Monsterdiggaren
New member
Min oro är att det ska gå för fort. Eftersom hon är total noob så är stresströskeln rätt låg, och jag rekommenderar ogärna något för henne som kan leda till onödiga misstag.
Det beror nog mest på hur stressad hon personligen blir av själva situationen "att köra bana". Det är väldigt individuellt. Ser man det för vad det är så är det ju bokstavligen att köra i trafiktempo på en bred enkelriktad väg utan korsande trafik. Skulle hon mot all förmodan göra ett misstag så är banmiljön mer förlåtande att köra omkull i än vad som oftast är fallet ute i trafiken och någonstans måste man ju köra för att kunna bli mer erfaren. Övningarna är utformade för att man snabbt ska förstå sånt som man kanske bara långsamt hade kommit underfund med på egen hand. Jag ser kurserna som ganska säkra och som en genväg till att bli en bättre mc-förare.
En annan grej är att jag tror att SMC bättre än andra arrangörer skyddar sina deltagare från hets från andra deltagare. En instruktör införstådd med situationen att deltagaren är nybakad och oerfaren på mc ska ju vara extra mån om att deltagaren känner sig trygg och lugn. Rädsla och dess följdverkningar "överlevnadsreaktionerna" är ju centrala begrepp i den pedagogik som SMC använder.