Krav på hoj vid BKK/SHK?

SuperRetard

New member
Ska ner på BKK med skåne om några veckor, men har bytt hoj sen jag åkte med SMC sist.

Hur är det nu.

Påställt - Check
Trafikförsäkrat - Check
Kraschkåpor ok - Check?
Bromsljus?
Regskylt monterat eller räcker det att visa upp vid registrering?

Ljud: Om jag klarar ljudmätningarna på LMS/sviestad, då borde det gå bra på Knudan också va?
 

Åsa Larsson

New member
Hej Hund!

Som svar på dina frågor:

(utdrag från kursbeskrivningen)

Din motorcykel
Skall vara registrerad, besiktigad, i trafik och minst trafikförsäkrad. Dock är det tillåtet att köra med "kraschkåpor" under förutsättning att registreringsskylt finns synligt monterad.

Buller
Max 95 db gäller för förbipassering på banan (dvs samma som på Sviestad). För hög ljudnivå kommer att leda till att du stängs av från körningen. Du kommer inte att få någon återbetalning vid avstängning.
Har du eftermarknadssystem ska db-killer finnas monterad innan besiktningen av motorcykeln.

Här finner du hela kursbeskrivningen

Välkommen till oss i Skåne :)

Åsa
Kommunikationsansvarig
SMC School AK Skåne


Ska ner på BKK med skåne om några veckor, men har bytt hoj sen jag åkte med SMC sist.

Hur är det nu.

Påställt - Check
Trafikförsäkrat - Check
Kraschkåpor ok - Check?
Bromsljus?
Regskylt monterat eller räcker det att visa upp vid registrering?

Ljud: Om jag klarar ljudmätningarna på LMS/sviestad, då borde det gå bra på Knudan också va?
 

SuperRetard

New member
Hej Hund!

Som svar på dina frågor:

(utdrag från kursbeskrivningen)

Din motorcykel
Skall vara registrerad, besiktigad, i trafik och minst trafikförsäkrad. Dock är det tillåtet att köra med "kraschkåpor" under förutsättning att registreringsskylt finns synligt monterad.

Buller
Max 95 db gäller för förbipassering på banan (dvs samma som på Sviestad). För hög ljudnivå kommer att leda till att du stängs av från körningen. Du kommer inte att få någon återbetalning vid avstängning.
Har du eftermarknadssystem ska db-killer finnas monterad innan besiktningen av motorcykeln.

Här finner du hela kursbeskrivningen

Välkommen till oss i Skåne :)

Åsa
Kommunikationsansvarig
SMC School AK Skåne

Snabbt svarat :)

Med den formuleringen tolkar jag det som att hojen kan komma racekittad med en silvertejpad regplåt.

Har aldrig fått ljudet mätt, men förra äg. hävdade att han aldrig haft problem, och jag fick inga bannor på LMS.

Frågar mest för att veta så jag kan ändra det som ändras ska. :)
 

Åsa Larsson

New member
Har du orginalsystem skall det inte vara någon fara.
Har du däremot ett eftermarknadssystem behöver du invester i en dB-killer, som kostar någon hundring (gissar på max 300:).

För mycket ljud = ingen körning :(
Snabbt svarat :)

Med den formuleringen tolkar jag det som att hojen kan komma racekittad med en silvertejpad regplåt.

Har aldrig fått ljudet mätt, men förra äg. hävdade att han aldrig haft problem, och jag fick inga bannor på LMS.

Frågar mest för att veta så jag kan ändra det som ändras ska. :)
 

RobbeS

New member
Snabbt svarat :)

Med den formuleringen tolkar jag det som att hojen kan komma racekittad med en silvertejpad regplåt.

Har aldrig fått ljudet mätt, men förra äg. hävdade att han aldrig haft problem, och jag fick inga bannor på LMS.

Frågar mest för att veta så jag kan ändra det som ändras ska. :)

Varför måste man "silvertejpa regplåten"?
 

SGM

Moderator
Ääääh....väl synligt låter väl som att det duger om den är ordentligt fasttejpad (klart trist om den skulle ramla av på banan kanske).

Men...jag tolkar dina bullertankar som ej original - och LMS? Hur lyckades du med det, mutor?
 

Yasha

New member
Alltså, synligt monterad betyder att den ska sitta på hojen och vara synlig, varken mer eller mindre. Det räcker alltså inte att ha regplåten i kutsen för att visa upp om någon frågar (vilket har hänt). :p

När det gäller buller/ljudkrav så är det tyvärr inte ens säkert om man har originalsystem monterat, men vet man med sig att man har en högtljudande hoj/ligger och kör på höga varvtal, så är det bra att redan innan fundera på vad man kan göra för att dämpa ljudet.

Banan har bullerkrav i miljötillståndet och vill vi fortsätta köra, är det upp till oss att se till att klara kraven. dB-killer, annat system (oavsett om det är original eller inte), köra på högre växel, whatever.

En del hojar klarar inte ljudkravet med originalsystemen på, om man ligger och varvar s-tan. :( Nya CBR1000RR och S1000RR är exempel. Det kanske är något med 100RR-namnet? :p
 

enhjuling

New member
Ääääh....väl synligt låter väl som att det duger om den är ordentligt fasttejpad (klart trist om den skulle ramla av på banan kanske).

Men...jag tolkar dina bullertankar som ej original - och LMS? Hur lyckades du med det, mutor?

Originalkravet på LMS är på våra trafikövningar och bara för slippa diskussioner eftersom att vi inte har fått snurr på vår bullermätningsutrustning så vi kan visa svart på vitt hur mycket det låter.
Hund körde RR-träning i tisdags då RR-reglementet gäller.

/Stefan
 

SGM

Moderator
Originalkravet på LMS är på våra trafikövningar och bara för slippa diskussioner eftersom att vi inte har fått snurr på vår bullermätningsutrustning så vi kan visa svart på vitt hur mycket det låter.
Hund körde RR-träning i tisdags då RR-reglementet gäller.

/Stefan

Då klarnar det lite mer. :) Sätt fräs på bullermätningen så jag får med mig lite polare till era fina körningar! GÖRT! :D
 

Carnivore

New member
Alltså, synligt monterad betyder att den ska sitta på hojen och vara synlig, varken mer eller mindre. Det räcker alltså inte att ha regplåten i kutsen för att visa upp om någon frågar (vilket har hänt). :p

När det gäller buller/ljudkrav så är det tyvärr inte ens säkert om man har originalsystem monterat, men vet man med sig att man har en högtljudande hoj/ligger och kör på höga varvtal, så är det bra att redan innan fundera på vad man kan göra för att dämpa ljudet.

Banan har bullerkrav i miljötillståndet och vill vi fortsätta köra, är det upp till oss att se till att klara kraven. dB-killer, annat system (oavsett om det är original eller inte), köra på högre växel, whatever.

En del hojar klarar inte ljudkravet med originalsystemen på, om man ligger och varvar s-tan. :( Nya CBR1000RR och S1000RR är exempel. Det kanske är något med 100RR-namnet? :p

Nja, har varvat 12-13000 förbi mätning på Arlanda och mig veterligen aldrigt varit över 93db, en CBR1000RA 2010.

Däremot stämmer det när det gäller beemern.
 

Yasha

New member
Nja, har varvat 12-13000 förbi mätning på Arlanda och mig veterligen aldrigt varit över 93db, en CBR1000RA 2010.

Däremot stämmer det när det gäller beemern.
Jaha, så de CBR1000RR som inte har klarat kraven på Knutstorp, de har varit av någon annan modell då menar du? :confused:

:rolleyes:

Ljud/buller är en mycket inexakt vetenskap eftersom det beror på hur man mäter, var man mäter, väder, vind och allt möjligt annat. Det är lite som att ju mer man vet, desto mer inser man hur lite man förstår. :)
 

Rickar

New member
Hej på er.

Mina goda kollegor Yasha och Åsa har redan klargjort det mesta men jag vill få med ett litet klargörande...

Banorna i Sverige har gått samman och satt en gräns på 95 dB förbipasserande. Det som EGENTLIGEN gäller är den aktuella kommunens gräns vid närmaste granne...

På Knutstorp har vi lite problem med att klara 95 dB vid utgången på rakan (där vi mäter) med vissa hojar ÄVEN om de har orginalsystem. Bl.a. bullrar S1000RR för mycket och även ljudet från luftburken på vissa 600 or ligger lite högt.

Vi i SMC-School Skåne jobbar på att förfina vår ljudmätning så att det skall vara rättvisande men tills vidare gäller 95 dB förbipasserande.

Vänligen

Richard Karlsson
Kursledare
SMC-School Skåne
 

SuperRetard

New member
Ääääh....väl synligt låter väl som att det duger om den är ordentligt fasttejpad (klart trist om den skulle ramla av på banan kanske).

Men...jag tolkar dina bullertankar som ej original - och LMS? Hur lyckades du med det, mutor?


Tisdagsträning Mista´ :p
 

SuperRetard

New member
Hej på er.

Mina goda kollegor Yasha och Åsa har redan klargjort det mesta men jag vill få med ett litet klargörande...

Banorna i Sverige har gått samman och satt en gräns på 95 dB förbipasserande. Det som EGENTLIGEN gäller är den aktuella kommunens gräns vid närmaste granne...

På Knutstorp har vi lite problem med att klara 95 dB vid utgången på rakan (där vi mäter) med vissa hojar ÄVEN om de har orginalsystem. Bl.a. bullrar S1000RR för mycket och även ljudet från luftburken på vissa 600 or ligger lite högt.

Vi i SMC-School Skåne jobbar på att förfina vår ljudmätning så att det skall vara rättvisande men tills vidare gäller 95 dB förbipasserande.

Vänligen

Richard Karlsson
Kursledare
SMC-School Skåne

Jag frågar för att jag inte har en aning om hojen låter mkt eller inte. Den klarar reglementet, den har överlevt i befintligt skick i händerna på en annan instruktör och den överlevde LMS-träningen i tisdags.

Den låter annorlunda än min twin, men mer kan inte jag svara på riktigt.

Jag kör, får väl ful-skruva annars.. Men vill inte styra för mkt så mappningen blir galen.
 

Rickar

New member
Jag frågar för att jag inte har en aning om hojen låter mkt eller inte. Den klarar reglementet, den har överlevt i befintligt skick i händerna på en annan instruktör och den överlevde LMS-träningen i tisdags.

Den låter annorlunda än min twin, men mer kan inte jag svara på riktigt.

Jag kör, får väl ful-skruva annars.. Men vill inte styra för mkt så mappningen blir galen.


Hej igen.

Har den gått som instruktörshoj tidigare i samma skick så borde den ju klara sig :confused:

Lite jämförelse-info: Jag hade förra säsongen en TL 1000 R som var utrustad med Akra Evo, öppnad luftburk mm. Jag klarade mig på Falkenberg (89-90 dB vill jag minnas) och på Kinnekulle (90-92dB) men slog upp till 97 dB på Knutstorp så det är inte helt lätt att svara på om du klarar körningen bara för att det gått bra på andra banor.

Jag köpte dB-killer a´la universal (ser ut som en stor fingerborg som stoppas in i röret framför ljuddämparen) och med detta ingrepp kom jag ner precis på 95dB.

På min hoj märkte jag ingen skillnad mot innan trots att den var tunead och mappad av MP-Racing utan dB-killers...

Försök hitta dB-killers är mitt förslag...

Hoppas det löser sig... i värsta fall riskerar du en svartflagg och får väl i såna fall försöka låna hoj av någon i en annan grupp :(

Vänligen

Richard
 
Top