här stadiet.

Jag hoppas att det leder till något bra, och är själv sugen på att prova "race"-stegen framöver.
 

Syster-Tysk

New member
instruktörsdeltagare???

Instämmer med många i mycket i inläggen ovan, men måste ändå ställa mig med Roffe.

Sen kanske man ska klarlägga att det inte finns särskilt många av våra Avancerade eller Grundinstruktörer som kan axla manteln som instruktör för steg 5 och 6.

Av vad jag kommer ihåg från Instruktörskonferansen så var det tal om att instruktörerna på steg 5 och 6 skulle inneha tävlingslicens och minst ha tävlat en eller flera gånger.

Jag tror snarare att dessa kurser till en början kommer vara fyllda av SMC instruktörer!!!
/J ;)
 

Catherine

New member
Vad grinigt det var här då...

Jag tycker för egen del att det här är en intressant idé, som jag hoppas kommer att bli något framöver.

Hur som helst, eftersom det inte var helt lätt att hitta info på SMC:s hemsida så kommer här en länk. Här framgår också att första försöket blev inställt...

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=7533
 

Hansi

Skrivit för mycket
Vad grinigt det var här då...

Jag tycker för egen del att det här är en intressant idé, som jag hoppas kommer att bli något framöver.

Hur som helst, eftersom det inte var helt lätt att hitta info på SMC:s hemsida så kommer här en länk. Här framgår också att första försöket blev inställt...

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=7533

Det går fortfarande att anmäla sig till Linköping 12/8
 

dlgvrg

New member
Vad grinigt det var här då...

Jag tycker för egen del att det här är en intressant idé, som jag hoppas kommer att bli något framöver.

Hur som helst, eftersom det inte var helt lätt att hitta info på SMC:s hemsida så kommer här en länk. Här framgår också att första försöket blev inställt...

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=7533

Ah, jag missade det. Jag anmäler mig absolut till nästa år om det görs ett nytt försök.

Jag har gått alla stegen och steg fyra ett par gånger, och är sugen på att ta licens just för att få köra mer på bana. Tävla tror jag aldrig jag kommer göra, men ej heller köra mer på gata.

Alltså, bara bandagar och smc trafikövningar för mig framöver, men trafikövningarna blir ju lite styltade efter ett par repetitioner.

Med SMC's erfarenhet av att organisera väl fungerande arrangemang så blir ju det ett naturligt första val för mig om en licenskurs erbjuds, då jag då dessutom kanske får träffa instruktörer som jag haft tidigare.

Om det heter steg 5 eller vad ni vill spelar mig ingen roll!
 

ezzo

New member
Utläggning

Ok.

Först och främst.
Swedie tog bort mitt inlägg för att det inte skulle skapa en hetsig debatt.
Några av er tycker att mitt inlägg med "ta reda på fakta, plugga på" var drygt.

Jag köper det... fullt ut.
Vad var orsaken till det då?
Jo. Det höjs ofta kritik mot smc och smc ageranade om diverse saker på detta forum och på sh.com. De allra flesta gånger så är kritiken felriktad och bygger på felaktiga fakta. Man kritiserar en massa utan att ha skaffat sig en bakgrund till hur det ligger till och varför man gjort si eller så.
Det är mycket enklare att gå in på ett forum och krisiera och sen vet jag inte om man hoppas på att man ska få fram fakta den vägen.

Angånde steg 5 och 6 så skulle man ju kunnat skicka ett mail till dansken och frågat tex.

För er då som inte klarar av att söka egna fakta.

kort Bakgrund.
2005 drogs sporthojsprojektet igång med kurser för sh. SMC skapade de första kurserna med inriktning mot sporthojar, samma sak hade bedrivits i skåne och stockholms distrikt i många år. De första kurserna var rena korvstoppningen. Vi försökte få in allt som stegen idag innehåller under en enda dag.
Resultatet var inte så lyckat.
2007 körde vi ingång de olika stegen. Steg 1-3 är grundstenarna steg 4 för de som ville fördjupa sig mer.
Här visade det sig under 2008 att vi nu fick många deltagare som kom tillbaka och gick steg 4 om och om igen.
Till slut blir det svårt att ge dessa deltagare vettiga övningar som är relterade till trafikmiljön, som inte är inriktat mot att köra snabbare runt en bana.
Börjar vi lära ut saker som är inriktade enbart för att sänka varvtider hamnar vi i ett dilemma med försäkringsfrågan.
En lösning började ta form, Steg 5 och 6. Dessa deltagare borde kliva vidare och komma in i en träningsverksamhet på bana.
Paketet med steg 5 blev altså att man under det steget tar en träningslicens och kan sedan träna på licensträningar.

SMC har inte för avsikt att konkurrera med landetst klubbverksamhet, bedriva tävlingsverksamhet eller något sådant.

Tobbe skriver att vi inte borde sätta krav på körkort mm...
Är man så intresserad att man vill köra rr eller liknade så kan man vända sig till klubbar som bedriver den verksamheten.
Vill man som junior köra rr (100cc eller högre) och lära sig med instruktörer så bedriver föreingen 2hjul och attityd, tillsammans med roadrecingfabriken mfl träningar och träningsläger där det finns duktiga instruktörer som kan hjälpa till.

SMC jobbar i första hand med trafiksäkerhetsfrämjade fortbildnigar.
SMC sport är ett sätt att få bort bus från gatan samtidigt som smc jobbar för att få behålla försäkringsbolagens goda öga när det gäller fortbildningar.

Steg 5 och 6 är ett steg för att visa bolagen att vi försöker slussa förare vidare. Ge dessa personer ett insteg mot rr-världen mm.
I svallvågorna efter detta kan vi förhoppningsvis se något som är bra för rr-sporten med. Med fler utövare mm.


Detta var en kort version av bakgrunden till steg 5-6.
Vill ni veta mer så forska lite själva.. Det är inte speciellt svårt att ta kontakt med Jesper och ställa frågor istället för att komma med en massa kritik som bygger på felaktiga fakta.

//Ezzo
 

Hansi

Skrivit för mycket
Tack för infon Ezzo.

Lite putt att inlägg tas bort/redigeras lite hur som helst i forumet, men häller på ketchup och sväljer det för den här gången :)
 

SuperRetard

New member
CB Tobbe:

Jag är en av de som åkt en del bana de sista åren och börjat få upp ett tempo som är i överkant för att kunna kalla övningarna "trafiksäkerhetshöjande". MEN...

Att KUNNA bromsa in till apex är ändå mer säkert än att inte kunna det. Inte sagt att man nåste göra det, men kniper det i en oväntad situation är det definitivt bättre än att köra av!

Att bromsa hårt och avsluta det INNAN svängpunkten leder dessutom lätt till mer problem än om man släpper av mjukt in i böjen då det ger fjädringen en mjukare retur. Ett på/av bromsande ger lätt ett gungande chassie vilket inte heller än en hit på väg in i böj.


SMCs verksamhet som jag ser det är för de flesta som går flear kurser en sorts "gentlemannaracing". Visst handlar det om att köra fortare. Eller rättare sagt bli bä'ttre som förare, och då kommer farten av sig självt. Hur fort det än går, så är ändå skillnaden enorm mot RR-körning där marginalerna är helt andra och det anses ok med duktigt tighta omkörningar etc. Något som oavsett tempo inte ska förekomma på en "vanlig" bandag eller SMC-kurs.

Steg 5-6 ser jag som flera sagt som ett nästa steg, men förmodligen med en något mjukare attityd än vad som är brukligt hos andra klubbar. Mao ett perfekt komplement för de som åkt mkt bana och vill utvecklas vidare, men kanske inte är redo att brottas med rena race-nerver och köra på den absoluta gränsen.

Och att hävda att "det inte hör hemma i SMCs program" är så länge de på eget initiativ frångår försäkringsfrågan ren BS.

/ Hund, som funderar på hojbyte och licens till nästa år.
 

CB_Tobbe

New member
CB Tobbe:

Jag är en av de som åkt en del bana de sista åren och börjat få upp ett tempo som är i överkant för att kunna kalla övningarna "trafiksäkerhetshöjande". MEN...

Att KUNNA bromsa in till apex är ändå mer säkert än att inte kunna det. Inte sagt att man nåste göra det, men kniper det i en oväntad situation är det definitivt bättre än att köra av!

Att bromsa hårt och avsluta det INNAN svängpunkten leder dessutom lätt till mer problem än om man släpper av mjukt in i böjen då det ger fjädringen en mjukare retur. Ett på/av bromsande ger lätt ett gungande chassie vilket inte heller än en hit på väg in i böj.


SMCs verksamhet som jag ser det är för de flesta som går flear kurser en sorts "gentlemannaracing". Visst handlar det om att köra fortare. Eller rättare sagt bli bä'ttre som förare, och då kommer farten av sig självt. Hur fort det än går, så är ändå skillnaden enorm mot RR-körning där marginalerna är helt andra och det anses ok med duktigt tighta omkörningar etc. Något som oavsett tempo inte ska förekomma på en "vanlig" bandag eller SMC-kurs.

Steg 5-6 ser jag som flera sagt som ett nästa steg, men förmodligen med en något mjukare attityd än vad som är brukligt hos andra klubbar. Mao ett perfekt komplement för de som åkt mkt bana och vill utvecklas vidare, men kanske inte är redo att brottas med rena race-nerver och köra på den absoluta gränsen.

Och att hävda att "det inte hör hemma i SMCs program" är så länge de på eget initiativ frångår försäkringsfrågan ren BS.

/ Hund, som funderar på hojbyte och licens till nästa år.

Jag anser fortfarande inte att det skall marknadsföras som steg 5-6, karaktären förändras helt när vi lämnar "trafikövningen".
Skall SMC hålla på med denna utbildning, så tycker jag att det skall ske i samarbete med dom större "RR-klubbarna" i landet. Det är något som hade gynnat RR-sporten.
 

Spiff

New member
Jag anser fortfarande inte att det skall marknadsföras som steg 5-6, karaktären förändras helt när vi lämnar "trafikövningen".
Skall SMC hålla på med denna utbildning, så tycker jag att det skall ske i samarbete med dom större "RR-klubbarna" i landet. Det är något som hade gynnat RR-sporten.

På vilket sätt skulle det gynna RR-sporten?
 

Hansi

Skrivit för mycket
På vilket sätt skulle det gynna RR-sporten?

Och VARFÖR skulle SMC gynna RR-sporten? SMC skall gynna sina medlemmar och RR-sportklubbarna skall gynna SINA medlemmar.

Edit i lite eftertanke:

Om RR-intresserade eldsjälar inom SMC kör igång den typen av verksamhet som den här tråden handlar om för att fånga upp de deltagare/medlemmar som ligger just på gränsen mellan "vanlig smc-kurs-deltagare" och "intresserad av att börja träna/tävla roadracing" så måste väl RR-sporten gynnas i slutändan då det blir en helt NY inkörsport med nya individer som skaffar licens, individer som inte hade sökt sig till någon "vanlig" motorklubb/licenskurs annars.
 
Last edited:
Top