Krav på hoj vid BKK/SHK?

SuperRetard

New member
Orginalgrejerna brukar gå rätt billigt på blocket osv.

Vikt där nere gör rätt liten skillnad jämfört med en lättare hjälm, magen o sånt ;)

Men den stora frågan blir ändå, vad gör ni när ljudkraven skärps ännu mer?

Vikt där nere?

Har en SuperDuke och en CBR600RR.. Både med högt dragna system under sadeln. På Dukken gör det över 12 kilo bara med slipon mot originalet som väger ton (men som jag åkt med iaf).

Jag tycker per definition inte att det är värt pengarna för eftermarknadssystem om man inte är rejält snabb. Nu har jag däremot köpt en hoj med extraallt från start, och då känns det bara dyrt med original om man skulle klota.

Men jag släpper den här tråden.. Ville veta om/hur mkt jag var tvungen att skruva innan BKKn.. Men jag kommer som det är så får ni väl gilla läget eftersom tråden spårar ur till att handla om politik istället!
 

Yasha

New member
Snacka om att buller-maffian stulit tråden :(

Yasha: Varför citerar du mig och hoppar på yttranden jag aldrig uttalat?

Dina påståenden om att det är "onödigt" med de få extra hästarna må stämma hyfsat. De 10 bantade kilona däremot gör skillnad!

Sen är inte alla insnöade i SMCs traktorspår. Hojen byggs inte för att gå på BKK och stämma med sydskånes krav.
??? Hoppar på? Jag uppfattar inte mina åsikter som påhopp, om du gör det ber jag om ursäkt. Det var absolut inte meningen. Ditt och SGMs inlägg vara bara inlägg som jag svarade på och en upptakt till det jag tyckte var viktigt att poängtera.

10 kgn hit eller dit spelar enligt min åsikt inte ett skit roll för oss vanliga dödliga heller. Vare sig vi ska köra på gata eller bana. Inte antalet hk eller nivån på ljudet heller för den delen. Det finns de som kör åttor runt de flesta med små obetydliga hojar som en XT660 (OBS! ironi, bara så att det är klart, jag dissar ingens hojval) när vi är ute och snurrar på bananen, så i sammanhanget är materialet oväsentligt i de allra flesta fall.

Det är dessutom inte originalburk eller inte som är frågan när vi pratar buller, det är bullret i sig och att det inte duger med originalburk i alla lägen. För vissa modeller idag KRÄVS det ett eftermarknadssystem för att hojen ska bli tillräckligt tyst för att klara ljudkraven om man vill köra på bana.

Bullret har inget med SMC att göra, nu råkar vi vara i SMCs forum och arrangerar kurser på nämnda banor och i SMCs regi. Bullret är allas problem.

Om du tycker att vi är insnöade i SMC för att vi försöker hjälpa banägaren och verksamhetsutövaren att uppfylla miljökraven och därmed kunna fortsätta köra på Knutstorp, ja det får stå för dig.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
??? Hoppar på? Jag uppfattar inte mina åsikter som påhopp, om du gör det ber jag om ursäkt. Det var absolut inte meningen. Ditt och SGMs inlägg vara bara inlägg som jag svarade på och en upptakt till det jag tyckte var viktigt att poängtera.

10 kgn hit eller dit spelar enligt min åsikt inte ett skit roll för oss vanliga dödliga heller. Vare sig vi ska köra på gata eller bana. Inte antalet hk eller nivån på ljudet heller för den delen. Det finns de som kör åttor runt de flesta med små obetydliga hojar som en XT660 (OBS! ironi, bara så att det är klart, jag dissar ingens hojval) när vi är ute och snurrar på bananen, så i sammanhanget är materialet oväsentligt i de allra flesta fall.

Det är dessutom inte originalburk eller inte som är frågan när vi pratar buller, det är bullret i sig och att det inte duger med originalburk i alla lägen. För vissa modeller idag KRÄVS det ett eftermarknadssystem för att hojen ska bli tillräckligt tyst för att klara ljudkraven om man vill köra på bana.

Bullret har inget med SMC att göra, nu råkar vi vara i SMCs forum och arrangerar kurser på nämnda banor och i SMCs regi. Bullret är allas problem.

Om du tycker att vi är insnöade i SMC för att vi försöker hjälpa banägaren och verksamhetsutövaren att uppfylla miljökraven och därmed kunna fortsätta köra på Knutstorp, ja det får stå för dig.



Då min nya hoj gått på samtliga banor i SST600 och efterlever reglementet så utgår jag ifrån att den klarar samtliga banors krav för 2007 åtminstone.

Och jag har inga som helst problem att tappa 2, 5 eller 15 hk för att få ned ljudet. Men det förutsätter reglementsändringar så att förutsättningarna blir desamma för alla.

Och som sagt. Idagsläget handlar det mest om att jag dels inte vill krasha originalet, dels att jag inte vill åka original när hojen är mappad för helsystem.

Once again, jag kör som det är (vilket troligtvis är ok) och hoppas på det bästa. Skulle det bli problem får jag väl ta fram min inre MacGyver och lösa problemet.
 

Yasha

New member
Då min nya hoj gått på samtliga banor i SST600 och efterlever reglementet så utgår jag ifrån att den klarar samtliga banors krav för 2007 åtminstone.

Och jag har inga som helst problem att tappa 2, 5 eller 15 hk för att få ned ljudet. Men det förutsätter reglementsändringar så att förutsättningarna blir desamma för alla.

Och som sagt. Idagsläget handlar det mest om att jag dels inte vill krasha originalet, dels att jag inte vill åka original när hojen är mappad för helsystem.

Once again, jag kör som det är (vilket troligtvis är ok) och hoppas på det bästa. Skulle det bli problem får jag väl ta fram min inre MacGyver och lösa problemet.
Du vill ju inte ens fatta vad det är jag säger. Det är underbart.

Det är ingen som säger att din hoj inte kommer att klara ljudkraven. Du får ha din hoj kittad precis som du vill, bara du är nöjd och glad. Dessutom struntar vi fullständigt i RR-reglementet.

Det ena jag påpekar är att vi har haft problem med ljud och att man inte ska vara säker bara för att man har original.

Det andra jag säger är att alla arrangörer behandlar ljudkraven olika, trots att banägarnas tillstånd är lika för alla. Därför har vi vissa problem, när det bullras mer än exempelvis banägarna har kommit överens med närboende är okej.

Du kommer alldeles säkert få en kul dag på Knudan med mossiga SMC Skåne. ;)
 

SuperRetard

New member
Du vill ju inte ens fatta vad det är jag säger. Det är underbart.


Jo, jag fattar vad du säger. Du säger att skiter i att svara på frågan och drar istället växlar på en politik som står helt utanför ämnet.


Men jag håller med dig. Jag har aldrig ens övervägt andra system till SDn just för att jag trivs för bra på bana. Däremot är det ett faktum att hojen som egentligen har ett underbart ljud låter som en påtänd vespa original.

Jag håller däremot (också) med SGM om att man måste hålla ljuddebatten på en rimlig nivå. Gnällkärringarna till grannar som är orsaken till att den här tråden blivit förstörd kommer inte nöja sig med gnäll om vi håller oss under varken 95, 92 eller 87 dB.

Min övertygelse är att vi på allvar måste få motorsport att bli en stor, accepterad publiksport precis som i Italien, Spanien och USA (åtminstone en bit på väg). Som någon sa blir vi totalt överkörda när det är en rätt timid kurs på Arlanda TT, samtidigt som grannarna (jag har varit en) får noll gehör för sitt missnöje med alla vansinnes-derbyn på Råsunda. Det beror inte på nån sanning om att fotboll är bättre än racing. Utan helt enkelt att "nettonyttan" är högre för en fotbollsmatch pga större publik trots mer både ljud och miljökostnader än vid motorevenemang.

Så vänd den här diskussionen från nåt J¤#a tvättstugeråd till en konstruktiv tråd om hur vi skapar opinion för svensk RR till att börja med. Om tråden nu inte får handla om "hur" gatlaglig en hoj måste vara för att få va med på en BKK.
 

Yasha

New member
Jo, jag fattar...

Så vänd den här diskussionen från nåt J¤#a tvättstugeråd till en konstruktiv tråd om hur vi skapar opinion för svensk RR till att börja med. Om tråden nu inte får handla om "hur" gatlaglig en hoj måste vara för att få va med på en BKK.
Du fick svar på din fråga och se'n började vi prata om saker som är viktiga för vår verksamhet.

Ditt svar var vettigt tills du avslutade med att svära och bära dig åt som en unge som inte får köpa godis för mamma.

Du får diskutera precis vad du vill, det är det fina med ett öppet forum. Ha det gott, Veronica.
 

Rickar

New member
Ska ner på BKK med skåne om några veckor, men har bytt hoj sen jag åkte med SMC sist.

Hur är det nu.

Påställt - Check
Trafikförsäkrat - Check
Kraschkåpor ok - Check?
Bromsljus?
Regskylt monterat eller räcker det att visa upp vid registrering?

Ljud: Om jag klarar ljudmätningarna på LMS/sviestad, då borde det gå bra på Knudan också va?

Hej igen, igen...

Jag hoppas (och tror) att du fick svar på dina ursprungliga frågor i Åsas och Yashas och mitt tidiga inlägg.

Med utgång från den information du lämnat angående din hoj så är jag ganska övertygad om att du klarar bullergänsen utifrån det sätt vi mäter på Knutstorp.

Tyvärr har debatten i denna tråd "kantrat" en aning så jag hoppas vi kan lägga ner den nu.

Vi önskar dig (och alla andra) hjärtligt välkommen till oss i SMC-School Skåne och till Knutstorp. Jag (och även Yasha, är jag övertygad om) är villiga att återuppta debatten angående buller i det stora perspektivet då vi ses.

Bullerdebatten ÄR troligen livsavgörande för motorsporten och den måste vi ta tag i. Min tro är dock att vi medlemmar, genom SMC, gemensamt kan påverka politiker och beslutsfattare i det långa perspektivet.

Jag tycker dock att den debatten förtjänar en egen diskussionstråd.

Vänligen
Richard Karlsson
Kursledare
SMC-School Skåne
 
Top