Krav på hoj vid BKK/SHK?

SGM

Moderator
Herrn får la styra sig en licens och pula lite kwackan så är det ju fritt fram. Mer plats på banan, mer bantid och varken föråkare eller köbildning. Kanon

Det blir ett beslut man får grunna på, man krånglar till det lite med hojen kan man känna, blir 1098an såld och ersatt med något vettigt för gatåkandet, så..
 

Carnivore

New member
Jaha, så de CBR1000RR som inte har klarat kraven på Knutstorp, de har varit av någon annan modell då menar du? :confused:

:rolleyes:

Ljud/buller är en mycket inexakt vetenskap eftersom det beror på hur man mäter, var man mäter, väder, vind och allt möjligt annat. Det är lite som att ju mer man vet, desto mer inser man hur lite man förstår. :)

Jag utgår ifrån Gelleråsen, Sviestad, Kinnekulle men framförallt Arlanda Test Track där vi var extremt hårda på ljudet och sänkte kravet till 92db vid förbipasserande samt att vi hade mätning vid närmsta hus osv osv, det mättes lite överallt på banan och jag såg till att varva ur rejält förbi mätningen vid ett par tillfällen för att se om det gav utslag men jag hamnade aldrig på listan som i slutet av dagen var ganska gedigen.

Så något säger mig att mätningen på Knutstorp bör ses över. ;)
 

Carnivore

New member
Vad bra att du är så ödmjuk. :) Hoppas du får en fortsatt bra säsong.

Ledsen om du uppfattade det som stöddighet från min sida, var inte alls så det var menat.
Utan bara att det räcker att läsa tråden då Rickar fått 97db på Knutan men legat vid 90db på andra mätställen... skillnaden mellan 90db och 97db är oerhört stor, så någonstans är det galet med mätningen, om det då är fel på mätningen på andra banor så det mäter för lite eller på Knutan att den mäter för mycket kan jag såklart inte uttala mig om... men då jag med min CBR1000RA som är helt orginal klarat mig med goda marginaler på 4 olika banor med mätning och jag med flit varvat rejält förbi just när de mätt så drog jag helt enkelt en slutsats.
 
Last edited:

zettan

New member
Väder, vind och underlaget påverkar mätningen. Kan kanske förklara de olika resultaten från olika banor med samma hoj.

Förstår inte varför man jagar den lilla extra effekt ett slipon eller helsystem ger. På en bana som Knutstorp och en SMC-kurs spelar det väl ingen roll. Roligare att köra in inte.
Montera original/Db-killer och ha kul.
 

SGM

Moderator
Väder, vind och underlaget påverkar mätningen. Kan kanske förklara de olika resultaten från olika banor med samma hoj.

Förstår inte varför man jagar den lilla extra effekt ett slipon eller helsystem ger. På en bana som Knutstorp och en SMC-kurs spelar det väl ingen roll. Roligare att köra in inte.
Montera original/Db-killer och ha kul.

Fast det är väl inte riktigt det som avhandlas (på sätt och vis...) - om en originalhoj inte klarar mätningarna på vissa av banorna, så är väl något fel ändå (sedan om felet ligger i sättet att mäta på, eller tillverkarna är en annan sak).

En annan aspekt är att hojar med originalsystem är rätt lätträknade, även på en smc-kurs, det är väl bara att inse att det är en del av hojåkandet.

Personligen likställer jag bolognas v-twin genom termignioni med yttersta formen av välljud - standard låter 1098an förjäkla lamt, det hör till, så får dB-talibarnena tycka vad de vill, den klarar dock ljudkraven på banorna.

Kawan är standard och förblir så, det är bara behagligt att slippa strul, och radfyror låter lite...trist. :D :p
 

SuperRetard

New member
Förstår inte varför man jagar den lilla extra effekt ett slipon eller helsystem ger. På en bana som Knutstorp och en SMC-kurs spelar det väl ingen roll. Roligare att köra in inte.
Montera original/Db-killer och ha kul.


Min hoj, som är tävlad (och ska tävlas igen vad det lider) bryr sig rätt mkt om de där extra hästarna, och framför de nära 10 dumpade kilona.

Dessutom är ditt argument svagt. Det kanske inte hjälper många hundradelar på Knudan, men Mantorp och Anderstorp ser annorlunda ut. Och hojen är varken byggd eller köpt för att gå på Knitstorp, utan sveriges alla banor.

Vidare finns det faktiskt de som kör med andra arrangörer OCKSÅ. SMC har en del att ge, men ger knappast en vettig helhet för den som vill åka mkt bana.
 

SuperRetard

New member
Det blir ett beslut man får grunna på, man krånglar till det lite med hojen kan man känna, blir 1098an såld och ersatt med något vettigt för gatåkandet, så..

Hyndan min är både reglementsenlig och (typ) gatlegal. Körde till träningen i tisdags, skruvade bort regplåt mm med 4 skruv, kopplade ur elen med 3-4 kontakter - och omvänt efteråt.

Det som är surt är om man skulle lägga. De (krasch)kåporna är lackade och fina, och det känns onödigt när jag har riktiga kraschisar som ser ut som skräp från början.

Kwackan är ju bara att tappa på glykol, najja lite, peta på en hajfena och köra. Kanske pula lite skum i tanken också men det är ju ingen ansträngning direkt.
 

Yasha

New member
Fast det är väl inte riktigt det som avhandlas (på sätt och vis...) - om en originalhoj inte klarar mätningarna på vissa av banorna, så är väl något fel ändå (sedan om felet ligger i sättet att mäta på, eller tillverkarna är en annan sak).

En annan aspekt är att hojar med originalsystem är rätt lätträknade, även på en smc-kurs, det är väl bara att inse att det är en del av hojåkandet.

Personligen likställer jag bolognas v-twin genom termignioni med yttersta formen av välljud - standard låter 1098an förjäkla lamt, det hör till, så får dB-talibarnena tycka vad de vill, den klarar dock ljudkraven på banorna.

Kawan är standard och förblir så, det är bara behagligt att slippa strul, och radfyror låter lite...trist. :D :p


Min hoj, som är tävlad (och ska tävlas igen vad det lider) bryr sig rätt mkt om de där extra hästarna, och framför de nära 10 dumpade kilona.

Dessutom är ditt argument svagt. Det kanske inte hjälper många hundradelar på Knudan, men Mantorp och Anderstorp ser annorlunda ut. Och hojen är varken byggd eller köpt för att gå på Knitstorp, utan sveriges alla banor.

Vidare finns det faktiskt de som kör med andra arrangörer OCKSÅ. SMC har en del att ge, men ger knappast en vettig helhet för den som vill åka mkt bana.

Problemet ÄR inställningen att det SKA låta om en motorcykel, annars är den inget att ha.

Hur många av oss, i ärlighetens namn, måste ha en trimmad hoj med öppet system för att ha roligt när vi kör hoj på bana? Att det är ett fåtal som kör med originalsystem är, enligt mig, ett felaktigt påstående.

ALLA arrangörer har samma krav på buller som banorna har att uppfylla, men problemet här ligger i att vissa arrangörer fullkomligt skiter i att bry sig om att uppfylla kraven. Det har alltså ingen som helst betydelse om du kör med SMC eller någon annan, miljötillståndet och alltså bullergränsen hos närmsta granne är densamma.

Det är arrangörerna som låter er bullra på och attityden att en högljudd hoj är en snabb och bra hoj som kommer att göra att vi så småningom inte kommer att få köra på någon motorbana alls.

Förresten är det idiotbullrandet som gör att vi inte kommer att få köra motorcykel någon annanstans heller snart. Bland annat. :(
 
Last edited:

Rickar

New member
då Rickar fått 97db på Knutan men legat vid 90db på andra mätställen... skillnaden mellan 90db och 97db är oerhört stor, så någonstans är det galet med mätningen, om det då är fel på mätningen på andra banor så det mäter för lite eller på Knutan att den mäter för mycket kan jag såklart inte uttala mig om

Det ligger en hel del i ditt påstående att mätningarna INTE är 100%... vi jobbar på det.

Vi har en ständigt pågående process och har ständiga samtal med Knutstorp Ring om buller.

SydSkånesEMSE har löst det genom att göra mätningen vid banan OCH vid närmaste granne (har jag fått berättat för mig) och vi kommer troligen att göra något liknande. Dock har vi inte tillräckligt med resurs och utrustning för tillfället så därför är det 95dB förbipasserande som gäller.

Jag har läst på en del om ljudtryck och ljudstyrka och förstått att det INTE ÄR EN ENKEL VETENSKAP... Avstånd till räcket, vind, antalet förbipasserande hojar och en hel del ytterligare påverkar mätningen...

Dock vill jag bestämt påstå att (sedan förra året) det är mindre än 10% av våra deltagare som kommer med annat än original-avgassystem...

Även jag är (tyvärr ;) ) tramsig nog att tycka att en del hojar låter trevligt med ett lite öppet system men jag håller med Yasha till fullo...

RISKEN ÄR ATT BULLER DÖDAR MOTORSPORTEN!!!

Vi måste sluta bullra - för att få fortsätta med det vi tycker är så fantastiskt roligt....

Vänligen
Richard Karlsson
Kursledare
SMC-School Skåne
 

SGM

Moderator
Problemet ÄR inställningen att det SKA låta om en motorcykel, annars är den inget att ha.

Hur många av oss, i ärlighetens namn, måste ha en trimmad hoj med öppet system för att ha roligt när vi kör hoj på bana? Att det är ett fåtal som kör med originalsystem är, enligt mig, ett felaktigt påstående.

ALLA arrangörer har samma krav på buller som banorna har att uppfylla, men problemet här ligger i att vissa arrangörer fullkomligt skiter i att bry sig om att uppfylla kraven. Det har alltså ingen som helst betydelse om du kör med SMC eller någon annan, miljötillståndet och alltså bullergränsen hos närmsta granne är densamma.

Det är arrangörerna som låter er bullra på och attityden att en högljudd hoj är en snabb och bra hoj som kommer att göra att vi så småningom inte kommer att få köra på någon motorbana alls.

Förresten är det idiotbullrandet som gör att vi inte kommer att få köra motorcykel någon annanstans heller snart. Bland annat. :(

...jag tror du läser in lite för mycket allvar i det hela. :) Ljudet är en del av mcåkningen för många av oss (merparten?) - och jag har besiktat hojar på fler än en SMC-kurs, det är klar övervikt åt eftermarknadssystem.

Det är ju solklart den vanligaste modifikationen som görs på en mc idag, och det har föga med effekt att göra.

Om de klarar ljudnivåerna, vad är det då vi tramsar om?

...för det är väl inte så att de som klagar, fortsätter att klaga, med ytterligare skärpta krav...? ;) Man behöver inte vara överdrivet cyniskt lagd för att anta sådant om den normalgnällige svensken som skaffat villa med motorbana som närmaste granne.

Det är ju klart surt om en standardhoj går under gränsen utan problem på en bana, och inte en annan.
Man kan inte annat än undra om det är mer än lovlig osäkerhet i mätmetoderna.

Som exempel kan man ju ta sviestad, stundtals flyger jetplanen över så man får hålla i sig...samtidigt jagas vi pga buller...arlanda är väl ett annat exempel.
 
Last edited:

Yasha

New member
...jag tror du läser in lite för mycket allvar i det hela. :) Ljudet är en del av mcåkningen för många av oss (merparten?) - och jag har besiktat hojar på fler än en SMC-kurs, det är klar övervikt åt eftermarknadssystem.

Det är ju solklart den vanligaste modifikationen som görs på en mc idag, och det har föga med effekt att göra.

Om de klarar ljudnivåerna, vad är det då vi tramsar om?

...för det är väl inte så att de som klagar, fortsätter att klaga, med ytterligare skärpta krav...? ;) Man behöver inte vara överdrivet cyniskt lagd för att anta sådant om den normalgnällige svensken som skaffat villa med motorbana som närmaste granne.

Det är ju klart surt om en standardhoj går under gränsen utan problem på en bana, och inte en annan.
Man kan inte annat än undra om det är mer än lovlig osäkerhet i mätmetoderna.

Som exempel kan man ju ta sviestad, stundtals flyger jetplanen över så man får hålla i sig...samtidigt jagas vi pga buller...arlanda är väl ett annat exempel.

Du får tro, tycka och veta precis vad du vill. Det är den verklighet vi lever i, oavsett om mätmetoderna är osäkra, hojarna har originalsystem eller inte och hur många kurser man ha erfarenhet av.

Det ÄR surt, vi får tuffare krav att uppfylla hela tiden och tyvärr fungerar vårt samhälle så att om grannen gnäller, utreder kommunen och det är de boende som har rätt oavsett detaljplaner, tidigare beslut och helt emot sunt förnuft.

En enda surgubbe-/kärring kan förstöra hela verksamheten. =(

För mig känns det lite skrämmande att bagatellisera problemet, jag tar det hellre på lite för mycket allvar och ser till att få fortsätta verksamheten. Men, vad vet jag, jag är ju chey och har kanske inte så mycket erfarenhet av det här? ;-)

Vi fortsätter att jobba med ljudproblemet på Knutstorp, det är superbra att det inte är ett lika stort problem på andra ställen. Det betyder ju att vi iaf kommer att få behålla ett flertal kursplatser oavsett. :)

/ Veronica

Edit: Jag måste lägga till en reflektion, det är inte ett direkt svar på det citerade inlägget. Det är generellt väldigt dumt att dissa någon annans uppfattning/åsikt/kommentar på grund av att du inte har den erfarenheten själv. Det är mycket troligt att den personen har erfarenhet av just det scenariot och faktiskt tillför ytterligare ett perspektiv, vilket innebär att OM du tar till dig det och reflekterar över möjligheten och eventuella konsekvenser du kanske kan utöka din egen verktygslåda.

Det är utifrån det synsättet jag försöker att möta både kollegor och deltagare, men jag kan säga att det är otroligt frustrerande att inse att vi är många nej-sägare. Med nej-sägare menar jag människor som inte för en sekund funderar över om någon annan OCKSÅ kan ha rätt, utan säger "nej, du har fel" bara för att denne själv inte har upplevt det.

Debatt är bra, sticka huvudet i sanden är inte bra. Krama varandra i trafiken och gå och ge närmsta grannen hörselpluttar och hoppas han/hon förstår piken. (Kanske vi ska sätta munkavle på vissa av oss också, inte bara förse hojarna med buttplugs. *L*)
 
Last edited:

SGM

Moderator
Vad jag är lite ute efter är problemet med att överprestera.

Som en direkt parallell till mitt yrke, där jag jobbar som it-konsult, tidigare mot stora avtal, med olika grader av servicenivå.

Det är lätt att skapa krav på sig själv, och leverera en högre servicenivå än förväntat (i det här fallet åtgärdstider, som styrs väldeliga av kostnader på avtalet, och lokala - dyra - lager med hårdvara) - tyvärr så uppstår det problem stundtals med arga kunder som skriker högre, och pga rädsla att tappa kontrakt så jobbar vi långt utanför ramarna i avtalet (det kunden faktiskt betalar för).

Huxflux har kunden lärt sig att det är bara att vara lite kärv så springer vi nästa gång med, och han har helt plötsligt en betydligt dyrare nivå på service...gratis.

Same-same, om vi överlevererar vänjer sig de boende, och de som de facto klarar gränserna men är nära maxgränsen kommer sticka ut, och det kommer klagas.

Det är KLART SOM FASEN att det är bra att få ned ljudnivåer, och jag ser inget problem i det.

Men vi måste samtidigt komma ihåg att det finns folk som är intresserade av mer saker än att ta en kurva på bästa möjliga sätt, det är en del i helheten som är mc-körning för dem.

LMS har ju problem med avsaknad av bullermätning, där tvingar man folk till originalsystem om man vill köra på deras dagar, det plockar bort en *jäkla* massa duktiga, intresserade förare på en gång det (95% av de i mitt närområde iaf).


...och jag uppfattade inte deras körning som överdrivet mycket tystare än godtycklig dag med 95 dB...

Mycket svammel blir det, men den här toleransen som det pratas om går åt båda hållen, och vi har ju kanske ett intresse i att folk dyker upp och kör.
Börjar det bli krav på originalsystem tror iaf jag att vi missar målgruppen med sporthojar (unga grabbar) helt och hållet.

När man blir äldre ändrar sig prioriteringslistan, och det där fräsiga titansystemet blir inte lika viktigt som friska däck och bantid...men det är ju kul om de unga grabbarna når den åldern med...
 

Yasha

New member
...och jag uppfattade inte deras körning som överdrivet mycket tystare än godtycklig dag med 95 dB...
Tyvärr uppfattar inte örat skillnaderna i ljudnivå särskilt bra, örat är ett dåligt instrument när det gäller att bedöma hur mycket det låter där borta hos grannen eller om vi under- eller överstiger 95 dB.

...men det är ju kul om de unga grabbarna når den åldern med...
Jag skulle inte kalla det svammel, mer ett bra inlägg i debatten och något att fundera på med tanke på det sista du skriver, vilket är en stor del av syftet med vår verksamhet.

Vad jag vill poängtera, är dock att vi kan tycka och tro vad vi vill, men faktum är att vi har lite att säga till om i den samhälleliga byråkratin än så länge. Tack och lov är vi inte helt chanslösa.

:)
 

gluffis

Regnmakare
Jag ser bullersystem som en billigare lösning vid en krasch. Orginalburken har en förmåga att kosta och åker man inte helförsäkrat så kan det vara en god anledning...

Men givetvis måste man hålla sig inom dom db krav som finns...
 

SuperRetard

New member
Snacka om att buller-maffian stulit tråden :(

Yasha: Varför citerar du mig och hoppar på yttranden jag aldrig uttalat?

Dina påståenden om att det är "onödigt" med de få extra hästarna må stämma hyfsat. De 10 bantade kilona däremot gör skillnad!

Sen är inte alla insnöade i SMCs traktorspår. Hojen byggs inte för att gå på BKK och stämma med sydskånes krav.
 

Ricken

Member
Jag har som vanligt inte läst hela tråden utan gör ett inlägg rent generellt ang buller.

Dom krav banorna har på sig idag, vi ska nog inte räkna med att dom kommer vara för evigt. Förmodligen kommer ljudkraven att skärpas och ljudnivåerna måste sänkas.

Jag ser inget hinder med att köra med orginalburk.
 

Ricken

Member
Som ovan sagt..

1. Vet du vad en originalburk kostar?

2. Vet du vad en originalburk väger?
Orginalgrejerna brukar gå rätt billigt på blocket osv.

Vikt där nere gör rätt liten skillnad jämfört med en lättare hjälm, magen o sånt ;)

Men den stora frågan blir ändå, vad gör ni när ljudkraven skärps ännu mer?
 
Top