Kedjans vara eller inte vara

Esquire

New member
"Ofta utan egen erfarenhet"
I mitt fall HAR jag erfarenhet.

"Folk med hojar som har kedja skiter i vilket. De har inte märkt av problemen."
När jag hade en hoj med kedja märkte jag omgående problemen, och jag "sket" inte i dem utan vidtog åtgärden att skaffa kardanhoj.

Dessutom HAR jag fortfarande en kedjehoj, och tyvärr verkar det svårt att bli av med skiten....
Som du själv har citerat så har han ju skrivit "ofta utan egen erfarenhet". Du blir helt enkelt undantaget som bekräftar regeln. Sedan finns det ju säkert ett antal griniga gamla gubbar som inte ägt något annat än kardanhojar i hela sitt liv. Och inte tänker göra det heller. För de vet ju att kardan är det enda alternativet... :rolleyes:

Problemet med den hoj som du äger som har en kedja är att det är en skithoj. Det är även därför den är svår att bli av med. Den är helt enkelt dålig på en mängd områden. XJ600 hade inte ens varit bättre om den så haft kardan.



Jag ber om ursäkt på förhand om jag skulle ha råkat trampa någon ägare av en XJ600 på tårna nu. Men jag anser helt enkelt inte att det är världens bästa hoj (fast den är ju iaf lite bättre än en Suzuki Savage...). Jag har själv kört en Yamaha XJ 600S Diversion -95 cirka 500mil, och jag kan nog inte komma på en enda sak som är bättre med den än med min nuvarande hoj.
 

Tyrannosaurus

New member
  • Folk med kardanhojar ogillar kedja, ofta utan egen erfarenhet, och motiverar sitt eget val med att spy galla över konstruktionen.

  • Folk med hojar som har kedja skiter i vilket. De har inte märkt av problemen.
Anledningen är nog inte riktigt så enkel.
Det är nog snarare så att fler skulle köra kardanhoj om det fanns mer att välja på.

De flesta av mina tidigare hojar har haft kedja, först t.o.m. utan O-ringar vilket verkligen var ett helvete. Men vettu, kedjor utan O-ringar stjäl ännu mindre effekt än O-ringkedjor och jag har en burk prima kokfett (äkta grafitfett) kvar om någon vill ha :D

Däremot har jag aldrig haft en kedjehoj med excenter och ännu mindre med enkelsving. Jag har heller aldrig skjutit in någon kedja i motorn sen den har gått av.

Men ok, om vi lämnar frågan om vad som är modernt eller inte så återkommer ändå att få komma hem från en långtur utan att vara oljig om händerna :p

Hur som helst, jag kan tänka mig att köpa en kedjehoj som leksak med enkelsving och excenster (RC30) men även för att jag inte vill behövs kolla regnumret för att hitta min hoj på parkeringen.
Du och andra verkar tycka att man är någon konservativ tråkgubbe för att man gillar en ren och säker drivlina. Men faktum är att det snarare är tvärt om... "Riktiga motorcyklar har kedja" - och kick som HD-, Trajjaåkarna och gubbarna man möter som åkte på 50- och 60-talet brukar säga :D

Mitt svar på det brukar vara motfrågan: "Har du startvev på bilen också?" Moderna motorcyklar ska varken behöva ha kick, brytare eller skitiga kedjor. Det enda som är synd är att det inte finns morderna och roliga motorcyklar utan kedja. Hade det funnits hade jag haft en.

Nej det kanske inte är något större problem med kedjor, man spänner den 2-3 gånger per år, smörjer några gånger per vecka. Men man har en konstant skitig bakfälg, ska man skruva är det först tjocka sjok med gegg vid framdrevet att skarpa bort, när man tvättar hojen eller minsta jobb man ska göra så blir man svart som en n***r, kör man över en bro med betongbarriärer i mitten (t.ex. Tranebergsbron) låter det som motorras, kör man grusväg är det stenkross.
Men nej, det är inga större problem med kedja, men det är fan så mycket renare, smidigare och bekvämare med kardan. Hoppas vi kan lägga ner tjafset nu.

Jag föresten tre kedjor på min hoj, och då räknar jag inte låskättingen... Men dom syns inte i normalfallet.
 

Salle

New member
"Ofta utan egen erfarenhet"
I mitt fall HAR jag erfarenhet.

"Folk med hojar som har kedja skiter i vilket. De har inte märkt av problemen."
När jag hade en hoj med kedja märkte jag omgående problemen, och jag "sket" inte i dem utan vidtog åtgärden att skaffa kardanhoj.

Dessutom HAR jag fortfarande en kedjehoj, och tyvärr verkar det svårt att bli av med skiten....
Som redan sagts ofta skiljer sig lite i innebörden från alla. Vidare skulle jag kanske förtydligat att det är två läger, de med kardan och de som inte bryr sig. Du tillhör det första och inget annat. Tydligare så? Du verkar inte ha övertygat någon som kör med kedja att det är omodernt.
 
Last edited:

Salle

New member
Men nej, det är inga större problem med kedja, men det är fan så mycket renare, smidigare och bekvämare med kardan. Hoppas vi kan lägga ner tjafset nu.

Jag föresten tre kedjor på min hoj, och då räknar jag inte låskättingen... Men dom syns inte i normalfallet.
Jag har också tre kedjor.

En liten snabbanalys av hur tillverkarna bedömer det hela: Hojar som är stora, långa, dyra, tunga, gärna med veven längsgående riktning så passar kardan.
För andra produkter har de med framgång valt kedja.

Som jag sa innan, är det bara kedjeklet du vill vara utan kan du spana in en FMCK MC257 - de har en modern lösning på det!

Btw: Amazoner rockar :cool: Längsmonterad fyra och bakjulsdrift, samma som vilken Miata eller S2000 som helst ;)
Vad gäller RC30 hade jag en chans att köpa en lågmilare får några år sedan, men tog den inte - usch vad jag ångrar det.
 
P

Pingo

Guest
Anledningen är nog inte riktigt så enkel.
Det är nog snarare så att fler skulle köra kardanhoj om det fanns mer att välja på.

Men ok, om vi lämnar frågan om vad som är modernt eller inte så återkommer ändå att få komma hem från en långtur utan att vara oljig om händerna :p

Instämmer helt och hållet. Då det blir dags för mig att köpa en stor hoj så kommer den att ha kardan som är mer lämpad för dammiga grusvägar och långkörningar.

Än så länge duger det med kedja för jag har just nu inga planer att köra så långa sträckor att jag behöver vårda kedjan ute på på vägarna.

Jag torkar alltid av kedjan i garaget efter varje dags körning och med tanke på hur svarta trasorna blir så inser jag hur viktigt det är att vårda kedjan för att få den och dreven att hålla. Att bara spreja på något gojs då och då och låta skiten sitta kvar är nog inte så lyckat.

Förresten så finns det visst någon sorts kedjetvätt som man klämmer runt kedjan som fylls med fotogen och därefter drar man bara drar runt kedjan några varv tills kedjan är ren. Är det någon som vet var man kan köpa en sådan och då helst i Sverige?

//Gunnar
 

Salle

New member
Förresten så finns det visst någon sorts kedjetvätt som man klämmer runt kedjan som fylls med fotogen och därefter drar man bara drar runt kedjan några varv tills kedjan är ren. Är det någon som vet var man kan köpa en sådan och då helst i Sverige?

//Gunnar
När jag hade grushoj så tog jag av kedjan och la den i diesel. Helt ren.
 
P

Pingo

Guest
När jag hade grushoj så tog jag av kedjan och la den i diesel. Helt ren.

Den metoden är väl den enda som fungerar på kedjor utan O-ringar men med O-ringar så behövs ingen rengöring inne i själva länkarna så en kedjetvätt som man bara klämmer på och som rengör mha flera roterande borstar och fotogen/diesel skulle vara bekväm att använda.
Bara att klämma på och dra runt några varv och utan demontering av kedjan. Man kanske då skulle rengöra kedjan lite oftare.

Jag har bara lyckats finna kedjetvättar i Tyskland men har inte fått tummen ur att beställa därifrån för jag känner mig lite osäker på tyska.

Till trampcyklar så har Biltema en kedjetvätt med 3 roterande borstar för 70 kronor. Synd bara att de inte har en för MC-kedjor också.

//Gunnar
 

Tyrannosaurus

New member
På tal om...

En liten snabbanalys av hur tillverkarna bedömer det hela: Hojar som är stora, långa, dyra, tunga, gärna med veven längsgående riktning så passar kardan.
För andra produkter har de med framgång valt kedja.
Och även grussprättare...
Måste bara :D

xlvs3.jpg


Mer Här: http://homepage.hispeed.ch/XLV750R

Btw: Amazoner rockar :cool: Längsmonterad fyra och bakjulsdrift, samma som vilken Miata eller S2000 som helst ;)
Så där duger visst kardanen. Japp! Bilar ska driva bak.

Vad gäller RC30 hade jag en chans att köpa en lågmilare får några år sedan, men tog den inte - usch vad jag ångrar det.
AHH! VILL HA!
 

Marie

Banned
Problemet med den hoj som du äger som har en kedja är att det är en skithoj. Det är även därför den är svår att bli av med. Den är helt enkelt dålig på en mängd områden. XJ600 hade inte ens varit bättre om den så haft kardan.

Jag har aldrig påstått att varken Yamaha XJ-600 eller XJ-900 skulle vara några drömhojar, men det som fick mig att jättesnabbt tröttna på 600:an var kedjan och ingenting annat.
Om det hade varit andra egenskaper så hade jag ju knappast valt en till Yamaha i XJ-serien. De två huvudsakliga skillnaderna mellan XJ-600 och XJ-900 är ju slagvolym/effekt samt transmissionstyp. Vad motoreffekten anbelangar så räcker 600:ans 72 kusar långt för svenska förhållanden. Man kan utan att ansträga sig "köra ifrån körkortet" t.o.m. på motorväg även med en 600:a. Det jag såg som den viktiga skillnaden var att slippa den kletiga och omvårdnadskrävande kedjan.

OK, jag är antagligen inte någon genomsnittsmotorcyklist eftersom jag inte tvekar att köra dagsetapper på 150 mil eller mera, och kör ett antal tusen mil per år och året om.
 

Salle

New member
OK, jag är antagligen inte någon genomsnittsmotorcyklist eftersom jag inte tvekar att köra dagsetapper på 150 mil eller mera, och kör ett antal tusen mil per år och året om.
Det är respekt på det, även om det verkar onödigt då du inte verkar gilla det så mycket.
Att sedan kalla våra hojar för omoderna eller skit är bara korkat!
Omodernt för att det är helt fel! Det andra är väl din subjektiva bedömning och för ditt användningsområde så är det kanske inte optimalt, men för merparten av europas motorcyklister så är det en bra konstrukion. Jag har ingen statistik tillgänglig men förmodar att det säljs fler kedjehojar än kardanhojar.

Vidare var det en obegriplig jämförelse med bilar och deras utv. Dels för att de har helt andra förutsättningar (släpar ju redan på en massa extra kilon t.ex.) men också för att de flesta av oss har hoj för hobby och bil för transport. Helt skilda behov således.
 
Last edited:

ntv janne

New member
Det är respekt på det, även om det verkar onödigt då du inte verkar gilla det så mycket.
Att sedan kalla våra hojar för omoderna eller skit är bara korkat!
Omodernt för att det är helt fel! Det andra är väl din subjektiva bedömning och för ditt användningsområde så är det kanske inte optimalt, men för merparten av europas motorcyklister så är det en bra konstrukion. Jag har ingen statistik tillgänglig men förmodar att det säljs fler kedjehojar än kardanhojar.

Vidare var det en obegriplig jämförelse med bilar och deras utv. Dels för att de har helt andra förutsättningar (släpar ju redan på en massa extra kilon t.ex.) men också för att de flesta av oss har hoj för hobby och bil för transport. Helt skilda behov således.


Hej på er alla....

Nu kan jag ej låta bli att skriva av mig med mina synpunkter. Marie förgyller detta forum med sina inlägg och gör att det är roligt att läsa och kommentera och många reaktioner kommer i och med detta.

Jag håller med Marie på att det är skönt att slippa kladdet med kjedja och tror att de flesta som kör som mig i över 15 år MC vill ej kladda med kjedjan. Men att att vara rädd att skita ner sig som Maria är är överdrivet från hennes sida och jag tror det är bara ett sätt att få igång en debatt.

Den som tycker om att köra Mc " skiter i" att man blir lite smutsig...

1....Det roliga är ju åkandet
2...känna adrenaliner då man har full kontroll över de krafter som finns i motorn under sig.
3...Känna vindraget som viner om kring.
4...Tjusningen att kunna behärska sitt fordon i de mest skilda situationer.
5...etc.

Sen att det kan vara tjusning att använda detta fordon under semestern på långtur ner i Europa är ju ej helt fel?

Negativ kritik..

Men som egna kommentarer Har jag kört små kjedjedrivna MC Suzuki, honda 250, Xj 600 och de kändes som att sitta på ett gångjärn, veka och ej det gedigna som en större touring hoj.

Men sen körde jag en K100 och vilken obehaglig känsla att de gick bra att köra snabbt fram, men sen vid minsta avvikelse var det ej någon säker känsla att köra dem. Stora klumpiga och vilket sjå att få dem upp på centralstöd.

Positivt kritik..

Jag har kört under 3 års tid en CX 500 (med kardan)som var hissade. Första gången jag tog en kurva blev jag rädd pga hissandet upp/ner som skedde vid gasförändringar. Men vilket avkopplande körning jag fick med att glida runt på kurviga vägar som slingrade sig uppför kullar med stup på 100 tals m vid ena sidan och en bergsvägg vid andra. Samtidigt kom Små getingar högvarviga små maskiner som växlade och körde racet i kurvorna vilket jag ansåg vansinnigt för man visste ej vad man kunde möta runt kröken.

Sen körde jag XJ 900 som Marie har i 5 år vilket var en brukmaskin som bara gick och gick utan problem. Lite tråkig, men rubust som brukhoj och långfärd. " tillräckligt med kraft" lugn körning utan att behöva växla. 5 växel från allt från 50 till max fart. Behövde aldrig växla ner för omkörning.

Sen var jag inne på lite mer sportiga cyklar men som Maria säger kosta de skjortan. Billigaste ca 40-50000 för något som var hyfsat.

Mitt val kom på på sätt och vis tråkig #billig maskin# NTV 650 med kardan.

Nästan inget underhåll. endast ventiljust var annat år och lite olje byte. sen bara går den., Men jag vill säga till dess fördel, så känner jag att jag i alla sitationer har full kontroll, om så man tar kurvan i över hundra eller svänger med under gå fart på en väg i stan. Kan med dess V-Twin "lätt hålla draget liknande man gör med Dukati eller andra twin. Kan köra lungt och även sportigt.

Men det med att köra på bakhjulet, lägga knäet i backen gör jag aldrig och tror ej min NTV är så bra på. Jag själv om jag hade mer pengar nog haft som Marie BMW men ej så gammal och en mer sportig variant som deras R850. Ev deras äldre K75 3 cyl verkar vara en hyfsad hoj.

Nu tror jag att det räcker me detta...

Janne
 
Last edited:

Marie

Banned
Hej Janne!

Du har så rätt i väldigt mycket.

Ja, jag ville provocera igång en debatt kring det jag upplever hedenhösmässigt i hojvärlden.

Jag är förvisso inte den som normalt är rädd för att skita ner mig. Jag har i decennier skött all service samt många reparationer själv på mina bilar (personbilar, droskor och lastbilar) och samma gör jag nu på motorcyklarna. Jag har inte det minsta emot att bli oljig och skitig, men det skall vara vid service och reparationer, då jag bytt om till overall och smort in händerna med "kemisk handske", och inte i samband med en i stort sett daglig åtgärd.

Dina kommentarer om vad som är skönt med att köra hoj stämmer ganska väl med skälen till att jag inte ersatte fläskmercan med Nissan Micra, utan med hoj.

Din bedömning av K100:ans egenskaper kan jag ännu inte kommentera, då jag än så länge har alltför få mil på den hojen.

Salle: Var det någon som använde ordet skithoj så var det nog inte jag, utan Esquire beträffande XJ-600. Jag har bara sagt att jag tycker att kedjedrift är omodernt, och det står jag fortfarande för. Att övriga delar av hojarna skulle vara omoderna har jag däremot INTE påstått.
 

V Saarela

New member
Mycket snack om kladdiga kedjor.
Tips: Sluta kladda på en halv burk smörjmedel varje gång ni stannar.
 

Salle

New member
Salle: Var det någon som använde ordet skithoj så var det nog inte jag, utan Esquire beträffande XJ-600. Jag har bara sagt att jag tycker att kedjedrift är omodernt, och det står jag fortfarande för. Att övriga delar av hojarna skulle vara omoderna har jag däremot INTE påstått.
Kolla inlägg "http://forum.svmc.se/showpost.php?p=5044&postcount=39"
"Man skall helt enkelt inte behöva ta i ett verktyg för att göra någonting på ett fordon mellan ordinarie servicetillfällen. Behövs det, ja då är det skit man köpt." Det uttalandet och att det där du senare i tråden verkar anse att en kedjesprayburk är ett verktyg tolkar iaf. jag som att du säger att kedjehojar är skit.

Kedja är varken skit eller omodernt, det sittar på de allra flesta av dagens åtråvärda hojar. Hade det efterfrågats eller varit en fördel för de hojarna som jag tittar på så hade tillverkarna tagit fram kardanalternativ snabbt, men nu ger det ingen konkurrensfördel utan snarare tvärtom. Hojen skulle troligen bli tyngre, längre, ev. tappa lite effekt och bli dyrare. För få vill ha det helt enkelt.
 
Last edited:

NOEVO

New member
Zen and the Art of Motorcycle Maintenance

En bok som Zen and the Art of Motorcycle Maintenance hadde nog aldrig blivigt skriven om det inte var för just det där kletiga smörjan. Själv har jag byggt om min två hjulstraktor ifrån remdrift till kedja. MVH Ronnie
 
Top