KEMORA 2009, The Kurs!

Monsterdiggaren

New member
Min oro är att det ska gå för fort. Eftersom hon är total noob så är stresströskeln rätt låg, och jag rekommenderar ogärna något för henne som kan leda till onödiga misstag.

Det beror nog mest på hur stressad hon personligen blir av själva situationen "att köra bana". Det är väldigt individuellt. Ser man det för vad det är så är det ju bokstavligen att köra i trafiktempo på en bred enkelriktad väg utan korsande trafik. Skulle hon mot all förmodan göra ett misstag så är banmiljön mer förlåtande att köra omkull i än vad som oftast är fallet ute i trafiken och någonstans måste man ju köra för att kunna bli mer erfaren. Övningarna är utformade för att man snabbt ska förstå sånt som man kanske bara långsamt hade kommit underfund med på egen hand. Jag ser kurserna som ganska säkra och som en genväg till att bli en bättre mc-förare.

En annan grej är att jag tror att SMC bättre än andra arrangörer skyddar sina deltagare från hets från andra deltagare. En instruktör införstådd med situationen att deltagaren är nybakad och oerfaren på mc ska ju vara extra mån om att deltagaren känner sig trygg och lugn. Rädsla och dess följdverkningar "överlevnadsreaktionerna" är ju centrala begrepp i den pedagogik som SMC använder.
 

SuperRetard

New member
Övningarna är utformade för att man snabbt ska förstå sånt som man kanske bara långsamt hade kommit underfund med på egen hand. Jag ser kurserna som ganska säkra och som en genväg till att bli en bättre mc-förare.

En annan grej är att jag tror att SMC bättre än andra arrangörer skyddar sina deltagare från hets från andra deltagare. En instruktör införstådd med situationen att deltagaren är nybakad och oerfaren på mc ska ju vara extra mån om att deltagaren känner sig trygg och lugn. Rädsla och dess följdverkningar "överlevnadsreaktionerna" är ju centrala begrepp i den pedagogik som SMC använder.


Jag är HELT med på att bana är det enda rätta stället att utvecklas på då det tillåter misstag.

Att jag frågar är för att jag gick in i min första bandag med helt andra förutsättningar. Trots det blev det lite irriterande (men inte störande) att folk hetsar och "ger stålet" på rakorna för att sen (i mitt fall) vara stoppmärken i kurvorna.

För hennes del ser jag det som det viktiga att hon får fokusera på sitt eget körande utan att bli för "störd" av alla andra. Och ja, jag vet att hon "ska" göra det och att det är upp till andra att visa hänsyn. Men så ser inte verkligheten ut för någon som aldrig kört bana och körde upp idag (Haft kortet i 1h 15 min just NU).
 

Spiff

New member
För hennes del ser jag det som det viktiga att hon får fokusera på sitt eget körande utan att bli för "störd" av alla andra. Och ja, jag vet att hon "ska" göra det och att det är upp till andra att visa hänsyn. Men så ser inte verkligheten ut för någon som aldrig kört bana och körde upp idag (Haft kortet i 1h 15 min just NU).


Grattis till henne ! =)

Finns det inga gokartbanekörningar i närheten där ni bor?
Jag har haft några som har varit så nervösa att de inte har kunnat sova på natten innan och sånt. Det har gått bra när de väl kommer ut på banan och kör efter att vi har pratat lite om det. Att dra till Kemora det första man gör men nytt körkort och osäkert är kanske lite tufft, inte för att det inte går men det är lätt att man stressar upp sig.

/spiff
 

SuperRetard

New member
Grattis till henne ! =)

Finns det inga gokartbanekörningar i närheten där ni bor?
Jag har haft några som har varit så nervösa att de inte har kunnat sova på natten innan och sånt. Det har gått bra när de väl kommer ut på banan och kör efter att vi har pratat lite om det. Att dra till Kemora det första man gör men nytt körkort och osäkert är kanske lite tufft, inte för att det inte går men det är lätt att man stressar upp sig.

/spiff

Vi har ju "Trafikövningarna" på sviestad. men jag ser faktiskt gärna att hon går en BKK för det är jäkligt bra saker att få in i en noob. Och handen på hjärtat, så även om jag numer kan mima med instruktörerna så tar hon inte mina ord på samma sätt som nån annans!

Jag har aldrig gått BKK, men förstått att tempot hela vägen är ett snäpp lägre än på SHK. Det viktiga för henne är inte att få upp farten, för hon är egentligen för orädd för sitt eget bästa ändå. Utan att få fokusera på att lära sig hojåka steg fö steg.

Så några kurser skulle göra mirakel för henne är jag övertygad om!
 

He rik

New member
Vi har ju "Trafikövningarna" på sviestad. men jag ser faktiskt gärna att hon går en BKK för det är jäkligt bra saker att få in i en noob. Och handen på hjärtat, så även om jag numer kan mima med instruktörerna så tar hon inte mina ord på samma sätt som nån annans!

Jag har aldrig gått BKK, men förstått att tempot hela vägen är ett snäpp lägre än på SHK. Det viktiga för henne är inte att få upp farten, för hon är egentligen för orädd för sitt eget bästa ändå. Utan att få fokusera på att lära sig hojåka steg fö steg.

Så några kurser skulle göra mirakel för henne är jag övertygad om!

Finns platser på bkk-promentadagen på gelleråsen nästa fredag,bara att anmäla sig och åka,avbrott på dagen med bromsövningar och lite balans och annat nyttigt.
Om det är något för henne så visar det sig då och då är det bara att boka fler till nästa år.

Samma dag min tant tog lappen förra året bokade jag in henne på en bkk,sen blev det 2 till på hösten och i år har det blivit 9 till,kan väl säga att hon gillade det,efter juni i år har det inte blivit många mil på gata.

Henrik
 

Spiff

New member
Vi har ju "Trafikövningarna" på sviestad. men jag ser faktiskt gärna att hon går en BKK för det är jäkligt bra saker att få in i en noob. Och handen på hjärtat, så även om jag numer kan mima med instruktörerna så tar hon inte mina ord på samma sätt som nån annans!

Jag har aldrig gått BKK, men förstått att tempot hela vägen är ett snäpp lägre än på SHK. Det viktiga för henne är inte att få upp farten, för hon är egentligen för orädd för sitt eget bästa ändå. Utan att få fokusera på att lära sig hojåka steg fö steg.

Så några kurser skulle göra mirakel för henne är jag övertygad om!

Sviestad är ju också funkis, finessen med gokartbana är att det är lite opretantiöst och det är ju samma koncept som på stor bana även om vi inte riktigt klarar av att ha samma indelning som på stor bana.
Klart att hon inte lyssnar på dig. Så är det ju med allt.... en konsult har ju alltid mer rätt än någon inne i firman :D
 

Taxen

New member
För hennes del ser jag det som det viktiga att hon får fokusera på sitt eget körande utan att bli för "störd" av alla andra. Och ja, jag vet att hon "ska" göra det och att det är upp till andra att visa hänsyn. Men så ser inte verkligheten ut för någon som aldrig kört bana och körde upp idag (Haft kortet i 1h 15 min just NU).

Hej!

Jag är ganska ny på hoj (lite mer än 1h dock...). Jag körde Kemora i somras och det var helt galet sjukt roligt och bra för mig. Innan den kursen hade jag kört storbana på Gotland 3 dagar. Så visst hade jag provat på, men kände mig rätt nervös inför Finland. Jag körde i snigelgruppen (lugn). Det var utmärkt! Banan är så bred och stor att jag iallafall aldrig kände mig ivägen.

Det finns massor med bra ställen att köra om på. Jag resonerade som så, att om dom inte lyckas köra om mig på alla fina rakor... då kan dom hålla sig där bakom. Med den inställningen kunde jag fullständigt strunta i alla andra och bara köra mig grej. Då blev det kul!!

Som deltagare och färsking, kan jag nog bara rekomendera Kemora, även till din sambo som är ny. Det kommer bli årets bästa sommarvecka. :D


Ses där nästa år! :cool:
 

LucaBrasi

New member
ang. ny på bana

Jag är ganska färsk också, då jag bokade upp mej på Kemora hade jag aldrig kört bana. Kände att det var ett stort steg att gå från gata till stoooor bana. Bestämde mej för att testa gokartbana innan Kemora, så jag körde på Rörken två gånger innan, mest för att få in det där med hur man beter sej på bana, hur grupperna funkar, flaggfärger, när man drar upp handen, fastlane, in ut ur bana osv.

Jag tror absolut man kan få ut mycket om man åker Kemora ex. som första gången på bana men rekomenderar verkligen att testa gokartbana innan, så inte allt blir nytt, då kan man fokusera mer på sin egen körning :)

lycka till!
 
Top