SuperRetard
New member
:arsele
Herrn får la styra sig en licens och pula lite kwackan så är det ju fritt fram. Mer plats på banan, mer bantid och varken föråkare eller köbildning. Kanon
:arsele
Herrn får la styra sig en licens och pula lite kwackan så är det ju fritt fram. Mer plats på banan, mer bantid och varken föråkare eller köbildning. Kanon
Jaha, så de CBR1000RR som inte har klarat kraven på Knutstorp, de har varit av någon annan modell då menar du?
Ljud/buller är en mycket inexakt vetenskap eftersom det beror på hur man mäter, var man mäter, väder, vind och allt möjligt annat. Det är lite som att ju mer man vet, desto mer inser man hur lite man förstår.
Vad bra att du är så ödmjuk. Hoppas du får en fortsatt bra säsong.... Så något säger mig att mätningen på Knutstorp bör ses över.
Vad bra att du är så ödmjuk. Hoppas du får en fortsatt bra säsong.
Väder, vind och underlaget påverkar mätningen. Kan kanske förklara de olika resultaten från olika banor med samma hoj.
Förstår inte varför man jagar den lilla extra effekt ett slipon eller helsystem ger. På en bana som Knutstorp och en SMC-kurs spelar det väl ingen roll. Roligare att köra in inte.
Montera original/Db-killer och ha kul.
Förstår inte varför man jagar den lilla extra effekt ett slipon eller helsystem ger. På en bana som Knutstorp och en SMC-kurs spelar det väl ingen roll. Roligare att köra in inte.
Montera original/Db-killer och ha kul.
Det blir ett beslut man får grunna på, man krånglar till det lite med hojen kan man känna, blir 1098an såld och ersatt med något vettigt för gatåkandet, så..
Fast det är väl inte riktigt det som avhandlas (på sätt och vis...) - om en originalhoj inte klarar mätningarna på vissa av banorna, så är väl något fel ändå (sedan om felet ligger i sättet att mäta på, eller tillverkarna är en annan sak).
En annan aspekt är att hojar med originalsystem är rätt lätträknade, även på en smc-kurs, det är väl bara att inse att det är en del av hojåkandet.
Personligen likställer jag bolognas v-twin genom termignioni med yttersta formen av välljud - standard låter 1098an förjäkla lamt, det hör till, så får dB-talibarnena tycka vad de vill, den klarar dock ljudkraven på banorna.
Kawan är standard och förblir så, det är bara behagligt att slippa strul, och radfyror låter lite...trist.
Min hoj, som är tävlad (och ska tävlas igen vad det lider) bryr sig rätt mkt om de där extra hästarna, och framför de nära 10 dumpade kilona.
Dessutom är ditt argument svagt. Det kanske inte hjälper många hundradelar på Knudan, men Mantorp och Anderstorp ser annorlunda ut. Och hojen är varken byggd eller köpt för att gå på Knitstorp, utan sveriges alla banor.
Vidare finns det faktiskt de som kör med andra arrangörer OCKSÅ. SMC har en del att ge, men ger knappast en vettig helhet för den som vill åka mkt bana.
då Rickar fått 97db på Knutan men legat vid 90db på andra mätställen... skillnaden mellan 90db och 97db är oerhört stor, så någonstans är det galet med mätningen, om det då är fel på mätningen på andra banor så det mäter för lite eller på Knutan att den mäter för mycket kan jag såklart inte uttala mig om
Problemet ÄR inställningen att det SKA låta om en motorcykel, annars är den inget att ha.
Hur många av oss, i ärlighetens namn, måste ha en trimmad hoj med öppet system för att ha roligt när vi kör hoj på bana? Att det är ett fåtal som kör med originalsystem är, enligt mig, ett felaktigt påstående.
ALLA arrangörer har samma krav på buller som banorna har att uppfylla, men problemet här ligger i att vissa arrangörer fullkomligt skiter i att bry sig om att uppfylla kraven. Det har alltså ingen som helst betydelse om du kör med SMC eller någon annan, miljötillståndet och alltså bullergränsen hos närmsta granne är densamma.
Det är arrangörerna som låter er bullra på och attityden att en högljudd hoj är en snabb och bra hoj som kommer att göra att vi så småningom inte kommer att få köra på någon motorbana alls.
Förresten är det idiotbullrandet som gör att vi inte kommer att få köra motorcykel någon annanstans heller snart. Bland annat.
...jag tror du läser in lite för mycket allvar i det hela. Ljudet är en del av mcåkningen för många av oss (merparten?) - och jag har besiktat hojar på fler än en SMC-kurs, det är klar övervikt åt eftermarknadssystem.
Det är ju solklart den vanligaste modifikationen som görs på en mc idag, och det har föga med effekt att göra.
Om de klarar ljudnivåerna, vad är det då vi tramsar om?
...för det är väl inte så att de som klagar, fortsätter att klaga, med ytterligare skärpta krav...? Man behöver inte vara överdrivet cyniskt lagd för att anta sådant om den normalgnällige svensken som skaffat villa med motorbana som närmaste granne.
Det är ju klart surt om en standardhoj går under gränsen utan problem på en bana, och inte en annan.
Man kan inte annat än undra om det är mer än lovlig osäkerhet i mätmetoderna.
Som exempel kan man ju ta sviestad, stundtals flyger jetplanen över så man får hålla i sig...samtidigt jagas vi pga buller...arlanda är väl ett annat exempel.
Tyvärr uppfattar inte örat skillnaderna i ljudnivå särskilt bra, örat är ett dåligt instrument när det gäller att bedöma hur mycket det låter där borta hos grannen eller om vi under- eller överstiger 95 dB....och jag uppfattade inte deras körning som överdrivet mycket tystare än godtycklig dag med 95 dB...
Jag skulle inte kalla det svammel, mer ett bra inlägg i debatten och något att fundera på med tanke på det sista du skriver, vilket är en stor del av syftet med vår verksamhet....men det är ju kul om de unga grabbarna når den åldern med...
Jag ser inget hinder med att köra med orginalburk.
Orginalgrejerna brukar gå rätt billigt på blocket osv.Som ovan sagt..
1. Vet du vad en originalburk kostar?
2. Vet du vad en originalburk väger?